Pihatonttu
Respected Leader
Kolme kohtaa joita erityisesti pitäisi kehittää..
1. Esiopetusta jo 4-5 ikäisestä alkaen.
Olen samaa mieltä kirjoituksesi loppuosan kanssa, mutta niin jyrkästi kuin ikinä mahdollista eri mieltä tuosta ykkösellä numeroidusta asiasta.
Leikkiminen, liikunta, sosiaalinen kanssakäyminen yms. kehittää alle 7-8 -vuotiaan aivoja paljon enemmän kuin esiopetus. 4-5v ikäisten esiopetuksella voi olla jopa hyvin tuhoisa vaikutus nimenomaan lahjakkaimpiin. Varhaiskypsien keskinkertaisuuksien kohdalla voidaan kyllä saada mitattavissa olevia täysin näennäisiä ja nopeasti pois sulavia tuloksia.
Jos halutaan antaa alle kouluikäisten tulevalle älylliselle kehitykselle mahdollisimman hyvät eväät, niin tässä joitain neuvoja:
1. Riittävästi ja riittävän laadukasta unta. Tämä on äärimmäisen tärkeää. Aikaisin nukkumaan + kodin rauhoittaminen sitä ennen.
2. Todella hyvä perusturvallisuudentunne. (Stressihormonit voivat laskea henkistä suorituskykyä 30-70% ihan helposti. Ja kumuloituva vaikutus on raju.)
3. Paljon kosketusta, läheisyyttä, syliaikaa, vierekkäin olemista...
4. Ei mitään sellaista lastenohjelmatarjontaa, missä sosiaalinen dynamiikka on konfliktikeskeistä - etenkään niin että konfliktit ovat lasten ja aikuisten tai muiden auktoriteettien välisiä, aggressiivisia tai pelottavia.
5. Ei muottiin ohjaamista, pakottamista tai muottiin menemisestä palkitsemista.
6. Iltasatuja, muuta ilmaisuun tai taiteisiin liittyvää läheisyyttä.
7. Hulluttelua, leikillisyyttä...
8. Paljon jakamatonta huomiota. (Se, että lapsen saamasta huomiosta kilpailee usein tai jopa useimmiten jokin muu asia on lähes henkiseen pahoinpitelyyn verrattava asia. Kun lapsi saa huomiota, niin mikään tai kukaan muu ei saa samaan aikaan huomiota.
9. Hyvää, terveellistä, monipuolista ruokaa jossa on monipuolisesti mutta hyvin pieniä määriä erilaisia rasvoja. (Proteiinien kehittyminen ja rasvakudosten - siis myös lihasten ja aivojen - kehittyminen hyötyy erittäin merkittävästi siitä, että rasvatarjonta on todella monipuolista. Liha-, kala-, pähkinä-, kookos-, oliivi-, maitorasvoja joka päivä paria erilaista ja muita myös.)
10. Ole joka suhteessa hyvä ja turvallinen esimerkki.
Noilla kymmenellä on jo melkoinen yhteisvaikutus.
Kouluikään tullessa näennäisparadoksit mukaan leikinlaskuun. Se auttaa aivoja kehittämään joustavuutta sillä tavoin että myös kategoriat ja niiden hyödyllisyys säilyvät ja kehittyvät ajattelun ja toiminnan apuvälineinä.
Ala-asteen edetessä sitten erilaisten kummallistenkin kiinnostuksenkohteiden hyvin maltillista tukemista, lisää hulluttelua, kirjallisuuteen tutustuttamista, sosiaalisen dynamiikan perusasioiden opettamista, yhteisiä keskusteluja...
Lahjakkuuden kehittymistä ei selkeästi keskinkertaisuuden ylittävillä tasoilla tueta opettamalla, kouluttamalla tai muottiin kuljettamalla vaan sillä, että annetaan mahdollisuuksia ja työkaluja itseohjautumiseen, itseoppimiseen, itsensä toteuttamiseen...
Kaikissa ikävaiheissa yksi tärkeimmistä asioista on se, että lapsi (tai aikuinen) pitää suostua näkemään juuri sellaisena kuin hän oikeasti ja todellisesti on. Ei aikuisen omia ajatuksia, tavoitteita, ideaaleja tms. sekaan siihen kuvaan joka nähdään kun katsotaan lasta ja hänen elämäänsä. Ei lapselle tehtävää aikuisen omien saavuttamattomien haaveiden saavuttajana tms.
Vanhemman ja lapsen välisen suhteen täytyy olla rakkaussuhde - ei opetus- tai valmennussuhde. Siinä täytyy molemmilla olla tilaa olla haavoittuva, epätäydellinen, oma itsensä ja omaan suuntaansa kehittyvä.
Ja se on hyvä, jos lapsi tietää, että vanhempi on valmis tekemään hänen ja hänen turvallisuutensa vuoksi mitä tahansa.
Leikeistä sen verran, että "valmiiksi leikityt" leikit, jotka eivät jätä tilaa lapsen omalle mielikuvitukselle lähinnä taannuttavat.
Viimeksi muokattu: