Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tarkoitin tätä puhetta suomen hyvästä pandemia varautumisesta, mitä Kiuru on painottanut. Nyt sattui olemaan vanhaa jäämistöä vuodelta 2009 varastossa, mutta normaalisti hengityssuojaimet ei kuulu HVK:n varastoitaviin tuotteisiin...

Krista Kiuru nyt on sellainen tättähäärä, ettei hänen puheitaan kannata ottaa yhtään mitenkään vakavasti. Ehta politrukki.

Toisaalta täytyy muistaa, että VTT on testannut niiden suojainten suodatuskyvyn ja täyttävät edelleen ko. suojainnormin vaatimukset. Ei sieltä ihan täyttä p*skaa ole siis sairaaloihin toimitettu. Jos ei paremman puutteessa kelpaa, niin olkoot käyttämättä.

Minulle on epäselvää yritetäänkö virusta nykyään "tukahduttaa" vai "hidastaa" euroopassa näillä nykytoimilla. Sinänsä sillä ei ole merkitystä. Toimenpiteitä ei voida jatkaa kauaa. Se on selviö. Viruksen tukahduttamisajatus on pehmeä päätös koska sille löytyy nyt helposti tukea. Kova päätös on huomioida sen seurausvaikutukset jotka eivät vielä näy.

Olet varmasti oikeassa siinä, että seurauksia on joka tapauksessa tehtiin niin tai näin. Tiedotus tästä taudista on ollut täysin ala-arvoista ja se on mennyt lähinnä somemetelöinnin mukana. Johtajuus on puuttunut täydellisesti. Niin alussa kuin nytkin. En mene nyt siihen sen enempää kun asia on jo tässä jamassa.

Jos pitää paikkansa mitä viruksen leviämisestä on sanottu, sen tukahduttaminen on realistisesti mahdotonta. Se voidaan toki tehdä, mutta kustannukset ovat kestämättömät. Ja mitä enemmän ihmisiä pelotellaan, sitä vaikeammaksi tilanne muuttuu kun se, mitä on pakko tehdä, tehdään.

Tässä esimerkkinä "normitilanteesta". Katsokaapa huviksenne sivut 23-24. Ja miettikää asiaa.

Kysymys: Missä kohtaa yksittäisen ihmisen hengen pelastaminen tulee liian kalliiksi suhteessa yhteiskunnan romahtamisen kustannuksin nähden? Tämä on se kysmys mikä on päättäjillä kohta edessä. Edellinen julkaisu osoittaa hyvin sen, että nykyinen tilanne ei liity suoraan vainajiin, vaan asiasta käytyyn keskusteluun.
Nämä on "kovisten" puheita, mutta entä jos osuu sinuun, ai niin kovana kundina kestät, mutta entä jos osuu lapseesi, äitiisi, vaimoosi? Vakava ja kallis juttu tästä tulee joka tapauksessa. Diktatuureissa voidaan toimia eri tavoin kuin demokratioissa.

Koronavirus vei lopulta voiton kuopiolaisesta urheilulääkäristä

Kuopiolainen urheilulääkäri Juha M. Venäläinen menehtyi koronaviruksen murtamana.Kuopiolainen urheilulääkäri Juha M. Venäläinen menehtyi koronaviruksen murtamana. Kuva: Juha Poutanen

Liikuntalääketieteen ja yleislääketieteen erikoislääkäri Juha M. Venäläinen menehtyi maanantaina koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen. Venäläinen oli KYSissä tehohoidossa, mutta tauti vei 64-vuotiaan kuopiolaisen voimat.

Venäläinen oli ystävineen hiihtolomamatkalla Pohjois-Italian Cerviniassa, josta kontaminaatio oli tiettävästi peräisin. Seurue lensi noudattaen THL:n ja ulkoministeriön silloin voimassa olleita matkustusohjeita Milanoon 28. helmikuuta ja sieltä edelleen Pohjois-Italiaan lähelle Sveitsin rajaa. Venäläinen palasi samaa kautta 6. maaliskuuta Helsinkiin ja junalla kotiin Kuopioon. Matkan aikana seurue oli varustautunut lentokentällä käsinein ja hengityssuojaimin ja noudatti hyvää käsihygieniaa koko matkan ajan.

Kotiin palattuaan Venäläinen otti yhteyttä KYSiin, mutta testaamista ei katsottu silloisten ohjeiden mukaan aiheelliseksi. Koronaan viittaavat oireet alkoivat ilmetä 12. maaliskuut, ja 16. maaliskuuta hänet vietiin KYSiin tehohoitoon.

VENÄLÄINEN muistetaan ennen kaikkea toiminnastaan urheilussa sekä pitkästä työurastaan lääkärinä. Työvuosista suurin osa kului Pyörön ja Vehmersalmen terveysasemilla, mutta eläkkeelle hän jäi yksityiseltä sektorilta työterveyslääkärinä.
Urheilussa hän löysi paikkansa taustavoimista, ja hän kertoi mielellään olevansa juuri urheilulääkäri. Varsinkin Suomen mäkihyppymaajoukkue tuli hänelle vuosikymmenien mittaan tärkeäksi. Ensimmäisen kerran Venäläinen oli lääkärinä Albertvillen olympiakisoissa 1992, ja viimeinen olympiareissu suuntautui 2014 Sotshiin. Lisäksi Venäläinen nähtiin usein mäkijoukkueen matkassa maailmancupissa ja MM-kisoissa.
Lääkärin savolainen huumori ja keskustelutaidot olivat tarpeen pitkillä ja puuduttavilla kisareissuilla ympäri maailmaa.

Venäläinen kertoi neljä vuotta sitten syntymäpäivähaastattelussaan, että lääkärin tehtävän lisäksi piti osata olla henkinen tuki kilpailijoille.
– Tällä puolelta paras näyttöni taisi olla, kun järjestin henkisesti aivan lamaantuneelle joukkueelle ilmapistoolikilpailun. Ajatukset lähtivät oikeaan suuntaan ammuttaessa ja voitimme illalla joukkuemitalin.
Siitä ja monesta muusta suomalaisesta mitalista kuului osa joukkueen oivalle taustahahmolle.

ALPEILLE suuntautunut matka oli lopulta kohtalokas, mutta Venäläinen ehti nähdä vielä kerran rakkaimmat maisemansa Puutossalmen kotirantansa lisäksi. Alppihiihto oli hänen elinikäinen harrastuksensa, ja mies tavattiin takavuosina usein Tahkon rinnepäivystäjänäkin. Patakukkulan, Puijon, Tahkon ja lukuisista Keski-Euroopan kohteista löytyi mieluinen harrastus, sukset jalassa mäkeen.

Myös maanpuolustustyö oli lähellä sydäntä. Sotilasarvoltaan Venäläinen oli lääkintämajuri.

Venäläinen on kotoisin Puutossalmelta, hän vietti nuoruusvuotensa Siilinjärvellä ja opiskeli Kuopiossa. Yksi iso haave elämässä toteutui hänen päästyään muuttamaan takaisin lapsuusmaisemiin Kallaveden tutulle rannalle.

Poliisin tiedote 3.4.2020 klo 18.00 Uudenmaan maakunnan liikkumisrajoitus- eli ns. "sulku"tilanteesta:
"Poliisi käännytti ensimmäisenä päivänä viisi prosenttia ajoneuvoliikenteestä. Arkipäivinä liikenteestä on käännytetty enää noin 0,5 prosenttia."
-- Tämä siis laskelmissa mukana olevasta liikenteestä

Puhtaasti virusepidemian rajoittamisen näkökulmasta: Paljonko arvelette, että tällainen operaatio reaalitilanteeseen merkitsee ja vaikuttaa ?

Sitten voitaisiin myös keskustella tällaisen "resurssi-intensiivisen" operaation järkevyydestä ja siihen johtaneen valtiohallinnon päätöksen motiiveista,
varsinkin kun jotkin muut ulkorajat jäivät samaan aikaan ilman vastaavaa huomiota.

Ruuhka ja tieto käännytksen mahdollisuudesta ovat ne asiat jotka vaikuttavat.

Tuollainen operaatio pitäisi toteuttaa muussa kuin resurssi-intensiivisessä muodossa. Ensimmäiset tunnit raju yliresurssointi. Sitten nopea laskeminen minimiresurssoinnin tasolle.

Missä rekkakontti voi hoitaa kulunvalvonnan, siellä se hoitaa sen.

Itse uskon että Uudenmaan sululle on ollut propagandaesittämisen ohessa todellinenkin syy: hidastaa muualle tapahtuvaa leviämistä. Jos ja kun pöpö alkaa olla muotia kaikkialla, on turha enää koittaa estää sen alueellista leviämistä.

Nyt leviämisen pääpaino taitaa olla taas pienyhteisöjen piirissä ja välillä. Karanteenit ovat hidastaneet leviämistä joten pieni osa hallituksen ja THL:n välinpitämättömyyteen hukatusta ajasta on saatu takaisin.

Nyt ollaan yhä siinä vaiheessa jossa kätellään pöpöä. Kättely on venynyt aika pitkäksi, joka on hyvä asia.

Vaikka laumasuoja on kirosana niin laumasuojan asteittaisesta ja vaiheittaisesta tuottamisesta tässä näyttäisi olevan kyse. Sitä on mahdoton sanoa, että onko väestön "taudilla rokottaminen" suunnitelmallista vai tahatonta - vai sekä että.

Viimeksi muokattu:
Mitä sitten, vaikka joku ajaisikin Uudellemaalle rekisteröidyllä autolla Parkanon esson pihaan? Ovat olleet evakossa mökillä jo viikkoja tai jotain muuta vastaavaa.

Wanhaan Hywään Aikaan piti sentään rekisteröidä auto uudelleen, kun se myytiin toiseen lääniin. Nyt olisi vaan A, B, Z ja U - alkuiset autot pysäytetty ja käännytetty sen kummempia kyselemättä.

Tarkoitin tätä puhetta suomen hyvästä pandemia varautumisesta, mitä Kiuru on painottanut. Nyt sattui olemaan vanhaa jäämistöä vuodelta 2009 varastossa, mutta normaalisti hengityssuojaimet ei kuulu HVK:n varastoitaviin tuotteisiin...

Eikö sattumavarastokin ole varasto? :D

Tuo on kyllä aika yllättävä linjaus ettei suojaimia normaalisti varastoida. Arvaan että tuolle momentille tulee muutoksia. Sitten pitäisi vielä saada varastokiertoa aikaiseksi.

Krista Kiuru nyt on sellainen tättähäärä, ettei hänen puheitaan kannata ottaa yhtään mitenkään vakavasti. Ehta politrukki.

Toisaalta täytyy muistaa, että VTT on testannut niiden suojainten suodatuskyvyn ja täyttävät edelleen ko. suojainnormin vaatimukset. Ei sieltä ihan täyttä p*skaa ole siis sairaaloihin toimitettu. Jos ei paremman puutteessa kelpaa, niin olkoot käyttämättä.

Jos on kuminauhat poikki niin paha tehdä töitä sen maskin kanssa.

Krista, Aino-Kaisa, Sanna ja muut voisi iltapuhteina ommella uusia kuminauhoja noihin.

Nämä on "kovisten" puheita, mutta entä jos osuu sinuun, ai niin kovana kundina kestät, mutta entä jos osuu lapseesi, äitiisi, vaimoosi? Vakava ja kallis juttu tästä tulee joka tapauksessa. Diktatuureissa voidaan toimia eri tavoin kuin demokratiossa.

No niin. Tuot hyvin ongelman esille. Ajattelet asiaa yksilön näkökulmasta.

Jos osuu minuun. Tai perheeseeni. Paskempi juttu. Ja seuraava kysymys kuuluu. Mitä sitten?

Tehdäänkö koko yhteiskuntaa vuosikymmeniä eteenpäin koskevat päätökset sen perusteella miten minulle käy? Toivottavasti ei. Riippumatta siitä, mitä mieltä minä olen.

Raa'asti sanottuna. Oletko valmis pelastamaan minut nyt sillä hinnalla että lukemattomat ihmiset kuolevat tulevaisuudessa yhteiskunnan romahtaessa talouden kaatuessa ja miljoonien joutuessa köyhyyteen, yhteiskuntajärjestyksen romahtaessa jne.?

Yksilönä totta kai minä uhraisin kaiken esimerkiksi lasteni eteen. Riippumatta hinnasta. 10000 kuollutta joskus tulevaisuudessa että lapseni saa elää? Totta kai minä valitsen lapseni. Mutta...

Siksi päättäjien asema ei ole aina helppo. He joutuvat päättämään näistä asioista. Ja se päätöksen hetki on tulossa. Vielä he välttelevät sitä. Ja pystyvät välttelemään koska tämä tauti ei ole kovin vakava edelleenkään. Mutta eivät enää kauaa. Hinta tästä yksilökeskeisestä ajattelusta mitä sinä esität alkaa kohta näkymään ja silloin joudutaan tekemään valintoja.

Minun kovuudellani tai pehmeydelläni ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Vaan sillä, ovatko päättäjät tarpeeksi kovia hyväksymään 100 vainajaa nyt välttääkseen 10000 jatkossa. Vai ovatko he pehmeitä ja pelastavat 100 hetkeksi ja ottavat 10000 vainajaa kohta.

Eikö sattumavarastokin ole varasto? :D

Tuo on kyllä aika yllättävä linjaus ettei suojaimia normaalisti varastoida. Arvaan että tuolle momentille tulee muutoksia. Sitten pitäisi vielä saada varastokiertoa aikaiseksi.

Kannattaisiko tuo ulkoistaa? Annetaan sairaaloille, hoivakodeille, tokmanneille jne parimiljoonaa ja velvoite varastoida niitä x kpl.

Jos osuu minuun. Tai perheeseeni. Paskempi juttu. Ja seuraava kysymys kuuluu. Mitä sitten?

Tehdäänkö koko yhteiskuntaa vuosikymmeniä eteenpäin koskevat päätökset sen perusteella miten minulle käy? Toivottavasti ei. Riippumatta siitä, mitä mieltä minä olen.

Raa'asti sanottuna. Oletko valmis pelastamaan minut nyt sillä hinnalla että lukemattomat ihmiset kuolevat tulevaisuudessa yhteiskunnan romahtaessa talouden kaatuessa ja miljoonien joutuessa köyhyyteen, yhteiskuntajärjestyksen romahtaessa jne.?

Yksilönä totta kai minä uhraisin kaiken esimerkiksi lasteni eteen. Riippumatta hinnasta. 10000 kuollutta joskus tulevaisuudessa että lapseni saa elää? Totta kai minä valitsen lapseni. Mutta...

Siksi päättäjien asema ei ole aina helppo. He joutuvat päättämään näistä asioista. Ja se päätöksen hetki on tulossa. Vielä he välttelevät sitä. Ja pystyvät välttelemään koska tämä tauti ei ole kovin vakava edelleenkään. Mutta eivät enää kauaa. Hinta tästä yksilökeskeisestä ajattelusta mitä sinä esität alkaa kohta näkymään ja silloin joudutaan tekemään valintoja.

Minun kovuudellani tai pehmeydelläni ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Vaan sillä, ovatko päättäjät tarpeeksi kovia hyväksymään 100 vainajaa nyt välttääkseen 10000 jatkossa. Vai ovatko he pehmeitä ja pelastavat 100 hetkeksi ja ottavat 10000 vainajaa kohta.

Tässä on tosiaan riskinä että tämä johtaa 1930-luvun lamaa pahempaan ja siitä seurasi toinen maailmansota, nyt on uhkana sekä länsimaiden sisäiset konfliktit sekä se kolmas maailmansota.

Tämä on hieman monimutkaisempi yhtälö kuin mitä annat ymmärtää. Kyse ei ole "karanteenitoimenpiteet ja yhteiskunnan talouden romahtaminen vs. ei karanteenitoimenpiteitä ja talouden pelastuminen" tyyppisestä vastakkainasettelusta.

Tottakai ravintoloiden, koulujen ja muiden yhteiskunnan toimintojen väliaikaisilla sulkemisilla on seurauksensa - sisämarkkinoilla. Kun kuitenkin miettii valtakuntamme vientiä, niin suurten yritysten pystyssä pysymiseen vaikuttaa ennen kaikkea globaali markkinatalous, asia johon meidän tehdyillä sairauteen etenemiseen liittyvillä ponnisteluilla on loppujen lopuksi mitättömän vähän vaikutusta.

Oikeassa kuitenkin olet siitä, että yritysten kaatuminen, siitä seuraava työttömyyden nousu voi johtaa paljon pahempiinkin ongelmiin kuin mitä korona tuo tullessaan.

Kuitenkin: talouden romahtaminen olisi ollut edessä joka tapauksessa tulevaisuudessa. Oikeastaan tämäkin pandemia oli vain ajan kysymys ja olisi voinut (ja voi edelleen tulevaisuudessa) tulla paljon pahempanakin.

Siinä juuri se asia onkin: Yksilöinä pelastamme perheemme aina (jos ei ole jokin esim. tietty lääketieteessä todettu sairaus). Minäkin ajattelen ihan samoin kuin Inscout, ei voi ajatella yksilöitä, kun pelastetaan massoja. Mutta kun osuu kohdalle, niin teen lasteni eteen kaiken ja uhraan vaikka henkeni ja siinä silloin massat unohtuu. Nyt mollaatte Marinia (en ole kannattaja), mutt!a kuinka monesta teistä on valintojen tekijäksi, kun viedään esim. oma lapsesi. Johtaja joutuu aika usein hakemaan kompromissia (ja tässä ei ole kyse kotimaisen perheyrityksen omistajajohtajasta, joka voi tehdä päätöksen kuten tykkää ja varsinkin silloin, jos rahapussi on kestänyt. Pääsääntöisesti edes harvat ovat sitä kokeilleet uhmata. Nyt voinkin hiukan herättää paheksuntaa ammattijohtajana, että kuinka surkeaa pk-sektorin omistajajohtajuus monesti on. Se valitettavasti on.)
Valtakunnan asioissa ainakaan Suomessa ei ole vielä diktaattoria, joten päättäjän on kyettävä elämään myös jatkossakin meidän kansalaisten jälkiviisauden parissa. Sivulta on helppo huudella.

Nyt tee itse miehet rakentelemaan hengityskonetta.Värkit löytyy varaston nuurkista :)
Varmaan oikeen akuuttiin tilanteeseen sopisi parhaiten lehtipuhallin, koska sieltä ainakin tulee tavaraa. Muutoin varmaan ihan kaasupulloista kun jättää sen asetyleenin aukaisematta, niin saa happea. Siitä letku johonkin puolinaamariin, niin toimii.

Sitten joku reipas imuri ja kolmitieventtiili, niin ei tarvitse huolestua laitteiden kestävyydestä kun saavat pyöriä kokoajan ja venttiilin kääntämisellä jaksottaa hengitystaajuuden. Jostain vekkarista virittää sekuntiviisarin aina välillä maadottavan jotain, jolloin kolmitieventtiili kääntyy.

Tässä systeemissä on se hyvä puoli, että siihen voi tulopuolelle liittää erilaisia lisävarusteita. Hapen sekaan voi injektoida vaikka vähän viinaa tai muuta vastaavaa viihdykettä. Injektoinnin voi toteuttaa vaikka viuhkasuuttimella, joka löytyy varmasti jostakin hyllyltä. Tupakkamiehille voi ohjata samaan putkeen vähän savua aina tietyin väliajoin, tupakointitottumuksista riippuen.

Valko-Venäjän vientiin voi siihen asettaa metaaniyhteen, jolla saa tuupattua pellon ja paskan hajua ja miksei myös sen pelaruksenkin hajua.

Ilmansuodatuksen voi toteuttaa ihan suodatinkankaalla, jota saa metritavarana rullassa. Jos asuu lähellä kaupunkia, missä ilmansaasteita on paljon, paksumpi kangas on suositeltavampi.

Laitteen toimintaa ja paranemisennustetta voi parantaa lisäämällä tuloilman joukkoon tavanomaisia tautiaineita. Perunan ruton torjuuntaan tarkoitetut aineet parantavat vaikutusta. Hengitysteiden desinfioimiseen voi erilliseen sivusäiliöön laittaa raemaista allasklooria tai poltettua kalkkia. Maun parantamiseksi sekaan voi laittaa auringonhattu-uutetta.

Back