Kokoomuksen vaihtoehdot: enemmän vihreä vai enemmän isänmaallinen

Jokainen äänestä omien ajatuksiensa mukaan ja niiden asioiden perusteella joita pitää tärkeänä.
 
Susanna Koskea kun on niin pantavan näköinen tyty.
No ei ole kyllä minun mielestä. Tulee lähinnä mieleen tämä hänestä:
icequeen.300.451.s.jpg
 
Minulla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa eikä tule. Kokoomukselta toivoin paljon nuorena miehenä 1980-luvulla. Puolue oli silloin ollut pitkään paitsiossa "ulkopoliittisista syistä". Holkeri ja demari-Liikanen saivat sitten "hallitulla rakennemuutoksellaan" maan miltei konkurssiin, että se siitä ensimmäisestä hallitusvastuusta.

Ilkka Suominen oli silloin puheenjohtajana ja sanoi iso maha hytkyen, että kansa oli syönyt yli varojensa. Hänen näyttävin roolinsa oli yrittää väkisin saada Wärtsilän meriteollisuus nurin, mutta Martin Saarikangas oli tarpeeksi kova kaveri ja pelasti sen. Pertti Salolainen veti puoluetta muutaman vuoden, ja vuonna 1994 kokoomus oli ihan kusessa. Sauli Niinistö kutsuttiin pelastamaan puolue, ja hän onnistuikin siinä, apunaan Kari Häkämies ja Heikki A. Ollila. Niinistöstä tuli pitkäaikaisin valtiovarainministeri ja hänen kautensa loppuun mennessä valtionvelan osuus bruttokansantuotteesta oli laskenut huipun vajaasta 70 prosentista reiluun 40 prosenttiin.

Siinä oli viimeinen valopilkku toistaiseksi. Ville Itälä ei onnistunut, ja sitten tuli se "seitsemän vuoden virhe" eli Jyrki Katainen, joka sanoi, että Suomeen pitää saada 1,5 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2019 mennessä, muuten ei huoltosuhde toimi. Vieläköhän ne aiotaan vuodessa hommata?

Minun silmääni puolueessa on ollut muutamia tähtiä, mutta myös aivan järkyttävä kasa hemmoteltuja keskinkertaisuuksia ja broilereita.

Voi olla, että katson hyvin ankarasti, mutta kyllä kokoomuksen pitäisi irroittautua ahneudesta ja löyhästä moraalista. Suomalaisen yrittäjän tukeminen ei ole samaa kuin nollaverojättien lobbaaminen a la Männistö ja Räty. Orpo on yhtä pehmeä kuin Katainenkin jja yhtä sokea. Puolue tarvitsisi uuden Sauli Niinistön.

Harkimo on bisnespelimies, jonka ei pitäisi olla politiikassa ollenkaan. Joku hänet käski hakeutumaan kansanedustajaksi eikä se kyllä ollut Suomen kansa. Hänen uudelle liikkeelleen voi nauraa.

Jos muutamia nuoria kokoomuslaisia pitäisi nostaa esiin, mieleeni tulevat Ville Rydman ja muutama kunnallispoliitikko, Helsingissä etenkin Terhi Koulumies ja Otto Meri. Saa nähdä, pääsevätkö he koskaan kansanedustajiksi. Elina Lepomäki on kiinnostava.
Kuin olisin omat ajatukseni kirjoittanut, 100% samalla linjalla.
 
Mitäs mieltä herraväki on ollut Kokoomuksen Susanna Kosken viimeaikaisista ulostuloista? Koski oikeastaan vaan kertoi mielestäni sen minkä monet ovat tienneet eli sanoi ääneen sen ajatuksen kokoomuksen ja koko hallituksen politiikan takana.

https://yle.fi/uutiset/3-10203464
Susanna Koski todennäköisesti sai tällä "kohulla" minun ääneni. Epäilen etten ole ihan yksin kaipaamassa muutakin kuin "sössön sössön ja päänsilitystä" muun muassa verovaroista eläville pitkäaikaistyöttömille(tosin tässä kohtaa terveydelliset syyt olisivat ilmeisesti pitäneet siirtää yksilö työttömästä sairaseläkeläiseksi). En kaipaa yhtään sosiaalitanttaa paisuttamaan valtion menoja. Katsotaan hyvinvointipalvelujen nostoa jos joskus valtion tulot nousee merkittävästi mutta siihen asti kaipaan sosiaalipolitiikkaan enemmän keppiä kuin porkkanaa. Ei voi olla tilanne että hyväpalkkaisen/keskipalkkaisen/pienipalkkaisen ero käteen jäävässä ei motivoi ihmisiä tekemään enemmän koska veroprogressio tappaa haluttavuuden saada lisää liksaa tai mikroyrityksen perustaminen kokeiluna oman työn ohessa vie sinulta työttömyysturvan muttei kuitenkaan poista sen maksamista. Ainakin itse alan olemaan melko kypsä tämän maan mentaliteettia kohtaan kun kyse on pienyrityksistä tai palkansaajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Susanna Koski todennäköisesti sai tällä "kohulla" minun ääneni. Epäilen etten ole ihan yksin kaipaamassa muutakin kuin "sössön sössön ja päänsilitystä" pitkäaikaistyöttömille. En kaipaa yhtään sosiaalitanttaa paisuttamaan valtion menoja. Katsotaan tukien nostoa jos joskus valtion tulot nousee merkittävästi mutta siihen asti kaipaan sosiaalipolitiikkaan enemmän keppiä kuin porkkanaa.
Moniko työnantaja ottaisi jutussa olleen rollaattorilla liikkuvan naisen töihin?
Karusti sanottuna ehkä jokin seksipuhelin alan yrittäjä...(vai onko tuollaisia enää?)

On hieman noloa naureskella henkilön rajoitteista Kosken tapaan..mutta ei se tosin yllätä..

Taustalla Kosken jutussa on ihan asiaa, mutta ei asiat aina ole niin yksoikoisia...
 
Moniko työnantaja ottaisi jutussa olleen rollaattorilla liikkuvan naisen töihin?
Karusti sanottuna ehkä jokin seksipuhelin alan yrittäjä...(vai onko tuollaisia enää?)

On hieman noloa naureskella henkilön rajoitteista Kosken tapaan..
Voisiko olla että rollaattorilla liikkuminen johtuu tekijöista jotka ovat seurausta omista elämänvalinnoista?

Onko meillä tulevaisuudessa varaa huolehtia ihmisistä jotka eivät viitsi huolehtia itsestään sen vertaa että pysyisivät työkykyisinä?

Siitä olen samaa mieltä että Kosken esiintyminen oli epäonnistunut, mutta samalla toivon että yksilöllä olisi nykyistä enemmän vastuuta itsestään ja valinnoistaan.
 
Ensinnäkin. Koski on tietyssä mielessä kärkikastia, koska on ollut esillä "minkki"-ketjussakin. Sinne pääsemiseksi pitää olla..... hmm..... edellytyksiä. Olen daamista samaa mieltä.
Toiseksi. Koski olisi voinut välttää törmäyksen, mikäli olisi segmentoinut tarkemmin sitä ryhmää joka nyt "ei tuota lisäarvoa". Erilaiset vastaukset kuuluvat niille jotka eivät oikeesti terveyden takia ole samalla viivalla muiden kanssa. J taasen omanlaiset vastaukset niille joita ei edes kiinnosta antaa työpanonsa yhteiskunnan eduksi. Pyrkivältä poliitikolta voi odottaa tilanneherkkyyttä, mutta se ei ilmeisesti aina toteudu.

.
 
Voisiko olla että rollaattorilla liikkuminen johtuu tekijöista jotka ovat seurausta omista elämänvalinnoista?
Onko meillä tulevaisuudessa varaa huolehtia ihmisistä jotka eivät viitsi huolehtia itsestään sen vertaa että pysyisivät työkykyisinä
Kyllä sinusta hyvä fasisti vielä kehittyy tuollaisilla mielipiteillä. Milloin otetaan käyttöön kaasukammiot...
Otetaanpa se mies joka Turussa loukkantui ja luultavasti loppuelämä istuu pyörätuolissa, ei mitään yhteiskunnan tukea koska ei älynnyt olla sekaantumatta puukotukseen jolloin itse sai puukosta ja työkyky meni. Niinkö?
 
Otetaanpa se mies joka Turussa loukkantui ja luultavasti loppuelämä istuu pyörätuolissa, ei mitään yhteiskunnan tukea koska ei älynnyt olla sekaantumatta puukotukseen jolloin itse sai puukosta ja työkyky meni. Niinkö?
Puukotuksesta tulleet vakavat ja elinikäiset vammat ja paskoista elintavoista johtuva liikalihavuus ja siitä johtuva diabetes ovatkin juu ihan vertailukelpoiset työkyvyttömyyden syynä.

Ensin mainitusta huolehtimiseen osallistun veronmaksajana ihan mielelläni.
 
Kuten sanoit, omista valinnoista johtuvaa ei pidä tukea. Jos ei olisi valinnut sekaantumisen ei olisi loukkaantunut.
 
Kuten sanoit, omista valinnoista johtuvaa ei pidä tukea. Jos ei olisi valinnut sekaantumisen ei olisi loukkaantunut.
Joo, olet oikeassa. Elätetään vaan jokainen kotona pötköttelijä niin kuin tähänkin asti, onhan se ymmärrettävää että jos ei vaan huvita niin ei huvita.
 
Kyllä sinusta hyvä fasisti vielä kehittyy tuollaisilla mielipiteillä. Milloin otetaan käyttöön kaasukammiot...
Otetaanpa se mies joka Turussa loukkantui ja luultavasti loppuelämä istuu pyörätuolissa, ei mitään yhteiskunnan tukea koska ei älynnyt olla sekaantumatta puukotukseen jolloin itse sai puukosta ja työkyky meni. Niinkö?
Tämä rullatuoli sankari muuten pystyy kävelemään ihan omilla jaloillaan. Haastatteluissa aina istuu mukavasti tuolissaan mutta muuten liikkuu ihan kävellen.
 
Voisiko olla että rollaattorilla liikkuminen johtuu tekijöista jotka ovat seurausta omista elämänvalinnoista?

Onko meillä tulevaisuudessa varaa huolehtia ihmisistä jotka eivät viitsi huolehtia itsestään sen vertaa että pysyisivät työkykyisinä?

Siitä olen samaa mieltä että Kosken esiintyminen oli epäonnistunut, mutta samalla toivon että yksilöllä olisi nykyistä enemmän vastuuta itsestään ja valinnoistaan.
Tuo on hyvä kysymys. Pitäisikö kaikkiitse aiheutetut jutut vauvasta vaariin katsoa yksilön omaksi ongelmaksi. Säästöä kyllä saataisiin aikaiseksi. Sitä en tiedä olisiko se yhteiskunta sellainen jossa kukaan oikeasti haluasi elää. Kovin tuollaisista yhteiskunnista kaikki kynnelle kykenevät haluavat pois.

Koskaan ei voi sanoa mikä seurausta mistäkin ja miksi ihminen on sairas. Onko se itse aiheutettu vai ei. Liikapainokin kasautuu nykyään vähäosaisille. Mistä se johtuu? Voisiko olla, että se terveellinen ruoka maksaa enemmän mitä huono? En tiedä.
 
Puukotuksesta tulleet vakavat ja elinikäiset vammat ja paskoista elintavoista johtuva liikalihavuus ja siitä johtuva diabetes ovatkin juu ihan vertailukelpoiset työkyvyttömyyden syynä.

Ensin mainitusta huolehtimiseen osallistun veronmaksajana ihan mielelläni.
Se liika lihavuus voi johtua monesta asiasta. Haluaako Gyllis1 ruveta pyöveliksi ja kertomaan ihmisille, että sulle juu ja sulle ei? Alkoholi aiheuttaa suomessa 4-10mrd€ vuotuiset menot. Mitäs näiden kanssa? Sulla tuntuu tuota kompetenssia löytyvän päättää ketä voi sossun rahoista auttaa ja ketä ei.
 
Toivon todella, että kukaan täältä tai vaikkapa koski itse ei sairastu koskaan ja mene kunto sellaiseksi, ettei käytännössä kelpaa työmarkkinoille. Työnantajat eivät halua ottaa työntekijän suhteen minkäänlaista riskiä. Tällöin se heikossa asemassa oleva putoaa vielä heikompaan asemaan. Sitten joku tulee kertomaan, että henkilö on käytännössä arvoton jos ei tuota. Tuo reilu 500 euroa kuukaudessa on oikeasti pieni raha. Ei sillä paljon unelmia toteuteta ja käytännössä ei saa olla luonnollisestikaan minkäänlaista omaisuutta.

Maanpuolustusaiheiseilla foorumilla äkkiseltään kuvittelisi ajatusmaailman olevan sellainen, että heikoista ja niistä jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan pidetäisiin huolta. Mutta niin vaan on erilainen maailmankatsomus.

Jos joku oikeasti näkee tuossa kosken ulostulossa jotain muuta kuin kylmän ja kovan ihmisen niin ihmettelen suunnattomasti. Kosken maailmassa ihmiset ovat numeroita; joko positiivisia tai negatiivisia ja niistä negatiivisista täytyy päästä eroon mahdollisimman halvalla.
 
Se liika lihavuus voi johtua monesta asiasta. Haluaako Gyllis1 ruveta pyöveliksi ja kertomaan ihmisille, että sulle juu ja sulle ei? Alkoholi aiheuttaa suomessa 4-10mrd€ vuotuiset menot. Mitäs näiden kanssa? Sulla tuntuu tuota kompetenssia löytyvän päättää ketä voi sossun rahoista auttaa ja ketä ei.
Mina maksan tanaan alkoholiveroa muutama sata Norjan kruunua nyt vahintaan, kuten eilenkin. Kyllahan naista elamani aikana pitka penni kertyy valtiolle! Lisaksi oluen juominen aurinkoisessa metsanrinteessa on hauskaa, ja siita tulee hyvalle tuulelle :).
 
Mina maksan tanaan alkoholiveroa muutama sata Norjan kruunua nyt vahintaan, kuten eilenkin. Kyllahan naista elamani aikana pitka penni kertyy valtiolle! Lisaksi oluen juominen aurinkoisessa metsanrinteessa on hauskaa, ja siita tulee hyvalle tuulelle :).
Kannattaa olla varovainen. Gyllis jos saisi päättä niin humalaissa toikkaroinnin saat maksaa itse ja jos maksa menee niin tervemenoa vaan. Ihmisten kun täytyy olla täydellsiä ja virheitä ei saa tehdä. Myös sairastelu muuttuu laittomaksi. Luiskaan vaan epäonnistuneet. Olis muuten ihan hitokseen hieno yhteiskunta :D Olisi vain täydellisiä ihmisiä. Onnellisuuskin olis huipussaan.
 
Maanpuolustusaiheiseilla foorumilla äkkiseltään kuvittelisi ajatusmaailman olevan sellainen, että heikoista ja niistä jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan pidetäisiin huolta. Mutta niin vaan on erilainen maailmankatsomus.
Kyllä, ollaan tuosta ihan samaa mieltää.

Näkökulma eroaa siinä, että nähdäkseni osalla nykyisistä huoltapidettävistä kyse on ennemminkin halusta ja omista valinnoista, ei niinkään kyvyn puutteesta.

Yksilöllä pitäisi olla ihan oikeasti myös vastuuta omasta itsestään. Tuo alkoholismi ja liikalihavuus hyviä esimerkkejä.

En sano että nämä ovat helppoja asioita, kaikkea muuta.
 
Minä olen sillä tavalla melko empatiakyvytön ihminen, että minulle on turha tulla valittamaan omista valinnoista johtuvaa epäonnea. Jos olet juonut tai mömmöttänyt terveytesi, niin vittuako itket siinä, omapahan oli valintasi, tai olet syönyt itsesi siihen kuntoon ettei enää jalat jaksa massaa kantaa, niin sekin oli oma valinta. Jokainen tietää että yletön dokaaminen tai yletön lihominen on pahasta, mutta ei se silti tunnu vaikuttavan valintoihin. Niin makaa kuin petaa.

Tästä huolimatta en kuitenkaan halua ketään jättää heitteille, vaikka kyseessä oma vika olisikin. Suomi on länsimaa, ja länsimaat ovat sivistynein kulttuuri mitä maa päällään kantaa. Täällä kuuluu pitää huoli kaikista, niistäkin jotka ovat ihan itse itsensä pilanneet. Valitettavasti vain tuntuu yhä enemmän siltä että yhteiskunnassamme on vallassa trendi, jossa tämä unohdetaan. Sääli alkaa olla sairautta, ja se on kehityssuunta josta en pidä. Vaikka itse en paljoa sääliä tunne, niin silti velvollisuutta huolehtia heistä tunnen. Jos vaikka törmään hankeen sammuneeseen, niin mielessäni ajattelen että saatanan törppö, olis sulle ihan oikein jäätyä siihen, mutta silti kumarrun auttamaan. Koska niin vain kuuluu tehdä.

Yksilöinä meillä on varaa sellaiseen empatiantunteeseen kuin kukin haluaa, mutta yhteiskuntana ei. Yhteiskunnan syvimmät arvot tulevat esiin siinä, miten se kohtelee heikoimpiaan. Tämän päivän Suomessa se kohtelu ei aina tahdo kestää päivänvaloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, ollaan tuosta ihan samaa mieltää.

Näkökulma eroaa siinä, että nähdäkseni osalla nykyisistä huoltapidettävistä kyse on ennemminkin halusta ja omista valinnoista, ei niinkään kyvyn puutteesta.

Yksilöllä pitäisi olla ihan oikeasti myös vastuuta omasta itsestään. Tuo alkoholismi ja liikalihavuus hyviä esimerkkejä.

En sano että nämä ovat helppoja asioita, kaikkea muuta.

Eli kaikki pitkäaikaistyöttömät ovat haluttomia... olemaan työkykyisiä...

Onneksi tulee sote ja hoitaa molemmat taudit ennaltaehkäisevästi..ja säästöä syntyy..

Liikalihavuus on mielenkiintoinen kun vertaa alkoholismiin. Alkoholista kerätään merkittävät verotulot haittojen ehkäisemisen nimellä.
Liikalihavuuden suhteen on koomista, että pienituloisella ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top