Komissio kieltämässä itselataavat?


Yksi esimerkki ongelmallisuudesta, vaikka marginaaliryhmää koskeekin.
Ei tuossa tarvitse tehdä muuta kuin antaa asesepän laittaa tuohon kiinteän vaimentimen.
 
Ei tuossa tarvitse tehdä muuta kuin antaa asesepän laittaa tuohon kiinteän vaimentimen.
Ei kelpaa herralle, joku sitä ehdotti kommenteissa. Aku Saarelaisen vastaus:
Pitäisi olla kiinteä, eli vaikeuttaa aika paljon huoltopurkamista. Lisäksi lisämitta haittaa juurikin tuota repun kyljessä kantamista. Vaimentimen liitoskohta on aika herkkä, joten vaimennettua asetta pitäisi varoa merkittävästi repussa kannettaessa ettei liitoskohdasta pääse vaurioitumaan.
 
Tuossa oli aiemmin keskustelua millaiseen metsästykseen AR-15 soveltuu niin raskaspiippuinen vaimennettu AR on paras työkalu supien kyttäysmetsästykseen. Nopeat tuplat (jopa triplat) on tuota tuhoeläintä poistettaessa haaskalla tarpeen koska ei ole mitenkään tavatonta sattua ruokinnalle ruuhka-aikaan. Oma enkkani on noin sekunnin splitillä peräkkäin kulkenut supipari peltoon, pulttilukolla en olisi saanut. Lisäksi linnustuksessa AR-15 on ihan hyvä, mutta kytiksellä se on aivan omaa luokkaansa työkaluna kun pitää saada pientä luotia nopeasti ja tarkasti matkaan. AR-10 puolestaan sopii erittäin hyvin suuremmalle riistalle ajometsästykseen tai kyttäysmetsästykseen, etenkin vaarallisemmille lajeille kuten villisika.
 
Sain hienon idean. Muuttaa sarja-aseesta puolariksi muutetun aseen pumppu- tai suoravetoaseeksi. Mutta se ei onnistu.

"Uudessa laissa erityisen vaarallisina täysin harrastajilta kielletty on:

"ampuma-ase, joka on alun perin valmistettu toimimaan sarjatulella, mutta joka on muunnettu toimimaan kertatulella, lippaallisella kertatulella tai itselataavalla kertatulella"

http://akusaarelainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/272993-lisaa-aseita-auroiksi
 
Hallintovaliokunnan käsittelyissä aselakiesitykseen saatiin seuraavanlaiset lisäykset toimintakelvottomia lippaita koskevaan kohtaan. Lisäykset ovat lihavoituna.

"Aseen osa katsotaan sellaisen ampuma-aseen osaksi, jonka osaksi se on valmistettu tai tarkoitettu. Aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitteeksi valmistettua esinettä, jonka toiminta on pysyvästi estetty tai jonka kapasiteetti on pysyvästi rajoitettu edellä 2 momentissa mainittua kapasiteettia pienemmäksi. Sisäministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, millä edellytyksillä latauslaitteen toiminta on katsottava pysyvästi estetyksi tai kapasiteetti pysyvästi rajoitetuksi."

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/HaVM_37+2018.aspx

Onko teillä hyviä ideoita siitä, minkälaisia menetelmiä lippaiden
kapasiteetin rajoittamiseen kannattaisi ehdottaa lausunnoissa sisäministeriölle?

Lausunnot asetusluonnoksia varten on pyydetty lähettämään viimeistään 12.4.2019. https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...2b652f1b731/LAUSUNTOPYYNTO_20190301113145.pdf
 
Ylläolevasta linkistä:
" Asedirektiivin latauslaitteita koskevat säännökset koskevat itselataavaan kertatuliaseeseen asennettavaksi sopivia latauslaitteita ja esimerkiksi vanhojen Suomi-konepistoolien latauslaitteet eivät sovellu asennettavaksi itselataaviin kertatuliaseisiin, siten ne voidaan jättää luvanvaraisuuden ulkopuolelle. "

Eikö muka Suomessa siviileillä ole itselataavia Suomi-konepistooleja?

Miten muuten kävi patruunavöille?

Entä kuvan "lippaalle"?
rpk-3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Patruunavöiden osalta katsoisin, että koska lakitekstissä ei selvästi sanota, että pelkät patruunavyöt olisivat latauslaitteita, niin asiassa voidaan soveltaa seuraavaa perusteluiden kohtaa. "Latauslaitteeksi ei katsota patruunavyötä, jos siihen ei kuulu syöttölaitetta tai -koneistoa tai muuta laitetta, jonka avulla patruunat syötetään ampuma-aseeseen." Olisi toki parempi, jos se lukisi itse lakitekstissä. Suomi KP:n, Emman ja Lahti-Salorannan lippaiden osalta näyttää olevan ristiriita perusteluiden ja lakitekstin välillä. Vastaus asiaan liittyvään kanteluuni löytyy osoitteesta: https://drive.google.com/file/d/1YQ...QFwdWJE9Z4BU5jrEToFlgcTUqcAHiZhPHGliTkwbjPp18 Poliisihallituksen kommentti asiaan löytyy osoitteesta: https://drive.google.com/file/d/1AV...NoRU7npY1lFrM1eC-Jkm_lFLChZNOo0MoBxCbaXSRRnok
 
Viimeksi muokattu:
Eräällä keskustelupalstalla luin sellaisen näkökohdan, että jos Suomessa on eri standardit lippaiden kapasiteetin rajoittamiselle kuin muissa maissa, niin asia saattaa aiheuttaa ongelman matkustaville urheiluampujille, jos esimerkiksi Saksassa olisi eri standardit.
 
Näin muualla jossa lakia säätävät henkilöt paskat nakkaavat direktiiveille:

https://www.kansalainen.fi/italialaiset-saavat-nyt-puolustaa-itseaan-ja-kotiaan-aseellisesti/

Italian senaatti hyväksyi viime viikolla lain, joka sallii itsensä puolustamisen ja antaa mahdollisuuden puolustaa kotia murtovarkailta ja muilta tunkeilijoilta. Asiasta kertoo Il Giornale.

Lakimuutoksen myötä italialaiset saavat pitää hallussaan asetta itsepuolustus- ja kodinsuojaamistarkoituksessa, ja itseään tai kotiaan puolustaneet italialaiset välttyvät jatkossa helpommin syytteiltä.
 
Lakimuutoksen myötä italialaiset saavat pitää hallussaan asetta itsepuolustus- ja kodinsuojaamistarkoituksessa, ja itseään tai kotiaan puolustaneet italialaiset välttyvät jatkossa helpommin syytteiltä.
Uskotko, niin Tanskassa tämä otetaan käyttöön ennen kuin Suomessa kukaan ehtii edes kissaa sanoa?
.
 
Julkaisin kaksi luonnosta kansalaisaloitteiksi. Toisella niistä olisi tarkoitus korjata aselakia ja toisella depenaltisoida ennen aselain muutoksen voimaantuloa hankittujen lippaiden hallussapito siltä varalta, että aselain korjaaminen epäonnistuu.

Luonnos aselain korjaamista varten on osoitteessa: https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/04/luonnos-kansalaisaloitteeksi-ampuma.html
Luonnos lippaiden hallussapidon depenaltisointia varten on osoitteessa: https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/04/luonnos-aloitteeksi-lippaiden.html
 
Back
Top