Komissio kieltämässä itselataavat?

Tuo noista itselle tulee mieleen. Tuohon löytyy poliittista tahtoa laajalti ihan kotimaastakin.
Tuota aselupien hakijoiden kyykyttämistä on (osa) viranhaltijat osanneet ihan kiitettävästi tehdä jo ihan omaehtoisestikin; virkailijat on jo tiskillä sanoneet ettet saa lupaa, ei kannata edes hakea. Tai sotilaspassi pitää esittää joka jumalan pyssyn luvan haussa ja viranomaisten rekisterit ei keskustele keskenään tässä asiassa, tai jossain päin (kuulemma) lupia ei ole myönnetty sota-aseiden siviiliversioille. Tai henkilö jolla ollut lyhyitä aseita 20 vuotta,saatuaan uutta virtaa harrastukseensa ja liittymällä alan seuraan, joutuu uuteen pienoispistooliin lupaa hakiessaan todistamaan harrastustaan 2 vuoden ajan. (No tässä tapauksessa tuo aiempi harrastus on ollut osin epäsäännöllistä ja ei ns ohjattua ja siitä ei ole dokumentteja, mutta silti)
 
Tuota aselupien hakijoiden kyykyttämistä on (osa) viranhaltijat osanneet ihan kiitettävästi tehdä jo ihan omaehtoisestikin; virkailijat on jo tiskillä sanoneet ettet saa lupaa, ei kannata edes hakea. Tai sotilaspassi pitää esittää joka jumalan pyssyn luvan haussa ja viranomaisten rekisterit ei keskustele keskenään tässä asiassa, tai jossain päin (kuulemma) lupia ei ole myönnetty sota-aseiden siviiliversioille. Tai henkilö jolla ollut lyhyitä aseita 20 vuotta,saatuaan uutta virtaa harrastukseensa ja liittymällä alan seuraan, joutuu uuteen pienoispistooliin lupaa hakiessaan todistamaan harrastustaan 2 vuoden ajan. (No tässä tapauksessa tuo aiempi harrastus on ollut osin epäsäännöllistä ja ei ns ohjattua ja siitä ei ole dokumentteja, mutta silti)

Täällä päin nuo on onneksi normaaleita ihmisiä. Ei ole ollut ongelmia tuon suhteen, tosin kavereilta kuullut, että vaikeampaa tosiaan paikoin on.
 
112: Hätäkeskus, miten voin auttaa?
Kansalainen: Olen ampumaradalla ja maassa on pitkän näköinen lipas, en ole varma onko siinä 10 partuunan rajoitin paikallaan. Paikalla ei ole yhtään A-luvallista. Voiko poliisi tulla poimimaan lippaan talteen?
112: Lähetämme partion heti. Poistukaa loitommalle vaarakohteesta ja opastakaa karhuryhmä kohteeseen kun se tulee.
 
:) Kuulostaa vitsiltä mutta noinhan se varmaan tulee olemaan, ei kukaan uskalla koskea isoon lippaaseen ettei menetä omaa aselupaa.
 
Vaikuttaisiko tämä esitys nykyisiin lupahallinnon aseluokkiin? Säilyykö Suomessa edelleenkin tämä vaarallinen Muu ase-luokka, johon joissakin poliisipiireissä on mahdotonta saada lupia millään perusteella?
 
https://www.washingtonpost.com/news...shoot-them-yourselves/?utm_term=.4754e56b72bb


Czech government tells its citizens how to fight terrorists: Shoot them yourselves


imrs.php

Guns from a previously held firearms surrender are displayed at police headquarters in Manchester, England. (Andrew Yates/Reuters)

A couple of months ago, Czech President Milos Zeman made an unusual request: He urged citizens to arm themselves against a possible "super-Holocaust" carried out by Muslim terrorists.

Never mind that there are fewer than 4,000 Muslims in this country of 10 million people — gun purchases spiked. One shop owner in East Bohemia, a region in the northern center of the Czech Republic, told a local paper that people were scared of a "wave of Islamists."

Now the country's interior ministry is pushing a constitutional change that would let citizens use guns against terrorists. Proponents say this could save lives if an attack occurs and police are delayed or unable to make their way to the scene. To become law, Parliament must approve the proposal; they'll vote in the coming months.

The Czech Republic already has some of the most lenient gun policies in Europe. It's home to about 800,000 registered firearms and 300,000 people with gun licenses. Obtaining a weapon is relatively easy: Residents must be 21, pass a gun knowledge check and have no criminal record. By law, Czechs can use their weapons to protect their property or when in danger, although they need to prove they faced a real threat.

This puts the country at odds with much of Europe, which has long supported much more stringent gun-control measures. In the wake of the 2015 terror attacks in Paris, France pushed the European Union to enact even tougher policies. The European Commission's initial proposal called for a complete ban on the sale of weapons like Kalashnikovs or AR-15s that are intended primarily for military use. Ammunition magazines would be limited to 20 rounds or less.

The Czech Republic came out hard against the directive. Officials warned — somewhat ominously — that the measure would limit the country's ability to build "an internal security system" and make it nearly impossible to train army reservists. And a total ban on military-style rifles that can fire large numbers of rounds would make illegal thousands of weapons already owned by Czech citizens, potentially creating a black market for terrorists to exploit. Finland and Germany offered their own reservations; Europe's pro-gun groups also mobilized against the bill with the support of politicians on the extreme right.

After months of contentious negotiations, the EU passed a compromise last month; the Council of Ministers will confirm the measure this spring. All member states will have 15 months to comply with the new gun restrictions. The final measure bans the sale of most military-style rifles and requires all potential buyers to go through a psychological check before they can buy a weapon. If someone fails a check in one E.U. state, that information will be shared in an international database so that the person can't procure a gun somewhere else. Online sales are also severely curtailed. The Czech Republic was the only country to oppose the directive for being too strict. Luxembourg also voted against the measure, but on the grounds that it was too weak.

That means that regardless of how the Czech parliament votes on the terrorist-hunting measure, gun laws in the Czech Republic are going to get stricter. All gun purchasers will be required to pass the psychological checks, though it's not yet clear if gun owners will have to turn in newly illegal weapons. That ambiguity has led one Czech newspaper to suggest that the Interior Ministry's latest move is much more about political safety than safety from terrorism.
 
http://www.ampumaharrastusfoorumi.fi/seminaari-2017-esitysmateriaalit/

Seminaari 2017 esitysmateriaalit
Ampumaharrastusfoorumin perinteinen vuosiseminaari pidettiin Katajanokan kasinolla 3.2.2017. Tilaisuuden tähtipuhujina olivat sisäministeri Paula Risikko (kok) sekä europarlamentaarikko Juha Halla-aho (ps). Heidän esityksistään huokui se, että he tuntevat hyvin ammunnan harrastajille ajankohtaiset asiat: Euroopan unionin tuliasedirektiiviuudistus sekä samaan aikaan tapahtuva kansallisen aselain joustavoitaminen. Risikko painotti esityksessään tuliaseet ja kansallinen turvallisuus tuliasedirektiivimuutoksien taustalla olleita vakavia turvallisuusnäkökohtia, mutta korosti sitä, että yhdessä meidän tulee varmistaa ampumaharrastuksen jatkuminen. Halla-aho selvitti esityksessään unionin valiokunnissa käytyä keskustelua. Keskeistä oli huomata, että eri maiden ja neuvottelutahojen päämärien vuoksi direktiivi saattaa päättyä muotoon, jossa on monenlaisia poikkeussääntöjä aseluokituksen, aseiden tulivoiman ja lupien voimassaolon osalta. Halla-aho korosti, että suomalaisten osalta on merkitystä sillä, miten kansallinen lainsäädäntö muovaillaan direktiivin minimivaatimuksien perustalle.

Luontevasti Halla-ahon esityksen jälkeen Sisäministeriön Johanna Puiro selvitti tuliasedirektiivin kansallisia seurauksia. Seminaariväkeä rauhoiteltiin viestillä, että Suomen päämääriä saatiin hyvin sisällytettyä tuliasedirektiiviin.

Poliisihallituksen asehallintopäällikkö Mika Lehtonen kertoi esityksessään havaintoja aselain sekä ampumaratalain kokemuksista. Ehkäpä keskeisin viesti hänen esityksessään oli, että ampumaratatoimijat ovat tehneet toistaiseksi hyvin vähän ampumaratalain mukaisia ilmoituksia koskien ampumaratavastaavia ja ratojen järjestyssääntöjä. Nämä ilmoitukset tulee toimittaa Poliisihallitukselle 30.11.2017 mennessä.

Sisäministeriön Johanna Kari selvitti esityksessään kansallisen aselain joustavoittamishanketta. Hankkeessa on otettu huomioon ennakoiden tuliasedirektiivin mahdolliset muutokset. Aselupaprosessia tullaan hankkeen myötä joustavoittamaan muun muassa sähköisen menettelyn käyttöön otolla (vrt passit) sekä luopumalla kotipaikkasidonnaisuudesta.

Ympäristökeskuksen Mikko Attila pohti esityksessään ampumaratojen tarvitsemia ympäristölupia. Kuten aselain uudistamisen ja sen mukaisten menettelyjen joustavoittamista on monessa yhteydessä todettu myös, että tulisi pohtia myös erityisesti vähäisten ampumaratojen ympäristölupamenettelyn keventämistä. Attila toi esityksessään esiin myös näkökannan, että ampumaradan ympäristölupa on vahva työkalu ampumatoiminnan puolustamisessa. Siksi toiminnan kuvaamiseen ja ympäristölupamenettelyyn kannattaa panostaa.

Seminaarin viimeisenä esiintyjänä oli ampumarata-asiantuntija Lotta Jaakkola. Jaakkola täydensi Attilan sanomaa siten, että aktiivisesti toimimalla ampumaharrastajilla on mahdollisuus vaikuttaa päämäärähakuisesti niin yleiseen mielipiteeseen kuin ympäristölupaviranomaisiin. Tässä vanha sanonta ”ei saa jäädä tuleen makaamaan” on muistettava, ja meidän on aktiivisesti tuotava esille tarpeitamme ja valmistauduttava huolellisesti heti alusta ympäristölupaprosessiin.

Esitysmateriaali on luettavissa täällä:

Halla-aho: AHFSEMI2017_Halla-aho_tuliasedirektiivi_20170203
Puiro: AHFSEMI2017_Puiro_Muuttuva asedir SM esitys final_20170202
Lehtonen: AHFSEMI2017_Lehtonen_Kokemuksia ampuma-ase- ja ampumaratalakien uudistuksista_20170202
Kari: AHFSEMI2017_Kari_Ampuma-aselupamenettelyn uudistaminen esitys_20170202
Attila: AHFSEMI2017_Attila_Ympäristölupa_20170203
Jaakkola: AHFSEMI2017_Jaakkola_seminaari_20170202
 
http://www.jpnews.fi/uutiset/kansan...pumaharrastajia-kyykyttanyt-aselaki-uusitaan/
Kansanedustaja HONGISTO | Metsästäjiä ja ampumaharrastajia kyykyttänyt aselaki uusitaan
10.2.2017
0

Kansanedustaja Reijo Hongisto
Surullisten kouluampumistapausten vuoksi aselakeja tiukennettiin. Ylireagointi suunnattiin rehellisiä metsästäjiä ja ampumaharrastajia kohtaan. Kuviteltiin, että näin suurta yleisöä voidaan rauhoittaa. Vähemmälle jäivät toimenpiteet valitettavien tapahtumien syiden selvittämiseen ja niiden korjaamiseen. Tapausten taustalla olivat monisäikeiset sosiaaliset ja mielenterveyteen liittyvät syyt, koulukiusaaminen ja syiden tunnistamisen heikkous.
Perussuomalainen poliisikansanedustaja, metsästäjä ja kasa-ammuntaa harrastanut Reijo Hongisto on läheltä kokenut ja tuntenut 2000-luvun alussa pariinkin kertaan tiukennetun aselain seuraamukset niin poliisityön kuin harrastuksenkin näkökulmasta. Erityisen nöyryyttäväksi on koettu aseluvan hakemiseen liittyvä ns. ”palikkatesti”. Moni ikääntynyt metsästäjä ei uskaltanut ostaa uutta asetta kuluneen, jopa ampujalle vaarallisen pyssyn tilalle. Puhumattakaan lupaavasta nuoresta ilmakivääriampujasta, jonka olisi ollut aika vaihtaa ruutiaseeseen. Poliisin pelko ja jokin ”mielenterveystesti” ovat nuorelle korkea kynnys.

Palikkatestistä luovutaan ja aseen hankkimista helpotetaan

Edustaja Hongisto on rehellisesti kertonut oman näkemyksensä ”palikkatestistä” ex- poliispäällikkö Mikko Paaterolle aina, kun hänet nykyisessä kansanedustajan tehtävässään tapasi vuodesta 2011 lähtien. Määrätietoinen asian ajaminen johtaa aina hyvään lopputulokseen.

Erittäin hyvänä asiana Reijo Hongisto pitää aseen hankkimisen sujuvoittamista digi-tekniikkaa hyväksi käyttäen. Aseen hankkijan luukuttaminen loppuu. Aselupaa voi hakea netin kautta tai mistä tahansa poliisiasemalta riippumatta hakijan kotikunnasta. Hyvää on myös se, että kun aseen ostaa aseliikkeestä, niin sitä ei tarvitse enää käydä näyttämässä poliisille. Näyttämisvelvollisuus koskee vain ostoja yksityiseltä henkilöltä. Mutta mikäli ostettavan aseen lupa on 2000-luvulta, niin silloin ei näyttöä vaadita.


Hongisto arvostelee voimakkaasti kolmea lakiin liittyvää kohtaa

Poliisilain 2 luvun 6 §:n 1 momenttia esitetään muutettavaksi niin, että vaara- ja vahinkotilanteissa poliisimiehellä on oikeus päästä kotirauhan tai julkisrauhan suojaamaan tilaan tai muuhun paikkaan, johon ei ole yleistä pääsyä, taikka kulkuneuvoon ja suorittaa siellä tarvittaessa etsintä, jos on perusteltua syytä olettaa, että ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia käytetään väärin taikka niitä koskeva luvan peruuttaminen on pantu vireille.

Kotirauhan suoja on kirjattu perustuslakiin, ja se on vahva. Jos laki toteutuu nyt esitetyssä muodossa, niin pelkkä patruuna riittäisi keppihevoseksi suorittaa aseen omistajan asunnossa taikka autossa kotietsintä.

– Mielestäni tulkinta on erikoinen, sillä pakkokeinolaissa mainitaan kotietsinnän edellytykset silloin, kun etsintä kohdistetaan rikoksesta epäillyn asuntoon, autoon tai muuhun sellaiseen kotirauhan suojaa nauttivaan paikkaan. Silloin pitää olla vahva epäily — ei riitä olettamus, vaan pitää olla vahva epäily — jo tapahtuneesta rikoksesta. Tämän lain muutoksessa riittäisi pelkkä olettama, hämmästelee Hongisto.

Toisena epäkohtana Hongisto kokee ase-elinkeinon harjoittajan velvollisuus ilmoittaa maahantuomansa, siirtämänsä, hankkimansa, valmistamansa tai muuntamansa ampuma-aseen ja aseen osan yksilöintitiedot poliisin asetietojärjestelmään. Hän perää tarkkuuta siihen, mitä tarkoitetaan aseen osalla. Onko se ruuvi, jousi, prikka jne, joita aseissa on useita.

Kolmantena epäkohtana kansanedustaja Reijo Hongisto kokee asekeräilijöiden luetteloiden ylläpitoon kohdistuvat muutostarpeet. Keräilijän oman luettelon pidon oikeudesta luovuttaisiin ja kaikki keräilyaseet siirrettäisiin valtakunnalliseen poliisin rekisteriin. Ensimmäinen siirto olisi maksuton, mutta sen jälkeen jokaiselle keräilyaseelle tulisi hakea maksullinen lupa kuten metsästysaseillekin. Erityisesti Hongisto arvostelee sitä, että keräilyaseet tulisi käydä näyttämässä poliisille. Yhden aseen näyttö vie poliisin aikaa puolituntia. Keräilijöillä on keskimäärin 50-60 asetta. Näin ollen yhden keräilijän käsittely kestäisi noin viikon.

– Keräilijöitä on maassamme useita satoja. Joillakin on keräilyaseita jopa tuhansia. Onko vanhojen aseiden ”käpistely” poliisin ydintehtävä, tukitehtävä vai työhyvinvointiasia – mitä mieltä on veronmaksaja? kysyy Hongisto.

 
Tuota aselupien hakijoiden kyykyttämistä on (osa) viranhaltijat osanneet ihan kiitettävästi tehdä jo ihan omaehtoisestikin; virkailijat on jo tiskillä sanoneet ettet saa lupaa, ei kannata edes hakea.
Pitää todella paikkaansa!
Sain omakohtaisestikin tämän todeta: erittäin happaman oloinen rouva tiskillä tarkasteli hakemustani hyvin tärkeänä. Tuijotti välillä minua kuin rajavirkailija aikoinaan Neuvostoliiton rajalla, jatkoi hyvin tärkeänä hakemukseni ja sen liitteiden tarkastelua. Lopulta totesi edelleen hyvin happaman ja tärkeän oloisena "ei nämä sotilaiden hakemukset mene läpi, aiotko tosiaan jättää nämä laput.."
 
"Arvoyhteisö Eu" ..:mad:

Firearms Unitedin yhteistyökumppani Gunsweek haastatteli Dita Charanzovaa, erästä direktiivin näkyvimmistä vastustajista ja tämän yhteydessä kuulimme mielenkiintoisen tiedonmurusen: Ilmeisesti komissio painostaa MEPpejä hyväksymään direktiivin uhkaamalla syyttää heitä julkisesti että he eivät kantaneet korteaan kekoon terrorismin vastustamiseksi.

Tällä hetkellä eniten harrastajia terrorisoi juurikin Euroopan Komissio, joten käänsimme koko Gunsweekin artikkelin teille Suomeksi:

Firearms United haastattelee – Dita Charanzova

Firearms United verkosto – Eurooppalaisten aseenomistajien edustaja, sekä eräs kovaäänisimmistä EU:n asekiellon vastustajista haastatteli Tsekkiläistä Dita Charanzovaa, ALDE ryhmän varjoraportööriä, joka on vastustanut asedirektiiviä alusta asti.

Firearms Unitedin verkosto tekee töitä kellon ympäri puolustaakseen Eurooppalaisten ammunnan harrastajien etuja ja torpatakseen EU:n asedirektiivin, joka hyväksyttiin IMCO-komiteassa tammikuussa. Vaikka alkuperäinen esitys onkin huomattavasti jo vesittynyt on se silti huomattava epäluottamuslause ammunnan harrastajille.

Dita Charanzova, joka edustaa liberaali demokraattien parlamenttiryhmää suostui Firearms Unitedin tenttiin ja valottaa hieman direktiivin taustoja ja kertoo mitä oikein on odotettavissa.

FU: Rouva Charanzova, miltä tuntui toimia varjoraportöörinä koko direktiivin valmistelun ajan?

DC: Täytyy sanoa että sinä aikana, jonka olen Brysselissä viettänyt sekä Tsekin edustajana, että myöhemmin europarlamentaarikkona, en ole koskaan nähnyt näin pahasti kansalaisten kritisoimaa direktiiviehdotusta ja direktiiviluonnos oli minulle pettymys. Komissio ei ole säästellyt vaivoja saadakseen direktiivin kireimmässä mahdollisessa muodossaan läpi mahdollisimman nopeasti.
Esimerkkinä vaikka vaikutusanalyysi, eräs direktiivi ehdotuksen vaatimuksista jossa tutkitaan hyötyjä, haittoja sekä direktiivistä koituvia kustannuksia sivuutettiin kokonaan ja komissio ei ole vieläkään pystynyt perustelemaan vaatimuksiaan, vaan on viitannut aiempiin tutkimuksiin, jotka eivät tätä aihetta käsittele. Pyysin vaikutusanalyysiä useita kertoja, jopa julkisesti IMCO:n istunnoissa.

FU: Mikä oikeastaan on komission rooli lainsäädäntöprosessissa?

DC: Komissiolla on oikeus laatia direktiiviehdotuksia, mutta he eivät voi hyväksyä niitä. Käytännössä komissio valmistelee esityksen yhdessä teknisten asiantuntijoiden kanssa (toim huom: ainoa komission käyttämä asiantuntija pidätettiin syytettynä laittomasta asekaupasta) vaikutusanalyysin kanssa ja esittää sen neuvostolle ja parlamentille. Nämä kaksi elintä sitten päättävät hyväksytäänkö, vai hylätäänkö direktiiviehdotus. Komissio voi myös vetää ehdotuksen takaisin.

Tämän direktiiviehdotuksen kanssa kävi kuintekin päinvastoin. Pyysimme vaikutusanalyysiä useita kertoja ja vaadimme saada tietää kuinka moneen kansalaiseen nämä ehdotetut toimet vaikuttavat. Emme saaneet vastausta.

Kun painostimme, vaikutusanalyysin sijasta komissio lähetti kyselyn jäsenmaille ja esitteli meille tulokset, joiden mukaan direktiivi vaikuttaa satojen tuhansien ihmisten elämään. Nämä menettelytavat ovat todella epätavallisia ja komission jäsenet esittelivät jopa viime hetken muutoksia, joita he eivät pystyneet perustelemaan millään tavalla. Kerran he yrittivät jopa perustella asioita Wikipedian avulla, jolloin heidän argumenttinsa heitettiin ulos.

FU: Miksi komissio sitten toimii näin?

DC: En halua ottaa kantaa salaliittoteorioihin. Pystyn vain toteamaan, että aseiden saatavuuden rajoittaminen on nyt komission intresseissä ja he väittävät että tämä on ainoa tapa parantaa huonontuvaa turvallisuustilannetta EU:ssa. Toimii se, tai ei, heillä ei ole esittää muita keinoja.
Ei myöskään ole salaisuus, että komissio joutui Ranskan painostamaksi, sillä Ranskan hallitus tarvitsee näyttöjä kevään vaaleihin. Valitettavasti lopussa pääraportööri (Vicky Ford) ja muiden ryhmien raportöörit antoivat periksi painostuksen alla. Itse en antanut periksi, sillä olen täällä edustamassa Tsekin lainkuuliaisten kansalaisten etuja.

FU: Tsekin tasavallan ammunnan harrastajat reagoivat ilmeisen voimakkaasti?

DC: Samanlaisia reaktioita tuli muun muassa Sveitsistä ja ne eivät kohdistuneet asedirektiiviin, vaan EU:hun. Ja kyllä, osa parlamentista näkee tämän riskinä. Ryhmämme MEPit ovat sitä mieltä, että tämä kääntää kansalaiset EU:ta vastaan. Tällä hetkellä suurin osa MEPeistä kannattaa direktiiviä, sillä komissio sanoi, että jos he eivät sitä hyväksy, heitä syytetään siitä että he eivät suojele ihmisiä terroristeiltä. Tässä on lapsi lähdössä ulos pesuveden mukana. Tarvitsemme turvallisemman Euroopan ja minä olen ensimmäisenä äänestämässä sen (siis turvallisen Euroopan) puolesta. Tämä direktiivi voitaisiin kuitenkin laatia siten, että se ei kohdistu lainkuuliaisiin kansalaisiin. Esimerkiksi deaktivointisäädöksiä voitaisiin tehostaa.

Komissio menettelee tässä väärin. Jotta direktiivistä tulee toimiva, se tulee valmistella kuin esimerkiksi Tsekin aselaki ja varmistaa että kansalaisten vapauksia ei rajoiteta enemmän kuin on välttämätöntä. Tämän nostin esiin useita kertoja.

FU: Mitä olet tekemässä seuraavaksi?

DC: Seuraava vaihe on Europarlamentin äänestys ja aion yrittää esittää siinä muutamia tiettyjä muutosehdotuksia. Käytän muotoa ”yrittää”, koska yksittäinen meppi ei pysty saamaan muutosehdotuksia käsittelyyn vaan se vaatii 40 edustajaa ja olen nyt kokoamassa tätä verkostoa.

Parlamentti äänestää sitten muutosehdotuksista ja tuloksia on mahdotonta ennustaa sillä niihin vaikuttaa niin monta muuttujaa. Prosessi ei ole kuitenkaan ohi, joten meidän pitää taistella loppuun saakka.

Jos direktiivi menee läpi, seuraava askel on haastaa se Euroopan oikeusistuimessa (European Court of Justice) ja minä tuen myös sitä.

[1] https://www.gunsweek.com/…/eu-gun-ban-dita-charanzova-speak…

 
Osui toiseen aiheeseen liittyen silmiini tämän poliitikon blogi. Jaakonsaari valehtelee minkä ehtii 26.1.2017
http://blogit.iltalehti.fi/liisa-ja...-suomen-ongelmille-uusi-asedirektiivi-etenee/
"Me mepit teimme paljon töitä tämän kompromissin eteen."

Kiitos kuuluu vain ja ainoastaan eräälle perussuomalaisten edustajalle. Muutamat muut mepit tekivät oikein myyränä tiukemman direktiivin puolesta "töitä" ja tekevät varmasti jatkossakin. Jaakonsaarikin ehti jo jossain välissä iloitsemaan YLE:lle että itselataavat on nyt kielletty.

Ei tuota tilapäistä kompromissia olisi saavutettu jos riskinä ei olisi sellainen vielä laajempikin EU-vastainen kansanliike. Nuo ovat niitä poliitikkoja joita on vahdittava koko ajan.

Mutta kiitti Liisa siitä ettet vielä ehtinyt aiheuttaa pahempaa vahinkoa. Jos nyt edes jotain positiivista.
 
Osui toiseen aiheeseen liittyen silmiini tämän poliitikon blogi. Jaakonsaari valehtelee minkä ehtii 26.1.2017
http://blogit.iltalehti.fi/liisa-ja...-suomen-ongelmille-uusi-asedirektiivi-etenee/
"Me mepit teimme paljon töitä tämän kompromissin eteen."
Hah. Melkoisen härski eukko. Tässä hänen aiempia mietteitään :
Aseet tappavat
20 jou 2012
Kirjoittanut Liisa Jaakonsaari | 101 Kommenttia


Kauhajoen koulusurmien jälkeen suomalaisministeri toisteli USA:n Kansallisen Kivääriliiton hokemaa, että ” Aseet eivät tapa.Ihmiset tappavat.” Tuota puolitotuutta tuskin kukaan kehtaa enää esittää.Aseet tappavat ja mitä enemmän aseita on olemassa, sen enemmän ihmisiä surmataan.
Voi olla mahdollista, että Yhdysvalloissa ryhdytään nyt pienten koululaisten surman jälkeen pohtimaan vakavasti aseiden myynnin ja hallussapidon rajoittamista. Ainakin presidentti Barack Obama vaikuttaa päättäväiseltä. Hän on luvannut tehdä kaiken mahdollisen, jotta tulevilta targedioilta vältyttäisiin.

Mitä tapahtuu Suomessa?

Viime vuosien koulusurmat ja Sellon joukkosurma tehtiin puoliautomaattiaseilla. Kauhajoen koulusurmia tutkinut lautakunta esitti aselain aselakiin puoliautomaattiaseiden täyskieltoa. Asia ei edennyt silloisen sisäministeri Anne Holmlundin(kok)kielteisen kannan takia.
Kauhajoen koulusurmien tutkintalautakunnan puheenjohtajana toimi Pekka Sauri. hän on julkisuudessa todennut kannattavansa edelleen automaattiaseiden saannin rajoittamista.

Toivottavasti viimeaikaiset tragediat nostavat kiellon uudelleen esille. En jaksa millään ymmärtää, miksi automaattiaseita ei voisis kieltää. Asiaa pitää vakavasti pohtia, sillä Suomessa tapetaan Yhdysvaltojen jälkeen toiseksi eniten ihmisiä ampuma-aseilla. Vähiten ihmisinä surmataan aseilla Japanissa, Honkongissa ja Hollanissa. Kaikissa esimerkimaissa aseiden hankinta ja hallussapito on ankarasti säännelty.

Ampuma-aselakia ollaan Suomessa muuttamassa, mutta vaatimattomasti.On oikein, etä lääkäreillä on nykyään velvollisuus poliisille ilmoitus henkilöstä,jotka potilastietojen perusteella voidaan katsoa olevan sopimattomia pitämään aseita.
Lääkärit ovat pitäneet lakiin tehtyä kirjausta epäselvänä.Nyt sitä korjataan.

nyt olisi aika mennä pitemmälle aselain uudistuksessa ja kieltää puoliautomaattiaseet, vai mitä?
 
Henkilökohtaisesti ehdotan kyseistä karrieristiä, OPPORTUNISTIÄ osallistumaan Lahden MM-hiihtojen sunnuntain miesten viidellekympille, ankkurina jonka norjalaiset joutuvat hinaamaan perässään.
Kipakkaa pakkasta Bryssälään toivottaen,

Fremen
 
Asesäätelyyn oli jälleen lipsahtamassa erikoisuuksia – jopa kotirauha uhattuna
Poliisilain muutosesitys olisi käytännössä laajentanut oikeuksia kotietsintään ilman konkreettista rikosepäilyä
12.3.2017 klo 19:07
13-3-7728239.jpg

Riikka Rautiainen / Yle

Sisäministeriön poliisiosaston lainsäädäntöyksikössä pohditaan uudelleen poliisilakiin esitettyä ampuma-aseisiin liittyvää lisäystä.

Yllättäen lausuntokierroksen jälkeen hallituksen esitykseen liitetyn ehdotuksen sanamuodon mukaan muun muassa kotietsintä olisi tullut poliisille mahdolliseksi, jos "on perusteltu syy olettaa, että ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia käytetään väärin taikka niitä koskevan luvan peruuttaminen on pantu vireille".

Tämä tekstimuoto olisi sallinut kotietsinnän huomattavasti lievemmin perustein kuin mitä pakkokeinolaissa on säädetty. Muun muassa ampumaurheilijoiden, metsästäjien ja aseharrastajien piirissä muotoilua on pidetty huonona, ja koko lisäystä tarpeettomana.

Perustuslaillisuus tutkitaan
– Ne perusteet, jotka tuossa nyt on kirjoitettu esitykseen, ovat suhteellisen löyhät. Ja kun kotietsinnästä on kysymys, sen pitäisi edellyttää kyllä sitten vakavaa rikosepäilyä. Me emme halua tässä näin löyhää perustetta kirjattavan siihen, sanoo Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Aarrekiven mukaan kohta pitäisi tarvittaessa kirjoittaa esimerkiksi pakkokeinolakiin.

Eduskunnassa harrastajien huoli on kuultu, ja ehdotus on nyt lähetetty myös perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi. Lisäksi ehdotus tulee uudelleen hallintovaliokuntaan.

Myös lakiesityksen kirjoittamisesta vastanneessa sisäministeriössä keskustelu on johtanut tekstin uudelleenarviointiin.

– Me olemme jo saadun palautteen perusteella miettineet siihen sellaisia täsmennyksiä, että se sidottaisiin niin, että tässä olisi kysymys väliaikaisen haltuunottopäätöksen täytäntöönpanon turvaamisesta, sanoo sisäministeriön poliisiosaston lainsäädäntöjohtaja Katriina Laitinen.

Laitisen mukaan ehdotuksen laatimisen taustalla on eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen kannanotto väliaikaiseen haltuunottoon liittyvien säännösten epäselvyyksistä.

Sähläystä patruunoiden säilytysmääräyksillä
Tällä kertaa kiistanalaisen kohdan korjaustoimiin päästiin ennen kuin ehdotuksesta ehti tulla voimassaolevaa säädöstä.

Edellisen kerran aseisiin liittyvää, tosin alemmantasoista säätelyä, jouduttiin paikkailemaan patruunoiden säilytystä koskevien määräysten osalta.

Tuolloin työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluva asetus oli kirjoitettu niin, että patruunoiden säilyttämiseen kotona olisi vaadittu puolen tunnin palokestävyysvaatimukset täyttävä kaappi varoitusmerkkeineen.

Esimerkiksi myynnissä olevat pelkät murtoturvallisuusstandardit täyttävät asekaapit eivät olisi tähän kelvanneet.

Asetus kuitenkin

nopeasti uudella asetuksella, ja näin patruunoiden säilytysehdot palautuivat ennallaan.

Muutoin suuri osa nyt eduskunnan käsiteltävänä olevista ampuma-aselain muutosehdotuksista saa muun muassa ampumaurheilijoilta jopa kehuja.

http://yle.fi/uutiset/3-9500301

Esimerkiksi se, että aselupaa voisi hakea sähköisesti ja myös muulta kuin kotipaikkakunnan poliisilaitokselta, on hyvä käytännön helpotus. Näin vaikka itse luvan myöntämisen ehdot eivät kevenekään.
 
Back
Top