Komissio kieltämässä itselataavat?

Se on ollut koko meidän EU-historian aikana niin että jos valtio hyötyy mutta kansalainen ei niin silloin noudatetaan EU-direktiiviä mutta jos sellainen direktiivi missä kansalainen hyötyy ja valtio menettää niin silloin ei.
Ei se nyt ihan näinkään mene..

Valtio on omien kansalaistensa muodostama yhteisö (johon tietysti liittyy muiden valtioiden tunnustuksia jne. jne.). Tässä kokonaisuudessa ei sinällään ole ristiriitaa valtion ja kansalaisten kesken.

Ongelmia syntyy sekä valtiolle että sen kansalaisille tilanteessa jossa pieni vähemmistö (joka ei ole saanut vaaleissa riittävää kannatusta/mandaattia) lähtee käyttämään omien tavoitteidensa ajamisessa keinoja joille kansalaisten enemmistö ei ole antanut hyväksyntää. Siis pyritään saavuttamaan poliittisia tavoitteita ns. ulkoparlamentaarin keinoin. Räikeimmillään näin ovat toimineen aikoinaan Hitler/natsit, Lenin/bolsevikit jne. Heillä ei suinkaan ollut kansalaisten antamaan poliittista mandaattia (vaaleissa saatua enemmistö) mutta ehdoton valta-asema saavutettiin uhkailujen sekä väkivallan avulla. Eikä väkivallan määrää omia kansalaisiakaan kohtaan suinkaan kaihdettu.

Aivan samalla periaatteella toimii myös vihreäliike/vihervasemmisto. He käyttävät erityisesti luontoa/luonnonsuojelua sekä kaikenlaisten puolirikollisten painostusjärjestöjen hyökkäyksiä (joille ovat itse antaneen legitimiteenin esim. ns. "kansalaistottelemattomuuden" varjolle) edistämään omia tavoitteitaan.

Kun Suomen vihreät eivät kykene edistämään tavoitteitaan kotimaassa, haetaan apua ulkomailta. Tukea haetaan ja saadaan erilaisilta järjestöiltä WWF, greenpease, animalia yms. sekä toimitaan myös EU:n puitteissa. Tehdään ehdotuksia jäsenmaiden lainkäyttöä ohjaavaksi säädännöksi (direktiiveiksi) joille pyritään saamaan kannatusta kaikenlaisin keinoin. Joskus näissä myös onnistutaan poliittisessa valehtelussa ja "kaupankäynnissä". Erityisesti kun kyseessä on säädöshankkeet jotka kohdistuu vain yksittäiseen pieneen jäsenmaahan jne.

Otin tässä esimerkiksi vihervasemmiston koska heillä ei ole parlamentaarista enemmistöä sen paremmin Suomessa kuin EU:ssakaan. Ikävä kyllä myös enemmistönä olevien (enemmän ja vähemmän oikeistolaisten/konservatiivien/porvarillisten)puolueiden piiristä irtoaa heille kannatusta. Näin ovat menneet läpi kaikenlaiset taloudellemme tuhoisat yksipuoliset suojelusäännökset, miinakiellot ja nykyiset asedirektiivitkin, jotka ovat konkreettisella tavalla Suomelle erittäin ikäviä päätöksiä. Osin siksi ettei Suomen poliittinen johto ole edes halunnut pitää huolta maanpuolustuksellemme erittäin tärkeistä periaatteista. Naapurissa tietysti naureskellaan tällaiselle typeryydelle. Antavat toki miellellään kissanpentuja lahjaksi presidentille..(ja rahaa sekä mitaleita ministereille).
 
Naapurissa tietysti naureskellaan tällaiselle typeryydelle. Antavat toki miellellään kissanpentuja lahjaksi presidentille..(ja rahaa sekä mitaleita ministereille).

Naureskelevat ja pahimmassa tapauksessa - kaikkein pahimmassa - vihreiden johtavia poliitikkoja persraiskataan Siperiassa kun on oltu niin välinpitämättömiä maanpuolustuksesta.

Mitenkäs se Vihreän Langan kolumnisti kirjoittikaan? Toki ennen Krimin tapahtumia:
https://www.vihrealanka.fi/kolumnit/kansanarmeijaa-ei-enaa-tarvita
Valtion rahoilla kustannettujen pyssyleikkiensä tulevaisuudesta huolestuneet reserviläiset kertoivat äskettäin pelkäävänsä, että Ruotsin tyylinen teknistyvä kriisinhallinta-armeija olisi tulossa Suomeenkin. Hui kamalaa. Reserviäijien itsetunto on selvästikin kuolemanvaarassa. Eivätkö ne venäläiset hyökkääkään? Eikö minua tarvita? Iik!

Vihreitä johdattelee pieni mutta ikävä joukko.

VIhreiden äänestäjiä minä ihmettelen. Eivätkö ymmärrä millainen maa naapurissa on ja mitä riskejä se voi tuoda demokratialle kuten Suomi? Eikö juuri demokratiasta ja vapauksista huolestuneiden ihmisten pitäisi olla kaikkein vahvimmin sen kansakunnan ja kansan arvojen puolustajia. Halu "parantaa maailmaa" sokaisee vai mikä ihme??
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa mieleen vielä eräs juttu jossa Suomi mitä ilmeisimmin aikoo pitää päänsä. Nimittäin nämä kevytautot. Niissähän on ristiriitaa EU-lainsäädännön kanssa. Liikenneministeri kuitenkin ilmoitti tässä syksyllä että Suomi jyrää tämän asian läpi ja kevytautot tulevat meillä käyttöön.
Nyttemmin asiaa on väännettu komission kanssa ja tilanne taitaa tällä hetkellä olla se, ettei täyttä yksimielisyyttä ole, mutta Suomi aikoo kikkailla porsaanreikien kautta kevytautohomman liikenneministeriön tahdon mukaan.
Näin se joissakin asioissa onnistuu, joissakin toisissa ei sitten millään.
 
Istunnosta poimittua:

Latauslaite = lipas

Isokokoisten latauslaitteiden muutokset matkanvarrella:
1. Ei koske toimintakelvottomia laitteita
2. Ei koske ennen 1946 sarjavalmistettuja laitteita

Reserviläispoikkeus:
1. Ei vaadi suunniteltua sijoitusta, sijoituskelpoinen riittää (900 000 reservi)
2. Ei yläikärajaa
3. 18v alaikäraja
4. 12kk aktiivisuus

Hyvää:
Puheenvuoroissa mainitaan usein reserviarmeija ja miten sen vaatima vapaaehtoinen ampumaharjoittelu pitää turvata.

Ihmeellistä/huonoa:
Viranomaiset (poliisi, rajavartijat, sotilaat) jotka kantavat työssään asetta joutuisivat harjoittelemaan siviiliseurassa että saisivat aseluvan?

Asiaa vatvottiin yli 45min joten siirrettiin istunnon loppuun loput puheenvuorot...
 
Kun viimeisien tietojen mukaan vaaditaan lausunto puolustusvoimilta kun hakee lupaa reserviläisaseelle, mitäs jos sieltä päin ei viitsitä vastata. Voiko tämmöinen olla mahdollista?
 
Luulen että PV laatii jonkin rajauksen joka on ennakolta luettavissa luvanhakijoille. Sen tekstin perusteella käy jo ennalta selväksi kenen laittama hakemus saa PV:n käsittelyn ja kenen ei edes kannata hakea kyseistä lupaa. Ne, joiden osalta asia on ok, käsitellään jollain sähköisellä tavalla, eikä siihen tarvii uhrata edes henkilöresurssia.
Esim: rima ylittyy sillä kun henkilöllä on aktiivisijoitus Maak. Sen täyttyessä lupa myönnetään määräajaksi joka on linjassa aktiivisijoituksen kanssa. Kun sijoitus lakkaa, niin samalla loppuu puolarilupakin.

Tämä laitetaan ensin järjestykseen ja sen jälkeen samoilla perusteluilla voidaankin alkaa keräämään niitä vanhoilla luvilla olevia puolareita pois.
Jotain tällaista veikkaan tapahtuvan kun ne pääsee juonimaan.
.
 
Luulen että PV laatii jonkin rajauksen joka on ennakolta luettavissa luvanhakijoille. Sen tekstin perusteella käy jo ennalta selväksi kenen laittama hakemus saa PV:n käsittelyn ja kenen ei edes kannata hakea kyseistä lupaa. Ne, joiden osalta asia on ok, käsitellään jollain sähköisellä tavalla, eikä siihen tarvii uhrata edes henkilöresurssia.
Esim: rima ylittyy sillä kun henkilöllä on aktiivisijoitus Maak. Sen täyttyessä lupa myönnetään määräajaksi joka on linjassa aktiivisijoituksen kanssa. Kun sijoitus lakkaa, niin samalla loppuu puolarilupakin.

Tämä laitetaan ensin järjestykseen ja sen jälkeen samoilla perusteluilla voidaankin alkaa keräämään niitä vanhoilla luvilla olevia puolareita pois.
Jotain tällaista veikkaan tapahtuvan kun ne pääsee juonimaan.
.
Tähän kun lisätään se että luvan myöntäjälle jää edelleen harkintavalta, niin sama sekoilu vain jatkuu kuin tähänkin saakka: joku saa puolariluvan kun ampuu paikallisen reserviläiskerhon ratavuorolla palvelusammuntoja ja joku toinen jossakin muualla ei saa lupaa vaikka olisi PV:n puolto sijoitukseen perustuen.
Lupakäytäntöjen epäjohdonmukaisuus eri poliisilaitosten välillä on ollut tähänkin saakka iso ongelma. Se tulee vain jatkumaan ja pahenemaan, ellei siirrytä keskitettyyn lupahallintoon. Silloin linja sentään olisi kaikille sama, oli se sitten mikä tahansa.
 
Se tulee vain jatkumaan ja pahenemaan, ellei siirrytä keskitettyyn lupahallintoon. Silloin linja sentään olisi kaikille sama, oli se sitten mikä tahansa.

Yleensä kun vedetään kaikille sama linja, niin kenelläkään ei asiat parane. Vitutus vain lisääntyy. Tasapuolisuuden nimissä se olisi tietenkin hyvä, mutta ei kannata ikinä odottaa noilta liikoja, tai oikeastaan mitään hyvää.
 
Esim: rima ylittyy sillä kun henkilöllä on aktiivisijoitus Maak

Reserviläispoikkeus ei eduskunnalle menneessä esityksessä vaadi sijoitusta. Eikä siinä ole myöskään yläikärajaa joka pudottaisi poikkeuksen piiristä yli 60 vuotiaita pois.
Itse ymmärsin noista puheenvuoroista että PV ei osallistu tuohon lupaprosessiin mitenkään. Ellei sitten turvallisuusselvityksen kautta.

Eihän PV, raja tai poliisi voi kirjoittaa todistuksia tarvittavasta harrasteajastakaan. Ainoastaan rekisteröidyt ampumaseurat joista ampumakouluttajat voi niitä kirjoitella.
 
Itse ymmärsin noista puheenvuoroista että PV ei osallistu tuohon lupaprosessiin mitenkään. .

https://maanpuolustus.net/threads/komissio-kieltämässä-itselataavat.4750/page-139#post-663860

- Lakiesitys lähtee siitä, että sijoituskelpoinen reserviläinen voi saada luvan reserviläiskivääriin, mikäli tälle on Puolustusvoimien näkökulmasta tarve ja muut lupaedellytykset täyttyvät. Tämä on hyvä lähtökohta, jolla turvataan reserviläisten laaja ampumaharrastus Suomessa, Pohjola kertoo.
Mainos alkaaMainos päättyy
Jatkossa myös puolustusvoimien on puolettava luvan myöntämistä. Lupa edellyttää Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen tai reserviläisjärjestöjen ampumatoimintaan osallistumista vähintään vuoden ajan. Vaihtoehtoisena lupaperusteena on urheiluammunta, jolloin edellytetään ampumaseuran jäsenyyttä, joita myös reserviläisyhdistykset ovat.
 
Itse ymmärsin noista puheenvuoroista että PV ei osallistu tuohon lupaprosessiin mitenkään. Ellei sitten turvallisuusselvityksen kautta.
Niin, tää kuvio on kuitenkin jännä koska laissa PV:lle on selkeästi jätetty rooli. En nyt lukenut viimeisintä versiota mutta eiköhän se sielläkin ole noteerattu.
Eihän PV, raja tai poliisi voi kirjoittaa todistuksia tarvittavasta harrasteajastakaan. Ainoastaan rekisteröidyt ampumaseurat joista ampumakouluttajat voi niitä kirjoitella.
Nykyisin on näin, mutta mikään ei estä muuttamasta käytäntöä JOS se kerran toisin kirjoitetaan uudessa laissa.

Siihen minäkään en usko että PV jollain erityisellä tavalla pyörittäisi hakijan hakemusta tai selvityksiä. Jotain hyvin yksinkertaista ja ennakoivasti nähtävää kynnystä vaan tulee, kuten edellä kirjoitin.
Tällaista aavistelen.
.
 
Istunnosta poimittua:

Latauslaite = lipas

Isokokoisten latauslaitteiden muutokset matkanvarrella:
1. Ei koske toimintakelvottomia laitteita
2. Ei koske ennen 1946 sarjavalmistettuja laitteita

Reserviläispoikkeus:
1. Ei vaadi suunniteltua sijoitusta, sijoituskelpoinen riittää (900 000 reservi)
2. Ei yläikärajaa
3. 18v alaikäraja
4. 12kk aktiivisuus

Hyvää:
Puheenvuoroissa mainitaan usein reserviarmeija ja miten sen vaatima vapaaehtoinen ampumaharjoittelu pitää turvata.

Ihmeellistä/huonoa:
Viranomaiset (poliisi, rajavartijat, sotilaat) jotka kantavat työssään asetta joutuisivat harjoittelemaan siviiliseurassa että saisivat aseluvan?

Asiaa vatvottiin yli 45min joten siirrettiin istunnon loppuun loput puheenvuorot...

HE 179/2018 esityksestä on annettu sellaista virheellistä tietoa, että se ei luvanvaraistaisi ennen vuotta 1946 valmistettujen sarjatuliaseiden lippaita.
Todellisuudessa niille tarkoitettu kohta sisältää sivulauseen, "ja joka ei sovi asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai lippaalli-
seen kertatuliaseeseen" mikä mitätöisi käytännössä koko poikkeuksen. Asiaa on myös ymmärretty sillä tavalla väärin, että siinä tarkoitettaisiin ennen
vuotta 1946 valmistettuja lippaita, vaikka siinä tarkoitetaan sellaisia ns. latauslaitteita, jotka on valmistettu sarjatuliasemalleihin, joiden valmistus on alkanut ennen vuotta 1946.

Jos HE 179/2018 perustelut olisivat totta, niin seuraavanlaisia aseita ei olisi olemassa.
https://www.thefirearmblog.com/blog/2013/10/23/degtyaryov-dp28-semi-auto-versions-sale/
https://www.tnwfirearms.com/product-p/m31s-cplt-0009-bkxx-stxx.html
http://www.oulunasepaja.fi/muutos21.jpg
 
HE 179/2018 esityksestä on annettu sellaista virheellistä tietoa, että se ei luvanvaraistaisi ennen vuotta 1946 valmistettujen sarjatuliaseiden lippaita.
Todellisuudessa niille tarkoitettu kohta sisältää sivulauseen, "ja joka ei sovi asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai lippaalli-
seen kertatuliaseeseen" mikä mitätöisi käytännössä koko poikkeuksen. Asiaa on myös ymmärretty sillä tavalla väärin, että siinä tarkoitettaisiin ennen
vuotta 1946 valmistettuja lippaita, vaikka siinä tarkoitetaan sellaisia ns. latauslaitteita, jotka on valmistettu sarjatuliasemalleihin, joiden valmistus on alkanut ennen vuotta 1946.

Jos HE 179/2018 perustelut olisivat totta, niin seuraavanlaisia aseita ei olisi olemassa.
https://www.thefirearmblog.com/blog/2013/10/23/degtyaryov-dp28-semi-auto-versions-sale/
https://www.tnwfirearms.com/product-p/m31s-cplt-0009-bkxx-stxx.html
http://www.oulunasepaja.fi/muutos21.jpg
Oulun Asepajan tuote herättää lähinnä pelonsekaista hämmennystä...
 
Kun Venäjän viimeisimpiä toimia katsoo - ja yrittää arvailla tulevia - niin herättää entistäkin enemmän lähinnä vitutusta miten typeriä jotkut poliitikot ja "virkamiehet" Suomessa ovat.

Koko direktiivi on tietyllä tapaa verrattavissa miinakieltoon.
Suomen kykyä puolustautua halutaan heikentää.
Muokkaisin tuon muotoon: Suomen kykyä ja halua puolustautua halutaan heikentää.
 
Oulun Asepajan tuote herättää lähinnä pelonsekaista hämmennystä...

Jos HE 179/2018 menee sellaisenaan läpi niin niiden omistajille tulee ongelma, jos heillä ei ole lupaa myös sen lippaita käyttävään erityisen vaaralliseen aseeseen eikä ole sen lippaita käyttävää pistoolia. Niille ei voisi saada erityisen vaarallisen aseen lupaa, jolla saisi hankkia ja pitää hallussa siihen sopivia lippaita. HE 179/2018 ei mainitse mahdollisuutta muuntaa ns. latauslaitteita pienikapasiteettisiksi jos ei sitten asetuksessa tulkita pienikapasiteettisiksi muunnetuja lippaita pysyvästi toimintakelvottomiksi. Käytännössä voisi ehkä teettää kokonaan uusia pienikapasiteettisia Lahti-Saloranta yhteensopivia lippaita tai sitten valmistaa Lahti-Salorannan lippaita käyttävän pistoolin, jolloin nämä lippaat voisi tulkita lupavapaiksi 20 patruunan lyhyen aseen ns. latauslaitteiksi.
 
Back
Top