Koulutus 100+

Jaahas. Toinen lakkokierros alkoi. Edellinen kaksi päivää nyt oli koulun kannalta se ja sama, mutta tämä viikon rypistys alkaa jo vaikuttaakin, etenkin tässä vaiheessa lukuvuotta.

Meikäläisellä kävi vielä niin onnekkaasti, että KAIKKI 8.-luokkien ja 9.-luokkien kokeet sattuivat tähän lakon ajalle. :D

No, koska lakonalaista työtä ei tehdä jälkikäteen, niin silloin kokeita ei siirretä, vaan ne jäävät pitämättä. Lisäksi kokeiden siirtäminen olisi käytännössäkin melko vaikeaa, koska koepäivät on varattu jo aikoja sitten ja meillä lähtökohta on, että kolmena peräkkäisenä päivänä ei saisi olla kokeita ja samana päivänä ei voi olla kahta koetta (poikkeuksena yleinen rästikoepäivä ja yksittäiset oppilaat). Onneksi arvioituja suorituksia on jo useampia, joten arvosanan pystyy kyllä antamaan ihan kunniallisesti. Ongelmana on, että molemmilla luokilla on kyseessä päättöarvio (kaseilla historiasta ja yseillä yhteiskuntaopista). Osa arvosanoista on kiikun-kaakun ja olisi hyvä tarjota mahdollisuus lisänäytöille niitä haluaville. OAJ:n ohjeistus tarjoaa mahdollisuuden arvioitavien töiden (esim. kokeiden) järjestämiseen, mikäli opettaja katsoo sen tarpeelliseksi. Siispä kävin arvosanat kaikkien oppilaiden kanssa läpi arviointikeskustelussa ja tarjosin "rajatapauksille" mahdollisuutta korottaa arvosanaansa erillisessä korotuskokeessa koulupäivän jälkeen. Koe on sama, joka olisi pidetty ilman lakkoa. Osa oli tyytyväisiä tämänhetkiseen arvosanaansa, mutta osa halusi kokeilla korottamista. Jännä nähdä, moniko sitten viikon tai kahden jälkeen oikeasti vaivautuu tulemaan paikalle...

Edit.
Hassuinta tässä on oikeastaan se, että koska ollaan lakossa, ei saa käyttää työnantajan palveluita. Siispä ei tarvitse seurata Wilmaa eikä sähköpostia tai siihen kytkettyjä muita palveluita, uten Google Classrooma. Ainoa mikä (ihan pikkuisen) kirpaisee henkilökohtaisesti on, että Youtube-tili, jolla olen julkaissut materiaalia, ei ole käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
EK kirjoitti aiemmin lukutaidon merkityksestä. No, olen ollut läsnä amk-luennolla (vajaa 10 v. sitten), jonka piti normaalisti yliopistossa opettava nainen. Hänen lausahduksiaan:
-"Kuka viittii paksui kirjoi lukea?"
-"Kirjaimet korvautuvat kuvasymboleilla."

Että sellaista "sivistystä" Itä-Suomen yliopistosta.
 
EK kirjoitti aiemmin lukutaidon merkityksestä. No, olen ollut läsnä amk-luennolla (vajaa 10 v. sitten), jonka piti normaalisti yliopistossa opettava nainen. Hänen lausahduksiaan:
-"Kuka viittii paksui kirjoi lukea?"
-"Kirjaimet korvautuvat kuvasymboleilla."

Että sellaista "sivistystä" Itä-Suomen yliopistosta.
Meitä on joka junaan. Hämmästyttävää kyllä, kaikki yliopistoilla työskentelevät ihmiset eivät pidä lukemisesta tai kirjoista.

Tuo kuvasymbolijuttu on aina silloin tällöin esiin nouseva ajatus/teoria ja tietyssä mielessä pitää jo paikkansa, esim. halpatyövoimaa käyttävillä aloilla jenkeissä. Sieltä se pukkaa sitten muuallekin maailmaan, koska on tehokas. Jenkeissä esim. pikaruokapaikoissa työvoima on vähän koulutettua eikä välttämättä kielitaitoista. Kun kassakoneen napeissa on kuvat/symbolit, luku- ja/tai kielitaidotonkin pystyy käyttämään laitetta ilman pitkää koulutusta. Nykyisten pikaviestisovellusten on ennustettu tekevän lukutaidolle tepposet, kun kaikki ilmaistaan lyhennettynä apinakielenä ja koristellaan erilaisilla hymiöillä.

Olen joskus kuunnellut esim. Helsingin yliopistolla työskentelevän henkilön puhuvan aiheesta. Vaikutti ihan sivistyneeltä.
 
Mikähän siinä on, että tekstivihaajat ovat niin johdonmukaisesti englanninkielisistä maista. Voisin kuvitella, että jos Ranskassa joku tuollaisia ehdottelisi, hänet naurettaisiin kuoliaaksi.

Asiaa liipaten: Eräs jenkkikustantaja perusteli liehutaittoa (siitä pitäisi antaa automaattinen kuolemantuomio) sillä, että sen "ansiosta" ei tarvitse käyttää tavutusta. Tavuviivat rivin lopussa kuulemma ovat purukumikansalle "distraction".
 
Meitä on joka junaan. Hämmästyttävää kyllä, kaikki yliopistoilla työskentelevät ihmiset eivät pidä lukemisesta tai kirjoista.

Tuo kuvasymbolijuttu on aina silloin tällöin esiin nouseva ajatus/teoria ja tietyssä mielessä pitää jo paikkansa, esim. halpatyövoimaa käyttävillä aloilla jenkeissä. Sieltä se pukkaa sitten muuallekin maailmaan, koska on tehokas. Jenkeissä esim. pikaruokapaikoissa työvoima on vähän koulutettua eikä välttämättä kielitaitoista. Kun kassakoneen napeissa on kuvat/symbolit, luku- ja/tai kielitaidotonkin pystyy käyttämään laitetta ilman pitkää koulutusta. Nykyisten pikaviestisovellusten on ennustettu tekevän lukutaidolle tepposet, kun kaikki ilmaistaan lyhennettynä apinakielenä ja koristellaan erilaisilla hymiöillä.

Olen joskus kuunnellut esim. Helsingin yliopistolla työskentelevän henkilön puhuvan aiheesta. Vaikutti ihan sivistyneeltä.
Jopa suomessa näkyy, ettei osata, tai viitsitä lukea ohjeita. Eikä kyse ole edes mistään heikolla älykkyysosamäärällä varustetuista yksilöistä. Luetun ymmärtäminen heikkenee ja se on paitsi valitettavaa, myös vaarallista.
 
Tuo kuvasymbolijuttu on aina silloin tällöin esiin nouseva ajatus/teoria ja tietyssä mielessä pitää jo paikkansa, esim. halpatyövoimaa käyttävillä aloilla jenkeissä. Sieltä se pukkaa sitten muuallekin maailmaan, koska on tehokas. Jenkeissä esim. pikaruokapaikoissa työvoima on vähän koulutettua eikä välttämättä kielitaitoista. Kun kassakoneen napeissa on kuvat/symbolit, luku- ja/tai kielitaidotonkin pystyy käyttämään laitetta ilman pitkää koulutusta. Nykyisten pikaviestisovellusten on ennustettu tekevän lukutaidolle tepposet, kun kaikki ilmaistaan lyhennettynä apinakielenä ja koristellaan erilaisilla hymiöillä.

Yhtäällä symbolien lisääntyminen uhkaa lukutaitoa, toisaalla puolestaan kirjaimien käyttö uhkaa kirjoitustaitoa.

Kiinassa ja Japanissa etenkin kännykällä kirjoittaminen tapahtuu pääpiirteissä latinalaisaakkoset + esitäyttö toiminnolla.

Eli kiinan/japanin kielistä sanaa aletaan kirjoittaa länsimaisilla aakkosilla, ja kirjainten lisääntyessä esitäyttönä oleva harakanvarvas-symboli muuttuu.

-> Seurauksena nuoret eivät enää osaa käsin piirtää harakanvarvas-symboleja, vaan ovat oppineet ajattelemaan kirjoitusmerkit länsimaisten kirjaimien kautta.

 
Jopa suomessa näkyy, ettei osata, tai viitsitä lukea ohjeita. Eikä kyse ole edes mistään heikolla älykkyysosamäärällä varustetuista yksilöistä. Luetun ymmärtäminen heikkenee ja se on paitsi valitettavaa, myös vaarallista.

Valitettavasti monessa paikassa ei tunnuta tajuavan, miten vaativa suoritus vähänkään monimutkaisemman systeemin tai prosessin ohjeistaminen on. Olen itsekin jättänyt ohjeet muutaman kerran lukematta ihan niiden surkean laadun takia. Tekijöinä ilmeisesti ollut juuri näitä heikolla luetun ymmärryksellä varustettuja yksilöitä. Ja seuraava sukupolvi oppii paskan laadun vakio tuotteeksi...
 
Valitettavasti monessa paikassa ei tunnuta tajuavan, miten vaativa suoritus vähänkään monimutkaisemman systeemin tai prosessin ohjeistaminen on. Olen itsekin jättänyt ohjeet muutaman kerran lukematta ihan niiden surkean laadun takia. Tekijöinä ilmeisesti ollut juuri näitä heikolla luetun ymmärryksellä varustettuja yksilöitä. Ja seuraava sukupolvi oppii paskan laadun vakio tuotteeksi...
Totta tuokin, mutta itse puhun ihan sellaisesta tavallisesta ja lyhyestä ohjeesta joka on reilusti lyhyempi kuin yksi A4.
 
Tulipa vaihdettua 9.-luokan yhteiskuntaopin oppikirjaa, kun vanhassa oli vielä Matti Vanhanen pääministerinä ja opusten fyysinen kunto alkoi olla sitä luokkaa, ettei niitä voinut enää oppilaille jakaa. Jos olisin tajunnut, että asiasisältöjä on karsittu NÄIN rankasti, olisin sinnitellyt vanhoilla vielä pari vuotta ja tehnyt jonkun oman virityksen. Ei ihme, että lapset ei tiedä mitään, kun ei niille oppikirjassa edes oikein yritetä kertoa mitään.
 
Tulipa vaihdettua 9.-luokan yhteiskuntaopin oppikirjaa, kun vanhassa oli vielä Matti Vanhanen pääministerinä ja opusten fyysinen kunto alkoi olla sitä luokkaa, ettei niitä voinut enää oppilaille jakaa. Jos olisin tajunnut, että asiasisältöjä on karsittu NÄIN rankasti, olisin sinnitellyt vanhoilla vielä pari vuotta ja tehnyt jonkun oman virityksen. Ei ihme, että lapset ei tiedä mitään, kun ei niille oppikirjassa edes oikein yritetä kertoa mitään.
Idiokratia nousee... :censored:

 
Voe Jeesus! Nyt kyllä Jaakko Tepon sannoessa "rintaan pistää ja viluttaa"!

Paikallislehdessä hyvää tarkoittava toimittaja teki muutama päivä sitten jutun siitä, miten huoltaja joutui riitelemään koulun kanssa lapsen saamasta oppimisen tuesta. Lopulta tapaus oli mennyt AVI:in, joka linjasi, että koulu ei voi vedota resursseihin, vaan sen on järjestettävä oppilaalle tämän tarvitsema tuki. Toimittaja tietenkin jatkoi vielä pari päivää myöhemmin "uutisanalyysillä" eli kolumnilla, jossa syyllisti vähän lisää "koulua" siitä, että se ei tarjoa oppilaille tarvittavia tukitoimia.

Asia sinänsä on oikea. Itse peruskoulun riviopettajana olen sitä mieltä, että kaikki tukea tarvitsevat oppilaat eivät saa tarvitsemaan saa tukea.

Kuitenkin olen myös sitä mieltä, että välttämättä se "koulu" ei ole se oikea maalitaulu tässä asiassa. Vedetään hatusta kuvitteellinen tilanne, jossa meillä on viisi luokkaa, joissa jokaisessa on yksi oppilas, joka tarvitsee tukipäätöksen mukaan koulunkäynninohjaajan tukea. Kuitenkin koululla on käytössään kaksi koulunkäynninohjaajaa. Tämä tarkoittaa, että joka tunti kolme oppilasta jää vaille päätettyä tukea. Kuitenkin kannattaa ymmärtää, että mikäli rehtori palkkaa ne puuttuvat kolme kouluavustajaa, on hän pian entinen rehtori, sillä hän ylittää budjettinsa reippaasti ja siitähän ei rahoista päättävä kaupungin koulupalvelukeskus tykkää yhtään. Niinpä jutun maalina ei mielestäni pitäisi ollakaan se yksittäinen "koulu" tai rehtori, vaan "kaupunki", joka päättää niistä resursseista.

Ja tietenkin voidaan kuvitella vielä pahempiakin tilanteita kuin tuossa edellisessä esimerkissä. Koulussa on 350 oppilasta, vuosiluokat 1-6, opetusryhmiä 14 sekä yksi erityisopettaja ja kaksi koulunkäynninohjaajaa. Koululle ohjataan kaupungin toimesta lisäresurssina yksi erityisopettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja. Kuitenkin samalla kouluun perustetaan kaupungin toimesta yksi erityisopetuksen pienryhmä erityistapauksia varten, johon kerätään oppilaita useammasta koulusta. Samalla määrätään, että ryhmässä on oltava yksi erityisopettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja jatkuvasti. Samaan aikaan sairaanhoitopiiri ilmoittaa, että kahdella eri luokalla on molemmissa yksi oppilas, joka terveydentilansa vuoksi tarvitsee koko koulupäivänsä ajan koulunkäynninohjaajan jatkuvan läsnäolon noin käsivarrenmitan päässä. Lisäksi aiemmin talossa olleen erityisopettajan tehtävää muutetaan niin, että hänelle muodostetaan erillinen pienryhmä, jossa on jatkuvasti samat oppilaat. Kun lisäksi vielä kaikkiin "normaaleihin" opetusryhmiin tulee joka vuosi 1-5 tuen päätöstä, paraneeko vai heikkeneekö tuen saajien tilanne edellisestä vuodesta vai paraneeko noiden yhden erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajan myötä? Tilastoissa lisäresurssi näkyy siten, että erityisopetuksen määrä kasvoi 100% ja koulunkäynninohjaajien määrä kasvoi 50%.
 
Lainataan tuolta sekalaisesta mussuttelusta.
Koulu on rikki -Sarek1damuksen synkkää pohdintaa. Jos halutaan, voin siirtää koulutusketjuun.

Koulutuksen ongelmista voisi näillä kilometreillä kirjoittaa suhteellisen paksun kirjan, joten oiotaan vähän mutkia ja tiivistellään tarinaa. Olkoon tämä vaikka ensimmäinen palanen palapelissä eli koulutuskalenterin vähemmän yllätyksiä sisältävä luukku 1.

Oppiminen ja oppimisen perusprosessi ihmisen nupin sisällä ei ole aikain saatossa muuttunut miksikään ja ikäkauteen kuuluvaa kehitystasoa ei ole syytä jättää huomiotta. Tätä ei aina oteta opetuksen ”kehittämisessä” huomioon. Koulutusjärjestelmän uudistamisessa kentän asiantuntijoiden kokemusta ja ääntä ei haluta kuulla, vaan suunnittelua johdetaan joskus näennäistutkimuksen avulla mutta yleensä aina toimistopöydän tai jonkun muun eristyskammion takaa. Yhteiskunnan tarpeita ja tilannetta ei osata jostain kumman syystä huomioida eli se iso kuva eli koulutusjärjestelmän kokonaistarkastelu ja työmarkkinoiden koulutustarpeiden huomioiminen on säntäilevää ja yksisilmäistä.

Tällä hetkellä koulutusjärjestelmä perusopetuksesta korkea-asteen koulutukseen on hukkataipaleella eikä tuota laatua. 2000 -luvun taitteen tienoilla delegaatio pizzakolmion oliivista tuli tänne pohjoiseen ja kertoi suuressa AVIn järjestämässä foorumissa, kuinka tulevaisuuden Suomessa 2/3 väestöstä suorittaa korkeakoulututkinnon. Hienoa, eikö vain? Pyysin puheenvuoroa, esittelin itseni ja kysyin kohteliaasti, olivatko ajatelleet sitä, että 1. Mistä kaikille korkeakoulutetuille löytyy koulutusta vastaavaa työtä ja 2. Mistä löydämme riittävästi sellaista koulutettavaa ”materiaalia”, joka kykenee läpäisemään tutkintovaatimukset (ellei niitä alenneta merkittävästi) sekä 3. Mistä löydämme työntekijät niihin töihin, joissa ei tarvita korkeakoulututkintoa mutta ammattitutkinto ja erityisesti ammattiosaaminen ovat kovaa valuuttaa? Vastausta ei tullut. Muuan presidentti kertoili kyllä myöhemmin, että Suomesta rakennetaan palveluyhteiskunta ja että ”gläbälisäätiö” on hieno asia ja että meistä tulee korkeasti koulutettuja.

Maahanmuutto* ei ole ainakaan toistaiseksi ratkaissut tätä korkeakoulutuksen dilemmaa, sillä tänne tulevia ihmisiä ei seulota koulutettavuuden suhteen. Tulijoista suurin osa on eri syistä* oppimiskyvyltään heikkoja (mutta teräviäkin kyniä on!) ja kantasuomalaisten syntyvyys sukeltaa. Viidennes pienenevistä ikäluokista on tehostetun tai erityisen tuen piirissä ja trendi on ollut jatkuvasti kasvava. Suhteellinen kasvu on hurjaa myös lastensuojelun tarpeen ja toimien piirissä**. (Palaan noihin tähtiasioihin myöhemmin.)

”Uudistamispakko” olkoon nimitys sille, että pizzakolmion oliivissa virkakausien jatkumisen varmistamiseksi täytyy saada sulka hattuun. Opetuksen uudistaminen tapahtuu syklisesti; jo aiemmin tunnettuja asioita ”keksitään” aina välillä uudestaan ja hierotaan pintaan uutta terminologiaa ja lisäksi mukaan kehitetään jokin ideologia, josta tehdään enemmän tai vähemmän dogma. Jos olet eri mieltä, olet kerettiläinen jne. Hiljattaisia ja pahaa tehneitä dogmaattisia uudistuksia ovat mm. inkluusio ja itseohjautuvuus. Jälkimmäinen ei tahdo onnistua edes aikuisilta. Varttuneemmat muistanevat 70-luvun joukko-opin, joka oli aika mielenkiintoinen kokeilu jos asian näin ilmaisee.

Uudistamisen välineenä ovat myös hankkeet. Jotkut näistä ovat erittäin hyviä (pitkään jatkunut koulujen kerhotoiminnan kehittämishanke (y)) ja sitten on niitä, joiden tuottama hyöty ja lisäarvo koululle on näennäistä. Opettajan työhön on ympätty kaikkea sellaista, joka on pois varsinaisesta opetustyöstä oppilaiden kanssa. Paperisota erilaisten kirjaamisten ja kyselyjen kanssa, hankehumpat sekä Wilmaviestittely ja palaverit kesken työpäivän ovat pois opetuksesta.

Koulurakentamisessa lähdettiin laukalle avointen oppimisympäristöjen ja jättimäisten tehdaskoulujen suhteen. Ryhmäkoot ovat myös paisuneet, vaikka lapset eivät ole samalla tavalla tottuneita ryhmässä toimimiseen ja ryhmänä käsittelyyn kuin vuosikymmeniä sitten. Avokonttoreiden ei todettu aikanaan toimivan edes aikuisilla, miksi lapsille piti tehdä tällainen källi?
Tehtyjä virheitä on koetettu parsia hupaisasti mm. satojen melua vaimentavien kuulokkeiden avulla sekä akustisten seinäelementtien pystyttämisellä verhojen seuraksi. Monen lapsen koulunkäynti kärsii sosiaalisesta kuormittumisesta inklusiivisessa koulussa ja etenkin avokonttorisellaisessa. Pienemmät kouluyksiköt ja erityiskoulut tukea tarvitseville voisivat tarjota rauhallisemman oppimisympäristön. Inkluusiota voidaan harjoittaa suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen palveluihin.

2000-luvulla eräs aikansa hallitus halusi digihumppaa kouluihin. Muuan insinöörismies ajoi digidigiä vahvasti, mutta söi vaalien jälkeen sanansa siitä, ettei koulutuksen rahoituksesta leikattaisi. Koodausta piti kaikkien opetteleman. Laitteet piti saada kaikille ja niiden uskottiin ratkaisevan kaiken. Tässäkin opetuksesta ja kasvatuksesta omasta mielestään tietävät tahot jättivät sen varsinaisen sisällön ja opettajien kouluttamisen jokseenkin herran haltuun.

Digilaitteiden ja sähköisten oppimisympäristöjen käyttö kannattaisi jättää kuorrutteeksi sitten kun perustaitoja on ensin jumpattu tarpeeksi. Kiire ja hökälehtäminen tuottaa keltaista ja sähköiset vempeleet tekevät lapset levottomiksi. Vähennetään ruutuaikaa ja valikoidaan sisältöjä. Verkkaiseen tahtiin etenevät luonto-ohjelmat eivät ole silloin tällöin katsottuna jäniskevennyksenä pahaksi. Lapsen kehitys ja siihen tarvittava aika on jätetty huomiotta, kun maalaillaan suuria vetoja taivaanrannalle. Annetaan koulupolun alkupuolella oppimiseen aikaa, kirjoitetaan käsin työkirjaan ja vihkoon (jolloin oppiminen yllättäen myös tehostuu motorisen funktion tukemana).

Olisiko korkea aika nostaa keskiöön välineaineiden keskeisten taitojen sekä käden taitojen kehittäminen? Lukulihas, kirjoituslihas ja laskemislihas kehittyvät samalla tavalla kuin hauislihas eli toistoilla ja variaatioilla, joiden hallinnan saavuttamisen jälkeen voidaan siirtyä soveltamaan opittua. Annetaan oppimiselle aikaa ja rauhaa.

Lasten tulisi antaa olla lapsia. Aikuisten maailmaa ja asioita tuputetaan ihan liian varhain. Lapsi ehtii potemaan sukupuoli-, ympäristö-, sota- ja kaiken maailman muuta ahdistusta aikuisenakin. Itseohjautuvuus ja itseoppiminen ovat kiertoilmaisuja sille, että oppilas (tai opiskelija) jätetään oman onnensa nojaan. Em. asiat eivät onnistu edes kaikilta aikuisilta, mutta lasten pitäisi pystyä olemaan oman oppimisensa asiantuntija.

Sama ongelma vaivaa toisen asteen koulutusta. Selkeä struktuuri ja asioiden ennakoitavuus vähentävät jännitystä ja helpottavat olennaiseen keskittymistä. Lukiolaiset joutuvat suunnittelemaan lukujärjestyksensä itse ja kilpailemaan keskenään siitä, pääsevätkö jollekin kurssille vai eivät. Kurssivalintojen aukeamista kytätään ja koetetaan iskeä halutut kurssit kiinni salamannopeasti. Jotkut jäävät nopen osille, voi voi. Ammatillisessa koulutuksessa lähiopetuksesta on tingitty ja opiskelijoita tungetaan työssäoppimisjaksoille ilman että oppilaitoksessa olisi harjoiteltu yksinkertaisimpiakaan työntekijän perustaitoja. Todistuksilla hakeminen yliopistoihin on paineistanut nuoria kilpailemaan arvosanasodassa, jossa opinnot venyvät kun opiskelupaikan saamiseksi täytyy kilpailla verisesti*** useiden ikäluokkien kanssa paremmista arvosanoista.

Tasokurssien poistaminen 80-luvun loppupuolella oli emämunaus. 7. vuosiluokalta alkaneen tasokurssijärjestelmän heikkoutena nykysilmin katsottuna oli, että se rajasi mahdollisuuksia hakea perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Oppimisen näkökulmasta tason mukaisessa ryhmäjaossa oli paljon hyvää; tasoryhmittely muutamissa oppiaineissa (siten että se ei rajoita yhteishakua ja siten, että ryhmien välillä voi siirtyä jos se on tarpeen) mahdollistaisi opetuksen antamisen kullekin oppilasryhmälle sopivalla tasolla ja menetelmillä.

Esimerkkitapaus: 90-luvulla eräällä paskakaupunnin yläkoululla 9. vuosiluokan oppilaiden matematiikan tunnit olivat lukujärjestyksessä yhtä aikaa. Oppilaat jakautuivat tasoryhmiin, jotka oli muodostettu oman toiveen ja opettajien ohjaamina. Ryhmien välillä oli mahdollista siirtyä. Opettajat sopivat keskenään vuosittain, mitä ryhmää kulloinkin opettivat. Hikarit etenivät lukion pitkän matematiikan sisältöihin, lukumääräisesti suurin keskiryhmä tavanomaiseen tahtiin ja hitaimmat oppijat keskittyivät ydinainekseen ja sen hyvään hallintaan. Yksikään 9. luokan oppilas ei tarvinnut erityisopettajan palveluita, vaikka muiden oppiaineiden tunneilla laaja-alaista erityisopetusta annettiin. Järjestyshäiriöitä ei ollut ja opettajat olivat motivoituneita. Kaikkien oppimistulokset olivat tasoon suhteutettuna hyviä.
Toistan jo edellisen viestini, eli olen kanssasi melko pitkälle samaa mieltä.

Mielestäni yksi muutos on A-Talkissa puhuneen rehtori Sarmolan (joka tosin on melko munapää, mutta nyt puhui asiaa) esiin nostama asenneongelma. Oppiminen ei enää kiinnosta lapsia. Ja kun se ei kiinnosta, niin ei myöskään opita. Myös huoltajat kyseenalaistavat voimakkaasti oppimisen tarpeen, esimerkkinä vaikkapa huoltajien ihmettely, mihin kertotaulua tarvitaan. Eikä kyse ole siis mistään "syrjäytyneistä" tai muista marginaaliin kuuluvista vanhemmista, vaan ihan "normaaleista", keskiluokan edustajista.

Toinen Sarmolan mainitsema asia on, että koetehtäviä joutuu miettimään aika tarkkaan. Kokeiden keskiarvot eivät välttämättä ihan hirveästi ole pudonneet tuon hänen sanomansa viiden vuoden aikana, mutta heikkojen arvosanojen määrä on kasvanut. Tämä siis vertailukelpoisissa kokeissa, eli pidän suunnilleen samat kokeet joka vuosi.
 
S2-oppilailla tarkoitetaan oppilaita, jotka opiskelevat suomea toisena kielenään.

Varissuon koulussa S2-oppilaiden osuus on 80 prosenttia. Myös muissa Varissuon kouluissa S2-oppilaiden osuus on suuri. Myös Lausteella on paljon S2-oppilaita.

Ei ihme että opetusministeri paniikissa pyrki sensuuriin. Onneksi toki Lin omat lapset menevät turvalliseen ruotsinkieliseen kouluun.
 
Lainataan tuolta sekalaisesta mussuttelusta.

Toistan jo edellisen viestini, eli olen kanssasi melko pitkälle samaa mieltä.

Mielestäni yksi muutos on A-Talkissa puhuneen rehtori Sarmolan (joka tosin on melko munapää, mutta nyt puhui asiaa) esiin nostama asenneongelma. Oppiminen ei enää kiinnosta lapsia. Ja kun se ei kiinnosta, niin ei myöskään opita. Myös huoltajat kyseenalaistavat voimakkaasti oppimisen tarpeen, esimerkkinä vaikkapa huoltajien ihmettely, mihin kertotaulua tarvitaan. Eikä kyse ole siis mistään "syrjäytyneistä" tai muista marginaaliin kuuluvista vanhemmista, vaan ihan "normaaleista", keskiluokan edustajista.

Toinen Sarmolan mainitsema asia on, että koetehtäviä joutuu miettimään aika tarkkaan. Kokeiden keskiarvot eivät välttämättä ihan hirveästi ole pudonneet tuon hänen sanomansa viiden vuoden aikana, mutta heikkojen arvosanojen määrä on kasvanut. Tämä siis vertailukelpoisissa kokeissa, eli pidän suunnilleen samat kokeet joka vuosi.

Asenneongelma ja oppimiseen liittyvä kiinnostuksen puute on asia, johon liittyviä osatekijöitä voisin omasta näkökulmastani valottaa seuraavaksi eli osassa 2.
 
Asenneongelma ja oppimiseen liittyvä kiinnostuksen puute on asia, johon liittyviä osatekijöitä voisin omasta näkökulmastani valottaa seuraavaksi eli osassa 2.
Mä olen täällä vastaanottavalla puolella (työnantajan edustajana) näitä samoja juttuja miettinyt ja huomannut, että kouluputkesta tulijoiden taso on laskenut. Itsellä on näistä rekryhommista kokemusta 80-luvulta alkaen ja tämä on mennyt tosi vaikeaksi. Osa nuorista on täysin hukassa elämänsä kanssa, vaikka olisi jokin ammattitutkinto suoritettuna. Kunto, niin fyysinen kuin henkinen, kehnolla tolalla, ammattioppilaitoksessa saatu ammattitaito vaatimaton ja sitten ihan yleinen ymmärrys lukutaito, peruslaskutaito, kyky muuttaa verbaalisesti tai paperilla saatu ohjeistus käytännön työsuoritukseksi heikkoa. Olen näitä nuoria yrittänyt työllistää ja mahdollistaa työuralle pääsemisen. Alle 25-vuotiaiden kanssa olemme epäonnistuneet, suurin osa tulijoista on päätynyt koeaikapurkuun. Karkeasti 80 % purettu, 20 % selvinneet koeajan. Eikä se vaatimusrima ole viime vuosina enää liian korkealla ollut. Nämä yksittäiset onnistumiset, missä syrjäytymisvaarassa ollut nuori on päässyt kiinni elämään ja perhekin perustettu, lämmittää mieltä. Ei tämä kuitenkaan täysin toivotonta ole.
Yksin peruskoulu ongelmineen tässä ei ole takana, tietenkään. Kotona ei vaadita, kouluhommat lööperiä ja ammatillinen koulutus kuulostaa olevan ihan leikkipeliä.
Tällaisella pikkukylällä korostuu, kun lukion käyneille ei paikkakunnalla ole jatkoa tarjolla, lähtevät muualle jatko-opiskelemaan ja lähes kaikki jäävät sille tielle. Paikallisella ammattioppilaitoksella vaikeuksia saada opiskelijoita ja kaikkihan sinne otetaan, joilla vain voi suussa sulaa. Rahoituksen ehtona tutkinnot, joten tutkintotodistus käydään tuomassa vaikka kotiin.

Mielenkiinnolla luen kokemuksia ja analyysiä sieltä koulujärjestelmän ytimestä.

Edit: Lähti keskeneräisenä, korjasin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen täällä vastaanottavalla puolella (työnantajan edustajana) näitä samoja juttuja miettinyt ja huomannut, että kouluputkesta tulijoiden taso on laskenut. Itsellä on näistä rekryhommista kokemusta 80-luvulta alkaen ja tämä on mennyt tosi vaikeaksi. Osa nuorista on täysin hukassa elämänsä kanssa, vaikka olisi jokin ammattitutkinto suoritettuna. Kunto, niin fyysinen kuin henkinen, kehnolla tolalla, ammattioppilaitoksessa saatu ammattitaito vaatimaton ja sitten ihan yleinen ymmärrys lukutaito, peruslaskutaito, kyky muuttaa verbaalisesti tai paperilla saatu ohjeistus käytännön työsuoritukseksi heikkoa. Olen näitä nuoria yrittänyt työllistää ja mahdollistaa työuralle pääsemisen. Alle 25-vuotiaiden kanssa olemme epäonnistuneet, suurin osa tulijoista on päätynyt koeaikapurkuun. Karkeasti 80 % purettu, 20 % selvinneet koeajan. Eikä se vaatimusrima ole viime vuosina enää liian korkealla ollut. Nämä yksittäiset onnistumiset, missä syrjäytymisvaarassa ollut nuori on päässyt kiinni elämään ja perhekin perustettu, lämmittää mieltä. Ei tämä kuitenkaan täysin toivotonta ole.
Yksin peruskoulu ongelmineen tässä ei ole takana, tietenkään. Kotona ei vaadita, kouluhommat lööperiä ja ammatillinen koulutus kuulostaa olevan ihan leikkipeliä.
Tällaisella pikkukylällä korostuu, kun lukion käyneille ei paikkakunnalla ole jatkoa tarjolla, lähtevät muualle jatko-opiskelemaan ja lähes kaikki jäävät sille tielle. Paikallisella ammattioppilaitoksella vaikeuksia saada opiskelijoita ja kaikkihan sinne otetaan, joilla vain voi suussa sulaa. Rahoituksen ehtona tutkinnot, joten tutkintotodistus käydään tuomassa vaikka kotiin.

Mielenkiinnolla luen kokemuksia ja analyysiä sieltä koulujärjestelmän ytimestä.

Edit: Lähti keskeneräisenä, korjasin.
Luetun ymmärtäminen heikkenee jatkuvasti. Muutama vuosi sitten näin tutkimuksen, jossa ekaluokan aloittavien lasten kesken heikoimmilla oli noin kolmannes siitä sanavarastosta, mikä kaikkein parhaiten pärjänneellä porukalla oli. Ja eron aiheutti käytännössä se, luettiinko lapsille iltasatu vai ei. Karkeasti 15% ysiluokkalaisista antaa monivalintatehtävässä "lievästä" rikoksesta elinkautisen.

Opetan taloustietoa ja vuodesta toiseen oppilaat laskevat prosenttilaskuissa, että 20% alennus paidan hinnassa tarkoittaa, että paita on kalliimpi kuin alkuperäinen hinta. Tai palkankorotuksen jälkeen bruttopalkka on pienempi kuin lähtöpalkka. Monet myös kertovat kernaasti, että prosenteilla tai laskuilla tai numeroilla ei ole mitään tekoa taloustiedossa.

Pahinta on mielestäni se rehtori Sarmolankin mainitsema välinpitämättömyys. Vain kivoihin asioihin jaksetaan panostaa. Jos asia tuntuu hankalalta, nostetaan heti kädet pystyyn ja lakataan yrittämästä "ku ei oo kivvaa". Ja kun sitten arvosanat tippuvat, kun ei yritetä, oppilaat ja huoltajat sekä koulukuraattorit ja -psykologit tai sosiaalitantat vaativat paitsi helpottamaan tehtäviä, myös nostamaan arvosanoja.

Kuitenkin se kärki on monessa suhteessa parempaa kuin aiempina vuosina, mutta suurin tason lasku on niissä "normioppilaissa", eli siinä 7-8 -porukassa.

Ja silti pitää muistaa, että jo 6000 vuotta sitten nuolenpääkirjoituksissa valitettiin, miten "nykynuoriso" oli pilalla...
 
Mä olen täällä vastaanottavalla puolella (työnantajan edustajana) näitä samoja juttuja miettinyt ja huomannut, että kouluputkesta tulijoiden taso on laskenut. Itsellä on näistä rekryhommista kokemusta 80-luvulta alkaen ja tämä on mennyt tosi vaikeaksi. Osa nuorista on täysin hukassa elämänsä kanssa, vaikka olisi jokin ammattitutkinto suoritettuna. Kunto, niin fyysinen kuin henkinen, kehnolla tolalla, ammattioppilaitoksessa saatu ammattitaito vaatimaton ja sitten ihan yleinen ymmärrys lukutaito, peruslaskutaito, kyky muuttaa verbaalisesti tai paperilla saatu ohjeistus käytännön työsuoritukseksi heikkoa. Olen näitä nuoria yrittänyt työllistää ja mahdollistaa työuralle pääsemisen. Alle 25-vuotiaiden kanssa olemme epäonnistuneet, suurin osa tulijoista on päätynyt koeaikapurkuun. Karkeasti 80 % purettu, 20 % selvinneet koeajan. Eikä se vaatimusrima ole viime vuosina enää liian korkealla ollut. Nämä yksittäiset onnistumiset, missä syrjäytymisvaarassa ollut nuori on päässyt kiinni elämään ja perhekin perustettu, lämmittää mieltä. Ei tämä kuitenkaan täysin toivotonta ole.
Yksin peruskoulu ongelmineen tässä ei ole takana, tietenkään. Kotona ei vaadita, kouluhommat lööperiä ja ammatillinen koulutus kuulostaa olevan ihan leikkipeliä.
Tällaisella pikkukylällä korostuu, kun lukion käyneille ei paikkakunnalla ole jatkoa tarjolla, lähtevät muualle jatko-opiskelemaan ja lähes kaikki jäävät sille tielle. Paikallisella ammattioppilaitoksella vaikeuksia saada opiskelijoita ja kaikkihan sinne otetaan, joilla vain voi suussa sulaa. Rahoituksen ehtona tutkinnot, joten tutkintotodistus käydään tuomassa vaikka kotiin.

Mielenkiinnolla luen kokemuksia ja analyysiä sieltä koulujärjestelmän ytimestä.

Edit: Lähti keskeneräisenä, korjasin.
Ai niin. Ei kyllä todellakaan käy kateeksi rekryyttien värvääminen nykyään.

Perinteinen työnteon kulttuuri on kuulemani ja kokemani mukaan hakusessa todella monella. Eikä pelkästään nuorilla, vaan myös aikuisilla.
 
Luetun ymmärtäminen heikkenee jatkuvasti. Muutama vuosi sitten näin tutkimuksen, jossa ekaluokan aloittavien lasten kesken heikoimmilla oli noin kolmannes siitä sanavarastosta, mikä kaikkein parhaiten pärjänneellä porukalla oli. Ja eron aiheutti käytännössä se, luettiinko lapsille iltasatu vai ei. Karkeasti 15% ysiluokkalaisista antaa monivalintatehtävässä "lievästä" rikoksesta elinkautisen.

Opetan taloustietoa ja vuodesta toiseen oppilaat laskevat prosenttilaskuissa, että 20% alennus paidan hinnassa tarkoittaa, että paita on kalliimpi kuin alkuperäinen hinta. Tai palkankorotuksen jälkeen bruttopalkka on pienempi kuin lähtöpalkka. Monet myös kertovat kernaasti, että prosenteilla tai laskuilla tai numeroilla ei ole mitään tekoa taloustiedossa.

Ja silti pitää muistaa, että jo 6000 vuotta sitten nuolenpääkirjoituksissa valitettiin, miten "nykynuoriso" oli pilalla...
No eihän sitä matematiikkaa joidenkin mukaan mihinkään tarvita elämässä, kun laskimet hoitavat kaiken. Kyllä tätä kuuli jo silloin kasarilla/ysärillä kun itse peruskoulua kävin. Joo, eihän sitä... Luetun ymmärtäminenkin on ihan turhaa, eihän sillä ole mitään väliä matematiikassakaan jos X:n arvoa ensin nostetaan 10%:lla ja myöhemmin toisella 10%:lla, niin sehän on X + 20%, vai eiks jeh...

Jos ei ensin osata perusasioita matematiikasta eikä myöskään luetun ymmärtämisen heikkouden takia tehtävänantoa, niin kyllähän siinä alkaa olemaan ainekset katastrofiin kasassa. Kun ei niitä burgerinkääntäjiäkään määräänsä enempää palkata...

Muistelisin jostain Valituista Paloista aikanaan lukea tuon nuolenpääkirjoittajan huolen nuorisosta. Taisin naurahtaa...
 
No eihän sitä matematiikkaa joidenkin mukaan mihinkään tarvita elämässä, kun laskimet hoitavat kaiken. Kyllä tätä kuuli jo silloin kasarilla/ysärillä kun itse peruskoulua kävin. Joo, eihän sitä... Luetun ymmärtäminenkin on ihan turhaa, eihän sillä ole mitään väliä matematiikassakaan jos X:n arvoa ensin nostetaan 10%:lla ja myöhemmin toisella 10%:lla, niin sehän on X + 20%, vai eiks jeh...

Jos ei ensin osata perusasioita matematiikasta eikä myöskään luetun ymmärtämisen heikkouden takia tehtävänantoa, niin kyllähän siinä alkaa olemaan ainekset katastrofiin kasassa. Kun ei niitä burgerinkääntäjiäkään määräänsä enempää palkata...

Muistelisin jostain Valituista Paloista aikanaan lukea tuon nuolenpääkirjoittajan huolen nuorisosta. Taisin naurahtaa...
Meidän koulussa on huoltaja ilmoittanut, että hänen lapselleen ei tarvitse kertotaulua opettaa, koska huoltajatkaan eivät koskaan ole moista "oikeasssa elämässä" tarvinneet. Ja nämä huoltajat olivat ns. keskiluokkaa. Mutta vissiin ei ole koskaan tarvinnut tuntipalkkoja tai kilohintoja laskea. Tämä taso on kuitenkin aika harvinainen.

Niitä "turhan hienoja asioita opetetaan" -vanhempia sensijaan on joka vuosi aika paljon.
 
Back
Top