Konekiväärit (ent. "Suomi testaa uuta konekivääriä ja ehkä ostaa")

Tuo tähtäinjalusta (PICA?) niin tuleeko se kiinni suoraan laatikon kanteen vai ankkuroituuko jollain tavalla takatähtäimen kehykseen josta tangentti on poistettu? Tuo "reijitetty kolmiapila" lienee kääntyvä diopterityyppinen takatähtäin jos optiikkaa ei käytetä, päättelinkö oikein?

4tBXbpB.png
 
Kiitos =MaK. Onko tuo takatähtäimen kehyksen etupuolelle jäävä neliskanttinen palikka (jossa ruuvikin nähdään) mitenkään kiinni laatikossa? Eli onko esimerkiksi laatikkoon porattu reikä ja käykäle sieltä alakautta ruuvattu kiinni laatikkoon tms?
Hitto! Melko monta kertaa on tuo värkki ollut käsissä ja monet kerrat olen sillä ampunut, niitä kohdistellut jne ja nyt en saa millään päähäni millä se on kiinni. Joku hämärä mielikuva on että ruuvi + liima, mutta mielikuva voi nyt kyllä olla jostakin toisesta aseestakin. Rekyylivoimat on kyllä sinänsä jonkinmoiset, kuten tuossa tuotiin jo esille. En ole kuitenkaan niiden aiheuttamiin ongelmiin törmännyt ko. aseen kanssa. Sen puoleen kiinnitys vaikuttaisi toimivalta, oli se nyt sitten mikä tahansa.
 
Hitsaus on lähtökohtaisesti huono vaihtoehto kun kevyistä jalkaväen aseista puhutaan. Ruuvi ja vahva lukite on lähes aina parempi vaihtoehto.
Tvälläri en ole, mutta olisin taipuvainen samaan näkemykseen. Rekyyli vaikuttaa laukausmäärän kasvun myötä yllättävän paljon. Ruuvin ja lukitteen etu hitsaukseen/vastaaviin menetelmiin verrattuna on se että sitä on helpompi fiksata sitten kun rekyylivoimat jotakin aiheuttavat.
Tosin mitä nyt kivkal aseiden kanssa olen toiminut, niin kyllä ne ruuvi+lukite yhdistelmätkin tuppaavat antamaan pikkuhiljaa periksi, mutta ne on helposti korjattavissa.
 
Tosin mitä nyt kivkal aseiden kanssa olen toiminut, niin kyllä ne ruuvi+lukite yhdistelmätkin tuppaavat antamaan pikkuhiljaa periksi, mutta ne on helposti korjattavissa.
Kaksi merkittävää näkökulmaa onkin kunnossapito ja valmistus. Kunnossapidon kannalta on parempi, että kokonaisuudesta on jokin pienempi kokonaisuus vaihdettavissa, vaikka hintana olisikin se että ruuvit voivat vaatia joskus irroittamista, puhdistamista ja uuden lukitteen laittamista. Valmistamisen kannalta hitsaus on hidas prosessin osa, jossa tulee herkästi laatuvaihteluita.
 
Ja nykyään kun on olemassa sellaisia liimoja että pysyy.
Tähän voin todeta, että nykyisten ROHS ja REACH-direktiivien aikana lukitteet ovat huonontuneet merkittävästi. Omassa tuotannossa tullut vastaan tuotteita, joihin on käytetty lukitetta ja eivät ole vuoden aikana tarttuneet kiinni vaikka on käytetty aktivaattoria puhtaisiin komponentteihin. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että 3M:n lukitteet toimivat paremmin kuin Loctiten. Joissain tuotteissa on jopa siirrytty käyttämään 2-komponentti liimaa että saadaan varmasti tarpeeksi luja liitos.
Lukitteethan toimivat parhaiten ns kirkkaisiin pintoihin, jos pitää naittaa vaikka fosfatoitu ja anodisoitu osa, niin ollaan sillä alueella, että pitää oikeasti tietää mitä tekee. Fosfatointi pysäytetään prosessissa aina öljyllä joten fosfatoitu osa on aina hieman rasvainen, anodisoitu osa on taas ns passiivinen joten lukitteen vaatima sähköinen prosessi ei välttämättä käynnisty.
Näitä lukiteongelmia on tapeltu maahantuojien kanssa niin paljon, että järki lähtee välillä :D
Mutta jos saatte jenkkilästä Loctiten lukitteita, niin ne on aivan eri kamaa kuin europpassa myytävät, jenkkikama toimii kunnolla
 
Jep, paitsi että hyvä liima/lukite aseessa on sellainen että sen saa tarvittaessa myös irti :)
Loctiten 221 on paras sellaisiin kohtisiin mitkä halutaan ns. tahkeiksi. 243:lla saa jo suht tiukan liitoksen, esim tollasen arskan perän jos lukitsee tuolla koko kierteeltä, niin saa kuumentaa ihan kunnolla että irtoaa. 638:lla saa sellaisen liitoksen, että sen aukaisu ei välttämättä edes onnistu.
 
Tvälläri en ole, mutta olisin taipuvainen samaan näkemykseen. Rekyyli vaikuttaa laukausmäärän kasvun myötä yllättävän paljon. Ruuvin ja lukitteen etu hitsaukseen/vastaaviin menetelmiin verrattuna on se että sitä on helpompi fiksata sitten kun rekyylivoimat jotakin aiheuttavat.
Tosin mitä nyt kivkal aseiden kanssa olen toiminut, niin kyllä ne ruuvi+lukite yhdistelmätkin tuppaavat antamaan pikkuhiljaa periksi, mutta ne on helposti korjattavissa.
En ole minäkään tvälläri, enkä edes mekaanikko. Mutta sen minkä olen oppinut noista tärinöistä ja kestävyyksistä niin riittävän hieno kierre+lukkoliima kestää melkoisen paljon rasitusta ja tärinää
 
En ole minäkään tvälläri, enkä edes mekaanikko. Mutta sen minkä olen oppinut noista tärinöistä ja kestävyyksistä niin riittävän hieno kierre+lukkoliima kestää melkoisen paljon rasitusta ja tärinää
Joo, veikkaan myös että kestää enemmän kuin hitsaus, varsinkin kun kyse on aseen laatikon kannesta.
 
En ole minäkään tvälläri, enkä edes mekaanikko. Mutta sen minkä olen oppinut noista tärinöistä ja kestävyyksistä niin riittävän hieno kierre+lukkoliima kestää melkoisen paljon rasitusta ja tärinää

Jep. Ja mä olen oppinut että "punainen locktite on saatanasta" jos siis tuosta @Kapiainen mainitsemasta avattavuudesta halutaan pitää kiinni... ;)
 
Back
Top