Laitetaanpa tiivistelmä aiheesta.
Kela korkeakoulujen opintotuesta
Tukea myönnetään 48-57 kuukautta, riippuen suoritettavasta tutkinnosta ja sen laajuudesta (300-360 op, pisimmät eläinlääketieteen lisensiaatti ja lääketieteen lisensiaatti). Tähän ei voi itse vaikuttaa jälkikäteen, vaan nämä on jyvitetty Kelan toimesta. Jos haluat nostaa tukea 9 kuukautta vuodessa eli syys-toukokuun, pitää suorittaa 60 opintopistettä. Mikäli haluat tukea myös kesäkuukausille, joudut anomaan sitä erikseen ja myös tuolloin on opiskeltava.
Opintotuki koostuu opintorahasta (max. 279,38€), opiskelijan asumislisästä (max. 296€) ja opintolainasta (max 850€/kk). Maksimit täysi-ikäiselle, ei huoltajan luona tai tämän omistamassa kämpässä asuvalle.
Mikäli valmistut määräajassa, sinulla on oikeus opintolainahyvitykseen, jos lainaa on yli 2500€. 180 op:n tutkinnossa tavoiteaika on 3,5 lukuvuotta ja 270 op:n tutkinnossa 5 lukuvuotta. Hyvitys on 210 op:n tutkinnossa 4120€ ja 300 op:n tutkinnossa 6200€.
Saat ansaita "ylimääräistä" 1118€ jokaista tukikuukautta ja 3355€ jokaista tuetonta kuukautta kohti. Jos lasketaan 9 tukikuukauden mukaan, saat tienata yhteensä 20127€ ja 12 kuukauden mukaan yhteensä 13416€ vuodessa.
Että tuossapa nykyistä opintotukijärjestelmää. Ei tuolla nyt välttämättä hirveän kauaa loisita siellä yliopistolla. Jo 20 vuotta sitten suurempi ongelma oli se, että opiskelijat kävivät töissä opiskelun ohella ja tämä hidasti valmistumista. Lisäksi palkkatyö sitten houkutteli osan pois opinnoista. Näistä toisille kävi paremmin ja toisille huonommin työuran suhteen.
Itse tein oman alan töitä sopivasti ja lisäksi olin yhdessä melko rahakkaassa projektissa mukana, mutta valmistuin alle tavoiteajan. Tosin olisin valmistunut noin vuotta aiemmin, jos en olisi päässyt kyseiseen projektiin ja olisin tehnyt kunnianhimottoman gradun vaikka mäkihypyn kehityksestä Kainuussa 1950-80 -luvuilla tai jonkin Kainuun pikkukylän kyläyhdistyksen historiikin.