Koulutus 100+

Tai vaihdetaan vuosiluokka-systeemiin, kuten Amerikassa. Laitetaan 3 vuotta Batchelor ja 2 vuotta Masters tutkintoihin. Opintotukea max 5 vuotta, jos pysyy opetuksessa mukana.

Samalla saadaan pois kaikenlaiset haahuilijat. Jos ei nappaa tai pärjää, voi suunnata amikseen tai Mäkkärin tiskille.

Ei meidän kannata tuottaa jotain 10 vuoden maistereita tyhjäntoimitusvirkoihin. Rahat loppuu kesken...
Euroopassa yliopistot lemppaavat ulos ne jotka eivät saavuta opintopistetavoitettaan, joka on luokkaa 66%.
Sisään pääsee helpommin, mutta ahkeruutta edellytetään. Mielestäni hyvä systeemi.
 
Euroopassa yliopistot lemppaavat ulos ne jotka eivät saavuta opintopistetavoitettaan, joka on luokkaa 66%.
Sisään pääsee helpommin, mutta ahkeruutta edellytetään. Mielestäni hyvä systeemi.
Tuota kaipasin itsekin omana opiskeluaikana. Tosin tietysti Kela tarkistaa opintopisteiden määrän ja jos niitä ei tule riittävästi ilman hyvää selitystä, tuki katkeaa ja joutuu takaisinperintään. Tai ainakin vielä parikymmentä vuotta sitten.
 
Laitetaanpa tiivistelmä aiheesta. Kela korkeakoulujen opintotuesta

Tukea myönnetään 48-57 kuukautta, riippuen suoritettavasta tutkinnosta ja sen laajuudesta (300-360 op, pisimmät eläinlääketieteen lisensiaatti ja lääketieteen lisensiaatti). Tähän ei voi itse vaikuttaa jälkikäteen, vaan nämä on jyvitetty Kelan toimesta. Jos haluat nostaa tukea 9 kuukautta vuodessa eli syys-toukokuun, pitää suorittaa 60 opintopistettä. Mikäli haluat tukea myös kesäkuukausille, joudut anomaan sitä erikseen ja myös tuolloin on opiskeltava.

Opintotuki koostuu opintorahasta (max. 279,38€), opiskelijan asumislisästä (max. 296€) ja opintolainasta (max 850€/kk). Maksimit täysi-ikäiselle, ei huoltajan luona tai tämän omistamassa kämpässä asuvalle.

Mikäli valmistut määräajassa, sinulla on oikeus opintolainahyvitykseen, jos lainaa on yli 2500€. 180 op:n tutkinnossa tavoiteaika on 3,5 lukuvuotta ja 270 op:n tutkinnossa 5 lukuvuotta. Hyvitys on 210 op:n tutkinnossa 4120€ ja 300 op:n tutkinnossa 6200€.

Saat ansaita "ylimääräistä" 1118€ jokaista tukikuukautta ja 3355€ jokaista tuetonta kuukautta kohti. Jos lasketaan 9 tukikuukauden mukaan, saat tienata yhteensä 20127€ ja 12 kuukauden mukaan yhteensä 13416€ vuodessa.

Että tuossapa nykyistä opintotukijärjestelmää. Ei tuolla nyt välttämättä hirveän kauaa loisita siellä yliopistolla. Jo 20 vuotta sitten suurempi ongelma oli se, että opiskelijat kävivät töissä opiskelun ohella ja tämä hidasti valmistumista. Lisäksi palkkatyö sitten houkutteli osan pois opinnoista. Näistä toisille kävi paremmin ja toisille huonommin työuran suhteen.

Itse tein oman alan töitä sopivasti ja lisäksi olin yhdessä melko rahakkaassa projektissa mukana, mutta valmistuin alle tavoiteajan. Tosin olisin valmistunut noin vuotta aiemmin, jos en olisi päässyt kyseiseen projektiin ja olisin tehnyt kunnianhimottoman gradun vaikka mäkihypyn kehityksestä Kainuussa 1950-80 -luvuilla tai jonkin Kainuun pikkukylän kyläyhdistyksen historiikin.
 
Hyviä uutisia, niitäkin on. Vihdoin ja viimein saatu "raamiratkaisu" kännyköiden käytön rajoittamiseen kouluissa. Kouluilla mahdollisuus nyt käyttää perusopetuslain muutoksen myötä harkintaa siihen, onko kouluissa kännyköille täyskielto vai esimerkiksi tietyllä välitunnilla sallittu. Erinomaista.
 
Hyviä uutisia, niitäkin on. Vihdoin ja viimein saatu "raamiratkaisu" kännyköiden käytön rajoittamiseen kouluissa. Kouluilla mahdollisuus nyt käyttää perusopetuslain muutoksen myötä harkintaa siihen, onko kouluissa kännyköille täyskielto vai esimerkiksi tietyllä välitunnilla sallittu. Erinomaista.
Meillä koko kaupunki veti tiukan linjan - kännykän käyttö kielletty koulupäivänä, koulualueella. Koulualuetta myös kaikki paikat, joissa opetustoimintaa kulloinkin harjoitetaan, eli vaikkapa urheilukentät tai biologian tunnilla kangasmetsä. Kännykät säilytetään koulurepussa. Taskussa oleva kännykkä tulkitaan kännykän käytöksi.

Sanktiot ovat ankarat ja samat koko kaupungissa. Ensimmäisellä kerralla kännykkä koulun hoteisiin ja palautus koulupäivän jälkeen oppilaalle sekä kasvatuskeskustelu (virallinen kurinpitotoimi). Toisella kerralla sama. Kolmannella kerralla kännykkä luovutetaan vain huoltajalle ja kasvatuskeskustelussa (tämä on siis virallinen kurinpitotoimi ja astetta kovempi kuin pelkkä oppilaalle suoritettu kasvatuskeskustelu). Neljännellä kerralla tunti jälki-istuntoa ja kännykkä luovutetaan vain huoltajalle. Viidennellä kerralla kaksi tuntia jälki-istuntoa ja kännykkä vain huoltajalle. Kuudennella kerralla lastensuojelu kutsutaan mukaan. Meillä kännykät viedään vararehtorille, joka hoitaa jatkokäsittelyn. Jälki-istuntoja meillä ei ole ollut vuosiin ja odotan mielenkiinnolla, miten niiden kanssa toimitaan nyt. Voi tulla meikäläiselle lisätöitä.

Sallittua kännykän käyttöä on terveydelliset syyt (esim. lääkärin soittoaika), opettajan määräys kännykän käytöstä koulutehtävien tekemiseen ja hätätilanne, jolloin on soitettava 112:een. Itseltäni eräs oppilas kysyi, että saako hänellä olla kännykkä taskussa, koska insuliinipumppu on paritettu siihen. Ja kyllä saa olla.

Yllättävän kivuttomasti on mennyt. Itse sain kunnian olla koulumme ensimmäisen kännykän haltuunoton tehnyt opettaja. Ensimmäisenä koulupäivänä 650 oppilaan koulussa vararehtorilla oli päivän päätteeksi (muistaakseni) 16 kännykkää. Kuluneella toisella kouluviikolla joinakin päivinä takavarikkoon ei otettu yhtään kännykkää.

Mutta katsotaan. Kyllä tästä ehtii vielä tappelemaankin sekä oppilaiden että huoltajien kanssa.
 
Meillä koko kaupunki veti tiukan linjan - kännykän käyttö kielletty koulupäivänä, koulualueella. Koulualuetta myös kaikki paikat, joissa opetustoimintaa kulloinkin harjoitetaan, eli vaikkapa urheilukentät tai biologian tunnilla kangasmetsä. Kännykät säilytetään koulurepussa. Taskussa oleva kännykkä tulkitaan kännykän käytöksi.

Sanktiot ovat ankarat ja samat koko kaupungissa. Ensimmäisellä kerralla kännykkä koulun hoteisiin ja palautus koulupäivän jälkeen oppilaalle sekä kasvatuskeskustelu (virallinen kurinpitotoimi). Toisella kerralla sama. Kolmannella kerralla kännykkä luovutetaan vain huoltajalle ja kasvatuskeskustelussa (tämä on siis virallinen kurinpitotoimi ja astetta kovempi kuin pelkkä oppilaalle suoritettu kasvatuskeskustelu). Neljännellä kerralla tunti jälki-istuntoa ja kännykkä luovutetaan vain huoltajalle. Viidennellä kerralla kaksi tuntia jälki-istuntoa ja kännykkä vain huoltajalle. Kuudennella kerralla lastensuojelu kutsutaan mukaan. Meillä kännykät viedään vararehtorille, joka hoitaa jatkokäsittelyn. Jälki-istuntoja meillä ei ole ollut vuosiin ja odotan mielenkiinnolla, miten niiden kanssa toimitaan nyt. Voi tulla meikäläiselle lisätöitä.

Sallittua kännykän käyttöä on terveydelliset syyt (esim. lääkärin soittoaika), opettajan määräys kännykän käytöstä koulutehtävien tekemiseen ja hätätilanne, jolloin on soitettava 112:een. Itseltäni eräs oppilas kysyi, että saako hänellä olla kännykkä taskussa, koska insuliinipumppu on paritettu siihen. Ja kyllä saa olla.

Yllättävän kivuttomasti on mennyt. Itse sain kunnian olla koulumme ensimmäisen kännykän haltuunoton tehnyt opettaja. Ensimmäisenä koulupäivänä 650 oppilaan koulussa vararehtorilla oli päivän päätteeksi (muistaakseni) 16 kännykkää. Kuluneella toisella kouluviikolla joinakin päivinä takavarikkoon ei otettu yhtään kännykkää.

Mutta katsotaan. Kyllä tästä ehtii vielä tappelemaankin sekä oppilaiden että huoltajien kanssa.
Loistavaa! Kirjoittamasi erinomaisen ryhdikkäältä toiminnalta kuulostaa ja ehkäpä tämä uusi systeemi, siirtymävaiheen jälkeen opettajillekin vähemmän tarvetta puuttumiseen tuottaa.

Lapset ja nuoret kaipaavat aikuisuutta ympäristöönsä, vaikka eivät sitä välttämättä juuri tuossa ikävaiheessa ole ymmärtävinään. Jaksamista opetustyöhön, juuri tärkeämpää duunia olisi vaikea keksiä. Osana lasten ja nuorten tasapainoon tähtäävää kehitystä kohti aikuisuutta.
 
Hyvin tämä kännykkäuudistus on lähtenyt käyntiin 500+ yläasteella. Koulun pihalla saa käyttää, ettei ihan fasisteiksi kutsuta.
Itse olen vähän kahden vaiheilla tuon meidän systeemin kanssa. Toisaalta sen välituntikäytön olisi mielestäni voinut sallia. Joillekin yksinäisille oppilaille se voi oikeasti olla henkireikä ja turvapaikka. Toisaalta nyt valittu linja on selkeä ja jopa kaikkein tyhmimpien oppilaiden ja opettajien pitäisi se ymmärtää.
 
Loistavaa! Kirjoittamasi erinomaisen ryhdikkäältä toiminnalta kuulostaa ja ehkäpä tämä uusi systeemi, siirtymävaiheen jälkeen opettajillekin vähemmän tarvetta puuttumiseen tuottaa.

Lapset ja nuoret kaipaavat aikuisuutta ympäristöönsä, vaikka eivät sitä välttämättä juuri tuossa ikävaiheessa ole ymmärtävinään. Jaksamista opetustyöhön, juuri tärkeämpää duunia olisi vaikea keksiä. Osana lasten ja nuorten tasapainoon tähtäävää kehitystä kohti aikuisuutta.
Lapset saa opetettua hämmästyttäviin asioihin - jopa olemaan ilman kännykkää muutaman tunnin ajan. Kuitenkin se vaatii sen, että annetaan selkeät säännöt, kerrotaan ne ja valvotaan niitä. Rikkomuksesta rangaistaan ja vieläpä selkeästi ja tuntuvasti. Katsotaan, saadaanko kehitettyä joku palkintosysteemi hyvästä toiminnasta.
 
Itse olen vähän kahden vaiheilla tuon meidän systeemin kanssa. Toisaalta sen välituntikäytön olisi mielestäni voinut sallia. Joillekin yksinäisille oppilaille se voi oikeasti olla henkireikä ja turvapaikka. Toisaalta nyt valittu linja on selkeä ja jopa kaikkein tyhmimpien oppilaiden ja opettajien pitäisi se ymmärtää.
Ja toisaalta myös pakokeino välttyä "siedätykseltä" sosiaalisiin kuvioihin liittyen, mahdollisten entistä syvemmän eristäytymisen. Ei tämäntapaisiin kysymyksiin, mitään kaikille yhtälailla sopivaa vastausta taida olla.

Vahvasti uskoisin tämän kuitenkin tasapainoisempaa kokonaisuutta palvelevan ja huomioon ottaen aktiiviajassa mitaten koulunkäynnin merkittävän osuuden koululaisen ajankäytöstä. Muutos kohti rationaalisempaa ei vähäinen ole.
 
Itse olen vähän kahden vaiheilla tuon meidän systeemin kanssa. Toisaalta sen välituntikäytön olisi mielestäni voinut sallia. Joillekin yksinäisille oppilaille se voi oikeasti olla henkireikä ja turvapaikka. Toisaalta nyt valittu linja on selkeä ja jopa kaikkein tyhmimpien oppilaiden ja opettajien pitäisi se ymmärtää.
Minä yritän mennä juttelemaan välituntivalvonnoissa juuri niiden yksinäisten kanssa. Saavat sentään edes huonoa seuraa.
 
Lapset saa opetettua hämmästyttäviin asioihin - jopa olemaan ilman kännykkää muutaman tunnin ajan. Kuitenkin se vaatii sen, että annetaan selkeät säännöt, kerrotaan ne ja valvotaan niitä. Rikkomuksesta rangaistaan ja vieläpä selkeästi ja tuntuvasti. Katsotaan, saadaanko kehitettyä joku palkintosysteemi hyvästä toiminnasta.

Ongelma on ollut aikuisissa, jotka murtuvat heti jos lapsi tai teini pistää vähän vastaan.
 
Ja toisaalta myös pakokeino välttyä "siedätykseltä" sosiaalisiin kuvioihin liittyen, mahdollisten entistä syvemmän eristäytymisen. Ei tämäntapaisiin kysymyksiin, mitään kaikille yhtälailla sopivaa vastausta taida olla.

Vahvasti uskoisin tämän kuitenkin tasapainoisempaa kokonaisuutta palvelevan ja huomioon ottaen aktiiviajassa mitaten koulunkäynnin merkittävän osuuden koululaisen ajankäytöstä. Muutos kohti rationaalisempaa ei vähäinen ole.
Ei ole yhtä vastausta - valitettavasti. Osa jää aina ulkopuolelle. Joissakin tapauksissa se syy on siinä yksilössä itsessään. On tullut joskus nähtyä niin omituisia yksilöitä, että ei voi toisia syyttää siitä, että yhteistä säveltä ei löydy. Ja olihan Pekka-Eric Auvisen lempinimi "Siitoin-Cartman", kun jutut koko ajan olivat kuin noiden kahden hahmon miksausta.

Kuitenkin nykynuoret sietävät ihailtavan hyvin "erilaisuutta". On tullut vastaan selkeitä homoseksuaaleja tai muunsukupuolisia tai semi-kehitysvammaisia tai nepsyjä tai mitä vain. Silti suurimmalle osalle löytyy edes joku kaveri ja noiden erityispiirteiden aiheuttamaa kiusaamista esiintyy todella harvoin. Vaikka kiusaamista aina on, "normaalit" oppilaat katsovat karsaasti, jos johonkin selkeään erityispiirteeseen tartutaan ja siitä kiusataan. Tosin meillä tässä auttaa iso koulu. Pienemmässä massassa niitä samalla aaltopituudella olevia ei välttämättä vain löydy. Tai sitä suojaavaa massaa ei muodostu.

Ja sen tiedän, että nykyajan vitsaus, eli kiusaaminen somessa, tulee jatkumaan. Siitä me ei päästä mihinkään. Kuitenkin se tällä keinolla vähenee - edes sen koulupäivän ajaksi.
 
Minä yritän mennä juttelemaan välituntivalvonnoissa juuri niiden yksinäisten kanssa. Saavat sentään edes huonoa seuraa.
Jos asiat osuvat kohdilleen ja syrjässä oleva nuori oman paikkansa maailmasta löytää, uskoisin että juuri tuollaiset inhimilliset kohtaamiset tätä ovat olleet edesauttamassa. Tälläisiä muistoja myös omista kouluvuosista on. Ajassa, jossa oma kotiympäristö oli lasinen ja epäterve monin tavoin.
 
Ei ole yhtä vastausta - valitettavasti. Osa jää aina ulkopuolelle. Joissakin tapauksissa se syy on siinä yksilössä itsessään. On tullut joskus nähtyä niin omituisia yksilöitä, että ei voi toisia syyttää siitä, että yhteistä säveltä ei löydy. Ja olihan Pekka-Eric Auvisen lempinimi "Siitoin-Cartman", kun jutut koko ajan olivat kuin noiden kahden hahmon miksausta.

Kuitenkin nykynuoret sietävät ihailtavan hyvin "erilaisuutta". On tullut vastaan selkeitä homoseksuaaleja tai muunsukupuolisia tai semi-kehitysvammaisia tai nepsyjä tai mitä vain. Silti suurimmalle osalle löytyy edes joku kaveri ja noiden erityispiirteiden aiheuttamaa kiusaamista esiintyy todella harvoin. Vaikka kiusaamista aina on, "normaalit" oppilaat katsovat karsaasti, jos johonkin selkeään erityispiirteeseen tartutaan ja siitä kiusataan. Tosin meillä tässä auttaa iso koulu. Pienemmässä massassa niitä samalla aaltopituudella olevia ei välttämättä vain löydy. Tai sitä suojaavaa massaa ei muodostu.

Ja sen tiedän, että nykyajan vitsaus, eli kiusaaminen somessa, tulee jatkumaan. Siitä me ei päästä mihinkään. Kuitenkin se tällä keinolla vähenee - edes sen koulupäivän ajaksi.
Hyvä myös oma riittämättömyys ongelmien ratkaisuun on tunnistaa. Ettei kuorma ylitä kantakykyä.

Jos tavallisella luokalla on se +20 oppilasta, on tuossa myös sama määrä erilaista geneettistä kyvykkyyttä/rajoitetta oppimiseen ja sama määrä erilaisia perheitä, joissa lasta tuetaan tai ollaan tukematta kasvuun.

En tuosta näkökulmasta juuri ole asiaa pohtinut, siis ison määrän oppilaita mahdollistaessa myös "erilaisuuden" sietämisen. Mutta hyvin järkeenkäyvältä tuo kuulostaa. Ja niin kuulostaa myös ihmiseläimen valmius ja mielihyvin saaminen julmuudesta, mikä heikompaan kohdistuu.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Muistanko aivan väärin, vai oliko joku perustuslakitalebani sitä mieltä, että kännyköiden kielto koulussa olisi lainvastaista ? Jos näin, niin mikä nyt on muuttunut kun se yhtäkkiä onnistuukin ?
 
Muistanko aivan väärin, vai oliko joku perustuslakitalebani sitä mieltä, että kännyköiden kielto koulussa olisi lainvastaista ? Jos näin, niin mikä nyt on muuttunut kun se yhtäkkiä onnistuukin ?
No ei tuohon mitään talebania tarvita. Kyse on yksilön oikeuksista. Edelleenkään koulu ei voi ottaa kaikilta oppilailta kaikkien koulupäivien ajaksi kännykkää pois. Eli rehtori ei voi seisoa koulun ovella ja kerätä oppilaiden kännyköitä säkkiin jokaisena koulupäivänä.

Nyt annetulla lailla tarkennettiin, että koulu voi kieltää oppilasta käyttämästä kännykkää koulupäivän aikana ja koulualueella. On opetuksen järjestäjän (kunta) tehtävä määrittää, miten se käytännössä tapahtuu. Meillä yksi koulu määrää oppilaat viemään kännykän määrättyyn kännykkäparkkiin koulupäiväksi. Muut määräävät kännykän säilytettäväksi äänettömänä repussa. Aiemman lainsäädännön nojalla tämä ei ollut mahdollista (tai oli, mutta oikealla tavalla valituksen tekevä vanhempi kykeni määräyksen murtamaan), mutta nyt on. Määräys koskee myös muita älylaitteita.

Semmoinen valuvirhe lakiin jäi, että tarkkaan tulkittuna vain rehtori ja opettaja voivat ottaa älylaitteen oppilaalta haltuun. Koulunkäynninohjaajia ja muuta henkilökuntaa tuo oikeus ei koske.
 
No ei tuohon mitään talebania tarvita. Kyse on yksilön oikeuksista. Edelleenkään koulu ei voi ottaa kaikilta oppilailta kaikkien koulupäivien ajaksi kännykkää pois. Eli rehtori ei voi seisoa koulun ovella ja kerätä oppilaiden kännyköitä säkkiin jokaisena koulupäivänä.
Yksilön oikeudet ovatkin mielenkiintoinen kulma. Urheiluvälineenä käytetty pesäpallomaila varmasti kerätään pois? Kiusaamiseen ja nöyryyttämiseen käytettävää kännykkäkameraa ei voi? Entä tytöille uskonnon toimesta pakotetut asut? KKK-lakana?
 
Back
Top