Koulutus 100+

Ehkäpä se on vain niin ettei kaikille yksinkertaisesti riitä töitä. Onhan sitä esim. palkkatukea saatavilla jossa palkanmaksaja saa 50% tukea palkkaan (ml. "työnantajamaksut"), eikä silti oteta töihin. Jos ei tuo toimi niin missä tehtävässä tällainen ihminen sitten olisi hyödyksi siten että siitä olisi mahdollisuus ponnistaa ylöspäin? Ja sitten ne "aktivoidut" päälle.

Sinänsä länsimaisestakaan yhteiskunnasta ei tekemätön työ lopu. Kyse on vaan siitä, että yksityisen ei kannata maksaa sopimusten mukaista palkkaa kaikesta työstä ja julkisella puolella budjetti taas ei mahdollista lisätyöntekijöiden palkkaamista.

Esimerkiksi jos koulutusalasta puhutaan, niin kenelläkään tuskin olisi sinänsä mitään sitä vastaan, jos työttömien joukosta palkattaisiin uusia koulunkäyntiavustajia kouluihin niin paljon, että jokaisessa koululuokassa olisi yksi tai useampi koulunkäyntiavustaja. Mutta ongelma on siinä, että järjestelmästä ei löydy heidän palkkakuluihinsa rahaa, vaikka rahaa löytyy siihen, että työttömille maksetaan tukia.

Toki on niitäkin työttömiä joiden työpanoksen tuottavuus euroissa on vain murto-osa jopa työttömyystuen tasosta. Äärimmäisenä esimerkkinä sellaiset kehitysmaista tulleet luku- ja kielitaidottomat maahanmuuttajat jotka ovat täysin eksyksissä länsimaisessa yhteiskunnassa. Eli heidän kohdallaan elatus perustuisi luultavasti joka tapauksessa pääosiltaan tukiin vaikka heidät johonkin työhön saataisiinkin.
 
Joo, meillä on sellainen työvoimapula ettei kaikille riitä töitä, sitä pyritään paikkaamaan tuomalla muualta maailmasta lisää porukkaa, sitten varmaan kaikille ihmeellisesti riittävästi lisääntyy työtä, joopajoo
 
Niin että sinun mielestä se ei ollut mitenkään provosoiva? Sukupuolia on kaksi, sukupuoli-identiteettejä sitten vähän enemmän, mutta aika monelta ne menee sekaisin. Se nyt vain on että koulut toteuttavat opetussuunnitelmaa ja lakia tasa-arvosta sekä haluavat sen olla turvallinen ympäristö. Olisi vain tehnyt sen kassin ja tuunannut sen kotona mieleisekseen.

Sitä saa muksunsa laittaa vaikkapa kotikouluun jossei halua hänen olevan millään tavalla mukana edes läsnäolollaan tuollaisessa touhussa, kuten esimerkiksi sateenkaaren väreissä...


PS. Ei se Adolf Hitler European Tour 39-45 T-paitakaan ollut sallittua koulussa silloin kun minä sitä kävin...
Mun kaverilla oli Hitler tour -paita lukiossa -86 ja se oli hauska, eikä kukaan sanonut yhtään mitään. Ja tänä päivänäkin jos joku tulisi samassa aatupaidassa kouluun, se olisi hauska juttu. Pelkkä aatu tai hakaristi olisi huonoa makua, mutta ei laitonta (vaikka poliisi lainvastaisesti onkin puuttunut hakaristin käyttämiseen). Kehotus paidassa ryhmän x uunitukseen olisi rikos, nimittäin kiihottamista kansanryhmää x vastaan ja rikokseen kehotus. Se miten koulu toimisi tällaisen vaarallisen kansanmurhavaatteen kanssa olisi mielenkiintoista nähdä. Laki olisi viimeinen asia kenenkään mielessä kun tunne veisi 6-0.

Tietysti sukupuolikassin oli tarkoitus provosoida. Nyt Agenda uskoo saavuttaneensa suuren voiton kun lapsen ilmaisun- ja mielipiteenvapaus on rajoitettu ja haettu viranomaiselta siunaus toiminnalle. Tosiasiassa jokainen jutun lukenut täysjärkinen ymmärtää että ollaan menty metsään, ja sateenkaaripakotus kärsi takaiskun. Mikä sai jonkun/jotkut koulussa lankeamaan ilmiselvään syöttiin, varsinkin jos oppilas ja perhe eivät olleet ensimmäistä kertaa asialla?

Pahinta on että tuo lausuma ei ole väärin eikä laiton, mutta se on silti kielletty. Mitä tällä viestitetään? Sitä että äänekkäin valittaja saa aina tahtonsa läpi. Tekemällä asiasta ison numeron koulu vielä vihjaa että koulussa joku tai jotkut oppilaista - 7-12-vuotiaita - tulevat tuon kassin syrjimiksi eli eivät siis omast mielestään ole tyttöjä tai poikia. Koulu siis kannattaa sukupuolidysforian rohkaisemist ala-asteikäisillä.

Aivan vitun sairasta, ja koulun henkilökunta pitäisi tutkia tarkkaan. Mätä on tosin jo kaikkialla.
 
Esimerkiksi jos koulutusalasta puhutaan, niin kenelläkään tuskin olisi sinänsä mitään sitä vastaan, jos työttömien joukosta palkattaisiin uusia koulunkäyntiavustajia kouluihin niin paljon, että jokaisessa koululuokassa olisi yksi tai useampi koulunkäyntiavustaja. Mutta ongelma on siinä, että järjestelmästä ei löydy heidän palkkakuluihinsa rahaa, vaikka rahaa löytyy siihen, että työttömille maksetaan tukia.
KÄSI YLÖS, HEP!
Ei todellakaan kaikkiin koululuokkiin tai jokaiselle tunnille tarvita kouluavustajaa. Meikäläinen pitää historiassa ja yhteiskuntaopissa karuna, mutta yksinkertaisena miehenä niin karuja, mutta yksinkertaisia oppitunteja, että edes oppilaat eivät koe tarvitsevansa koulunkäynninohjaajaa oppitunnille. Jopa suurin osa pienryhmien oppilaista käy minun tunneillani. Ja yleensä ne, jotka pysyvät pienryhmässä, ovat siellä muiden ihmisten aiheuttaman ahdistuksen takia, mutta opiskelevat tekemieni opetusvideoiden (=luentojen ja muistiinpanojen) avulla.

Kannattaa myös muistaa se, että vaikka opettajat ovat kokonaistyöajassa, koulunkäynninohjaajat ovat tuntipalkalla. Minulla täysi päivä tarkoittaa nykyisellä lukujärjestyksellä viittä tuntia (60 minuuttiset oppitunnit) töitä (8.15-14.45) + puolituntia ruokailunvalvontaa (joo, teen vähän ylimääräistä, eli 15 minuuttia neljänä päivänä riittäisi). Koulunkäynninohjaajalla taas täysi työpäivä tarkoittaa sitä normaalia 7,5-8 tunnin työpäivää, vähän määritelmästä riippuen. Taas tultaisiin siihen, että koulunkäynninohjaajille maksettaisiin pelkästä läsnäolosta ja eikös tämä ole sosialismia? Joka tapauksessa ainakin meillä ohjaajat lomautetaan kesäkeskeytyksen ajaksi.
 
Joo, meillä on sellainen työvoimapula ettei kaikille riitä töitä, sitä pyritään paikkaamaan tuomalla muualta maailmasta lisää porukkaa, sitten varmaan kaikille ihmeellisesti riittävästi lisääntyy työtä, joopajoo
Kysymyshän on siinä, että kaikille ei riitä heidän mielestään hyviä töitä, tai ainakaan siedettäviä töitä.
Se taas johtuu siitä, esim. hampurilaisia myyvälle ei olla valmiita maksamaan sitä mitä joku haluaa.
Lisäksi on maantieteellistä kohtaamishaastetta.
 

Tässä koko Suomea syvästi kohahduttaneen tapauksen alkuperäiset viestittelyt.
Minun sympatiat tässä keississä menee kyllä koululle ja opettajille..
No onhan se isäukko, öö, kauniisti sanoen, fanaattinen. Mutta asia itse ei muutu. Sukupuolia on, ainakin omasta mielestäni, vain kaksi, ja ne ilmenevät jo kohdussa, ja viimeistään synnytyslaitoksella. Seksuaalinen suuntautuminen on sitten eri asia, siitä riippumatta minkälaiset vehkeet jalkojen välissä on, voihan sitä rakastua palavasti vaikka Eiffel-torniin, ja vieläpä avioituakin sen kanssa, kuten on tapahtunut. Tuskinpa tuosta liitosta jälkeläisiä sentään syntyy, vaikka toki kehitys kehittyy. Mutta nuo mainitut vehkeet kuitenkin määräävät ihmisen sukupuolen, oikeesti
 
Surullinen case kaikkiaan. Se tuossa jää mietityttämään kyllä miten iso osa asiasta on lapsen omaa ideointia vai onko kotoa annettu ohjetta tietynlaisen viestin osalta. Joka tapauksessa valittu toimintatapa ei välttämättä ole lapsen kannalta hyvä, koska nyt lapsi näyttää ajautuvan tarkoituksellakin törmäyskurssille koulun ja opettajien kanssa. Käytännössä luottamus kodin ja koulun välillä on enemmän tai vähemmän aktiivisesti romutettu, eikä se ole hyvä tilanne kenellekään. On tilanteita joissa ollaan eri linjoilla opettajan kanssa ja on tilanteita missä poliittinen ja aatteellinen "totuus" on kovin erilainen kuin reaalimaailman totuus, mutta niistä ei välttämättä kannata lähteä kovin härkäpäisesti törmäyskursille. Pääsee helpommalla kun selvittää miten asiat ovat ja neuvoo matalammalla profiililla suodattamaan pahimmat ideologiset pähkähulluudet pois. Kirjeenvaihdon väittämä sukupuolten moninaisuudesta "yleisesti hyväksyttynä" ei tosin taida olla ihan niin yksiselitteinen asia. Juuri siksi että asiassa sotketaan täysin tarkoituksellisesti seksuaalisen suuntautumisen eri vinksahdukset objektiivisen sukupuolen kanssa.
 
No onhan se isäukko, öö, kauniisti sanoen, fanaattinen. Mutta asia itse ei muutu. Sukupuolia on, ainakin omasta mielestäni, vain kaksi, ja ne ilmenevät jo kohdussa, ja viimeistään synnytyslaitoksella. Seksuaalinen suuntautuminen on sitten eri asia, siitä riippumatta minkälaiset vehkeet jalkojen välissä on, voihan sitä rakastua palavasti vaikka Eiffel-torniin, ja vieläpä avioituakin sen kanssa, kuten on tapahtunut. Tuskinpa tuosta liitosta jälkeläisiä sentään syntyy, vaikka toki kehitys kehittyy. Mutta nuo mainitut vehkeet kuitenkin määräävät ihmisen sukupuolen, oikeesti
Tämä on kyllä hiukan hankala asia, olen itse myös sitä mieltä että biologisia sukupuolia on kaksi. En lähde tästä enempää vänkäämään, mutta ihminen on kuitenkin enemmän kuin elimet jalkovälissä. Tiedän erään sukupuolen vaihdoksen läpikäyneen henkilön ja hän osasi hyvin kuvata sitä tunnetta: Eli kun itse tiedän olevani mies, ilman että tarkastan sen kopaisemalla jalkovälistä. Jos kopaisenkin, ja siellä oliskin ne toiset värkit niin kyllähän se ehkä hiukan alkaa rassaamaan? (toisaalta räpläisin tuossa tapauksessa itseäni varmaan viikon :D )
 
Tämä on kyllä hiukan hankala asia, olen itse myös sitä mieltä että biologisia sukupuolia on kaksi. En lähde tästä enempää vänkäämään, mutta ihminen on kuitenkin enemmän kuin elimet jalkovälissä. Tiedän erään sukupuolen vaihdoksen läpikäyneen henkilön ja hän osasi hyvin kuvata sitä tunnetta: Eli kun itse tiedän olevani mies, ilman että tarkastan sen kopaisemalla jalkovälistä. Jos kopaisenkin, ja siellä oliskin ne toiset värkit niin kyllähän se ehkä hiukan alkaa rassaamaan? (toisaalta räpläisin tuossa tapauksessa itseäni varmaan viikon :D )
Mielestäni tästä on vaan tehty hankala asia meillä ihan vaan jonkun tahon toimesta. Kaikki ns. normaali pitää kyseenalaistaa. Ihan kaikki vanhat hyviksi todetut asiat, menetelmät.
Ei kai vaan pelata tässäkin ihan huomaamatta jonkun maan pussiin?
 
Tuo oppilashan tuossa on nyt kahden jääräpäisen tahon pelinappulana. Olis se koulu voinut haudata koko asian kun kerran isä on hörhö. Nyt oppilas on koko pitäjän silmätikkuna ja todennäköiseti kiusattu.
Ei pääty hyvin tämä lapsen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hallituksen tilaama selvitystyö, oppilaaksiottoalueiden- sekä muiden työn alla olevien mahdollisten uudistusten ("koulushoppailu") pohjaksi.

Ihan mielenkiintoinenhan tuo oli, läpi luettuna. Erityisesti jo tapahtunut käänne heikompaan suuntaan sosiaalisen liikkuvuuden suhteen huomiota kiinnitti. Vaikka ei uutta tietoa ole tämä.

Isoa osaa selvitystyössä näyttelee eri segregoitumismuotojen esille nostaminen. Näistä ei vähäisimpänä, etninen- ja tähän elimellisesti liittyvä alueellinen muutos.
Siihen nähden, kuinka painotetusti korostettiin maahanmuuttotaustaisten olevan hyvinkin heterogeeninen ryhmä. Jokseenkin outoa - vaan ei-yllättävää oli tämän selvitystyön tekijöiden itsensä painottaman seikan täydellinen sivuuttaminen. Dataahan tämän perkaamiseen olisi halutessa, käytössä ollut.

Tällä foorumilla joitakin opetustyössä mukana olevia on. Jatkakaa kirjoittelua, mielenkiintoista saada näkemystä sisäpiiristä. Myös omia, ehkä osin hieman luutuneita käsityksiä haastamaan.
 

Tässä koko Suomea syvästi kohahduttaneen tapauksen alkuperäiset viestittelyt.
Minun sympatiat tässä keississä menee kyllä koululle ja opettajille..
Eivät todellakaan mene. Mielipiteenvapaus, joka on demokratian tärkein kulmakivi ja joka sisältää oikeuden esittää mielipiteensä julkisesti ilman rangaistusta, ylittää tuon "Solja Pistolin" lainaaman "lakimiehen" näkemykset "syrjimättömyydestä" tms. Etenkin kun esimerkiksi ko. kassissa esitetty mielipide ei mitenkään estä ketään muuta esittämästä omaa mielipidettään. Jos luokassa on joku "ei-binäärinen" tms., niin mitä sitten? Kysymys on pohjimmiltaan siitä, kenellä on oikeus vaatia kritiikin kieltämistä itseään kohtaan sillä verukkeella, että em. kritiikki saattaa "loukata". Koko länsimaisen sananvapauden ja siten demokratian ydin on se, että kenelläkään ryhmällä tai yksilöllä ei ole sellaista oikeutta. Kaikkia on voitava kritisoida. Ja kyseinen koulu riistää oppilaalta em. perusoikeuden.
 
KÄSI YLÖS, HEP!
Ei todellakaan kaikkiin koululuokkiin tai jokaiselle tunnille tarvita kouluavustajaa. Meikäläinen pitää historiassa ja yhteiskuntaopissa karuna, mutta yksinkertaisena miehenä niin karuja, mutta yksinkertaisia oppitunteja, että edes oppilaat eivät koe tarvitsevansa koulunkäynninohjaajaa oppitunnille. Jopa suurin osa pienryhmien oppilaista käy minun tunneillani. Ja yleensä ne, jotka pysyvät pienryhmässä, ovat siellä muiden ihmisten aiheuttaman ahdistuksen takia, mutta opiskelevat tekemieni opetusvideoiden (=luentojen ja muistiinpanojen) avulla.

Kannattaa myös muistaa se, että vaikka opettajat ovat kokonaistyöajassa, koulunkäynninohjaajat ovat tuntipalkalla. Minulla täysi päivä tarkoittaa nykyisellä lukujärjestyksellä viittä tuntia (60 minuuttiset oppitunnit) töitä (8.15-14.45) + puolituntia ruokailunvalvontaa (joo, teen vähän ylimääräistä, eli 15 minuuttia neljänä päivänä riittäisi). Koulunkäynninohjaajalla taas täysi työpäivä tarkoittaa sitä normaalia 7,5-8 tunnin työpäivää, vähän määritelmästä riippuen. Taas tultaisiin siihen, että koulunkäynninohjaajille maksettaisiin pelkästä läsnäolosta ja eikös tämä ole sosialismia? Joka tapauksessa ainakin meillä ohjaajat lomautetaan kesäkeskeytyksen ajaksi.
”Siis faktahan se, et täs luokas on vaa yks seriffi. Ja se oon mä!”

Tällä toimintatavalla on pärjätty 20 vuotta ja harva on ollut tyytymätön.
 
Visio 2035. Mukana kartta perille pääsyyn...

"Hallitus tavoittelee työperäisen maahanmuuton vähintään kaksinkertaistamista nykytasosta vuoteen 2030 mennessä siten, että kestävyystiekartan edellyttämä vähintään 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys toteutuu. Tavoitteena on, että vuoden 2030 jälkeen lisäys on vähintään 10 000 vuositasolla. Uusien ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä pyritään kolminkertaistamaan 15 000:een vuoteen 2030 mennessä. Samalla ulkomaalaisten opiskelijoiden Suomeen työllistyminen ja jääminen pyritään nostamaan 75 prosenttiin."


... ei kysyvä tieltä eksy, sanotaan. Aivan hullua ei ehkä myöskään olisi ääneen lausuttu ja aidosti sisäistetty ymmärrys siitä, että kohti haluttua tavoitetta mentäessä. Syytä olisi kehitystä aktiivisesti arvioida ja tarvittaessa toimenpiteitä- tai jopa päämäärän suuntaa muuttaa.

Tuossa "laadullisesti riittävän materiaalin" saamisessa Suomeen opiskelujen pariin ja pysyvästi valmistumisen jälkeen yhteiskuntaa rakentamaan. Työsarkaa varmasti riittää. Tähän olisi syytä paukkuja laittaa.

 
Melkein sopisi Pahkasika-ketjuun, mutta menköön tänne. Tutkijat ovat hämmentyneitä, kun tasa-arvo ja vihreät arvot eivät kiinnosta kuin kolmannesta tulevista opettajista... no shit, sherlock, jos on tuolla tavalla kysytty.

– Vaikka opiskelijoilla oli toki myös pedagogisia päämääriä, meitä hämmensi se, että vain kolmasosalla oli yhteiskunnallisia tavoitteita tai päämääriä, Kuusisto kuvailee.

Näitä asioita opettajaopiskelijat listasivat päämääriksi työlleen​

  • 32 % yhteiskunnalliset päämäärät, kuten tasa-arvon ja vihreiden päämäärien edistäminen

Koko uutinen:


Tulevien opettajien päämäärät työlleen ovat itsekeskeisiä – tästä syystä siitä voi olla huolissaan​

Suurin osa opettajiksi opiskelevista haluaa toteuttaa itseään ja elää mukavaa elämää. Vain kolmasosa tulevista opettajista haluaa edistää yhteiskunnallisia asioita, kertoo tutkimus.


Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa meidänopettajaksi opiskelevista haluaa olla onnellisia.
0:04




-0:47


Tutkija Elina Kuusisto Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta kertoo videolla, millaisia elämänpäämääriä opettajaksi opiskelevilla on. Video: Petra Ketonen / Yle, Marjut Suomi / Yle.
Petra Ketonen
8:27

Jos joku on kuvitellut opettajaopiskelijat jonkinlaisiksi maailmanparantajiksi, tämä käsitys ei tuoreen tutkimustiedon mukaan pidä paikkaansa.

Tutkija Elina Kuusisto on tutkinut kollegansa Inkeri Rissasen kanssa Tampereen yliopiston opettajaopiskelijoiden elämänpäämääriä. Elämänpäämäärä tarkoittaa pitkäaikaista ja ihmiselle merkityksellistä tavoitetta, toimintaa tavoitteen saavuttamiseksi ja muiden hyväksi toimimista.

Suurin osa opettajaksi opiskelevista osoittautui elämänpäämääriltään itsekeskeisiksi.

– He haluavat elämässä olla onnellisia, toteuttaa itseään, saada kodin ja perheen ja elää mukavaa elämää, tutkija Elina Kuusisto kuvailee.

Tuleva työ on ennen kaikkea väline, jonka avulla opettajaopiskelijat saavat mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä elämään. Työ tuo taloudellista turvaa ja toimeentuloa. Myös opettajien työ- ja loma-aikoja pidettiin tärkeinä.

– Vaikka opiskelijoilla oli toki myös pedagogisia päämääriä, meitä hämmensi se, että vain kolmasosalla oli yhteiskunnallisia tavoitteita tai päämääriä, Kuusisto kuvailee.

Näitä asioita opettajaopiskelijat listasivat päämääriksi työlleen​

  • 62 % työn tuoma mielekkyys, oppiminen, työstä nauttiminen
  • 40 % hoiva ja hyvinvointi
  • 32 % yhteiskunnalliset päämäärät, kuten tasa-arvon ja vihreiden päämäärien edistäminen
  • 29 % kasvun ja oppimisen tukeminen
  • 19 % toimeentulo, työaika, lomat
Lähde: Kohti päämäärätietoista yhteiskunnallista opettajuutta? Elina Kuusisto ja Inkeri Rissanen, Tampereen yliopisto, 2023

Millainen opettajasukupolvi on tulossa?​

Tutkija Elina Kuusisto pitää tutkimustulosta huolestuttavana. Itsekeskeiset päämäärät ovat Kuusiston mielestä ristiriidassa opettajan ammatin ydintehtävän ja luonteen kanssa.

– Opettajan työn luonne on vahvasti eettinen ja yhteiskunnallinen. Opettajuuden ytimessä on oppilaan oppimisen, kasvun ja kehittymisen tukeminen ja tämän kautta yhteiskuntaan vaikuttaminen. Jos opettajan intressien ytimessä on itsekeskeisyys, opettajan ammatin tavoitteet eivät välttämättä toteudu, hän sanoo.

Silmälasipäinen nainen seisoo lammen rannalla, hymyilee ja katsoo kameraan.


Elina Kuusisto yllättyi siitä, kuinka pienellä osalla opettajista oli yhteiskunnallisia päämääriä: ”Ainoastaan noin 30 prosentilla oli edes jonkinlainen ajatus siitä, että he haluaisivat edistää yhteiskunnallisia asioita kuten tasa-arvoa, vihreitä arvoja tai parantaa maailmaa yleisellä tasolla.” Kuva: Petra Ketonen / Yle
Tutkimuksen pohjana on William Damonin kehittämä elämänpäämääräteoria, joka taas on saanut innoituksen natsien keskitysleireiltä selvinneeltä Viktor Franklilta. Logoterapian kehittäjänä tunnettu Frankl tuli siihen tulokseen, että ihminen kestää mitä vain, jos hänen elämällään on tarkoitus.

Elina Kuusisto on huolissaan siitä, kuinka uusi opettajasukupolvi jaksaa työssään. Jos opettajan työhön lähdetään pääasiassa ajatuksella, mitä työ antaa itselle, myös työssä jaksaminen voi tulla haastavaksi.

– Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että itsen ulkopuolelle suuntaavat päämäärät tuovat mielekkyyttä ja sinnikkyyttä myös haastaviin tilanteisiin, joita opettajan työssä myös väistämättä kohdataan.

Kuusiston mielestä tutkimustulos kertoo, että opettajakoulutuksessa pitää painottaa työn yhteiskunnallista merkitystä.

– Toivon, että meillä on tulevaisuudessa opettajia, joilla on motivaatiota ja voimavaroja lähteä vaikuttamaan rakenteisiin ja puuttumaan hankaliin työolosuhteisiin.

Ihmisen päämäärät muuttuvat elämän aikana, ja niin voi käydä myös tutkimuksen kohteille. Tampereen yliopistossa tehtyyn tutkimukseen osallistui noin 500 opintojen alkuvaiheen opettajaopiskelijaa.

Suomalaisopiskelijoiden elämänpäämäärät ovat useimmiten itsekeskeisiä​

Opettajaopiskelijoita koskeva tutkimus on jatkoa toiselle alkuvuodesta julkaistulle tutkimukselle (siirryt toiseen palveluun), jossa selvitettiin suomalaisten ja hollantilaisten korkeakouluopiskelijoiden elämänpäämääriä.

Suomesta tutkimukseen osallistui eri alojen opiskelijoita Tampereen yliopistosta ja Tampereen ammattikorkeakoulusta. Myös siinä selvisi, että suomalaisopiskelijoiden elämänpäämäärät ovat useimmiten itsekeskeisiä.

Itsekeskeiset päämäärät olivat yleisiä etenkin tekniikan ja talouden opiskelijoilla. Sitoutumattomia oli varsinkin tekniikan ja talouden opiskelijoissa.

Hollantilaisista opiskelijoista taas suurin osa kuului päämäärätietoisiin, joilla on pyrkimys auttaa muita.

Näin suomalaisten opiskelijoiden päämäärät jakautuvat​

36 % itsekeskeisiä – tavoitteena oman onnellisuuden lisääminen
29 % päämäärätietoisia – pyrkimyksenä auttaa myös muita kuin itseä
22 % haaveilijoita – halu tehdä maailmasta parempi, mutta ei vielä keinoja siihen
13 % sitoutumattomia – ei elämänpäämäärää
Lähde: Life purposes: Comparing higher education students in four institutions in the Netherlands and Finland, 2023
Tutkija Elina Kuusisto sanoo, että päämääräteorian näkökulmasta itsekeskeisyys ei ole hyväksi millään alalla.

– Samaan tapaan kuin opettajat myös sairaanhoitajat, insinöörit, ekonomit ja tradenomit tekevät vastuullista työtä, jossa tulisi toimia potilaan tai asiakkaan parhaaksi eettisesti ja yhteiskunnallisesti kestävällä tavalla, hän sanoo.

Itsekeskeisyyden korostuminen voi olla laajempi ilmiö. Tutkimusten mukaan ihmisten päämäärät ovat muuttuneet entistä itsekeskeisemmiksi myös esimerkiksi Kiinassa ja Iranissa, jotka ovat perinteisesti kollektiivisia kulttuureita.

Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit kommentoida lauantaihin 5. toukokuuta kello 23:een saakka.
 
Tämä lienee sopivampi ketju jatkokeskustelulle toisesta ketjusta:
Olisiko masennuksen sijasta enemmän kyse kasvatuskulttuurin muutoksesta? Eli siinä missä ennen olisi todettu, että "menet kouluun tai itket ja menet", niin nyt jäädään neuvottelemaan sen syrjäytymässä olevan lapsen kanssa, eikä siitä neuvottelusta sitten tule juuta eikä jaata.
Kyse on aika monisyisestä ilmiöstä, joka alkoi hieman ennen koronaa ja paheni koronan aikana.

Perinteiset pinnarit oli/on helppoja. Ne eivät tule koúluun, koska haluavat tehdä jotain muuta. Ne pelaavat netissä, katsovat pornoa, varastavat kaupasta, juopottelevat, käyttävät huumeita, huoraavat tms. Tämä nykyinen ilmiö taas on, että oppilas "ahdistuu" (=mystinen pahaolo, jota ei voi tarkemmin määritellä) koulussa. Hän ei pysty tulemaan kouluun, koska tuntee olonsa ahdistuneeksi. Hän haluaisi tulla kouluun, mutta ei kykene.

Perskohtainen näkemykseni on, että nämä oppilaat eivät lähtökohtaisesti teeskentele. Jokin koululuokassa saa heidät reagoimaan erittäin voimakkaan negatiivisesti. Edelleen perskohtaisen näkemykseni mukaan osa syy on nykyisessä kasvatuksessa. Huoltajat eivät käytä enää pakkoa lasten kasvatuksessa, jolloin lapsen tahto pystyy ylittämään huoltajan tahdon. Lisäksi nykyään huoltajat korostavat myös omassa elämässään "kivaa", eli jokin ei ole kivaa tai ehkä paremminkin, jos jokin on riittävän vastenmielistä, sitä ei tarvitse tehdä. Myös nykyaika lisää ilmiötä, sillä mielenterveysongelmista on tullut tietynlainen trendi. Joidenkin nuorten mielestä MT-ongelmat ovat "cool" ja tapa erottua muista. Tällaiset nuoret eivät tietenkään ole oikeasti mielenterveysongelmaisia, eivätkä ymmärrä, mistä on kyse. Aika kuvaava oli näkemäni Touretten-syndroomaisen nuoren TikTok-video, jossa hän yrittää avata Tourettea kivuliaine kouristuksineen ja tic-liikkeineen. "Et oikeasti halua tätä."

Silti edelleenkin syyllistän eniten meitä vanhempia. Jos me vanhemmat emme kasvata lapsiamme, niin ne kasvavat miten sattuu. Kaikkien kohdalla kasvatus ei auta tai ehkä paremmin, se ei pysty kaikkeen. Esimerkiksi ADHD-lapsesta on aika turha yrittää tehdä 24/7 paikallaan kiltisti istuvaa suorittajaa, mutta jotain sen kanssa voi tehdä. Minulle on tullut oppilaita, joilla on vaikkapa autismi-diagnoosi ja saatesanat "Mitään tämä ei opi, mutta katso, että ei fyysisesti vahingoita ketään pahasti." Yksikään oppilas ei ole vahingoittunut oppitunneillani ja kaikki ovat oppineet jotain ja jopa pystyneet osoittamaan oppimistuloksia kokeissa. Itse selitän aina kollegoille, esimiehille ja huoltajille, että tajuaahan se autistikin, että fiksumpi antaa periksi. Jos kiviseinä sanoo, että pitää tehdä jotakin, niin ihminen tekee jotakin. Eikä tämä tarkoita mitään huutamista ja uhkailua, vaan yksinkertaista tinkimättömyyttä. Asetetaan realistiset tavoitteet ja pidetään niistä kiinni, mutta ei yritetä juosta ennen kuin opitaan kävelemään.

Kun syyllistämme lapsia kännykänkäytöstä ja somettamisesta, meidän pitäisi miettiä myös omaa toimintaamme. Minkälaisen esimerkin annamme lapsillemme? Montako tuntia itse käytämme ruudun äärellä? Tietysti myös sitä, että rajoitammeko lasten ruutuaikaa? Googlen Family Link on aika tehokas tapa puuttua lasten ruutuaikaan, samoin siihen, mitä siellä netissä tehdään.

Mutta eivät nämä helppoja kysymyksiä ole. Aika kuvaavaa on, että näiden kanssa painitaan koko Suomessa ja meidän kaupungissamme annettiin ehdottoman velvoittavia (joskin aika paskoja) määräyksiä virkamiesten suorittavalle portaalle. Vaikka moni kollega ei sitä ymmärtänyt, kyse oli oikeasti heränneestä huolesta ja hyvin harvinaisesta pikkutarkasta puuttumisesta opettajien työnkuvaan.
 
Kirjoitin toisaalle ruotsin opiskelusta. Nyt minusta on alkanut tuntua siltä, että ehkä pakkoruotsista pitäisi luopua ja korvata se pakkonorjalla.

"Norjalla??!!"

1. Se on skandinaavinen kieli, helpompaa kuin ruotsi ja avaa paremmin ovet myös tanskalaiseen kulttuuripiiriin.
2. Sillä ei ole samaa historiallista painolastia kuin ruotsilla.
3. Jos haluamme kansakuntana johonkin vaikutuspiirimme ulottaa, niin Jäämerelle vaiko Tukholmaan? No, sitähän minäkin.
 
Professori Brunila totesi eräässä haastattelussa, että kolutus on alistettu vaihtuvien poliittisten ideologioiden ja valtakamppailujen kohteeksi.
Globalisoituva koulutuspolitiikka säätelee kansallista koulutusta. Säätelyn taustalla on kaiken alistuminen taloudelle. Koulutuksen on oikeutettava olemassaolonsa osallistumalla taloudellisen hyödyn tuottamiseen.

Mutta miksi annamme koulutuksen markkinoille ja vaihtuville agendoille kysymättä, millaiselle tietokäsitykselle toiminta nojaa?

Professori Antti Saaren mukaan sivistystä pyrkivät määrittelemään tahot, jotka näkevät koulutuksen välineenä yritysten ja kansakuntien kilpailukyvyn edistämiseen. Jos koulutuksen pitää tuottaa mahdollisimman tehokkaasti tutkintoja ja osaamista, koulujen arjesta tulee entistä kiireisempää.

Tietenkin se on uhka jaksamiselle ja myös sivistykselle.
 
Back
Top