Osin totta.
Kuitenkin osin koulujen resurssit (esim. jo pelkät tilat etäopiskelulle) ja osin luutuneet asenteet hankaloittavat kehitystä. Näkisin, että oppilailla tulisi olla mahdollisuus tenttiä osa oppiaineesta/oppiaineista ja sitten joko jatkaa aiheen syventämistä lukiokursseilla tai käyttää aikaa johonkin toiseen oppiaineeseen.
Tuon tenttimisen aineittain tai kursseittain tms. pitäisi olla tosiaan mahdollista jolloin jäisi tilaa ylöspäin eriytetylle opetukselle. Koko ikäryhmään ehtisi kyllä tutustua erinäisissä monialaisissa projekteissa ym. mitä koulunkäyntiin nykyään kuuluu. Ennen kaikkea mielestäni ylöspäin eriytykseen pitäisi olla selkeät valtakunnalliset suuntaviivat ettei joka opettajan, koulun tai edes kunnan tarvitsisi miettiä asiaa aina uudestaan. Lukion kurssienhan pitäisi kai olla siirrettävissä lukiosta toiseen, miksipä ei joku etälukiotoimija, vaikkapa Otavan Opisto tms. voisi ottaa kilpailutuksen jälkeen vastuun edistyneille yläkoululaisille tarjottavasta opetuksesta?
Voisipa jopa ajatella, että panostus näihin aktiivisiin ja lahjakkaisiin nuoriin voisi tuottaa jopa tiettyä taloudellista etua pitkällä tähtäimellä. Suomessa erityisopetus on korkealla tasolla. Lahjakkaiden erityisopetukseen ei tarvitsisi panostaa läheskään samoilla resursseilla jotta siihen saataisiin parannusta. ?