Suuri huoli tänään on se, että koululaisten yksipuoliset kielivalinnat kaventavat kansainvälisen kaupan mahdollisuuksia. Englannilla voi ostaa, mutta ei aina myydä. Suomalaiset ovat hyviä opiskelemassaan englannissa mutta kielivaranto on liian kapea.
Asialle pitäisi tehdä nopeasti jotain. Erityisesti saksan opiskelu on romahtanut, ja Saksa on tärkeä kauppakumppani.
Englanninkielisten väitöskirjojen pykääminen taas on huvittavaa silloin, kun tutkimusaiheella ei ole juuri relevanssia maamme rajojen ulkopuolella. Olen ollut myös absurdissa tilaisuudessa eräässä firmassa, jossa joku dirika piti esityksen tankeroenglanniksi ja salissa ei ollut kuin suomenkielisiä kuulijoita. Tässä koko jutussa näkyy jotain nousukasmaisuutta ja lyhytnäköisyyttä, ehkä sivistymättömyyttäkin.
Saksa, ranska, venäjä, espanja ja kiina kannattaa pitää mielessä. Etenkin neuvottelutilanteissa ne ovat todella kova sana. Niitä ei tarvitse osata välttämättä sujuvasti. Se on aikamoinen käyntikortti, etenkin jos samalla on kulttuurista osaamista.
Elinkeinoelämän Keskusliitto haluaisi lisää saksan ja venäjän osaajia. Missään tapauksessa kielitaidoksi ei riitä, että on paljon porukkaa, joka osaa englantia ja sitten vähän huonoa ruotsia.
Jos Suomessa annetaan englannille ylivalta, oikea kansainvälisyys kuolee. Erityisen järjetöntä on kutistaa oman äidinkielemme suomen asemaa ja näkyvyyttä. Minä haluan ostaa kahvikuppini suomeksi keskustassa, mutta nyt on jo paikkoja, joissa pitää mennä tiskin yli opettamaan suomea että alkaa järjestyä. Jos joku anglo tulee tänne, opetelkoon kieltä. Vaadimme sitä irakilaisiltakin. Miksi jonkun engelsmannin tai jenkin pitäisi olla poikkeus? Minä en aio olla ulkomaalainen omassa kaupungissani.
Olen asunut Saksassa ja Italiassa. Olen viettänyt pitkiä aikoja Ranskassa. Viro on minulle läheinen maa. Itse asiassa suuri osa tuttavistani ei pidä englantia mitenkään korkeassa kurssissa. Minä osaan kyllä englantiakin hyvin, ei siinä mitään.
Yksi Suomen valtti on siinä, että silloin kun pidimme lukutaidon kurssissa, me olimme (ja hetken vielä olemme) maa, jossa kuka tahansa pystyy hankkimaan valtavan yleissivistyksen suoraan äidinkielellään. Edes valtava Intia ei kykene jokisikin hindiksi tarjoamaan porukoilleen sellaista määrää käännöskirjallisuutta. Tässä mielessä kymmenien tai satojen miljoonienkin puhuma kieli voi olla suomea pienempi kieli.
Pitäkää kiinni kielestä ja kulttuurista. Kun Nikolai II päätti venäläistää Suomen, ensimmäisenä koulut piti venäläistää ja venäjän tulla ainoaksi viralliseksi kieleksi. Pelastuimme siltä. Miksi antaisimme vapaaehtoisesti englannin soluttaa mielemme ja kielemme?