Lahjakkaimpien oppilainen masentuneisuus, itsemurhat, sosiaalinen ja älyllinen yksinäisyys, syömishäiriöt ja muu epäsuora itsetuhoisuus tai itseinho, fyysinen ja seksuaalinen ahdistelu yms. ovat olleet vuosikymmeniä lähempänä sääntöä kuin poikkeusta.
Lahjattomilla menee kohtalaisen mukavasti.
Keskinkertaisuuksilla menee aivan loistavasti. Jopa yliopistojen ja korkeakoulujen rimat on laskettu niin alas, että jos keskinkertaisuus pääsee sisään, niin läpi meneminen ei tuota ongelmia. Ja hyvä keskinkertaisuus voi vaikka väitellä tohtoriksi.
Samaan aikaan puhutaan suureen ääneen siitä, miten innovatiivisuus, lahjakkuudet, luovuus, korkean koulutuksen työpaikat jne ovat tämän maan tulevaisuuden ja talouden avain.
Koulun tehtäväksi on valittu tasapäistäminen, monikulttuuristaminen ja henkisen infrastruktuurin tärkeimpien perustojen tuhoaminen niitä ylläpitävien kulttuurillisten institutioiden tuhoamisen kautta.
Itse tykkäisin paljon enemmän siitä, jos koulun tehtävä olisi opettaa, opettaa oppimaan, suojella suojelua tarvitsevia ja tarjota ilman ylärajaa oleva etenemismahdollisuus niille, joita eteneminen kiinnostaa ja joilla on siihen edellytyksiä.
Suomalainen järjestelmä ei huomioi huippuja järin hyvin perusasteella. Lukiossa tilanne on jo paljon parempi: on mahdollisuus ns. itsenäiseen suorittamiseen, on mahdollista valita opiskeltavia asioita ja keskittyä itseä kiinnostaviin/hyödyttäviin aineisiin ja monta muuta seikkaa. Perusasteen koulutuksessa tilanne on heikohko, käytännössä ainoa vaihtoehto on painotettuun opetukseen hakeutuminen. Omien kokemusteni mukaan painotusluokalla ryhmähenki on yleisesti ottaen parempi, kun valikoidutaan pääsykokeiden kautta osaksi "eliittiä", ja etenemisvauhti/vaatimustaso painotusaineen ulkopuolellakin on hieman korkeampi, ainakin epävirallisesti.
Tosin painotusopetustakin on saatavilla melko rajoitetusti, etenkin pienemmillä paikkakunnilla tarjolla on lähinnä taito- ja taideaineita, jos niitäkään. Työelämän vaatimusten kannalta "tieteellisempi/teknisempi" painotusopetus olisi luultavasti hyödyllisempää, vaikka toki henkinen kasvukin on jonkin arvoista.
Esimerkiksi Keravan kokoisesta kaupungista löytyy
kuusi painotusluokkaa, mutta joukossa on vain yksi LUMA-luokka, loput ovat 1 x ilmaisutaito, 1 x kansainvälisyys, 1 x kuvataide, 3 x liikunta ja 1 x musiikki. Kansainvälisyys-luokasta voinee olla jotakin hyötyä tapakulttuurin tuntemuksessa (myynti ym. tehtävät), mutta esimerkiksi kielipainotuksessa tulisi kuitenkin samat perustiedot ko. maasta ja vielä hyödyllisempänä sen kielen syvällinen osaaminen. Tärkeintä tuskin on tuntea 50 eri maan kahvilakulttuuria...
Mitä tulee syrjäytymiseen / kiusaamiseen / turvattomaan opiskeluympäristöön, josta
@Pihatonttu on kirjoittanut paljon tämän aiheen ulkopuolellakin, niin ilmiö on monimutkainen. On tärkeää tunnustaa asia kouluissa ja puuttua kiusaamiseen sitä havaittaessa, muussa tapauksessa joku tekee virkavirheen. Peruskoulu on kuitenkin vain yksi yhteiskunnan instituutioista.
Kiusatun ja kiusaajan profiilit eivät ole selkeät. On
tunnekylmiä, psykopaattisia lapsia, jotka ovat itse täysin immuuneja kiusaamiselle mutta erittäin taidokkaita kiusaamaan muita. On hiljaisia, melkein autistisia lapsia, joiden sosiaaliset taidot eivät riitä kuin iskujen vastaanottamiseen. Ja sitten on iso enemmistö. Siitä enemmistöstä hyvin monella on ainekset kumpaan hyvänsä. Voi joutua kiusatuksi huonon sattuman kautta tai sitten voi lähteä itse mukaan hölmöyksiin sen yhden psykon vanavedessä. Pikaoikeudet ja kirjaimelliset nollatoleranssit toimivat tässä tilanteessa valitettavan huonosti (
@jurppi ): "
Vuonna 2004 yhdeksännen luokan oppilaista 45 % oli osallistunut kiusaamiseen."
Kokonaisuuden kannalta pitäisi olla helpointa ehkäistä ongelmia ennalta. Jo päiväkoti-ikäisistä voi nähdä paljon, ja huolestuttaviin kehityskulkuihin pitäisi puuttua matalalla kynnyksellä. Terveys ei ole ainoastaan sairauden poissaoloa. Olen itse elävä esimerkki.
En ole päätynyt varsinaisesti huonoon asemaan - on koulutusta, on ihmissuhteita, olen välttynyt huumeriippuvuudelta ja käräjillä vastaajana istumiselta... Uskoakseni olisin silti pidemmällä koko potentiaalini avaamisessa, jos joku olisi kuunnellut päiväkodin tätejä eikä vain lytännyt heidän näkemyksiään lääkärin "ei diagnosoitavaa sairautta, juuri ja juuri normaalin laajassa skaalassa" -leimalla. Ammattilainen en ole, mutta jälkikäteen tuntuma on, että simppeli lyhytterapia aiheena "näin käyttäydyn ryhmässä herättämättä pahennusta" olisi säästänyt monelta karikolta.
Kun tästä kuitenkin on vierähtänyt jokunen vuosikymmen, samalla kun diagnostiikka ja hoitomenetelmät ovat kehittyneet, niin olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus aiheesta. 20 vuoden seurantatutkimus, jossa seulottaisiin proaktiivisesti suuri joukko esim. 4-, 5- tai 6-vuotiaita ja tarjottaisiin palveluita (pääasiassa terapiaa) hyvin alhaisella kynnyksellä ajatuksella "hyötyisi" sen sijaan että kriteerinä on nykymuotoinen "tarvitsee (välttämättä)".
No, menipäs sosiaalipolitiikkaan koko keskustelu...