Koirat (koiranomistajien ketju, ei sotilaspoliisijuttu) :D

Julkisella paikalla saa lähtökohtaisesti kuvata.
Aika merkillista, kai riippuu hiukan tilaanteesta? Tilanne oli sellainen: kävelen tuttua reittiä puistossa, penkillä jonne joskus istahdan, istuu mies ja tupakoi, me kevällään luonnollisesti ohi, mies yrittää jotain puhua, en saa selville muuta kun sanan "koira", en vasta, miehellä ei ole koira ja hän puhuu minulle kun olen jo selinpäin. Noin 6-7 metrin penkista koira pysähtyy nuuskimaan jotain, seison sivuin, näen miehen nousevan penkistä ja näen salamaan. Mies ei puhu mitään, seisoo ja ottaa kuvia. Käännyn nopeasti pois, vetäisen koira. Vieressä ei ole ketään muuta ulkoiluttaija, joten päätän lähteä nopeasti kohti valoja ja katua. En katsonut taakse. En osa sanoa oliko mies humalassa tai huumeissa, tuntui myös oudolta että tihkuvalla sateella istui penkillä koirapuistossa.

Olisi yhtään ahdistava, jos joku vastaantulija ottaisi kameran pimeällä kujalla, suuntasi päin kasvoja vaivihhka ja alkasi napsia kuvia, ei väkiä olisiko arabi tai turkkilainen tai ei.

Tälläisen ei törmännyt koskaan aikasemmin. Minusta se oli aika röyhkeä teko. Talon vieressä näin naapurin koiran kanssa, kerroin tästä, hän arvaili että joku kyttäsi rotukoiria.

En kokenut tähän mennessä sitä puistoa turvattomana.
 
Suomenpystykorvien sukutaulut selvitettiin 1800-luvulle saakka – tietokannasta löytyy yli 78 000 kansalliskoiran tiedot
Luonnonkannasta syntynyt suomenpystykorva kulki muinaisten suomalaisten rinnalla jo ennen vaellusta nykyisen Suomen alueelle.
Suomenpystykorva
13.11.2019 klo 13.20
Suomenpystykorva

Suomenpystykorva kuvattuna Lapissa.AOP
17-6372357f4a79a13ed3.png

Mikko Leppänen

Jaa artikkeli:

Jaa artikkeli Facebookissa3600
Jaa artikkeli Twitterissä
Suomalaiset koira-asiantuntijat ovat selvittäneet suomenpystykorvien sukutaulut 1800-luvulle asti, kertoo Suomen Kennelliitto(siirryt toiseen palveluun).
Kennelliitto sanoo tiedotteessaan, että monivuotinen projekti on tuottanut kansainvälisesti merkittäviä tuloksia.
Liiton ylläpitämässä Jalostustietojärjestelmässä(siirryt toiseen palveluun) on yhteensä yli 78 000 suomenpystykorvan varmistetut sukutaulut, jotka yltävät parhaimmillaan 1800-luvulle saakka. Projektissa sukutauluihin lisätyt, virallisesti rekisteröimättömät koirat, on merkitty sukupuukoiriksi.
Kennelliiton mukaan missään muualla maailmassa ei ole koottu näin kattavasti tietoja yksittäisestä koirarodusta.
Suomenpystykorva on maamme kansalliskoira. Alkuperäinen rotu on syntynyt luonnonkannasta ilman risteytyksiä. Kennelliiton mukaan suomenpystykorva on kuulunut kantasuomalaisten elämään jo ennen vaellusta nykyisen Suomen alueelle.
Haukkuvasta lintukoirasta pystykorvaksi
Historiallisesti suomenpystykorva on auttanut suomalaisia ravinnon ja turkisten hankinnassa sekä toiminut vahtikoirana. Rotu on esiintynyt luolamaalauksissa, Kalevalassa, saduissa sekä käsityöesineissä.
Suomen Kennelklubin rotukirjaan merkittiin "suomalainen haukkuva lintukoira" vuonna 1892. Uusittu rotumääritelmä hyväksyttiin vuonna 1897. Tuolloin koirarodun nimeksi muutettiin suomalainen pystykorva.
Jo 1930-luvulla suomenpystykorvaa voitiin pitää vakiintuneena rotuna. Siitä tehtiin Suomen kansalliskoira vuonna 1979.
Suomen Kennelliitto, Suomen Metsästäjäliitto ja Suomen Pystykorvajärjestö pyrkivät saamaan pystykorvalla metsästyksen Unescon aineettomien kulttuuriperintöjen luetteloon.

Vertailu Suomen ja Japanin pystykorvan välillä.

 
Viimeksi muokattu:
Porokoira on syönyt pennusta lähtien raakaruokaa,valinta on näemmä oikea,turkki kiiltää upeasti,kynnet kasvaa ja koira voi kaikin puolin hyvin,olen syöttänyt Barf pullaa sekä pötköä,koira juo ja sontii vähemmän,sonta on jämäkkää,broileri tai kalkkuna pohjaiset ei oikein maistu,nauta,hevos tai poro näyttää olevan herkkua,konttiluita olen antanut myös järsittäväksi,olen antanut vain sellaisia tuotteita joissa ei ole mitään vitamiineja eikä öljyjä,vain lihaa,nyt jauhoin itse naudan ja sian sisäelimiä,hyvää näyttää olevan :)
 
Piti huomenna ajella Hki-Vantaalle ottamaan vastaan ensimmäistä piskiä. Alkaa ihmiskoe olla loppusuoralla eli jouluksi kotiin. (Puhelin sanoo juuri nyt plim plom, en katso vielä). Evira ei ollut eilen suostunut tunnistamaan omia papereitaan... Katotaan tuleeko maailman kalleimmat kampalalaiset katukoirat Suomeen vai nou (minä en niitä aikanaan juuri tästä syystä halunnut). Jos nou niin piikkiä, meiltä ei jätetä ketään kärsimään ja huonolle hoidolle. Jos piikki niin: Karkeakarvainen mäyris vai rhodesialainen?
 
Piti huomenna ajella Hki-Vantaalle ottamaan vastaan ensimmäistä piskiä. Alkaa ihmiskoe olla loppusuoralla eli jouluksi kotiin. (Puhelin sanoo juuri nyt plim plom, en katso vielä). Evira ei ollut eilen suostunut tunnistamaan omia papereitaan... Katotaan tuleeko maailman kalleimmat kampalalaiset katukoirat Suomeen vai nou (minä en niitä aikanaan juuri tästä syystä halunnut). Jos nou niin piikkiä, meiltä ei jätetä ketään kärsimään ja huonolle hoidolle. Jos piikki niin: Karkeakarvainen mäyris vai rhodesialainen?
Rhodesialainen on hieno, mutta mutulla tuli mieleen kuinka se pärjää täällä. Täytyykö olla coret ja fleesit, ja siitähän ei tule mitään.
 
Rhodesialainen on hieno, mutta mutulla tuli mieleen kuinka se pärjää täällä. Täytyykö olla coret ja fleesit, ja siitähän ei tule mitään.
Käytiin kesällä tuossa linnalla seuran näyttelyssä. On niitä joku 300 maassa. Ja se vähän arveluttaakin. Melkein tars tehdä tota varten lomareissu "kotikonnuille" (tottakai me ollaan sinne joskus menossa kuitenkin, mies voi lähteä eteläisestä Afrikasta mutta eteläinen Afrikka...)Tars olla viitta ainakin. 10 vuotta pidettiin kahta narttua Afrikassa. Kahdesti koitettiin meidän tontille, yhtä monta kertaa epäonnistuen. Ja tytöt olivat ihan sisäkoiria.
 
Meillä tyttö pomerian syö ihan mitä vaan porkkanasta lähtien jopa kananmunan kuoret menee. Pojat (pomerian) on ronkeleita ei edes koske porkkanaan.
 
Se on Suomeen muutto sitten viimeistä piirtoa myöden valmis kun toinenkin maailman kalleimmista kampalalaisista katukoirista pääsi Pohjolaan. On se kummaa: Koirat saavat lähteä Eritreasta (tosin aika paperisodan jälkeen), ihmiset ei. Suomeen voivat eritralaiset kävellä sisään taikasanalla mutta koirat tarvitsevat tuhannet paperit ja verikokeet.
Eli "Jouluksi kotiin"!
20191221_163709.jpg
 
Tänään juteltiin Ex:än kanssa niistä ja näistä. Sit se täräytti, että muistatko et vanhin koira on jo 8v... Voi vit...Itse, aivan et sehän on vasta keski-iässä ja vetreä kuin mikä ja peen marjat. Niin se vaan aika rientää.
Ruvettava jo monttua katsomaan vaikka Rotikat voi elää jopa 13-14v saakka.
 
Tuli taas kirja Saamelaisten koirista,4 porokoiraa riitti paimentamaan 1000 päistä porotokkaa,aika koiria..vanha kokenut porokoira otti johtoporon ohjaukseen ja ajoi kohti isäntää..
 
Porokoiralla on joku kumma tarve tulla makaamaan jalkojen päälle kun istuksii,ei paha,lämmittää koipia mukavasti kun karvakasa lojuu niitten päällä.
 
Kirjasta löytyi kuvia Jomppasten perheestä Menesjärveltä,oma koira noiden koirien jälkeläisiä :)
 
Back
Top