Komissio kieltämässä itselataavat?

http://www.suomensotilas.fi/ampuma-...en-taytantoonpano-etenee-sammutetuin-lyhdyin/

entry

Sisäministeriön johtava asiantuntija Johanna Puiro
1. Mitä tarkoittaa reserviläispoikkeus direktiivissä ja millaista muutosta aselakiin siitä ollaan esittämässä?
Hyväksytty asedirektiivi on hyvin erilainen kuin komission alkuperäinen ehdotus. Kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan sijoitettiin loppujen lopuksi vain hyvin rajoitettu määrä ampuma-aseita. 6 artiklan 2 kohta asettaa varsin tarkat rajat kansallisen puolustuksen tarkoituksessa myönnettävälle poikkeukselle. Eli poikkeuslupaa hakevan tulee olla kansallisen puolustuksen kannalta sellaisessa asemassa (esim. sodanajan sijoitus) että luvan antaminen A-luokan aseisiin olisi direktiivin edellyttämällä tavalla
a) poikkeuksellisesti ja
b) asianmukaisesti perustellulla tavalla
c) yksittäistapauksissa perusteltua.
d) Edellyttäen, että yleinen järjestys ja turvallisuus eivät saa vaarantua.


2. Onko esitetty näkemyksiä sitä, ketä reserviläispoikkeuksen piiriin tulee laskea?
Direktiivi asettaa tarkat rajat. Näkemyksiä on esitetty. Puolustusministeriö on mukana työryhmässä. Olemme keskustelleet muun muassa pääesikunnan kanssa ja pyytäneet eri reserviläisjärjestöiltä lausuntoa asiasta.

3. Direktiivi kieltää suurten lippaiden ja aseiden yhdistelmän. Vanhojen aselupien osalta lippaita ei kuitenkaan ole merkitty aselupaan ja useisiin aseisiin saa kiinnitettyä direktiivin antamia rajoja suuremman lippaan. Miten tullaan menettelemään ns. vanhojen lupien ja suurten lippaiden osalta?
Direktiivi mahdollistaa siirtymäsäännöksen, jolla voimassa olevat luvat voidaan säätää olevan voimassa myös ampuma-aselain muutoksen jälkeen.



4. Monissa Deko-aseissa (esim. Suomi KP) on lipas kiinnitettynä paikalleen, koska se on ollut koriste-esine. Miten tullaan menettelemään näiden osalta?
Vanhoja dekoja koskee grandfathering clause, uusien kohdalla lipaskin on dekottava.

5. Suuria lippaita on Suomessa kymmeniä-, jollei jopa satojatuhansia, sillä niitä on myyty mm. muistoesineinä, yms. Mitä tullaan tekemään näille lippaille?
Asia on pohdinnassa.

6. Osasta suuria lippaita ja muita aseenosia, jotka nyt muuttuvat luvanvaraisiksi, on muokattu koriste-esineitä (esim. kelloja rumpulippaista, pullonavaajia lukoista, yms). Mitä näille tullaan tekemään? Ja miten määritellään, että alkuperäinen käyttötarkoitus on muuttunut niin paljon, että sitä ei enää lasketa aseen osaksi?
Tämä edellyttää viranomaisilta tiedotusta, jotta muuttunut tilanne on kaikkien tiedossa.

7. Kohdan 6. Mainitut koriste-esineet saattavat johtaa tilanteeseen, jossa niiden omistaja ei tiennyt kyseessä olevan aseen osa (esim. rumpulippaasta rakennetussa kellossa saattaa olla vain maalatut numerot ja koneisto piilotettuna lippaan sisään, mutta koneisto poistamalla lipas on edelleen käyttökelpoinen). Miten tällaisia tapauksia on ajateltu tulkita?
Ks. vastaus kysymykseen 6.


Jäikö muisto intistä tai ostitko rojumessuilta lippaan ihan laillisesti? Siitä saattaa seurata ongelmia. Mutta eikö se ole taannehtivaa lainsäädäntöä ja perustuslain vastaista?
8. Kohtien 5 ja 6 mukaiset esineet eivät aikaisemmin ole olleet minkäänlaisen säilytysmääräysten piirissä. Miten käsitellään tilanteita, joissa henkilö tietää omistavansa tällaisia, mutta on ne hukannut (eli saattaa löytää ne myöhemmin, tai olla löytämättä)?
Jos esineet löytyvät, kannattaa omistajan muistaa armovuosisäännöt ja toimittaa nämä esineet poliisille.

9. Kohtien 5 ja 6 mukaisia esineitä ei ole pääsääntöisesti identifioitu mitenkään (esim. Sarjanumero), koska sellaista ei ole aikaisemmin vaadittu. Jos tällainen esine löytyy henkilön kotoa, autosta, tms. Kenellä on todistustaakka sen omistajuudesta?
Asia selvitetään tarvittaessa esitutkinnassa.

10. Direktiivin kansallinen sovittaminen on kestänyt varsin pitkään ja siitä on tiedotettu erittäin niukasti. Mikä on ollut vaikein asia (tai vaikeimmat asiat) direktiivin soveltamisessa?
Asedirektiivin täytäntöönpanossa olemme tehneet työtä löytääksemme tasapainoisen ratkaisun asedirektiivin A-luokkaan sijoitettujen ampuma-aseiden luvittamiselle asedirektiivin tarkoittamissa poikkeustapauksissa.

11. Direktiivi on ollut julkista tietoa koko soveltamisen ajan. Miksi kansallisen tason tiedottaminen on ollut niin niukkaa?
Asedirektiivi on tosiaan julkinen asiakirja ja sen hyväksymisen jälkeen tiedotimme muutosten pääkohdista. Hallituksen esityksen valmisteluvaiheessa järjestimme myös 4 temaattista keskustelutilaisuutta sidosryhmille, mistä myös tiedotimme sisäministeriön internet-sivuilla. Hallituksen esitysluonnoksen ollessa keskeneräinen, ei uutta tiedotettavaa ole ollut.


12. Uuden aselain käsittely tulee eduskunnan kannalta erittäin huonoon saumaan, samaan aikaan on käsittelyssä varsin isoja asioita, kuten SoTe ja Tiedustelulaki, lisäksi eduskunta on lähdössä kesätauolle lähes välittömästi käsittelyn jälkeen. Miten näet tuon asian vaikuttavan tilanteeseen?
.

13. Onko aselain käsittelyn sijoittaminen tällaiseen tilanteeseen sattumaa vai harkitun toimen tulos? Miksi?
Direktiivin määrittelemä aikataulu (15 kuukautta aikaa saattaa direktiivin aikaansaamat muutokset kansallisesti voimaan) ei ole antanut yhtään mahdollisuutta ainakaan kiristää aikataulua, pikemminkin päinvastoin, aika tuntuu loppuvan kesken.

.

VASTAUS KYSYMYKSEEN 12-13: Asedirektiiviä koskevan hallituksen esityksen valmistelussa ei ole valitettavasti voitu ottaa huomioon muita esityksiä, joita eduskunnan käsittelyssä on. Asedirektiiviä koskeva hallituksen esitys annetaan sitten kun se on valmis – ei ennemmin eikä myöhemmin – ja sen jälkeen se siirtyy eduskunnan käsittelyyn.
.

14. Millaisen viestin haluat kertoa aselain tuomista muutoksista huolestuneille kansalaisille, joita se koskee, tai jotka olettavat sen koskevan heitä itseään?
Seuraavaksi asedirektiiviä koskeva hallituksen esitys luonnos lähtee lausunnolle. Luonnos julkaistaan sisäministeriön internet-sivuilla ja samalla ilmoitetaan osoite, jonne jokainen voi lähettää näkemyksensä ja mielellään toki myös konkreettiset parannusehdotuksensa hallituksen esitysluonnoksesta. Lisäksi järjestämme sidosryhmille kuulemistilaisuuden, joten mahdolliset huolenaiheensa voi myös eri ampumaharrastusta edistävien yhdistystenkin kautta välittää hallituksen esityksen valmistelijoille. Vasta tämän lausuntokierroksen jälkeen hallituksen esitys viimeistellään ja viedään valtioneuvoston istunnon kautta eduskuntaan.


Mitä on luvassa?


Emman lautaslipas kellona.
Kuva: Veli Suortamo
Vastausten perusteella luvassa on erikoinen muutos, erityisesti lippaiden osalta. Ajatuksena vaikuttaa olevan lippaiden kerääminen pois kansalaisilta. Onko tässä kuitenkin unohdettu perustuslain ja oikeusvaltion periaatteet omaisuuden suojaa kohtaan? Oikeusvaltiossa kansalaisen omaisuutta ei saa pelkästään ottaa pois, vaan se pitää lunastaa. Lippaiden lukumäärä huomioiden, kyseessä on hyvin merkittävä rahallinen summa, siinäkin tapauksessa, että yksittäisen lippaan korvaussumma olisi pieni. Lisäksi muokattujen aseenosien osalta, joista osa voi olla luokiteltavissa jopa taide-esineiksi, korvaus on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen.
Siksi on varsin erikoista, että asia on vasta pohdinnassa, kuten Johanna Puiro vastaa kysymykseen 5. Lakia säädettäessä pitäisi kuitenkin olla vaikuttavuusanalyysi olemassa. Vaikka eihän sitä direktiivinkään osaltakaan ehditty tekemään.




Mielenkiintoiseksi tilanne muuttuu vanhojen dekoaseiden osalta, joissa sovelletaan grandfathering clausea, eli vanhalla luvalla saa jatkaa entiseen malliin. Dekoaseita on hyvin erilaisilla luvilla, joita on myönnetty eri aikoina. Näistä kaikissa ei ole edes mainittu omistajaa, ja lisäksi osa vanhoista dekoaseista on vain poistettu aserekisteristä, koska se ei deaktivoinnin myötä ole enää ase. Tällaisten osalta grandfathering clause on vähintäänkin mielenkiintoinen, joita varmasti selvitellään Puiron mainitsemassa esitutkinnassa. Dekoaseiden tapauksessa kuitenkin tiedottaminen on varmasti toimivaa, sillä aika suurella varmuudella voidaan olettaa ihmisten tunnistavan dekoase sellaisen nähdessään. Kaikkien aseen osien osalta tilanne ei kuitenkaan ole lähellekään niin selvä. Tämän artikkelin kuvamateriaalista löytyy kuvia koriste-esineistä, jotka on tehty luvanvaraisiksi muuttuvista ampuma-aseen osista. On hyvä huomioida, että tällä hetkellä nämä eivät ole kiellettyjä tai luvanvaraisia, vaan enemmänkin koriste- tai käyttöesineitä. Moni tällaisista on sellainen esine, että asiaa tuntematon ei välttämättä edes ymmärrä kyseessä olevan luvanvarainen tai jopa kielletty esine. Kuitenkin tällaisen löytyessä yksilön hallusta voi joutua syytteeseen ampuma-aserikoksesta, tai ainakin siihen mainittuun esitutkintaan.


Emman lautaslipas kellona.
Kuva: Tapio Kalevi Ruusuvuori
Ampuma-aserikos on kuitenkin vakava rikos ja siitä tuomion saadessaan, tai edes syyteprosessiin joutuessaan (joka voi olla jopa vuosien koettelemus) kansalaiselta takavarikoidaan kaikki ampuma-aseet, lisäksi hänen turvallisuusluokituksensa kokee dramaattisen muutoksen. Muun muassa turvallisuusalan ja ilmailualan ihmisillä saattaa olla edessä töiden päättyminen, vaikka tuomiota ei olisi edes julistettu. Lisäksi kansainvälistä liiketoimintaa tekevien on turha selittää, että tuomio tuli seinällä raksuttavasta lautaslippaasta tehdystä kellosta, koska sellaista pidetään täysin absurdina selityksenä.

Kuinka asiassa tulee käymään, siitä päättää eduskunta viime hetkillä ennen kesätaukoaan. Sisäministeriö kouluttaa jo poliiseja uuden aselain vaikutuksista, vaikka lakiesitys on sisäministeriön tiedotteen mukaan tulossa vasta viikolla 25, eli juuri ennen Juhannusta. Huhuja on kuitenkin liikkunut, että jotain tietoja saatettaisiin julkaista jo tänään (19.4.2018). Niiden huhujen todenpäräisyys selvinnee pian.


Suomen Sotilas jatkaa hankkeen seuraamista. Lukijat voivat myös itse seurata hankkeen etenemistä, sen viralliselta tiedotuskanavalta tästä linkistä.
 
Haisee ihan sille, että isot lippaat kielletään. Oli ne sit kelloja, toimivia, pullonavaajia yms.
Ressupoikkeushan on jo haudattu. MPK siirtyy PV:n alle ja niille riittää että saavat ampua pari kertaa vuoteen sit pötkötely ammunnat.
 
Haisee ihan sille, että isot lippaat kielletään. Oli ne sit kelloja, toimivia, pullonavaajia yms.
Ressupoikkeushan on jo haudattu. MPK siirtyy PV:n alle ja niille riittää että saavat ampua pari kertaa vuoteen sit pötkötely ammunnat.

Reserviläisten osalta maanpuolustuspoikkeus tuskin tulee mitään mullistamaan/ pettymys on luvassa jos siitä on reserviläinen odottanut jotain helpotusta.
Se mitä minä edelleen odotan mielenkiinnolla on maanpuolustuspoikkeus ja ammattisotilaat.
Kuten olen tainnut mainita, sain keskustella hyvän kahvipöytäkeskustelun aiheesta sellaisen henkilön kanssa jolla on PV:n puolelta tähän asiaan sanottavaa ja myös henk.koht innostus ampumaharrastukseen.
Olin huolissani - kun puheeksi tuli maanpuolustuspoikkeus - että eihän meitä virassa olevia unohdeta tässä asiassa.
Vastaus oli "ei missään tapauksessa ole unohdettu......." ja "huoli pois - hymy" päälle.

Kokonaisuutena huono asia jos reserviläisten ampumaharrastus vaikeutuu, mutta palkatun väen osalta toivottavasti askel tai pari takaisinpäin, joka tässä kohtaa siis tarkoittaa aseen hallussapitolupaa esim. J-OS komentajan puollolla.
 
Reserviläisten osalta maanpuolustuspoikkeus tuskin tulee mitään mullistamaan/ pettymys on luvassa jos siitä on reserviläinen odottanut jotain helpotusta.
Se mitä minä edelleen odotan mielenkiinnolla on maanpuolustuspoikkeus ja ammattisotilaat.
Kuten olen tainnut mainita, sain keskustella hyvän kahvipöytäkeskustelun aiheesta sellaisen henkilön kanssa jolla on PV:n puolelta tähän asiaan sanottavaa ja myös henk.koht innostus ampumaharrastukseen.
Olin huolissani - kun puheeksi tuli maanpuolustuspoikkeus - että eihän meitä virassa olevia unohdeta tässä asiassa.
Vastaus oli "ei missään tapauksessa ole unohdettu......." ja "huoli pois - hymy" päälle.

Kokonaisuutena huono asia jos reserviläisten ampumaharrastus vaikeutuu, mutta palkatun väen osalta toivottavasti askel tai pari takaisinpäin, joka tässä kohtaa siis tarkoittaa aseen hallussapitolupaa esim. J-OS komentajan puollolla.

Luuletko oikeasti että puolustusvoimien henkilöstöön luotetaan yhtään enemmän kuin harmaaseen massaan? Sillä luottamuksestahan tässä on kysymys...
 
Haisee ihan sille, että isot lippaat kielletään. Oli ne sit kelloja, toimivia, pullonavaajia yms.
Ressupoikkeushan on jo haudattu. MPK siirtyy PV:n alle ja niille riittää että saavat ampua pari kertaa vuoteen sit pötkötely ammunnat.
Mikä vittu siinä on, että kaikki pitää sotkea päin helvettiä?
Aselaki
Tieliikennelain muutos
Ajokorttilaki
Kaikki nuo käsittelyssä olevat lakimuutokset on hoidettu päin helvettiä. Kaikkia vaivaa kiire, suorastaan törkeä hutilointi esitysten kirjoituksessa(sanamuodot ja pilkun/pisteen paikka vaikuttaa asioihin pirusti)
Vaikuttavuusarvoinnit on tehty sinnepäin, jos ollenkaan. Ainakin kahdessa kolmesta lakipaketista asioiden todellinen laita menee huonommaksi. Heikennetään turvallisuutta ja kansalaisten yhdenvertaisuutta. Ei, ei, ei, ei, ei jumalauta mikä noita virkamiehiä ja poliitikkoja vaivaa.
 
Luuletko oikeasti että puolustusvoimien henkilöstöön luotetaan yhtään enemmän kuin harmaaseen massaan? Sillä luottamuksestahan tässä on kysymys...

No, jos valtio voi luottaa siihen että henkilöllä on työnsä puolesta henk.koht käytössä sotilasaseita, hän kouluttaa aseen käyttöä asevelvollisille ja ammattisotilaille. Tai äärimmillään valtio uskoo sotilaan vastuulle tuhansia kivkal aseita, parikymmentä 120mm KRH:ntä, PSTON verran tykkejä jne, niin olisi kai loogista että häneen voisi luottaa myös aseluvan verran??
Toisaalta tälläkin hetkellä J-OS KOM voi myöntää sotilaalle hallussapitoluvan PV:n aseeseen pl. automaattiaseet. Sinänsä tämä ei edes olisi iso muutos, ainoastaan selkiyttävä muutos.

Ei tämä ole sotilaiden, poliisien ja RVL:n väen kohdalta luottamuskysymys - tai jos se sitä on, niin joutaisi sitten kerätä valtion aseet heiltä pois.
 
Mikä vittu siinä on, että kaikki pitää sotkea päin helvettiä?
Aselaki
Tieliikennelain muutos
Ajokorttilaki
Kaikki nuo käsittelyssä olevat lakimuutokset on hoidettu päin helvettiä. Kaikkia vaivaa kiire, suorastaan törkeä hutilointi esitysten kirjoituksessa(sanamuodot ja pilkun/pisteen paikka vaikuttaa asioihin pirusti)
Vaikuttavuusarvoinnit on tehty sinnepäin, jos ollenkaan. Ainakin kahdessa kolmesta lakipaketista asioiden todellinen laita menee huonommaksi. Heikennetään turvallisuutta ja kansalaisten yhdenvertaisuutta. Ei, ei, ei, ei, ei jumalauta mikä noita virkamiehiä ja poliitikkoja vaivaa.

Minusta mainitsemiesi lakien valmistelu on tehty PV:sta tutulla tavalla: "käskettäessä upseeri osaa mitä tahansa ja hallitsee minkä alan/asian tahansa".
Viittaan siihen että virkamiesvalmistelua tekevät ihmiset jotka käsketään sitä tekemään. Välttämättä heillä ei ole kovin syvällistä tuntemusta aiheesta.
Aselain jos minkä valmistelu vaikuttaa siltä että "mä vaan teen näitä hommia kun käskettiin".
Ei siitä priimaa useinkaan silloin synny.
 
Matti Vanhanenhan meni aikoinaan sanomaan julkisuudessa, että asiantuntijoiden lausuntoja ei voitu ottaa huomioon, kun ne oli ristiriidassa hallituksen jo iltakoulussa sopimien asioiden kanssa.

Kannattaa muistaa, että tämä on ennenkaikkea Eurostoliiton aloitteesta lähtenyt projekti. Meidän nilkit ei halua halua pahoittaa todellisten johtajien mieltä.
 
Kannattaa muistaa, että tämä on ennenkaikkea Eurostoliiton aloitteesta lähtenyt projekti. Meidän nilkit ei halua halua pahoittaa todellisten johtajien mieltä.

Pahoittaa ihmisten mieltä jotka eivät suurin osa ole ikinä viettäneet yhtään yötä kenttäolosuhteissa tai ampuneet laukaustakaan.
Me emme ole samoja "eurooppalaisia" noiden kanssa eikä "arvopohjamme" ole sama, jos Käteinen ja mepit haluaa siellä niin väittää niin se tulee paljastumaan suureksi valheeksi vielä joku päivä.
 
Se mikä on älytöntä ammattisotilaiden kanssa. Varusmies ramppaa ympäri Suomea RK:n kanssa, ampumakisoissa, harjotuksilla yms. Mutta auta armiasta jos ammattisotilas haluasi harrastaa esim SRA talon vehkeillä, mikä parantaisi esim henk koht aseen käsittelytaitoa, niin ei voi kun vaarallinen sarjatulivehje. Mutta joka päivä voi kantaa sitä mukana tukiaseena...
 
Saako sitten lippaan omistaja lainata sitä henkilölle jonka aseeseen lipas sopii mutta joka ei itse saa ostaa vastaavaa lipasta?
:unsure:
 
Se mikä on älytöntä ammattisotilaiden kanssa. Varusmies ramppaa ympäri Suomea RK:n kanssa, ampumakisoissa, harjotuksilla yms. Mutta auta armiasta jos ammattisotilas haluasi harrastaa esim SRA talon vehkeillä, mikä parantaisi esim henk koht aseen käsittelytaitoa, niin ei voi kun vaarallinen sarjatulivehje. Mutta joka päivä voi kantaa sitä mukana tukiaseena...

Mikä sotahullu se siellä huutelee mitääh!!! Vai pitäisi vielä vapaa-ajalla ampua veronmaksajien patruunoita. Eikö siellä sotakoulussa santamamminassa nyt saanut ampua tarpeeksi? Sitä paitsi mun veli kävi viime vuonna kertauksissa ja ampu kymmenellä laukauksella 83 vaikka oli intissä vuonna 2008. Aseet pois ei niitä tavallinen ihminen tarvitse ja sotilaat saa ampua siellä koulutuksessa kaikilla aseilla monta kertaa! Amerikassakin asehullut poliisit ampuu syyttömiä vähemmistöjen jäseniä.o_O
 
Minusta mainitsemiesi lakien valmistelu on tehty PV:sta tutulla tavalla: "käskettäessä upseeri osaa mitä tahansa ja hallitsee minkä alan/asian tahansa".
Kuulostaa jotenkin alisteiselta? Ei kai tää nyt totta ole? Onko siis niin että instanssi jolla on maan paras osaaminen tyytyy kuulijan asemaan ja luovuttaa päätösvallan housut kintuissa joillekin asiaa vähemmän tuntevalle?
Mielestäni PV:n pitäisi lyödä ässää pöytään ja kuvata päättäjille sen tason uhkakuva, jonka jälkeen niitä puolareita saa henkkarilla noutaa lähipostista ( noin kuvannollisesti sanottuna ).
Toivon todella että PV on nyt ollut niin aktiivinen ettei koskaan ennen ole ollut ja maanpuolustuksen kannalta tulee paras lopputulos.

virkamiesvalmistelua tekevät ihmiset jotka käsketään sitä tekemään. Välttämättä heillä ei ole kovin syvällistä tuntemusta aiheesta. Aselain jos minkä valmistelu vaikuttaa siltä että "mä vaan teen näitä hommia kun käskettiin".
Tuo on pelkää selitystä siltä joka noin toimii. Pehmeään virkamieheen on vaikutettava nimenomaan valmisteluvaiheessa ja haluan uskoa että PV on tässä kohdassa toiminut voimakkaimmalla mahdollisella tavallaan.

.
 
Kuulostaa jotenkin alisteiselta? Ei kai tää nyt totta ole? Onko siis niin että instanssi jolla on maan paras osaaminen tyytyy kuulijan asemaan ja luovuttaa päätösvallan housut kintuissa joillekin asiaa vähemmän tuntevalle?
Mielestäni PV:n pitäisi lyödä ässää pöytään ja kuvata päättäjille sen tason uhkakuva, jonka jälkeen niitä puolareita saa henkkarilla noutaa lähipostista ( noin kuvannollisesti sanottuna ).
Toivon todella että PV on nyt ollut niin aktiivinen ettei koskaan ennen ole ollut ja maanpuolustuksen kannalta tulee paras lopputulos.

Tuo on pelkää selitystä siltä joka noin toimii. Pehmeään virkamieheen on vaikutettava nimenomaan valmisteluvaiheessa ja haluan uskoa että PV on tässä kohdassa toiminut voimakkaimmalla mahdollisella tavallaan.

Olen samaa mieltä!

Uskon, aiemmin sanomaani viitaten, että PV on tässä asiassa toiminut totuttua voimakkaammalla tavalla. Toivon ja uskon sen riittävän siihen että virassa olevien aselupakäytäntö voi keventyä lähemmäs nykyistä aselakia edeltävää aikaa. Reserviläisten osalta en spekuloi mitään. Voi olla että on tahoja/yksittäisiä henkilöitä joille riittää se että MPK:lle on lahjoitettu aseita PV:n toimesta ja jatkossa MPK:n sotilaallinen koulutus siirtyy PV:lle ja tämän uskotaan olevan riittävä toimenpide reserviläisten ampumataidon ylläpitoon ja kehittämiseen.

Tiedän, että PV on ollut aktiivinen ja että henkilö(t) jotka asian kanssa ovat olleet tekemisissä suhtautuvat hyvin myönteisesti esimerkiksi SRA-harrastukseen ja pitävät sitä erittäin suositeltavana harrastuslajina reserviläisille. Mihin se sitten lain osalta riittää jää nähtäväksi.
 
Tiedän, että PV on ollut aktiivinen ja että henkilö(t) jotka asian kanssa ovat olleet tekemisissä suhtautuvat hyvin myönteisesti esimerkiksi SRA-harrastukseen ja pitävät sitä erittäin suositeltavana harrastuslajina reserviläisille. Mihin se sitten lain osalta riittää jää nähtäväksi.
Joo, tämä nyt sitten jää nähtäväksi. Jos asiaperusteluja tarkastellaan niin aika vaikeaa puolareita on perustella ilman yhteyttä sijoitukseen tai res.jäsennyyteen ja/tai SRA.
Jos henkilöllä ei ole mitään noita, niin saattaapa kiväärinpidolle tulla määräaika jonka aikana siitä on luovuttava. Mahtaako Suomessa sellaisia tarpeettomia puolareita edes ihmisillä ollakaan?

.
 
Joo, tämä nyt sitten jää nähtäväksi. Jos asiaperusteluja tarkastellaan niin aika vaikeaa puolareita on perustella ilman yhteyttä sijoitukseen tai res.jäsennyyteen ja/tai SRA.
Jos henkilöllä ei ole mitään noita, niin saattaapa kiväärinpidolle tulla määräaika jonka aikana siitä on luovuttava. Mahtaako Suomessa sellaisia tarpeettomia puolareita edes ihmisillä ollakaan?

Eiköhän se puolari jatkossakin mene metsästysaseena, toki silloin metsästyslain mukaisesti rajoitetuin lippain - tietysti sitten on myös se metsästyskortti hankittava.
 
Heh, sitten niitä luvattomia aseita vaan on enemmän. Voisihan asiat päättää liittovaltiossa fiksusti, mutta ei kait siinä auta fasisteja vastaan tapella. Ei ne kuuntele. Aseet kansalta pois, syyllä tai keinolla millä hyvänsä.
 
Jos asiaperusteluja tarkastellaan niin aika vaikeaa puolareita on perustella ilman yhteyttä sijoitukseen tai res.jäsennyyteen ja/tai SRA.


Kuinka niin, mitä asiaperusteluita? Ei laki sano, että puolarit olisivat muita toimintatapoja vaarallisempia tai niitä koskisivat muita asetyyppejä tiukemmat lupaehdot. Tai että niiden lupien pitäisi olla määräaikaisia. Jos puolarit olisi täysin kielletty, puhuisimme todennäköisesti Australian tapaan vaarallisista pumpuista ja vipulukoista, joita kukaan ei mitenkään voi tarvita ilman erityisiä perusteluita ja selvityksiä... Rikollisuuden tai väkivallan kanssahan näillä aselakiasioilla ei ole oikein mitään tekemistä.
 
Heh, sitten niitä luvattomia aseita vaan on enemmän. Voisihan asiat päättää liittovaltiossa fiksusti, mutta ei kait siinä auta fasisteja vastaan tapella. Ei ne kuuntele. Aseet kansalta pois, syyllä tai keinolla millä hyvänsä.

Edelleen olen sitä mieltä, että hallussapitoluvan tulevat saamaan varmasti ne joilla on riittävät perusteet. Käykääpä tutustumassa keski-euroopan aselainsäädäntöön tai vaikka Iso-Britannian, kyllä täällä meillä on vielä ihan oikeasti helppoa.
Vaikka itsellä oma elanto liittyy vahvasti aseisiin, niin en silti toivoisi missään nimessä aselainsäädäntöä mallia USA.
 
Back
Top