Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miksi ylivoimaisesti suurin osa tehohoitoon joutuvista on rokottamattomia? Vai onko se disinformaatiota ja jos on, miksi ja kuka tai mikä sellaista levittäisi?

Enpä ole tätä asiaa kiistänyt. Käyttääkseni juridista kieltä, asia on riidaton :)

Siis tarkoitit että koronainfektion vuoksi tehohoitoon joutuvista.

Äh, rauhoitutaan.

Todellakaan tuossa tekstissä ei minunkaan silmään missään satu, että tutkijat aukikirjoittaisivat rokotteiden voivan mennä vaikutukseltaan negatiivisen puolelle eli aiheuttaa tilannetta, jossa ollaan lähtötason alapuolella. Olet ihan oikeassa siinä.

Sen sijaan myrsky kilpistyy noihin liitteissä oleviin graafeihin, jotka ilmiselvästi viittaavat sellaiseen mahdollisuuteen. Pitäisi alkaa kahlaamaan liitetaulukkojakin läpi, mutta virta ei ole siihen vielä riittänyt.

Loyd esitti yhden kelpo selitysmahdollisuuden ja käsittääkseni juuri tuota keskustelua käydään tuolla artikkelin keskusteluosiossakin.

Sorry että hermostuin, mutta olit väärässä tuossa graafin harmaan alueen tulkinnassa.
No rauhoitutaan, mutta en suostu myöntämään olevani väärässä graafin harmaan alueen tulkinnasta. :mad:

Lääketehtaat taputtaa käsiään, kohta ollaan tilantessa, rokote nr.10 ottakaa tai.....
Tässä on nyt vähän kaikilla ollut se harhakuva, että se rokote antaa totaalisen immuniteetin virukselle, vaikka se lähinnä vain tylsyttää taudin pahimman terän. Kun sitten rokotetutkin sairastaa (lievänä), niin rokotevastaiset sanoo "Ei oo hyötyä" ja kun rokottamattomat sairastuu (vakavammin), kun rokotetutkin levittää tautia, niin rokotetut sanoo "Oma moka!" Kuten onkin, jos ei ole lääketieteellistä perustetta olla ottamatta rokotetta.

Just tänään kuuntelin YLE:ltä jotain asiantuntijaa, joka sanoi, että tämän viruksen kanssa voidaan olla naimisissa "ikuisesti". Influenssahan on juuri samanlainen virus, joka on jatkuvasti populaatiossa ja mutantoituu jatkuvasti. Korona vain aiheuttaa pahimmillaan huomattavasti pahempia ja pitkäkestoisempia oireita. Sukulainen sai koronan viikko ennen kuin ensimmäisen rokotuksen piti olla. Sen Facebook-seinällä joku toivoi, että saisi taudin ja immuniteetin, johon sukulainen kommentoi ettei kukaan halua samanlaisia jälkioireita. Kehotti vetämään muovipussin päähän 8 kuukauden ajaksi, niin tietää miltä hengittäminen tuntuu hänen tapauksessaan.

Juuri näin kuinka EK kertoo..

Monen muun pandemian ohella myös korona tulee jäämään moniksi vuosiksi tai jopa ikuisesti ihmiskunnan vitsaukseksi...uusia variantteja on odotettavissa.
- rokotus on ainoa tapa ko. taudin välttämiseen...varsinkin kun se luonnollinen vaihtoehto - sairastaminen - on liian riskialtis sekä muutenkin epävarma (hoito)keino.
- siitäkin huolimatta ettei rokotuskaan anna täyttä suojaa kuin ehkä tilapäisesti ja tiedossa olevielle virusmuodoille.

Täytyy vielä sanoa että ihmiskunnalla kävi pieni "joulu" siinä että ensimmäiset rokotteet saatiin jakeluun ennenkuulumattoman nopeasti...
- ilman niitä olisi meilläkin populaatio kääntynyt koronaan sairastuneiden myötä samalla tavalla laskuun kuin naapurissamme Ruotsissa..
- puhumattakaan pandemian aiheuttama tilanne kaikkialla muualla...

Veikkaisin että kun "pöly tästä hieman laskeutuu" niin vuoden-parin päästä kaikki ymmärtävät rokotuksen ja rokotteiden merkityksen..
- kuten tähänkin asti käydään joka syksy hakemassa kausipiikki, maailmalla liikkuviin viruskantoihin..olipa ne sitten tavan flunssaa, korona tai mitä tahansa..

Enkä pelottele ketään vaikka ennustan ettei korona suinkaan jää ikmiskunnan ainoaksi tai viimeiseksi pandemiaksi...mitä suuremmaksi maapallon populaatio kasvaa sitä enemmän lisääntyy riski uusille pandemioille. Jopa aikaisempaa vaarallisemmillekin.

Mulla taas on vaan yksi. Piikki siis.
Aiotko hakea lisää joko saadaksesi passin vihreäksi tai lääketieteellisistä syistä?

Minä jätin rokotteet alunperin ottamatta ihan siksi, että olin rokotusjärjestyksen häntäpäässä ja siinä viikkojen kuluessa päädyin siihen, että en pidä tätä tautia itselleni kovin varteenotettavana riskinä. Se ei tietysti tarkoita sitä, että joillekin tämä varmaankin on riski ja he tietysti käyttävät niitä lääkkeitä, jotka katsovat tarpeellisiksi.
En pelkää rokotuksia, vaan olen ottanut niitä enemmänkin kuin kansallisen rokotusohjelman mukaiset. En myöskään pelkää neuloja enkä usko mihinkään rokotteessa annettaviin 5g siruihin.
En vain koe tarvitsevani mitään esilääkitystä tämän osalta sen perusteella miten tauti kohteli tartunnan saaneita samanikäisiä terveitä kavereita ja tuttavia jo ennenkuin väestöä alettiin rokottamaan.

Mitä enemmän olen seurannut tätä pelonlietsontaa, rokotuspainostusta ja ennen kaikkea koronapassijuttuja niin samalla olen päättänyt, että olen mieluummin yhteiskunnan asettamien rajoitustoimien kohteena kuin otan käyttööni ehdollisia erioikeuksia, jotka edellyttävät sitä, että toimin painostettuna omaa haluani vastaan.

En tietenkään sano ettenkö ikinä missään tilanteessa ottaisi näitä rokototteita ja koronapassia käyttöön, mutta tällä hetkellä nykyisen kaltaisilla rajoituksilla en näe mitään syytä muuttaa valittua kurssia, sillä asia alkaa pikkuhiljaa muodostua periaatteelliseksi kysymykseksi sen osalta saanko itse valita käytänkö jotain oireita helpottavaa esilääkettä vai enkö ja asettaako minun valintani tässä asiassa minut eriarvoiseen asemaan muihin nähden.

Minulle ei ole käytännön tasolla ongelma se, että en pääse ravintolaan tai uimahalliin eikä minua näin kevyillä rajoituksilla painosteta muuttamaan kantaani. Painostaminen oikeastaan vain jyrkentää näkemystäni siitä, että omista aiemmin ehdottomista vapauksista tulee pitää kiinni entistä tiukemmin eikä tehdä vähäisintäkään myönnytystä siihen, että ne tulevaisuudessakaan olisivat ehdollisia.

Ainoa ongelma on se, että yhteiskunta kohtelee minua eriarvoistavalla tavalla, vaikka en ole tehnyt mitään rikollista vaan ainoastaan pitänyt kiinni oikeudestani päättää käytänkö jotain lääkettä vai en. En tule unohtamaan sitä senkään jälkeen, kun tämä joukkopsykoosilta vaikuttava tilanne on ohi.

Peter Nordstöm on todennut että mikä tahansa rokotteista on hyvä. Ja että kaksi rokotetta on parempi kuin yksi.

Tuossa viitatussa tutkimuksessa johtopäätös oli että suojateho laskee 20 prosenttiin tietyn ajan jälkeen. Jonka vuoksi olisi perusteltua ottaa kolmas piikki.

Tutkimus ei väitä että suoja tautia vastaan laskisi huonommaksi kuin se oli ennen rokotteiden antamista. Kaikki tällaiset johtopäätökset ovat rokotevastaisten tilastonikkareiden keksimiä.
Mun mielestäni tämä on oikea johtopäätös graafeista. Lisänä ehkä, että suoja vakavaa tautia vastaan näyttäisi säilyvän paremmin kuin suoja oireista infektiota vastaanTekstissä lyhyesti kerrotaan, että käyrät on piirretty cubic splines tekniikalla. On aika tyypillistä, että luottamusväli* leviää kuvaajan oikeassa reunassa, kun siellä on hyvin vähän dataa. Käyrän loppupäätä ei yksinkertaisesti pidä yrittää tulkita liian tiukasti edes sen itse mustan käyrän osalta.

*Stata-ohjelmaa en hyvin tunne, mutta luottamusvälit on laskettu artikkelin mukaan:
"95% CIs were estimated using robust standard errors by the VCE procedure and ROBUST option in Stata"

Kiintoisa nosto discussion osasta on mielestäni, että tosielämän rekisteridatassa nähty rokotteen vaikutuksen hiipuminen on voimakkaampi kuin firmojen omien tutkimusten jatkoseurannoissa.
"From 7 months and onwards, an effectiveness of BNT162b2 could no longer be detected. These findings for the mRNA vaccines are similar to preliminary observational data from UK and to
published observational data from US and Qatar. In contrast, follow-up studies of clinical trials showed 84% efficacy of BNT162b2 after 4 months, and >90% efficacy of mRNA1273 after >4 months."

BNT162b2 = Pfizer Comirnaty
mRNA1273 = Moderna Spikevax

Selitykseksi ehdotetaan mm. mahdollisia eroja kliinisten tutkimusten ja tosielämän datan välillä. Eroja voi olla mm. potilaspopuluutioissa esimerkiksi riskitekijöiden yleisyyden suhteen, infektiopaineessa sekä siinä miten tapahtuma (= infektio/ vakava tauti) määritellään. Lisäksi on tullut delta variantti. "...the fact that Delta variant has been more dominating in the real-world observational studies compared to in the clinical trials"

Tässä on nyt vähän kaikilla ollut se harhakuva, että se rokote antaa totaalisen immuniteetin virukselle, vaikka se lähinnä vain tylsyttää taudin pahimman terän. Kun sitten rokotetutkin sairastaa (lievänä), niin rokotevastaiset sanoo "Ei oo hyötyä" ja kun rokottamattomat sairastuu (vakavammin), kun rokotetutkin levittää tautia, niin rokotetut sanoo "Oma moka!" Kuten onkin, jos ei ole lääketieteellistä perustetta olla ottamatta rokotetta.
Tällainen mustavalkoinen käsitys tuntuu koskevan muitakin lääkkeitä. Esimerkiksi Jyrki Kasvin tapauksessa viesti tuntui olevan kuolema ilman lääkettä ja elämä, jos lääkettä saa. Kuitenkin juuri monien edenneiden syöpien lääkkeiden kohdalla puhutaan muutaman kuukauden pidennyksestä elinajasta. Jos siis sattuu kuulumaan siihen porukkaan, joka saa lääkkeestä hoitovasteen. Sitä taas ei tiedetä ennen kuin lääkettä kokeilee. Ei sillä, etteikö muutama kuukausi olisi arvokas ja varsinkin tuossa tilanteessa sitä oppii arvostamaan. Varmaan pitäisi oppia arvostamaan jo ennen.

Suomeen tulee pian täysin uusi koronarokote – houkutteleva erityisesti niille, jotka pelkäävät aiempia rokotteita​

Novavaxin koronarokote on proteiinipohjainen. Se sai tällä viikolla ehdollisen myyntiluvan EU:ssa.

THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek kertoi Iltalehden haastattelussa kuka voi antaa koronarokotteen. IL-TV

Linda Laine
[email protected]
Eilen klo 19:36
  • Nuvaxovid-nimistä rokotetta on tulossa Suomeen todennäköisesti ensi vuoden alussa.
  • Sitä voidaan käyttää myös kolmansiin rokoteannoksiin.
  • Rokotteen toivotaan houkuttelevan heitä, jotka pelkäävät mRNA-rokotteita. Esimerkiksi Suomessa eniten käytetty Pfizerin ja Biontechin koronavirusrokote on mRNA-rokote.
Euroopan unionin markkinoille on hyväksytty tällä viikolla uusi koronavirusrokote. Kyseessä on yhdysvaltalaisen Novavax-yhtiön rokote nimeltä Nuvaxovid.
Euroopan lääkevirasto (Ema) suositteli rokotteelle ehdollista myyntilupaa maanantaina. Euroopan komissio myönsi luvan samana päivänä.
Rokote on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille. Kyseessä on viides EU:ssa hyväksytty koronavirusrokote. Muita ovat Modernan, Astra Zenecan, Pfizerin ja Biontechin sekä Johnson & Johnsonin rokotteet.

Proteiinipohjainen rokote​

Novavaxin rokote on proteiinipohjainen. Se sisältää laboratoriossa tuotetun version koronaviruksen piikkiproteiinista. Rokote sisältää myös tehosteaineen, jonka tarkoitus on auttaa vahvistamaan immuunivastetta rokotteelle.
Verrattuna Suomessa jo käytössä oleviin koronavirusrokotteisiin on Novavaxin rokote toimintatavaltaan jonkin verran erilainen.
– Tässä elimistöön viedään piikkiproteiini, joka on tärkein vaikuttava aine. Proteiinin vaikutusta lisää tehosteaine. Tekniseltä rakenteeltaan tämä on samanlainen, mitä käytetään esimerkiksi uusissa influenssarokotteissa, sanoo THL:n ylilääkäri Hanna Nonynek.
Novavaxin rokote toimii yksinkertaistettuna siten, että rokotuksen saaneen ihmisen immuunijärjestelmä tunnistaa proteiinin vieraaksi ja käy toimiin sitä vastaan. Jos rokotettu myöhemmin joutuu kontaktiin koronaviruksen kanssa, immuunijärjestelmä tunnistaa piikkiproteiinin ja on valmis hyökkäämään sitä vastaan.
Novavaxin rokotteeseen kuulu kaksi annosta, jotka pistetään lihakseen. Ensimmäisen ja toisen annoksen välinen aika on kolme viikkoa.

EU:ssa hyväksytyt koronarokotteet​

Pfizerin ja Biontechin koronavirusrokote on nimeltään Comirnaty. Kyseessä on mRNA-rokote. Rokote on tarkoitettu yli 12-vuotiaille. Rokotteella on ehdollinen myyntilupa myös 5–11-vuotiaiden lasten rokottamiseen, mutta tämän ikäisten annos on pienempi kuin yli 12-vuotiaiden.
Modernan koronavirusrokote on nimeltään Spikevax. Kyseessä on mRNA-rokote. Spikevax on tarkoitettu 12 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille ihmisille. Spikevax-rokotetta ei toistaiseksi Suomessa suositella alle 30-vuotiaille miehille ja pojille varovaisuusperiaatteen vuoksi, harvinaisen sydänlihaksen ja sydänpussin tulehduksen riskin välttämiseksi.
Johnsson & Johnssonin koronavirusrokote on adenovirusvektorirokote. Se tunnetaan myös Janssen-koronavirusrokotteena. Suomen kansallisen ohjeistuksen mukaisesti tätä rokotetta annetaan 65 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille ihmisille. Rokotteen voi antaa myös 18–64-vuotiaalle ihmiselle, jolle ei voi antaa mRNA-rokotetta.
Astra Zenecan koronavirusrokote Vaxzevria on adenovirusvektorirokote. Kyseinen rokote ei ole enää käytössä Suomessa.
Novavaxin koronavirusrokote on nimeltään Nuvaxovid. Kyseessä on proteiinipohjainen rokote, joka on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille.
Lähde: THL ja EMA

Kiinnostusta mRNA-rokotteita pelkäävien joukossa​

Novavaxin proteiinipohjaisen rokotteen toivotaan houkuttelevan rokotuksiin ihmisiä, jotka suhtautuvat epäilevästi muihin koronavirusrokotteisiin. Nohynekin mukaan Novavaxin rokote kiinnostaa heitä, jotka pelkäävät mRNA-rokotteita, jollainen on esimerkiksi Suomessa eniten annettu Pfizerin ja Biontechin rokote.
– Olen saanut kansalaisilta paljon yhteydenottoja siitä, milloin tämä Novavaxin rokote tulee. Ihmiset, jotka pelkäävät mRNA-rokotetta ovat sanoneet, että mielellään ottaisivat tämän Novavaxin, Nohynek kertoo.
Hänen mukaansa ihmisiä pelottaa mRNA-rokotteissa niiden geeniteknologia.
– Disinformaation kautta mRNA-rokote on saanut kokeellisen rokotteen leiman. Kaikki koronarokotteet ovat kuitenkin kokeellisia, kunnes ne saavat myyntiluvan. Minusta nämä kaikki siinä mielessä ovat samalla viivalla, Nohynek sanoo.

Voivatko kaikki kolme rokoteannosta olla eri rokotetta?​

Rokotteen turvallisuutta ja tehoa tarkkaillaan EU:ssa myös ehdollisen myyntiluvan myöntämisen jälkeen. EU on sopinut jopa 200 miljoonan Novavaxin rokoteannoksen ostamisesta.
Novavax-rokotteita on tulossa myös Suomeen. Nohynekin mukaan niitä pitäisi saapua alkuvuoden aikana. Hän pitää Novavaxin rokotetta hyvänä lisänä jo olemassa olevien joukkoon, koska se säilyy tavallisessa jääkaappilämpötilassa.
– Tämä on erityisen tervetullut lisä, kun mietitään maailman rokotustarvetta ja logistiikkaketjuja, Nohynek sanoo.
Suomessa Novavaxin rokotetta voitaisiin antaa myös kolmantena rokoteannoksena.
– Tätä erilaisten koronarokotteiden ristiinkäyttöä on tutkittu hyvin tuloksin Oxfordin yliopistossa. Rokotetta voi hyvin käyttää kolmantena rokoteannoksena.
Nohynekin mukaan siinä ei ole ongelmaa, vaikka ihminen saisi kaikki kolme annosta eri rokotteita. Tällöin puhutaan heterologisesta ohjelmasta. Nohynek kertoo, että on esitetty, että tällainen heterologinen ohjelma saattaisi olla jopa tehokkaampi kuin se, että ihminen saa kaikki annoksensa samaa koronarokotetta.
– Tehon paremmuudesta tarvitaan vielä näyttöä tosielämästä, Nohynek sanoo.
Suomessa Novavaxin rokotetta annettaisiin täysi-ikäisille. Nohynekin mukaan valmistajalla on käynnissä teini-ikäisten rokotetutkimukset, mutta niiden valmistumisaikataulusta ei ole vielä tietoa.

Tällaisia ovat yleiset sivuvaikutukset​

Ema kertoo, että Novavaxin rokotteella on katsottu olevan noin 90 prosentin teho oireista koronavirustautia vastaan. Tämä perustuu kahteen tutkimukseen, joihin osallistui yhteensä kymmeniä tuhansia ihmisiä Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Iso-Britanniassa. Tutkimusten tekemisen aikaan vallalla olivat koronan alfa- ja beetamuunnokset.
Ema muistuttaa, että tällä hetkellä on rajallisesti tietoa siitä, mikä rokotteen teho on esimerkiksi omikronmuunnosta vastaan.
Ema kertoo, että Novavaxin rokotteesta saadut oireet ovat tutkimusten mukaan olleet yleensä vähäisiä tai maltillisia. Oireet ovat olleet usein selkeimpiä muutama päivä rokotteen saamisen jälkeen. Yleisimpiä sivuvaikutuksia ovat olleet arkuus tai kipu pistoskohdassa, väsymys, lihaskipu, päänsärky, yleinen huono olo, nivelkipu sekä pahoinvointi tai oksentaminen

Aiotko hakea lisää joko saadaksesi passin vihreäksi tai lääketieteellisistä syistä?

Minä jätin rokotteet alunperin ottamatta ihan siksi, että olin rokotusjärjestyksen häntäpäässä ja siinä viikkojen kuluessa päädyin siihen, että en pidä tätä tautia itselleni kovin varteenotettavana riskinä. Se ei tietysti tarkoita sitä, että joillekin tämä varmaankin on riski ja he tietysti käyttävät niitä lääkkeitä, jotka katsovat tarpeellisiksi.
En pelkää rokotuksia, vaan olen ottanut niitä enemmänkin kuin kansallisen rokotusohjelman mukaiset. En myöskään pelkää neuloja enkä usko mihinkään rokotteessa annettaviin 5g siruihin.
En vain koe tarvitsevani mitään esilääkitystä tämän osalta sen perusteella miten tauti kohteli tartunnan saaneita samanikäisiä terveitä kavereita ja tuttavia jo ennenkuin väestöä alettiin rokottamaan.

Mitä enemmän olen seurannut tätä pelonlietsontaa, rokotuspainostusta ja ennen kaikkea koronapassijuttuja niin samalla olen päättänyt, että olen mieluummin yhteiskunnan asettamien rajoitustoimien kohteena kuin otan käyttööni ehdollisia erioikeuksia, jotka edellyttävät sitä, että toimin painostettuna omaa haluani vastaan.

En tietenkään sano ettenkö ikinä missään tilanteessa ottaisi näitä rokototteita ja koronapassia käyttöön, mutta tällä hetkellä nykyisen kaltaisilla rajoituksilla en näe mitään syytä muuttaa valittua kurssia, sillä asia alkaa pikkuhiljaa muodostua periaatteelliseksi kysymykseksi sen osalta saanko itse valita käytänkö jotain oireita helpottavaa esilääkettä vai enkö ja asettaako minun valintani tässä asiassa minut eriarvoiseen asemaan muihin nähden.

Minulle ei ole käytännön tasolla ongelma se, että en pääse ravintolaan tai uimahalliin eikä minua näin kevyillä rajoituksilla painosteta muuttamaan kantaani. Painostaminen oikeastaan vain jyrkentää näkemystäni siitä, että omista aiemmin ehdottomista vapauksista tulee pitää kiinni entistä tiukemmin eikä tehdä vähäisintäkään myönnytystä siihen, että ne tulevaisuudessakaan olisivat ehdollisia.

Ainoa ongelma on se, että yhteiskunta kohtelee minua eriarvoistavalla tavalla, vaikka en ole tehnyt mitään rikollista vaan ainoastaan pitänyt kiinni oikeudestani päättää käytänkö jotain lääkettä vai en. En tule unohtamaan sitä senkään jälkeen, kun tämä joukkopsykoosilta vaikuttava tilanne on ohi.

Arvostan perustelujasi. Oletko kuitenkaan miettinyt asiaa siltä kannalta, että rokottamattomana olet suuremmalla todennäköisyydellä sairaalahoidossa, ehkä jopa tehohoidossa ja sillä tavoin osa terveydenhuollon kantokyvyn romahtamista? Tässähän ei ole kyse siitä että pidätkö tautia itsellesi riskinä, vaan kyse on faktasta, että 90% tehohoidettavista on ilman rokotusta. On siellä ihan perusterveitäkin ihmisiä.

Sinulla on toki oikeus olla ottamatta rokotetta. Mutta yritä myös ymmärtää miksi yhteiskunta sinua siihen painostaa erilaisilla rajoitustoimilla. On yhteiskunnan etu, että terveydenhuollon kantokyky ei romahda ja rokotteilla saadaan sitä estettyä.

Sanotaan, että rokottamattomia ei saisi syyllistää. Nykyinen tilanne tulee kuitenkin väistämättä ajamaan siihen, että esimerkiksi liikenneonnettomuudessa pahoin loukkaantunut kuolee, koska koronapotilaat ovat vieneet pelastamiseen tarvittavat resurssit. Pitkässä juoksussa tuollainen tulee ilman muuta lisäämään katkeruutta ja syyllistämistä niitä kohtaan, jotka vain päättivät etteivät tarvitse rokotetta.

Hoitoa vaan nyt ei riitä kaikille tässä tilanteessa kun rokottamattomat kuluttavat sairaaloiden resursseja.
Leikkaussalit ammottavat tyhjyyttään kun keskitytään hoitamaan koronapotilaita.
Norjassa viikoilla 48-50 on suunniteltuja päiväoperaatioita viikossa keskimäärin 500 vähemmän kuin 2019.

Rokotevastustajat kuin käenpoikia, jotka jotka vierittävät hoitoa tarvitsevia pois leikkauksista. // Minun arvioni

Leikkaussalit seisovat tyhjinä.
Täällä potilaat tavallisesti saavat proteeseja lonkkiin, polviin ja hartioihin, sanoo kirurgi, ylilääkäri, Henrik Hofgaard.
”Her får pasienter vanligvis proteser som blir til nye skuldre, hofter og knær. Sykehuset må stå klart til også å kunne hjelpe koronasyke pasienter.”

Rokotteita odotettiin tulevan tarjolle vasta useamman vuoden päästä.

Miten voi olla mahdollista, että tämä yhteiskunnan yhteenkuuluvuus halutaan kaataa nyt, vaikka ne tulivatkin todella nopeasti käyttöön.

Ja jos rokotteiden piti tulla käyttöön vasta useamman vuoden päästä, niin mikä oli hallituksen suunnitelma selvitä tästä läpi.

Kyllä näin on. En aio ottaa enää lisää mRNA-piikkejä ja siihen vaikuttaa arvioimani terveydellinen hyöty-haitta -suhde sekä myös periaatteellis-vakaumukselliset asiat. Kun on oma kuntosali mökissä ja eukko tekee alan ammattilaisena yhtä hyvää ruokaa kuin ravintolassa niin se antaa resilienssiä tässä tilanteessa. Tosin nythän koronapassi poistettiin osittain käytöstä kun toimi tässä tilanteessa päinvastaisella tavalla kuin mitä propaganda uskotteli, eli kaikki on hetken jotakuinkin samassa veneessä, mutta varmasti se uitetaan muodossa tai toisessa takaisin.

Jos työnteko kielletään ilman piikittelyä niin se on kova paikka, kun meillä kristityillä on vähän ehdoton suhtautuminen tällaisiin pakotettuihin juttuihin, jotka ovat edellytyksenä (yhä sekopäisemmäksi käyvään) yhteiskuntaan osallistumiselle.

minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminä.

Kyllä näin on. En aio ottaa enää lisää mRNA-piikkejä ja siihen vaikuttaa arvioimani terveydellinen hyöty-haitta -suhde sekä myös periaatteellis-vakaumukselliset asiat. Kun on oma kuntosali mökissä ja eukko tekee alan ammattilaisena yhtä hyvää ruokaa kuin ravintolassa niin se antaa resilienssiä tässä tilanteessa. Tosin nythän koronapassi poistettiin osittain käytöstä kun toimi tässä tilanteessa päinvastaisella tavalla kuin mitä propaganda uskotteli, eli kaikki on hetken jotakuinkin samassa veneessä, mutta varmasti se uitetaan muodossa tai toisessa takaisin.

Jos työnteko kielletään ilman piikittelyä niin se on kova paikka, kun meillä kristityillä on vähän ehdoton suhtautuminen tällaisiin pakotettuihin juttuihin, jotka ovat edellytyksenä (yhä sekopäisemmäksi käyvään) yhteiskuntaan osallistumiselle.
Terveystila-arvioni on edelleen se, että se tauti itsessään on paljon vittumaisempi kuin mitä rokotus voi teettää. Käytännössä teettävät samat asiat, toinen vain tuottaa sivuoireet moninkertaisesti pahempana. Ja suunta näyttää edelleen olevan se, ettei tartunnalta pysty välttymään.

Jos on pakko kommentoida jatkuneita uusia korona "aaltoja" niin ollaan tässä jo asemasota vaiheessa rokotteiden ansiosta.
Hyviä pointteja oli tehohoito kapasiteetin rajallisuus esim liikenne onnettomuuksien suhteen.
Mustalaisten jouluista Jope aikanaan luritti.

Ehdotus rokotteista kieltäytyville. Kirjatkaa omakantaan hoitotahdoksi, että te ette halua sairaalahoitoa koronatartunnan vuoksi.

Silloin ainakin varmistatte, että voitte sairastaa kotona ja ette kuormita sairaalakapasiteettia.

Jos kieltäytyy ennaltaehkäisevästä lääkkeestä, niin silloin luulisi luoton omaan selviytymiskykyyn olevan sen verran korkealla, että tuon kirjauksen voi käydä tekemässä.

Arvostan perustelujasi. Oletko kuitenkaan miettinyt asiaa siltä kannalta, että rokottamattomana olet suuremmalla todennäköisyydellä sairaalahoidossa, ehkä jopa tehohoidossa ja sillä tavoin osa terveydenhuollon kantokyvyn romahtamista? Tässähän ei ole kyse siitä että pidätkö tautia itsellesi riskinä, vaan kyse on faktasta, että 90% tehohoidettavista on ilman rokotusta. On siellä ihan perusterveitäkin ihmisiä.
Olen miettinyt ja tilastojen valossahan noin on. Tässä kohtaa on kuitenkin jo liki varmasti olemassa paljon tarkempaakin dataa siitä millaiset ihmiset minun ikäisistäni joutuvat sairaalahoitoon tai tehohoitoon ja sitä ei syystä tai toisesta tuoda julkisuuteen. Minulla on syystä oma arvioni.

Kuinka iso osa siitä sinällään pienestä joukosta on esimerkiksi narkomaaneja, sairaalloisen lihavia tai jotain kroonista sairautta sairastavia? Mikäli ikäryhmäni perusterveet hyväkuntoiset miehet joutuisivat sairaalaan taudin takia, niin siitä saisi varmasti lukea uutisista.

Pelottelun mukaanhan minun kai pitäisi tätäkin viestiä kirjoittaa sairaalasta tai ainakin omata immuniteetti sairastetun taudin muodossa.
Sinulla on toki oikeus olla ottamatta rokotetta. Mutta yritä myös ymmärtää miksi yhteiskunta sinua siihen painostaa erilaisilla rajoitustoimilla. On yhteiskunnan etu, että terveydenhuollon kantokyky ei romahda ja rokotteilla saadaan sitä estettyä.
En tiedä onko tässä enää kysymys niinkään lääketieteellisestä kuin poliittisesta asiasta.

Vuonna 2020 heitetyt synkät skenaariot siitä, kuinka tämä olisi jotakuinkin moderni espanjantauti ovat ainakin osoittautuneet täysin vääriksi ja tilastojen valossa tämä ei ole ainakaan tappavuudeltaan uhka kansanterveydelle. Ymmärrän kyllä, että taudin ollessa uusi siihen haluttiin varautua pahimman vaihtoehdon mukaisesti, mutta kun tilannekuva muuttuu niin päätöksien ja keinojen tulisi seurata muuttunutta tilannetta.

Minunkin tapauksessani on paljon todennäköisempää tilastojen valossa, että näin talvipakkasilla liukastun, lyön pääni ja kuolen. Tai että joudun vakavaan liikenneonnettomuuteen ja kuolen.

Siitä huolimatta en käytä ulkona enkä kotona kypärää, vaikka sillä estettäisiin suurin osa päähän kohdistuvista vammoista kaatumisen ja liukastumisen yhteydessä.
En myöskään käytä autoa ajaessa suojaliiviä, vaikka se liikenneonnettomuudessa suojaisikin ylävartaloa hyvin erilaisilta traumavammoilta.

Joka tapauksessa tilastot tarjoavat mahdollisuuden tehdä itse kunkin ajattelutapaa tukevia päätelmiä.

Sinäkään tuskin nukut kypärä päässäsi sen varalta, että putoaisit sängystä ja löisit pääsi?
Sanotaan, että rokottamattomia ei saisi syyllistää. Nykyinen tilanne tulee kuitenkin väistämättä ajamaan siihen, että esimerkiksi liikenneonnettomuudessa pahoin loukkaantunut kuolee, koska koronapotilaat ovat vieneet pelastamiseen tarvittavat resurssit. Pitkässä juoksussa tuollainen tulee ilman muuta lisäämään katkeruutta ja syyllistämistä niitä kohtaan, jotka vain päättivät etteivät tarvitse rokotetta.
Se on täysin mahdollista ja olen henkisesti valmistautunut vielä ankarampaan painostukseen, sillä ovathan puheet rokottamattomista jo nyt varsin kovia ja jopa lakeja säätävät kansanedustajat, kuten esimerkiksi Zyskowicz ja Kärnä, ovat osoittaneet julkisesti miten vähän kunnioittavat tasavallan perustuslakia. Mielestäni tuollaiset puheet varsinkin lakeja säätävien ja todellisen vaikuttamiskyvyn omaavien henkilöiden toimesta ovat enemmän kuin vastenmielistä kuunneltavaa ja en halua asettua samalle puolen. Se on sitten täysin eri asia johtaako sellainen twitterissä kirkuminen yhtään mihinkään vai onko se vain sitä halpaa populismia.

Sille en tietysti mahda mitään jos jossain vaiheessa on mies kiinni jokaisessa raajassa ja rokotus annetaan väkisin, mutta vapaaehtoisesti en sitä tule ottamaan kaiken tämän jälkeen. Jos enemmistö sen takia sulkee minut yhteiskuntansa ulkopuolelle ja osoittaa vihamielisyyttä niin olkoot sitten niin. Sen oikeutus ei kuitenkaan ole moraalinen vaan ainoastaan vahvemman pakkovaltaa.

Ehdotus rokotteista kieltäytyville. Kirjatkaa omakantaan hoitotahdoksi, että te ette halua sairaalahoitoa koronatartunnan vuoksi.

Silloin ainakin varmistatte, että voitte sairastaa kotona ja ette kuormita sairaalakapasiteettia.

Jos kieltäytyy ennaltaehkäisevästä lääkkeestä, niin silloin luulisi luoton omaan selviytymiskykyyn olevan sen verran korkealla, että tuon kirjauksen voi käydä tekemässä.
Ehdotus tupakkaa polttaville. Kirjatkaa omakantaan hoitotahdoksi, että te ette halua sairaalahoitoa syövän vuoksi.

Jos kieltäytyy ennaltaehkäisevästi lopettamasta tupakanpolttamista, niin silloin luulisi luoton omaan selviytymiskykyyn olevan sen verran korkealla, että tuon kirjauksen voi käydä tekemässä.

Back