Komissio kieltämässä itselataavat?

ainoana puutteena rikosoikeudellisen vastuun puuttuminen/ jakamattomuus, jos luvanhaltijan aseilla tehdään henkirikoksia (Hyvinkää, Imatra). Näistä pitäisi tulla huomattavasti kovemmat sanktiot jottei niitä kaapin avaimia käsiteltäisi huolimattomasti, vaan ihmiset ymmärtäisivät olevansa täysin vastuussa aseistaan, varsinkin kusipäisen jälkikasvunsa suhteen (molemmat tapaukset).

Juuri tuo. Vastuuttomuudesta pitäisi antaa suuremmat sanktiot.
 
Piruako sitä vm-palveluksen aikana edes ampumista opettamaan, senkus tilaa tykistökeskityksen :sneaky:
Niinhän se onkin, rynkky on vain itsepuolustusta varten jos vihulainen tunkee itsensä liian lähelle. Ei kukaan sodassa mitään tähtää, senkus pärräytetään sarjatulella viholista kohti.
 
Kuten ole jo ennen todennut, minulla ei ole minkäänlaista asetta jos ei gladiusta lasketa. Ja ei se nyt maanpuolustus ole kiinni siitä että jokunen tuhat reservistiä osaa hyvin osua tauluun. Tykistöllä se varsinainen tappaminen tehdään ja luotejakin lentää sodassa monelta sadalta mieheltä sen vertaa tiheään että kunhan nyt torrakon osoittaa vihollisen yleiseen esiintymissuuntaan ja vetää liipaisimesta niin kyllä se riittää.
Niinhän se onkin, rynkky on vain itsepuolustusta varten jos vihulainen tunkee itsensä liian lähelle. Ei kukaan sodassa mitään tähtää, senkus pärräytetään sarjatulella viholista kohti.
Niin juuri noin kähtävät tappelevat lähi-idässä.
Toimii niin pitkään hyvin kunnes vastaan tulee merijalkaväkeä tai joku muu vähän paremmin koulutettu sakki.
 
Hyvä jos noin menee, jännityksellä odotamme. Tuosta en tiedä miksi ko virkailija oli niin skeptinen tälle asialle. Ehkä vuosi sitten samassa tilanteessa toinen virkailija oli myös hyvin epäilevällä kannalla.
No, tuo hanke on viivastynyt ja viivästynyt. Marraskuussa mulle sanottiin anomuksen yhteydessä että tämän vuoden syksyllä olisi. Tuo siis on tiedote, aikaisintaan silloin. Mutta sanotaan toistaiseksi optimistisesti että ”on tulossa”. :)
Jotenkin turhauttava nykysysteemi: varaat netistä ajan, järjestät itsesi työaikaan päivällä anomuksen jättämiseen toiselle paikkakunnalle, annat virkailijalle täyttämäsi paperikaavakkeen, joka näpyttelee sen koneelleen. Kaavake ei ole pakollinen, mutta sujuvoittaa tätä positiivisesti ilmaistuna perinteikästä prosessia.
 
Samaa mieltä!
Uuden lain lausuntokierroksillakin kielteisimmät kannat olivat POHA:lla, Sadankomitealla ja Rauhanpuolustajilla. En tosin edes ymmärrä miksi kaksi jälkimmäistä oli osallisina lain valmistelussa millään tavoin.

Aiheellista on kysyä myös sitä, että miksi Poliisihallituksen, joka on merkittävää toimeenpanovaltaa käyttävä taho, on annettu osallistua lainvalmisteluun jo ennen ensimmäistäkään lausuntokierrosta. https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...9529-576df869c6f5/LAUSUNTO_20180606105621.pdf http://aarokustaanheimo.puheenvuoro...stelu-vallan-kolmijako-oppi-ja-virkamiesvalta
 
No, tuo hanke on viivastynyt ja viivästynyt. Marraskuussa mulle sanottiin anomuksen yhteydessä että tämän vuoden syksyllä olisi. Tuo siis on tiedote, aikaisintaan silloin. Mutta sanotaan toistaiseksi optimistisesti että ”on tulossa”. :)
Jotenkin turhauttava nykysysteemi: varaat netistä ajan, järjestät itsesi työaikaan päivällä anomuksen jättämiseen toiselle paikkakunnalle, annat virkailijalle täyttämäsi paperikaavakkeen, joka näpyttelee sen koneelleen. Kaavake ei ole pakollinen, mutta sujuvoittaa tätä positiivisesti ilmaistuna perinteikästä prosessia.
Unohtamatta sotilaspassia kun haet lupaa. Ja sama ruljanssi kun aikanaan varailet aseen esittelyaikaa.. Mutta mitäpä ei kunnon kansalainen tekisi kun aseen haluaa. Ja joku hyväkäs vielä sanoo että Suomessa aseluvan saa helposti. No, siitä vaan kokeilemaan..
 
Samaa mieltä!
Uuden lain lausuntokierroksillakin kielteisimmät kannat olivat POHA:lla, Sadankomitealla ja Rauhanpuolustajilla. En tosin edes ymmärrä miksi kaksi jälkimmäistä oli osallisina lain valmistelussa millään tavoin.

Kaksi jälkimmäistä tehtailevat vielä lausuntojaan opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustuksella. Ja työntekijöinä näyttää olevan vanhojen kommunistien kolmekymppisiä lapsia.
 
Unohtamatta sotilaspassia kun haet lupaa. Ja sama ruljanssi kun aikanaan varailet aseen esittelyaikaa.. Mutta mitäpä ei kunnon kansalainen tekisi kun aseen haluaa. Ja joku hyväkäs vielä sanoo että Suomessa aseluvan saa helposti. No, siitä vaan kokeilemaan..
Ja se sotilaspassi pitää joka perhanan kerta olla mukana, vaikka näytetty n kertaa vuosien saatossa. Ja näytettävä on, vaikka olisit lähempänä vanhuuden kuin lapsuuden vaippaikää...

Oikeastaan enemmän on rassannut vain rakennuslupaa hakiessa toimittaa 3 kopiota rantakaavasta. Jonka saa kunnan toisesta virastosta maksua vastaan. Ja tämähän on kunnan itsensä laatima kaava. Pitäisi perustuslaissa kieltää viranomaisia vaatimasta kansalaisilta viranomaisten tietoja.
 
Näytti tänään jääneen toinen käsittely eduskunnassa kesken. Huomisen, tämän eduskunnan ilmeisestikin viimeisen täysistunnon listalla ampuma-aselaki näyttää olevan. Saa nähdä saadaanko laki huomenna taputeltua hyväksytyksi vai jääkö pöydälle odottamaan seuraavaa eduskuntaa.
 
Ampuma-aselaki on juuri hyväksytty eduskunnassa. Käsittääkseni se meni läpi hallintovaliokunnan esittämin viilauksin sellaisenaan läpi.
Merkittävimpiä käytännön asioita on lipasrajoitukset. Kiväärien osalta yli 10 patruunan lippaalla varustetut menevät erityisen vaarallisiksi aseiksi = 12.6. 2017 jälkeen myönnettynä täytyy luvittaa uudelleen. Sensijaan esim. metsästyspuolari johon omistajalla ei ole yli 10 patruunan lippaita ei käsitykseni mukaan vaadi uudelleenluvitusta vaikka se olisi eilen hankittu. Puolareiden käyttötarvetarkastelu tehdään jatkossa 5 vuoden välein, siis myös metsästyspuolareiden. Eli toistaiseksi voimassa olevalla luvalla olevan metsästyspuolarinkin omistajan täytyy jatkossa osoittaa harrastuneisuutensa 5v välein.
Pysyvästi rajoitetut pitkät lippaat eivät Hallintovaliokunnan esityksessä olleet aseen osia = luvan varaisia. Eli pysyvästi rajoitettu pitkä lipas ei jatkossakaan vaadi erikseen lupaa, joten sellaisia voi olla metsästysluvankin haltijalla harjoittelukäyttöön edelleen.
Ennen 12.6.2017 myönnetyt luvat jäävät sellaisinaan voimaan. Tosin henk.koht olen vähän skeptinen sen suhteen.
Jos/kun puolarien käyttötarpeen tarkastelu tehdään jatkossa 5v välein, POHA tulkitsee sen taatusti koskevan kaikkia toistaiseksi voimassa olevia lupia. Näinollen vanhankin puolarin käyttötarve tulisi perustella 5v välein ja lyön melkein vetoa että tässä tarkastelussa lipasasiaan tullaan tarttumaan myös vanhojen lupien kohdalla. Hallinto-oikeudet työllistynevät jatkossakin..

Eli: jos sinulla on metsästyspuolari max 10:n lippaalla, voit jatkaa kuten ennenkin, kunhan muistat 5v välein esittää voimassa olevan metsästyskortin. Jos sinulla on siihen yli 10:n lippaita, ne pitää luvittaa uudelleen, rajoittaa pysyvästi, myydä tai antaa jollekin jolla on lupa tai luovuttaa poliisille.
Jos sinulla on harrastusase yli 10:n lippaalla hankittuna 12.6.2017 jälkeen, se pitää 6kk kuluessa luvittaa uudelleen. Sitä ennen hankittu lupa on sellaisenaan voimassa edelleen, mutta tarve on todennäköisesti perusteltava jatkossa 5v välein.
Siinä nopeasti tehtyä maallikon tulkintaa sinänsä suhteellisen selkeästi kirjoitetusta lakiesityksestä ja Hallintovaliokunnan viilausesityksestä.
 
Ampuma-aselaki on juuri hyväksytty eduskunnassa. Käsittääkseni se meni läpi hallintovaliokunnan esittämin viilauksin sellaisenaan läpi.
Merkittävimpiä käytännön asioita on lipasrajoitukset. Kiväärien osalta yli 10 patruunan lippaalla varustetut menevät erityisen vaarallisiksi aseiksi = 12.6. 2017 jälkeen myönnettynä täytyy luvittaa uudelleen. Sensijaan esim. metsästyspuolari johon omistajalla ei ole yli 10 patruunan lippaita ei käsitykseni mukaan vaadi uudelleenluvitusta vaikka se olisi eilen hankittu. Puolareiden käyttötarvetarkastelu tehdään jatkossa 5 vuoden välein, siis myös metsästyspuolareiden. Eli toistaiseksi voimassa olevalla luvalla olevan metsästyspuolarinkin omistajan täytyy jatkossa osoittaa harrastuneisuutensa 5v välein.
Pysyvästi rajoitetut pitkät lippaat eivät Hallintovaliokunnan esityksessä olleet aseen osia = luvan varaisia. Eli pysyvästi rajoitettu pitkä lipas ei jatkossakaan vaadi erikseen lupaa, joten sellaisia voi olla metsästysluvankin haltijalla harjoittelukäyttöön edelleen.
Ennen 12.6.2017 myönnetyt luvat jäävät sellaisinaan voimaan. Tosin henk.koht olen vähän skeptinen sen suhteen.
Jos/kun puolarien käyttötarpeen tarkastelu tehdään jatkossa 5v välein, POHA tulkitsee sen taatusti koskevan kaikkia toistaiseksi voimassa olevia lupia. Näinollen vanhankin puolarin käyttötarve tulisi perustella 5v välein ja lyön melkein vetoa että tässä tarkastelussa lipasasiaan tullaan tarttumaan myös vanhojen lupien kohdalla. Hallinto-oikeudet työllistynevät jatkossakin..

Eli: jos sinulla on metsästyspuolari max 10:n lippaalla, voit jatkaa kuten ennenkin, kunhan muistat 5v välein esittää voimassa olevan metsästyskortin. Jos sinulla on siihen yli 10:n lippaita, ne pitää luvittaa uudelleen, rajoittaa pysyvästi, myydä tai antaa jollekin jolla on lupa tai luovuttaa poliisille.
Jos sinulla on harrastusase yli 10:n lippaalla hankittuna 12.6.2017 jälkeen, se pitää 6kk kuluessa luvittaa uudelleen. Sitä ennen hankittu lupa on sellaisenaan voimassa edelleen, mutta tarve on todennäköisesti perusteltava jatkossa 5v välein.
Siinä nopeasti tehtyä maallikon tulkintaa sinänsä suhteellisen selkeästi kirjoitetusta lakiesityksestä ja Hallintovaliokunnan viilausesityksestä.
13.7.17 annettu lupa löytyy, eli osu ja upposi.. Mites tällainen takautuva laki uppoaa yleiseen oikeustajuun?
 
13.7.17 annettu lupa löytyy, eli osu ja upposi.. Mites tällainen takautuva laki uppoaa yleiseen oikeustajuun?
Jos lupasi on harrasteperusteinen, niin todennäköisesti saat sen uudelleen luvitettuna harrastusperusteisena ongelmitta. Aiempaan harrastusperusteeseen tuli lisäyksenä/tiukennuksena ainoastaan 12kk harrastuneisuuden osoittaminen. Eli ei pitäisi olla ongelma.
Jos lupa on metsästysperusteinen niin rajoitat yli 10:n lippaat pysyvästi ja sinun ei tarvitse tehdä mitään.
 
Montako pollaria tämä byrokratian lisäys vaatii? #Normitalkoot
 
Back
Top