Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tai kenties Linna ei vain halunnut laittaa romaaniinsa jotain kaikkivoipaista "superhenkilöä" vailla inhimillisiä heikkouksia? Yleisesti ottaen tällaisia henkilöhahmoja pidetään huonon kirjailijan merkkinä.
Suomi ei ole vielä maksanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) määräämiä korvauksia tapauksessa, jossa kotimaahansa karkotetun irakilaismiehen väitetään tulleen surmatuksi Irakissa. Keskusrikospoliisi (KRP) on aloittanut rikostutkinnan sillä perusteella, että karkotetun miehen epäillään olevan elossa ja kuolintodistuksen väärennetty.
Päätöksen takana oli seitsemän EIT:n tuomaria, joista yksi on korkeimman oikeuden entinen presidentti Pauliine Koskelo. Koskelo kertoi tänään STT:lle, että hän on kuullut rikosepäilyistä. Hän ei suostunut puhelinhaastatteluun, mutta kommentoi asiaa lyhyesti sähköpostitse.
– Tämä on hyvin vakava asia, ja on tärkeää, että se selvitetään perin pohjin, Koskelo kirjoittaa STT:lle.
Ikikivanha ketju, jonka olemassaoloa en ole tiennyt, mutta joka nousi nyt pintaan.Vetasen tähän muutaman veteraanilausunnon: (jj:a ja Kompp.pääll. sodan aikaan)
- kyllä parasta oli, että piti pystyä juoksemaan kovemmin kuin alaiset
- ihan turha oli vaatia mitään, jos ei itse näyttänyt mallia. Oli surkeita esimerkkejä siitäkin, että miehiä yritettiin hoputtaa ja käskeä takaapäin, ei se oikein onnistunut. Monta kertaa kävi niin, että miehet häipyivät näkyvistä ja jäivät makaamaan.
- korsussa oli kädenvääntökisat. Minä olin juuri pari viikkoa sitten tullut 20-vuotiaana vänskänä jj:ksi. Miehet olivat järkijään minua vanhempia ja katsoivat pitkin nenänvarttaan uutta pomoa. Tulin turnajaisissa toiseksi ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia miesten kanssa.
- piti yksinkertaisesti pystyä aina parempaan kuin alaiset, se oli pelin henki. Piti kestää pakkasta ja rasitusta paremmin, ei voinut purnata ala-arvoisesta muonasta eikä näyttää pelkoaan. (jäi everstinä eläkkeelle)
- ihan pikkuasioihin ei kannattanut puuttua. Piti antaa ohjaksista välillä väljää ja välillä vetää niin että tuntuu.
- monta kertaa kenttävartioissa homma meni niin, että kun annoin käskyn, niin näytti ensin, että sitä ei kukaan noteeraa mitenkään. Kun läksi vaan pois niin muutaman minuutin kuluttua käskyä jo täytettiin niinkuin pitikin. Pitkässä sodassa oli pakko antaa välillä löysiä.
- minulla oli varajohtajana pahamaineinen kessu. Ja niinhän se viimeisenä talvena tuli päälle raivona, kun en hyväksynyt hänen raporttiaan miinoituksista. Yllätys oli suuri, kun miehistö puuttui tilanteeseen ja antoi kessulle turpaan oikein kunnolla ja käytti vielä avannossa. Olin luullut, että kessu on pidetty mies jota pelätään. Minä hankin sille siirron taakse.
- sillä reissulla näki sen, mitä tapahtuu, kun upseerit eivät kantaneet itse reppujaan ja aseitaan. Homma levisi käsistä kuin paska. Aina piti näyttää kovemmalta kuin miehet, ei voinut säästää itseään.
Olen miettinyt näitä juttuja monta kertaa ja luulen ym. riveillä olevan paljon asiaa.
Ikikivanha ketju, jonka olemassaoloa en ole tiennyt, mutta joka nousi nyt pintaan.
Mistä ovat nämä veteraanien kommentit? Äärimmäisen mielenkiintoisia, eletystä elämästä selvästi ja mitä se johtaminen sitten ihan raadollisimmillaan on.
Kiistän kaiken, tai ainakin olin kännissä ja siis edesvastuuton. Lisäksi savolainen verenperintöni aiheuttaa sen, että minun puheitani kannattaa miettiä vähintään kahteen kertaan ennen kuin uskoo yhtään mitään.Jäsen @EK KIRJOITTI palstalla joskus vuosia sitten -kertomusten- todistusvoiman arvioimisesta ja ongelmista, joita niihin liittyy. Hänen kirjoitustensa pohjalta katselin joku vuosi sitten haastatteluja myös tarkasti siitä näkökulmasta.
Sota on voimakas kokemus kokijalle. Voi vaan kuvitella, millaisia -kertomuksia- liikkuu sotilaiden keskuudessa sodan vielä kestäessä. Moni kertomus muuttuu TODEKSI ajan oloon. Kertoja voi kertoa asiasta, jota hän ei ole kokenut, eikä edes nähnyt: vain kuullut.
Haastattelijan pitäisi olla hervottoman tarkka tässä kohtaa: näitkö itse tai olitko tutkimassa asiaa jne. vai perustuuko kerronta kuultuun tai peräti huhuun?
Moni kertomus sisältää asioita ja yksityiskohtia, jotka toistuvat rintamasta toiseen -liian samanlaisina-. Silloin pitää kysyä itseltään: onko se mahdollista vai mistä jutunjuuri on kotoisin?
Antoisimpia ja todistusvoimaisimpia kertomusosia ovat mielestäni, tällä ymmärryksellä nimittäin, ne jotka on kerrottu tiukasti itsestä ja mahdollisimman pienestä näkökulmasta. Kun näkökulma menee sanotaan pataljoonatasolle, niin hälytyskellojen soitolle on aihetta, pl. tietysti upseerit, jotka toimivat sillä tasolla. Näiden upseerien -oma kokemus- kun on nimenomaan siitä näkökulmasta.
Kertomustodistusvoima on silloin validi, kun se on aika pienissä puitteissa ja perustuu todella omaan kokemukseen ja vielä kerran kokemukseen. Kun tuo kerronta käsittelee -isompia tapahtumia ja puitteita- pidän todistusvoimaa kyseenalaisena. Veteraanikertomuksen yksi osa on monta kertaa jonkinlainen henkisen kuorman purkutapahtuma. Minä en osaa sanoa, miten se pitäisi käsitellä, kun pohditaan todistusvoimaa.
Kun tapahtumista on se -30- vuotta, niin aikaa on kulunut jo liikaa, mitä tulee todistusvoimaan. Näin mielestäni on. Vaikka sota on varmasti kokemuksena voimakas, se varmasti painuu syvälle muistiin ja tajuntaan, niin ihmisen mieli on armollinen: unohdamme aivan hitosti asioita ja 30 vuodessa aivan hirveästi yksityiskohtia. Se pätee myös veteraanikertomuksiin, joita on otettu muistiin. Ja ah, ihmisen muisti osaa olla myös valikoiva: oma osuus tapahtumissa unohtuu sitä varmemmin, mitä negatiivisempana se näyttäytyy....sellaisia me vaan olemme.
Yritin tosiaan ottaa koppia jäsen @EK n kirjoituksista silloin vuosia sitten ja kyllä on sanottava, että hän on oikeassa. Muistaneeko itsekään koko asiaa, minä muistan kyllä.