Komissio kieltämässä itselataavat?

Suomi ei tosiaan ainakaan tähän mennessä ole halunnut olla itsenäinen. Kun sitä halua ei esim. rikkidirektiivin kohdalla löytynyt niin vaikea uskoa että joku meikäläinen meppi nyt alkaisi puolustaa kansalaisten itselataavia aseita ja saisi isomman aallon aikaiseksi. Mitään estettä kansallisten erivapauksien neuvottelemiselle ei kaiketi ole. Paitsi tietysti halun puute.

Yhdysvalloissa osavaltioilla on enemmän oikeuksia ja perustuslaki puolellaan toisin kuin EU:ssa.
 
Aseen omistajien ja sellaiseksi ryhtyväksi suunnittelevan kannattaa nyt herähtää aktiiviseksi. Poliitikkoja kannattaa lobata aiheesta, välittömästi, kannattaa muistuttaa tuosta Belgian tapauksesta.
Samoin kannattaa olla yhteydessä omiin etujärjestöihin oikeita teitä pitkin jotta ne aloittavat järjestelmällisen lobbaustyön EU aikeita vastaan.
Kannattaisi teettää pikaisesti tutkimus ainakin Suomen tilanteesta, jotta saataisiin faktaa pöytään. Silloin voitaisiin oikaista väärät enakkoluulot luvallisten aseiden käytöstä väkivaltaan.
 
Monet asiat ovat jo nyt periaatteessa kiellettyjä mutta käytännössä kieltojen valvonta on mahdotonta. Tämä asekieltohomma kaatuu täysin omaan mahdottomuuteensa koska kyseessä on yksityisessä omistuksessa oleva omaisuus joka nauttii omaisuuden suojaa. Skenaario jossa vaikka puoliautomattiaseet "kerätään pois" on mahdoton koska silloin rikotaan yhtä länsimaisen oikeuskäsityksen perusperiaatetta eli omaisuuden suojaa. Jos valtio haluaa takavarikoida yksityistä omaisuutta ilman asianmukaista taloudellista hyvitystä, liikutaan todella heikoilla jäillä. Jos valtio haluaa ryhtyä avoimesti polkemaan kansalaisten oikeussuojaa niin sitten all bets are off ja jälki on taatusti "komiaa".

Skenaario että luovumpa tuosta reserviläiskivääristä että saan pitää hirvikiväärin ja haulikon on tuhoon tuomittu koska seuraavalla kierroksella viedään se hirvikivääri, sitten haulikko, sitten kertalaukeavat piekkarit. Sitten ihmetellään että mites tässä näin kävi?

Olen kyllä erinmaisen pessimistinen sen suhteen että urheiluampujista tai metsästäjistä löytyisi tippaakaan munaa pistämään hanttiin. Väki on enemmän kuin valmis uhraamaan niiden toisten harrastuksen siinä toivossa että oma toiminta saa jatkua rauhassa. Ei se saa. Jos nyt metsästys tai SAL-lajit saavat jatkua sillä hinnalla että uhrataan SRA ja practical niin se on vain pienen lisäajan ostamista. Siinä on sitten ampumahiihtäjät ja piekkarimiehet ihmeissään kun heidät vuorostaan naulataan seinälle ja reserviläiset vaan katsovat muualle.

Ongelmana näen juuri sen, että keskimäärin suomalainen on nöyrä tottelemaan viranomaisten antamia ohjeita/neuvoja - itsekseen saatetaan jupista mutta varsinaiseen toimintaan harva on valmis. (Tavallaan tämän kesän ja syksyn rajat kiinni ja rajat auki mielenosoitukset ovat raikas poikkeus passiiviseen normaalitilaan.) Mutta tässä asekysymyksessä näen asetelman juuri sellaisena, että välttämättä ei löydy riittävän voimakasta yhteistä rintamaa vastustamaan päätöstä, vaikea minun on kuvitella metsästäjien lähtevän sankoin joukoin osoittamaan mieltään - samalla osan aseharrastajista ja ampumaurheilijoista ajatellessa, että "Eipä asia nyt oikeastaan koske minua laisinkaan".

Mutta vaikka kansalaiset ovat kovin passiivisia hyvin usein vrt. vaikkapa ranskalaiset, niin vieläkin selkärangattomampia ovat poliitikkomme etenkin EU:n ytimessä. Kuinka monta ampumaurheilua ja metsästystä avoimesti tukevaa meppiä meillä on Halla-ahon lisäksi? Sen sijaan sieltä löytyy lukuisa joukko "jaakonsaaria" ynnä "kumpula-natreja" jotka ennemminkin olisivat hyvillään jos aseiden määrää saataisi vähennettyä (tai tällainen olettamus minulla on, että kumpainenkaan monen muun mepin lailla ei pahemmin välitä puolustaa kansallista erityispiirrettä). Eli jos asetelma on se, että metsästäjät ja reserviläisjärjestöt saavat äänensä kuuluviin korkeintaan parin mepin kautta niin millainen mahdollisuus Suomella on vaikuttaa kun merkittävimmät päättäjämme hyvin suurella todennäköisyydellä vetävät pallit vastanpeitteiden suojaan ja sanovat Brysselille "Yes pox holiday - tämähän on fantastista!"

Kun suuret maat päättävät ryhtyä masinoimaan jotain muutosta aseiden yksityisomistukseen EU:n laajuisesti niin luottamukseni suomalaisiin poliitikkoihin ei suuren suureksi nouse. Kyllähän valtio voi nimellisen korvauksen luovutetuista aseista maksaa mutta eihän rahallinen korvaus riitä korvaamaan tässäkään asiassa todellista menetystä, eikä se riitä korvaamaan syntynyttä mielipahaa. Siellä sipilät, soinit ynnä stubbit hokevat "kyllä herra, kyllä rouva" ja pistävät nimensä paperiin jotta Suomen kansainvälinen maine ei vaan menisi ja samalla sitten ihmetellään miksi moni muu - vaikutusvallaltaan yhtä vähäinen maa - pyyhkii perseellä tällaisia vaatimuksia ja sopimuksia. Että sellaisia poikia meillä on päättäjinä!

vlad.
 
Ongelmana näen juuri sen, että keskimäärin suomalainen on nöyrä tottelemaan viranomaisten antamia ohjeita/neuvoja - itsekseen saatetaan jupista mutta varsinaiseen toimintaan harva on valmis. (Tavallaan tämän kesän ja syksyn rajat kiinni ja rajat auki mielenosoitukset ovat raikas poikkeus passiiviseen normaalitilaan.) Mutta tässä asekysymyksessä näen asetelman juuri sellaisena, että välttämättä ei löydy riittävän voimakasta yhteistä rintamaa vastustamaan päätöstä, vaikea minun on kuvitella metsästäjien lähtevän sankoin joukoin osoittamaan mieltään - samalla osan aseharrastajista ja ampumaurheilijoista ajatellessa, että "Eipä asia nyt oikeastaan koske minua laisinkaan".

Mutta vaikka kansalaiset ovat kovin passiivisia hyvin usein vrt. vaikkapa ranskalaiset, niin vieläkin selkärangattomampia ovat poliitikkomme etenkin EU:n ytimessä. Kuinka monta ampumaurheilua ja metsästystä avoimesti tukevaa meppiä meillä on Halla-ahon lisäksi? Sen sijaan sieltä löytyy lukuisa joukko "jaakonsaaria" ynnä "kumpula-natreja" jotka ennemminkin olisivat hyvillään jos aseiden määrää saataisi vähennettyä (tai tällainen olettamus minulla on, että kumpainenkaan monen muun mepin lailla ei pahemmin välitä puolustaa kansallista erityispiirrettä). Eli jos asetelma on se, että metsästäjät ja reserviläisjärjestöt saavat äänensä kuuluviin korkeintaan parin mepin kautta niin millainen mahdollisuus Suomella on vaikuttaa kun merkittävimmät päättäjämme hyvin suurella todennäköisyydellä vetävät pallit vastanpeitteiden suojaan ja sanovat Brysselille "Yes pox holiday - tämähän on fantastista!"

Kun suuret maat päättävät ryhtyä masinoimaan jotain muutosta aseiden yksityisomistukseen EU:n laajuisesti niin luottamukseni suomalaisiin poliitikkoihin ei suuren suureksi nouse. Kyllähän valtio voi nimellisen korvauksen luovutetuista aseista maksaa mutta eihän rahallinen korvaus riitä korvaamaan tässäkään asiassa todellista menetystä, eikä se riitä korvaamaan syntynyttä mielipahaa. Siellä sipilät, soinit ynnä stubbit hokevat "kyllä herra, kyllä rouva" ja pistävät nimensä paperiin jotta Suomen kansainvälinen maine ei vaan menisi ja samalla sitten ihmetellään miksi moni muu - vaikutusvallaltaan yhtä vähäinen maa - pyyhkii perseellä tällaisia vaatimuksia ja sopimuksia. Että sellaisia poikia meillä on päättäjinä!

vlad.

Tässäkin kysymyksessä korostuu erilainen ajatusmaailma poliittisen ideologian mukaisesti. Vasemmisto ja vihreät haluavat käytännössä kaikenlaiset aseet pois kansalaisilta. Oikeistolaiset ovat yleisesti ottaen valmiita puolustamaan yksityisten kansalaisten oikeutta ampuma-aseiden luvalliseen hallintaan/omistamiseen. Erityisesti koska ampuma-aseille on vahvasti perusteltuja, yksilöiden sekä koko yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä tarpeita.

Kysymys on loppuviimeksi samasta ideologiapohjaisesta perusasetelmasta kuin kaikessa muussakin yhteiskunnallisessa elämässä.

Vasemmisto, mukaan lukien vihreät, haluavat että yhteiskunta kontrolloi sekä viime kädessä vastaa ja huolehtii yksittäisten ihmisten tekemisistä. Vasemmistolainen asettaa yhteisön yksittäisen ihmisen yläpuolelle.
- tämä ideologia johtaa yksittäisen, itsenäisen eduntavoittelun vähenemiseen. Vasemmistossa tällainen yksityinen yritteliäisyys nähdään osittain jopa uhkana yhteisölle.
- yksityisiä ihmisiä ei koeta luotettavina ja heitä halutaan kontrolloida. Yksityisten ihmisten ampuma-aseet nähdään uhkana yhteiskunnalle.

Oikeisto jättäisi yksittäisten ihmisten vastuulle jokaisen oman (ja perheensä) elämisen sekä toiminnan osana yhteiskuntaa. Oikeistolainen luottaa enemmän ihmisiin, joista yhdessä muodostuu yhteiskunta.
- oikeistolainen ideologia luottaa siihen että yritteliäisyys ja kilpailu on hyväksi koko yhteisölle. Jokainen saa (jopa joutuu) ottaa vastuuta omista tekemisistään ja menestyä itse omalla työllään ja ahkeruudellaan jne.
- luotetaan siihen että ihminen haluaa luoda itse oman menestyksensä ja uskotaan että yksittäisten yhteiskunnan jäsenten menestys koituu viime kädessä myös yhteisön eduksi.
- oikeistolaiset luottavat enemmän ihmisten omaan harkintakykyyn ja itsenäisyyteen. Yksityisten ihmisten omistamia ampuma-aseita ei nähdä yhteiskunnan uhkana vaan tavallisina harrastusvälineinä (metsästys, urheiluammunta)
- reserviläistoiminta ja ampumataidon ylläpitäminen nähdään yhteiskunnan ulkoista turvallisuutta lisäävänä toimintana.

Suomessa metsästys on osa maanomistukseen liittyvää taloudellisesti hyödynnettävää maankäyttöä. Maanomistaja omistaa metsästysoikeuden omilla maillaan. Kysymys ei ole ihan pelkästä harrastuksesta. Jotta maanomistaja voisi hyödyntää omistukseensa liittyvää (=perustuslain suoja) metsästysoikeutta hänellä (ja muilla metsästysoikeuden haltijoilla) tulee olla mahdollisuus hankkia kaikkia tarkoitukseen soveltuvia ampuma-aseita. Metsästykseen liittyy myös velvoitteita riistanhoidon suhteen. Metsästyksen osalta tulee huomioida tarve nykyaikaisille, teknisesti hyville ja käyttäjilleen turvallisille asemalleille. Sarjatuliaseita ei tarvita metsästyksessä mutta ns. itselataava (=puoliautomaattinen toiminta) on erittäin sopiva monissa tapauksissa. Joskus jopa välttämätön ampujan kannalta. Reserviläisille ampumataidon ylläpitäminen ja kehittäminen on eräs tärkeimpiä sotilastaitoja. Tässä yhteydessä sotilasmalliset, itselataavat ampuma-aseet ovat välttämättömiä. Reserviläisille olisi perusteltu tarve madollisuuteen saada sopivalla tavalla järjestettyä harjoitusta myös varsinaisten sotilasaseiden käytössä. Urheiluammunnassa itselataavat aseet ovat yleisimpiä (pistoolilajeissa) ja eniten käytettyjä aseita.

Suomen valtio ei saa missään tapauksessa lähteä heikentämään omien kansalaisten mahdollisuuksia, välttämättömiin käyttötarkoituksiin soveltuvien, ampuma-aseiden hankintaa ja omistamista.
 
En vaan tajua, miksi kenelläkään tavallisella kansalaisella tulisi olla "A-luokan rynkky" himassa. Ihan oikeasti, en todellakaan tajua miksi. Vastaukset ovat jotain salaiittoteoriaa euvostoliitosta ja amerikasta. Siis yleensä sellaista mikä ei liity Suomeen tai suomalaisiin mitenkään.

Erityisesti en tajua vaikkapa erityisesti Laamanaattorin viljelemää juttua "kansan aseistariisunnasta". Kansa tuleekin riisua aseista, se nimenomaan on oikein. En minä halua, että kansa muodostaa militoita tai ottaa oikeuden aseiden avulla omiin käsinsä. Valtion kuuluukin estää sellainen ja se on oikein. Kansa pitää riisua aseista. Eihän kansalla saa olla kranaatteja tai muitakaan järeitä aseita, esim. tykkiä tai sinkoja ei saa olla. Onneksi. Logiikka on täysin selvä: mitä pienempiä pyssyjä saa olla sen vähemmän ehtii ampua toisia ihmisiä.

Hyvä, että pyssyt kielletään. Pyssyleikit pum pum. Ei mee mun jakelun.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
En vaan tajua, miksi kenelläkään tavallisella kansalaisella tulisi olla "A-luokan rynkky" himassa. Ihan oikeasti, en todellakaan tajua miksi. Vastaukset ovat jotain salaiittoteoriaa euvostoliitosta ja amerikasta. Siis yleensä sellaista mikä ei liity Suomeen tai suomalaisiin mitenkään.

Erityisesti en tajua vaikkapa erityisesti Laamanaattorin viljelemää juttua "kansan aseistariisunnasta". Kansa tuleekin riisua aseista, se nimenomaan on oikein. En minä halua, että kansa muodostaa militoita tai ottaa oikeuden aseiden avulla omiin käsinsä. Valtion kuuluukin estää sellainen ja se on oikein. Kansa pitää riisua aseista. Eihän kansalla saa olla kranaatteja tai muitakaan järeitä aseita, esim. tykkiä tai sinkoja ei saa olla. Onneksi. Logiikka on täysin selvä: mitä pienempiä pyssyjä saa olla sen vähemmän ehtii ampua toisia ihmisiä.

Hyvä, että pyssyt kielletään. Pyssyleikit pum pum. Ei mee mun jakelun.

Jos tää oli puhtaasti sarkasmia niin; heh heh, hyvä läppä.

Jos taas tää tuli aidosti suoraan sydämestä niin; VMP. Kyse ei edes ole siitä että kansalaisilla olisi "A-luokan rynkkyjä", ei ole tähänkään asti ollut, vaan siitä siirtyvätkö nykyisin luvalliset lippaalliset itselataavat kertatuliaseet myös A-luokan kiellettyjen listalle.
 
"yrjö" on noussut näköjään foorumilla jo everstin arvoon, jos näin ei olisi niin olisin ollut melko varma että kyseessä on trolli, kun puhutaan pyssyleikeistä, pyssykielloista ja pidetään sitä että kansalaisilla ei ole aseita ollenkaan jotenkin tavoittelemisen arvoisena asiana.
Olemme maanpuolustus foorumilla, Suomen puolustuskyky perustuu reserviläisarmeijaan ja reserviläisen/sotilaan suorituskyvyn kannalta tärkein asia on ampumataito.
Ampumataitoa ei voi ylläpitää eikä varsinkaan kehittää ilman omaehtoista harjoittelua omilla aseilla. Kertausharjoituksissa ei vaan yksinkertaisesti opi mitään sille tasolle millä sotilaan aseenkäsittelytaidon pitäisi olla.
Viimeksi kun tästä oli puhetta mm. erään sotilasläänin komentajan kanssa niin hän oli ainakin täysin samaa mieltä.
 
@yrjö Oletko tosissasi? Jos hallinto pelkää omia kansalaisiaan niin paljon, ettei se luota heidän haltuunsa edes tavanomaisia käsiaseita, niin eikö herää epäilys siitä, että hallinto on omalla menettelyllään toiminut jollain tapaa väärin. Yksityisessä omistuksessa olevat aseet ovat vapauden turva. Kansalaisilla tulee olla mahdollisuus puolustautua hallintoa vastaan siinä hypoteettisessa tilanteessa, että järjestelmä muuttuu diktatuuriksi. Eräs "kärkipoliitikkohan" taannoin sanoi näkemyksenään, että "Sivistysvaltioissa vain armeijalla ja poliisilla on aseita."

Tälläisinä sivistysvaltioina muistetaan ainakin Neuvostoliitto, Pohjois-Korea ja Kiina. Näistäkö halutaan referenssi? Joko kohta armeija ajaa panssarivaunulla mielenosoittajien päälle?
GUN-CONTROL.jpg
 
@yrjö Oletko tosissasi? Jos hallinto pelkää omia kansalaisiaan niin paljon, ettei se luota heidän haltuunsa edes tavanomaisia käsiaseita, niin eikö herää epäilys siitä, että hallinto on omalla menettelyllään toiminut jollain tapaa väärin. Yksityisessä omistuksessa olevat aseet ovat vapauden turva. Kansalaisilla tulee olla mahdollisuus puolustautua hallintoa vastaan siinä hypoteettisessa tilanteessa, että järjestelmä muuttuu diktatuuriksi. Eräs "kärkipoliitikkohan" taannoin sanoi näkemyksenään, että "Sivistysvaltioissa vain armeijalla ja poliisilla on aseita."

Tälläisinä sivistysvaltioina muistetaan ainakin Neuvostoliitto, Pohjois-Korea ja Kiina. Näistäkö halutaan referenssi? Joko kohta armeija ajaa panssarivaunulla mielenosoittajien päälle?
GUN-CONTROL.jpg

Jahah, onko USA:ssa mahdollisesti meneillään taistelu diktatuuria vastaa, vai olisiko niitä "itselataavia" jo hieman liikaakin?


http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulk...n-ihmisia-kuin-yhdysvaltain-sodissa-yhteensa/
USA ja aseet: Arjen ampumisiin kuollut enemmän ihmisiä kuin Yhdysvaltain sodissa yhteensä
Markku Saksa
17.1.2011 16:15
 
En vaan tajua, miksi kenelläkään tavallisella kansalaisella tulisi olla "A-luokan rynkky" himassa. Ihan oikeasti, en todellakaan tajua miksi. Vastaukset ovat jotain salaiittoteoriaa euvostoliitosta ja amerikasta. Siis yleensä sellaista mikä ei liity Suomeen tai suomalaisiin mitenkään.

Erityisesti en tajua vaikkapa erityisesti Laamanaattorin viljelemää juttua "kansan aseistariisunnasta". Kansa tuleekin riisua aseista, se nimenomaan on oikein. En minä halua, että kansa muodostaa militoita tai ottaa oikeuden aseiden avulla omiin käsinsä. Valtion kuuluukin estää sellainen ja se on oikein. Kansa pitää riisua aseista. Eihän kansalla saa olla kranaatteja tai muitakaan järeitä aseita, esim. tykkiä tai sinkoja ei saa olla. Onneksi. Logiikka on täysin selvä: mitä pienempiä pyssyjä saa olla sen vähemmän ehtii ampua toisia ihmisiä.

Hyvä, että pyssyt kielletään. Pyssyleikit pum pum. Ei mee mun jakelun.

:confused:

Yrjö on nyt ihan väärällä foorumilla. Tuosta, mene kotiis kaltaistes luo: http://www.vasemmisto.fi/ tai tuolta voit myös löytää aatetovereitasi: https://www.vihreat.fi/

Jos et ole lähes neljän vuoden täällä olosi aikana huomannut, tämä on maanpuolustusfoorumi, joka tarkoittaa aseita, aseita ja aseita.
 
Jahah, onko USA:ssa mahdollisesti meneillään taistelu diktatuuria vastaa, vai olisiko niitä "itselataavia" jo hieman liikaakin?


http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulk...n-ihmisia-kuin-yhdysvaltain-sodissa-yhteensa/
USA ja aseet: Arjen ampumisiin kuollut enemmän ihmisiä kuin Yhdysvaltain sodissa yhteensä
Markku Saksa
17.1.2011 16:15
Kannattaa tutustua USA:n väkivaltatilastouhin ja katsoa ketkä siellä ampuvat toisiaan... Rasismisyytteiden pelossa en itse halua nimetä mitään ryhmää, mutta ongelma ei ole aseiden määrä vaan jos ongelmaa edes on, niin kyse on siitä keillä aseita on.
 
"yrjö" on noussut näköjään foorumilla jo everstin arvoon, jos näin ei olisi niin olisin ollut melko varma että kyseessä on trolli, kun puhutaan pyssyleikeistä, pyssykielloista ja pidetään sitä että kansalaisilla ei ole aseita ollenkaan jotenkin tavoittelemisen arvoisena asiana.
Olemme maanpuolustus foorumilla, Suomen puolustuskyky perustuu reserviläisarmeijaan ja reserviläisen/sotilaan suorituskyvyn kannalta tärkein asia on ampumataito.
Ampumataitoa ei voi ylläpitää eikä varsinkaan kehittää ilman omaehtoista harjoittelua omilla aseilla. Kertausharjoituksissa ei vaan yksinkertaisesti opi mitään sille tasolle millä sotilaan aseenkäsittelytaidon pitäisi olla.
Viimeksi kun tästä oli puhetta mm. erään sotilasläänin komentajan kanssa niin hän oli ainakin täysin samaa mieltä.
Virallisen pvn linjan mukaan käsittääkseni reservin suorituskyky ei perustu yksittäisten ressujen ampumataitoon? Esim. itse olen reserviläinen enkä millään jaksa uskoa, että voisin perustella lupahakemusta ampumataidon ylläpidolla. Ja että myös poliisi siltä pohjalta minulle luvan myöntää melko todennäköisesti. Vai voinko?
 
Virallisen pvn linjan mukaan käsittääkseni reservin suorituskyky ei perustu yksittäisten ressujen ampumataitoon? Esim. itse olen reserviläinen enkä millään jaksa uskoa, että voisin perustella lupahakemusta ampumataidon ylläpidolla. Ja että myös poliisi siltä pohjalta minulle luvan myöntää melko todennäköisesti. Vai voinko?

Tietääkseni reserviläisen ampumaharrastus on paras ja helpoin peruste juuri sotilasmallisen itselataavan 30-patruunaisilla lippailla varustetun kiväärin (ts. rynnäkkökiväärin näköisen aseen kertatuliversion) hankkimiselle. Se, että käy puolisen vuotta jonkun reserviupseerikerhon kivääriammunnoissa laina-aseella riittää kyllä lupaan.
 
Yhdysvaltain väitetty "aseongelma" olisi ratkaistu kieltämällä neekerit.

Tuohon ongelmaan olisi valkoisilla ollut aikanaan hyvin helppo ratkaisu. Neekerit olisivat mielellään pysyneet synnyinsijoillaan. Uusiakin tilaisuuksia olisi ollut matkan varrella mutta ne on järjestelmällisesti ja hyvin tehokkaasti jätetty käyttämättä.
 
Virallisen pvn linjan mukaan käsittääkseni reservin suorituskyky ei perustu yksittäisten ressujen ampumataitoon? Esim. itse olen reserviläinen enkä millään jaksa uskoa, että voisin perustella lupahakemusta ampumataidon ylläpidolla. Ja että myös poliisi siltä pohjalta minulle luvan myöntää melko todennäköisesti. Vai voinko?

Pelkästään noilla perusteilla voisit saada luvan ehkä pienoiskivääriin. Esittämällä todisteita säännöllisestä harrastuksesta (osallistuminen reserviläisyhdistyksen ampumavuoroille jne) uskoisin luvan irtoavan itselataavalle kiväärillekin.
 
Jahah, onko USA:ssa mahdollisesti meneillään taistelu diktatuuria vastaa, vai olisiko niitä "itselataavia" jo hieman liikaakin?


http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulk...n-ihmisia-kuin-yhdysvaltain-sodissa-yhteensa/
USA ja aseet: Arjen ampumisiin kuollut enemmän ihmisiä kuin Yhdysvaltain sodissa yhteensä
Markku Saksa
17.1.2011 16:15

Normaalia demokraattien asekitinää jota eurooppalainen media hännystelee, ei mitään uutta. Suomilaiset toimittelijat ovat kaikki "yrjöjä".
 
Virallisen pvn linjan mukaan käsittääkseni reservin suorituskyky ei perustu yksittäisten ressujen ampumataitoon?

Meinaako se virallinen pvn linja sitä että jos tulee LKP niin reserviläisistä joilla ei ole ollut tuliasetta kädessä muulloin kuin asepalveluksen aikana ja kertauksissa tulee ihan yhtä hyvä sotajoukko kuin sellaisista reserviläisistä jotka ovat säännöllisesti siviilissäkin omalla ajalla ja rahalla harjoitelleet ja ylläpitäneet ampumataitoa?
 
Yhdysvaltain väitetty "aseongelma" olisi ratkaistu kieltämällä neekerit.

Itse haluaisin todeta korkeiden rikostilastojen johtuvan mieluummin "amerikkalaisen unelman" eli yhteiskunnan kovuudesta, sosiaalisesta eriarvoisuudesta ja todellisten tuloerojen polarisoitumisesta. Näiden ongelmien kasautuminen tietyille kansanryhmille on kuviossa sivuseikka. Myös kovat rangaistukset kannustavat rikollisia "ampumaan tiensä läpi" mieluummin kuin antautumaan suosiolla. Pyssyt paukkuvat herkästi ja toisin kuin pohjoismaissa, myös sivulliset joutuvat armotta tulilinjalle.

Aseiden määrä ei ole missään tapauksessa ratkaiseva tekijä tai väkivallan syy. Jos amerikkalaisilla ei olisi yhtään ainoaa tuliasetta, niin silloin ristiriidat ratkottaisiin vaikka kivillä ja kepeillä. Amerikkalainen unelma on unelmaa vain harvoille.
 
Back
Top