Löysin somesta opettajan, joka kohta kohdalta kumoaa alla olevassa jutussa olevat Adlercreutzin argumentit ja näyttää, miten ns. koulujen työrauhalaki oikeasti vesitetään.
En kyllä usko, että Adlercreutz itse ymmärtää asian kunnolla, vaan hänen esikuntansa ministeriössä on syöttänyt skeidaa.
Ministeri kuitenkin Hesarissa uskoo, että OAJ:n näkemys voi perustua väärinymmärrykseen.
OPETTAJA: Ei perustu, vaan hallituksen esityksen kirjaukseen, jonka kuka tahansa voi lukea HE 114/2024 netistä. Siellä lukee: "Opetusryhmät muodostetaan siten, että yhden opettajan opettamassa perusopetuksen ryhmässä on enintään viisi oppilasta, jotka saavat erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta oppilaskohtaisena tukitoimena. Viiden oppilaan enimmäismäärä voidaan ylittää tilapäisesti.”
ADLERCREUTZ: Myös kaikki laissa olevat laskelmat perustuvat tähän tulkintatapaan, hän sanoo.
O: Eivät perustu. Myös kustannuslaskelmat voi kukin lukea HE114/2024. Siellä todetaan, että ”Esityksessä on arvioitu, että näihin kuuluisivat nykyiset erityistä tukea saavat oppilaat, pois lukien ne oppilaat, jotka opiskelevat kokonaan pienryhmissä, sekä osa-aikaista erityisopetusta saavat tehostetun tuen oppilaat, eli noin 76 % prosenttia tehostettua tukea saavista oppilaista.
A. Lakia ei edes olla varsinaisesti muuttamassa.
O: Ollaan muuttamassa, esityksestä ollaan poistamassa useita kohtia, kuten kustannuslaskelmat sekä perustelut, keitä oppilaita piti viiden oppilaan joukkoon laskea mukaan.
A: Sisältö on sama kuin alusta asti on ollut tarkoitus. Sen sijaan käsittelyn aikana on täsmennetty lain kohtaa, jonka merkityksestä on ollut epäselvyyttä.
O: Tietenkin kaikki ovat ymmärtäneet väärin tämän pykälän, koska esityksessä on lukenut ihan muuta, kuin mitä sinne nyt kirjoitetaan.
A: Sisällöltään se on aivan sama.
O: Ei tietenkään ole, vaan oppilasjoukko, joka kuuluu viiteen oppilaaseen on supistettu olemattomiin.
A: Viittaan ministeriön lakiesityksestä syyskuussa lähettämään tiedotteeseen, jossa lain asiasisältö jo kerrottiin sillä tavoin kuin lakiin nyt täsmennetään.
O: Mistä pitäisi tietää, onko tiedotteessa yhden sanan virhe vai lakiesityksessä olevat kustannuslaskemissa kerrotut asiat, pykälän sanamuoto sekä perustelut väärin?
A: Kyse on siitä, keitä oppilaita pidetään niin järeän tuen tarpeessa olevina, että heidät on pakko laskea mukaan viiden oppilaan mitoitukseen.
O: Ei pidä paikkaansa. Kaikista järeintä tukea saavia saa jatkossa ryhmään integroida kuinka paljon vain. Eli erityisluokalta oppilaita heidän osallistuessa tavallisen luokan tunnille ei lasketa viiteen oppilaaseen. Heitä saa olla tavallisen oppilasryhmän tunnilla kuinka paljon vain.
A: Muistutan, että lakiuudistuksen ”suuri pihvi” on ryhmässä tapahtuva tuki. Nyt käytävä keskustelu koskee lain verraten pientä osuutta, eli ryhmäsääntelyä. Koko lain vesittämisestä ei tässäkään mielessä voi puhua, hän antaa ymmärtää.
O: Todellakin vesittää, Ryhmä, jossa tuki tapahtuu vaikuttaa juuri siihen, voiko tukea antaa! Kun yhden tavallisen opettajan opettaman ryhmän koko saa olla miten suuri vain ja siellä saa olla kuinka paljon tahansa tukea tarvitsevia oppilaita, ei homma toimi. Siellä saa olla kuinka paljon vain ryhmäkohtaista tukea saavia sekä erityisluokilta sijoitettuja oppilaita ja osa-aikaista erityisopetusta säännöllisesti ja pitkäaikaisesti saavia. Lisäksi siellä saa olla vielä viisi sellaista, jotka saavat tukea pienryhmässä oppilaskohtaisena tukitoimena eli oppilaita, joilla on oppilaskohtaisesta tukimuodosta päätös, että :
- yksi oppiaine tai useampi oppiaine opetetaan kokonaan erityisopettajan/erityisluokan opettajan toimesta pienryhmässä
- oppimäärä on rajattu ja oppilas saa siksi oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan/erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä
JA HUOM: mitään merkitystä ei ole sillä onko näiden oppilaiden tuen tarpeen perusteena lukivaikeus, aistiyliherkkyys, käytöshäiriöt jne. Kaikki voivat olla samassa ryhmässä yhden opettajan vastuulla kuten tähänkin asti.
A: Huomautan, että OAJ:n esille nostamat huolet toteutuisivat pikemminkin OAJ:n omassa ehdotuksessa. ”Silloin nimenomaan tuodaan negatiivinen kannustin kunnille olla tekemättä näitä tukipäätöksiä.”
O: Kunnan on noudatettava lakia. Oppilaskohtaiset tukitoimet vaativat päätöksen, josta voi hakea muutosta. Kun kaikki nämä oppilaskohtaiset tukitoimet vaikuttavat viiden oppilaan enimmäismäärää, saa oppilas niistä sen tuen, jota tarvitsee. Nyt vaarana on se, että oppilas ei saa sitä, mikä vaikuttaa viiden oppilaan enimmäismäärään, jos ministerin väite siitä, että silloin ei päätöksiä tehdä, pitää paikkansa.
A: Käytännössä OAJ:n esittämän tulkinnan myötä voi syntyä tilanteita, joissa päätös oppilaskohtaisista tukitoimista jätetään tekemättä opetusryhmien uudelleen järjestämisen vuoksi tai oppilaiden sosiaalisten suhteiden säilyttämiseksi.
O: Viiden oppilaan raja tarkoittaa vain sitä, että YKSI opettaja ei voi vastata tällaisesta ryhmästä, vaan sinne tarvitaan toinen opettaja. Tämä on kaikkien oppilaiden etu. Ei ole siis kyse siitä, että ei voida sijoittaa ryhmään useampaa kuin viisi tukea tarvitsevaa, vaan kyse on siitä, että YHDEN opettajan yksin opettamaan ryhmään ei voida laittaa viittä enempää ja jos niin tehdään, silloin on lisättävä myös opettajien määrää. Yhden opettajan vastuulle yli viittä säännöllistä pitkäaikaista tukea tarvitsevia oppilaita ei ole järkevää sijoittaa varsinkaan, kun ryhmässä on jo kaikki ne oppilaat, jotka tarvitsevat ryhmäkohtaisia tukitoimia. Ja varsinkaan, kun ei ole mitenkään kiinnitetty huomiota siihen, mistä tuen tarve johtuu.
Opetusministeri Anders Adlercreutz torjuu opetusalan ammattijärjestön OAJ:n kritiikin, jonka mukaan hallitus olisi vesittämässä jo eduskuntaan edennyttä oppimisen tukea koskevaa lakiesitystä.
www.hs.fi