Komissio kieltämässä itselataavat?

Ja paskasta naurua kolmannella. Eli kyllä näköjään A kategorian aseet näyttäs menevän kieltoon ja ressu poikkeusta ei tule, koska PV katsoo että tarvittavat ressut saa tarpeeksi aseenkäsittelyä MPK, MAAK yms kautta.
http://www.suomensotilas.fi/kansallisen-aselain-uudistaminen-ei-etene/
Niin tässähän siitä mainittiinkin... Mitä touhua... Puolustusministeriön kannanottoa odotellessa.

Tuossa vastahan oli juttu myös siitä, että jokin MPK:n tulevaisuutta miettinyt työryhmä oli esittänyt MPK:n liittämisestä suoraan PV:n alaisuuteen. Onkohan näillä mitään yhteyttä? Onko nimen omaan viranomaisilla jokin visio ampumataidon ylläpitämisestä tulevaisuudessa vai vain idioottimainen halu riisua kansalaiset aseista?
 
Olen odottanut ja toivonut että tässä asiassa ei valehdella.

Voiko sittenkin olla niin että katsotaan Suomen reserviläisaseiden olevan uhka?

Ei luulisi olevan varaa, ei ainakaan kokoomuksella. Mitäs on nyt luvattu vastineeksi, lisää monikulttuurisuutta?? Juuri sitä "rikkauden politiikkaa" jonka vuoksi on saatu ongelmia aikaiseksi?

Mutta nyt olen hiljaa. Kiukkuan sitäkin enemmän jos asia pitää paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän ole mitään syytä antaa mitään ressulupaa nyt kun MPK sai valtiolta rynkkyjä.

http://www.reservilainen.fi/uutiset...0_modifioitua_rk_62_-rynnakkokivaaria_mpk_lle

Puolustusvoimat lahjoittaa Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) rynnäkkökiväärejä. MPK saa 400 itselataaviksi kertatuliaseiksi muunnettua 7.62 RK 62 -rynnäkkökivääriä varusteineen. Puolustusministeriö perustelee lahjoitusta MPK:n tarpeella päästä harjoittelemaan mahdollisimman samankaltaisilla aseilla kuin Puolustusvoimat.
 
Jos kerran kyse on vain huhupuheista, niin en tähän kelkkaan vielä hyppäisi mukaan. Kyllähän tällaiseen asiaan pitää löytyä ihan virallista tietä varmistus.
 
Jäitä hattuun nyt taas. Ei ole mitään luotettavaa varmennetta eiliselle huhulle.
Jos jotain haluaa tehdä niin sisäministeriöön voi ottaa yhteyttä. Siellä valmistellaan lakiehdotus. Ja sitten jos eduskuntaan päätettäväksi tuleva lakiehdotus on susi niin siinä tapauksessa yhteyttä kansanedustajiin lain hylkäämiseksi.

Firearms United Finlandille voi myös tarjota apua asioiden edistämisessä ja vaikuttamisessa.
Juna saattoi jo lähteä reserviläisjärjestöjen osalta. Näkemykseni mukaan reserviläisperusteen läpimenoon saadaan puolustusministeriöstä apua, mutta puolustusvoimilta ei.
 
juuri metsäradioon tulleen tiedon mukaan, uuteen eeeyyy-aselakidirektiivi-implementointiin EI tule YHTÄÄN ns. ressu-huojennusta.
Mun mielestäni puolarit voidaan luvittaa edelleen vaikka nykyinen käytäntö ei muuttuisikaan. Se, että jossain lupalapussa ei mainita ressu-huojennuksesta tarkoittaa ainostaan, että erillistä rastitettavaa res-ruutua ei tule kaavakkeeseen, mutta saman asian voi kiertää edelleen sen urheilun rastin kautta. Lopputuloshan ratkaisee eli se että puolari tulee käteen.
Suomen Sotilas -lehden artikkeli on syyskuulta ja sen jälkeenkin on käyty lain puitteissa valmistelevaa neuvottelua. Lehden kirjoitus ei kuvaa lopputulosta.

Mielestäni kannattaa nyt vaan odottaa että tulee jotain selkeämmin valmista julkisuuteen.

.
 
Mun mielestäni puolarit voidaan luvittaa edelleen vaikka nykyinen käytäntö ei muuttuisikaan. Se, että jossain lupalapussa ei mainita ressu-huojennuksesta tarkoittaa ainostaan, että erillistä rastitettavaa res-ruutua ei tule kaavakkeeseen, mutta saman asian voi kiertää edelleen sen urheilun rastin kautta. Lopputuloshan ratkaisee eli se että puolari tulee käteen.
Suomen Sotilas -lehden artikkeli on syyskuulta ja sen jälkeenkin on käyty lain puitteissa valmistelevaa neuvottelua. Lehden kirjoitus ei kuvaa lopputulosta.

Mielestäni kannattaa nyt vaan odottaa että tulee jotain selkeämmin valmista julkisuuteen.

.
Olin siinä käsityksessä, että urheiluammunta ei enää kävisi riittäväksi syyksi A-kategorian aseille ja ainoa millä voisi saada poikkeuksen olisi juuri tuo ressu-poikkeus.

Mutta joo... Parempi ehkä nyt kuitenkin odottaa mitä tuleman pitää.
 
Olen samaa mieltä että jäitä hattuun. Katsotaan mitä tulee. PV:n kanta painanee tässä asiassa jonkin verran. Yhden sen kannan muodostajan kanssa olen keskustellut, eikä kyllä kovin kielteiseltä vaikuttanut mm. reserviläispoikkeuksen osalta. Toki ne muut kannan muodostajat voivat olla eri mieltä ja PV ei kuitenkaan tätä asiaa päätä.
No, kunhan nyt urheiluperuste säilyy ja esim. SRA:han edelleen saisi lupia, kävi reserviläispoikkeuksen miten tahansa.
 
Olin siinä käsityksessä, että urheiluammunta ei enää kävisi riittäväksi syyksi A-kategorian aseille ja ainoa millä voisi saada poikkeuksen olisi juuri tuo ressu-poikkeus.

Mutta joo... Parempi ehkä nyt kuitenkin odottaa mitä tuleman pitää.
Muistaakseni ainakin A7-kategorian aseita saisi yhä urheiluperusteella, tosin lajin pitää olla "kansainvälisesti tunnustettu".

No, eihän mikään estä järjestämästä SRA:n "world seriesiä" suomalaisten ja virolaisten porukalla. Koska laji on virossakin suosittu, niin sen pitäisi yhä kelvata.
Sen sijaan direktiivin yhdistyspakko on perustuslakimme vastainen.
 
Sen sijaan direktiivin yhdistyspakko on perustuslakimme vastainen.

Jos muistelen oikein niin tämä on koeponnistettu useampaankin kertaan suomalaisissa oikeusasteissa ja todettu ettei vaatimus kuulumisesta seuraan/yhdistykseen/vast ole perustuslain vastainen. (Oletan siis että viittaat siihen että harrastusperusteisen aseluvan hakijan edellytetään kuuluvan seuraan/yhdistykseen)

Mitä sitten tulee kansainvälisesti tunnustettuun ampumaurheilulajiin, niin tuon voinee hoitaa siten että vaihtaa SRA-harrastuksensa IPSC:hen, joka on kiistatta kansainvälisesti tunnustettu laji.

Tosin on kauniistikin sanottuna perseestä että nuhteettoman kansalaisen (reserviläinen, ammattisotilas, rajavartija, poliisi jne) aselupia hakiessaan täytyy keksiä "keinoja" saadakseen aseelle hankintaluvan, eli siis liittyä vaikkapa nyt sitten IPSC-seuraan voidakseen kehittää ja ylläpitää ampumataitoaan omilla välineillään ja omalla kustannuksellaan.
 
Tilanne muistuttaa Venäläistämisaikaa, aktivistit perustivat itselleen urheilu- ja metsästysseuroja sekä palokuntia yms.
Historia kummasti toistaa itseään...
 
Back
Top