Huhta
Greatest Leader
Avointen korkeakoulujen kurssimaksujen taloudellinen merkitys on mitätön tälläkin hetkellä. Sen merkitys etenkin köyhistä oloista tulevalle saattaa kuitenkin olla suuri, varsinkin kun moni ei hoksaa tai kehtaa hakea harkinnanvaraista sosiaaliturvatukea kurssimaksuja varten.
Se, että opiskelijoita tulisi sisälle avoimen opintoja tehtyään olisi loistavaa opiskelijavalinnan kannalta, näinhän toki käykin kun yhä useammat voivat tehdä jonkun aineen perusopinnot jo lukiossa. Opiskelijan tietoisuus alasta parantuisi, samalla hän saisi ehkä tutkintoa hyödyttävän osan kasaan jos hakeutuukin vaikkapa toiselle alalle. Esimerkiksi joku psykologiasta haaveileva perusopintojen tekijä saattaisikin päätyä vaikkapa kauppatieteiden tai kasvatustieteiden alalle, molempien osalta psykologia olisi ihan relevantti sivuaine.
Kurssimaksujen taloudellinen merkitys on ehkä pieni kustannusten kattamisessa, mutta peräänkuulutan yhä resursseja opintojen järjestäjille. Avoimen yliopiston kautta tulevat opiskelijat istuvat ihan samoilla luennoilla, tekevät ihan samoja tehtäviä ja käyvät ihan samoissa tenteissä kuin opinto-oikeuden omaavatkin.
Täytyy muistaa, että korkeakoulupaikan saa tätä nykyä alle kolmannes sitä hakevista. Alle kolmannes! Miten yliopistot ja ammattikorkeakoulut pärjäävät nykyisillä resursseilla, jos rannalle jääneistä edes neljännes lähtee opiskelemaan avointen korkeakoulujen kautta? Ei siitä tule mitään hyvää nykyisillä resursseilla!
Toki joissain koulutuksissa tulisi ruuhkaa, niissä voisi olla avoin MOOC-intro, esim. 1op jossa olisi läpäistävä karsiva monivalintatentti ennen jatkoa.
Miten tämä poikkeaa tavallisesta pääsykokeesta?
Mutta, nähdäkseni laajemmat kandit olisivat parempi ratkaisu opiskelijaksi siirtymisen nopeuttamiseen kuin avoimen väylä. Avoimen väylän suurin etu on nähdäkseni siinä, että sitä kautta vaikkapa jatkokouluttautumista pohtiva työntekijä, työtön tai vaikka kotiäiti voisi tutustua mahdolliseen alaan ja tehdä tarvittavat siltaopinnot. Tai ihan vaan sivistää itseään, laajentaa ajatteluaan ja saada ehkä uusia virikkeitä. Itseopiskelulla on Suomessa vuosisataiset perinteet.
Tähän en ota kantaa muutoin kuin että itseopiskelu tarkoittaa minun silmissäni oppikirjan lainaamista kirjastosta eikä suinkaan avoimen kautta luennoilla ja tenteissä juoksemista. Molemmat ovat ehkä omaehtoista opiskelua, mutta itseopiskelua on vain ensimmäinen.
Uhkakuvat toimeentulomenojen noususta ovat aika kaukaa haettuja. Toimeentulotuen kokonaismenot 2016 olivat 735mE, tosin epäilen että tässä on varmaan enemmän ongelmana alikäyttö kuin sossupummit. Monet toimeentulotuen hakijoista kun ovat niitä joiden kirjallinen asioimiskyky on geeneistä tai elämäntavoista johtuen puutteellinen, jolloin iso osa heille ihan hyödyllisistäkin tukitoimista ei tule käyttöön.
Myönnän, että heittoni miljardista tai parista oli hutaisten kirjoitettu. Se pohjautui arvioon, että opiskelija saa sosiaalietuuksia puolet pummista ja että opintotukimenot olivat vuonna 2015 872,5 miljoonaa euroa, ts. summa jouduttaisiin tuplaamaan, jos opiskelijat alkaisivat pummeiksi. Sittemmin on toki tapahtunut muutoksia suuntaan ja toiseen, mutta jotenkin noin.
Mietitään hetki helsinkiläisen pummin ja helsinkiläisen opiskelijan tuloja. Sossu-Tatun tulot olivat yhteensä n. 1050 euroa, josta hän sai asumistukea ~300 euroa kuussa (ja loppuosa asunnosta maksettiin toimeentulotukena). Entäpä sitten opiskelija? Opiskelijat saavat nykyään samaa asumistukea kuin muutkin, ts. asumistukena tulee ~300 euroa. Opintoraha yksin asuvalle korkeakouluopiskelijalle on n. 250 euroa, jos pikainen googlettelu pitää paikkansa (Kelan sivut jumissa). Tuet yhteensä n. 550 euroa. Eli opiskelija saa valtiolta tukea vain hieman yli puolet siitä mitä elämäntapatyötön! (Lisäksi opintolaina lasketaan opiskelijan tuloksi, mutta itse en tulkitse lainaa tueksi, se pitää kuitenkin maksaa takaisin...)
Tätä kaavaa ei toki voi yleistää täysin. Opintotukea saavat nimittäin sellaisetkin ihmiset, joille siirtyminen toimeentulotuelle ei ole realistista (esim. toisen asteen opiskelijat, maisteriopiskelijat). Kaikki opiskelijat eivät myöskään asu Helsingissä. Lisäksi Kela on ilmeisesti kuntien sosiaalitoimia hanakampi leikkaamaan toimeentulotuen perusosaa 20 tai 40 prosenttia, mikä johtaisi yksin asuvalla tulojen leikkautumiseen n. 100 tai 200 eurolla, jolloin erotus opiskelijan ja "pummin" välillä pienenee.
Toimeentulotuessa on ehkä ollut alikäyttöä, mutta uskoakseni TTT:n siirtyminen Kelalle on jo muuttanut tilannetta. Sossussa asioimistakaan ei enää pidetä häpeänä yhtä yleisesti kuin joskus 1970-luvulla.