Koston pelko ammatin vuoksi

Oulun käräjäoikeudessa käsitellään reilun viikon päästä asianomistajan itsensä ajamaa syytettä, jossa murhan yrityksestä syytetään kahta oululaista poliisia Vastaajina ovat Oulun poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Lauri Nikula ja hänen vuosien takainen partiotoverinsa.
Tapaus koskee joulukuussa vuonna 2010 tapahtunutta kiinniottoa, jossa poliisi käytti voimakeinoja ja etälamautinta.
Kiinniotettu teki rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja virkavelvollisuuden rikkomisesta vuonna 2011. Oulun syyttäjänvirasto antoi asiassa syyttämättäjättämispäätöksen vuonna 2012 Kiinniotettu ei tyytynyt päätökseen, vaan ryhtyi itse ajamaan syytettä.
Se on pantu vireille vuonna 2015 pahoinpitelyn nimikkeellä.


 
^ Eihän tuossa vainoamisesta ole kyse vaan lain mukaisten keinojen käyttämisestä.

Jos poliisimies katsoo oikeudekseen valita mitkä säädökset ovat hänelle ok ja mitkä eivät, niin ollaan melkoisessa hetteikössä.
 
^ Eihän tuossa vainoamisesta ole kyse vaan lain mukaisten keinojen käyttämisestä.

Jos poliisimies katsoo oikeudekseen valita mitkä säädökset ovat hänelle ok ja mitkä eivät, niin ollaan melkoisessa hetteikössä.

Asianomistajan täytyy olla rahamiehiä. Tulee nimittäin kalliiksi, kun syytteet murhan yrityksestä hylätään. On hyvin enteilevää, jos syyttämättäjättämispäätöskin on tehty ja sekin päätös haastettu ilman tulosta. Oikeus tuskin tekee tästä esimerkkiä, että kun itse omalla rahalla jatkat, päätös muuttuu ja vielä kovempiin syytöksiin.

Pelkästään käräjäoikeudessa häviäminen omassa itse vedetyssä kanteessa on noin yhdeksän tonttua.
 
Ammatinvalintakysymys sanovat nokkelat. Olen saanut lukuisia tappouhkauksia turvallisuusalan töiden puolesta. Toki valtaosaa ei "asiakas" ei muista seuraavana päivänä edes lausuneensa. Nyrkkisääntönä on se että uhkaus lausutaan kiihtyneessä tilassa ja tai myös päihtyneenä. Näitähän niistä valtaosa on. Jokainen tulee silti noteerata ja tilannetta seurata. Sitten on niitä ketkä ihan oikeasti lähtevät kostamaan tai ainakin aktiivisesti suunittelemaan tasoitusta kokemalleen "vääryydelle. Joissain ammateissa suoja on parempi kuin toisissa. Sitten toki kun on toiminut pidempään alalla, tulee niitä kontakteja joita kannattaa heti hyödyntää mikäli ongelmia ilmenee- kontakteja joka suuntaan :) Mutta eihän se mikään kiva fiilis ollut nousta kahden taaperon kanssa aikoinaan autosta Lidlin parkkipaikalla kun huomaa siinä "seurueen" joka on uhannut sut tappaa tavattaessa. Ajattelin siinä että tulkaa tänne vaan, ilmaiseksi ette minuun koske. Jättivät tulematta, ehkä lasten takia.
Sitten on uhattu tulla kotiin, johon olen vastannut käyttäväni välittömästi absoluuttista voimaa heti heidät nähdessäni, seurauksista piittaamatta. Eivät tulleet...
 
Millä tavoin Turkuun valmistuva turvaosasto on henkilökunnalle työturvallisempi kuin nykyiset?
 
Ammatinvalintakysymys sanovat nokkelat. Olen saanut lukuisia tappouhkauksia turvallisuusalan töiden puolesta. Toki valtaosaa ei "asiakas" ei muista seuraavana päivänä edes lausuneensa. Nyrkkisääntönä on se että uhkaus lausutaan kiihtyneessä tilassa ja tai myös päihtyneenä. Näitähän niistä valtaosa on. Jokainen tulee silti noteerata ja tilannetta seurata. Sitten on niitä ketkä ihan oikeasti lähtevät kostamaan tai ainakin aktiivisesti suunittelemaan tasoitusta kokemalleen "vääryydelle. Joissain ammateissa suoja on parempi kuin toisissa. Sitten toki kun on toiminut pidempään alalla, tulee niitä kontakteja joita kannattaa heti hyödyntää mikäli ongelmia ilmenee- kontakteja joka suuntaan :) Mutta eihän se mikään kiva fiilis ollut nousta kahden taaperon kanssa aikoinaan autosta Lidlin parkkipaikalla kun huomaa siinä "seurueen" joka on uhannut sut tappaa tavattaessa. Ajattelin siinä että tulkaa tänne vaan, ilmaiseksi ette minuun koske. Jättivät tulematta, ehkä lasten takia.
Sitten on uhattu tulla kotiin, johon olen vastannut käyttäväni välittömästi absoluuttista voimaa heti heidät nähdessäni, seurauksista piittaamatta. Eivät tulleet...
Näitä uhkauksia kannattaa käyttää hyväksi, mikäli haluaa esim kaasusumutinlupaa siviilikäyttöön. Paljon helpompi perustella suojelun tarve kun on jotain konkreettista, vaikka sitä ei vaaditakaan välttämättä.
 
– Ennen oli kaksi joukkuetta: vangit ja henkilökunta. Nykyisin tuntuu, että meitä vartijoita vastassa ovat sekä vangit että vankilan ja Risen johto, haastateltu vartija kertoo LM:lle.
Ammattina sankarit TV-ohjelmassa eräs kuski totesi samaan tapaan, että rekkakuskin ammatti on eräs harvoista ammateista, joissa saa pelätä sekä rosvoja että poliisia.
 
Onko laillisena pysyminen niin vaikeaa rekkakuskeille?
Kyllä siinä työssä omat haasteensa on. Työssä on kiinteät aikataulut, mutta paljon muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttavat aikatauluissa pysymiseen. Ajoaikalaki on paha. Kuorman määrä, sitomiset, nopeudet on hallittavissa. Rekka-autoja myös ratsataan kertaluokkia useammin kuin henkilöautoja. Viimeksi kuluneen vuoden aikana olen ajanut henkilöautolla 5-10 kertaa rekkaratsian ohi. Henkilöautolla ajoin viimeksi ratsiaan joskus 120 tkm takaperin.
 
Asianomistajan täytyy olla rahamiehiä. Tulee nimittäin kalliiksi, kun syytteet murhan yrityksestä hylätään. On hyvin enteilevää, jos syyttämättäjättämispäätöskin on tehty ja sekin päätös haastettu ilman tulosta. Oikeus tuskin tekee tästä esimerkkiä, että kun itse omalla rahalla jatkat, päätös muuttuu ja vielä kovempiin syytöksiin.

Pelkästään käräjäoikeudessa häviäminen omassa itse vedetyssä kanteessa on noin yhdeksän tonttua.

Tai sitten on näitä yhteiskuntamme voittajia, joilla ilmainen oikeusapu?
 
Kyllä siinä työssä omat haasteensa on. Työssä on kiinteät aikataulut, mutta paljon muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttavat aikatauluissa pysymiseen. Ajoaikalaki on paha. Kuorman määrä, sitomiset, nopeudet on hallittavissa. Rekka-autoja myös ratsataan kertaluokkia useammin kuin henkilöautoja. Viimeksi kuluneen vuoden aikana olen ajanut henkilöautolla 5-10 kertaa rekkaratsian ohi. Henkilöautolla ajoin viimeksi ratsiaan joskus 120 tkm takaperin.

Voin allekirjoittaa työn haasteet alalla joskus toimineena. Sinänsä tosin ikävää, ettei työnantajaosapuolta saada kuriin. Suurella enemmistöllä rekkapenoista ei olisi ongelmaa ajaa rajoitusten ja säädösten mukaan, mutta kun työnantaja käytännössä edellyttää lain rikkomista, niin... Kiitos itäblokin neljän euron kuljettajille.
 
Back
Top