Pihatonttu
Respected Leader
Sen verran korjaan sun hyvää ohjettasi, että iso herkkyys on myös iso lukema.
Olet oikeassa. Kiitos korjauksesta.
Mulle sattui tossa ajatusvirhe. Piti kirjoittaa että mahdollisimman pieni herkkyys eli pieni lukema.
Eli vähän semmoinen ajatus, että kun aukon kanssa on varaa vatuloida aika runsaasti, niin haetaan mahdollisimman pieni herkkyys suuren dynamiikan ja vähäisen kohinan saamiseksi. Dynamiikka on tietenkin noista se tärkeämpi tässä kohtaa. Sitten aukon kanssa vatuloimalla valotus kohdalleen eli sopiva alivalotus.
Jos ei ole tarkoitus tehdä paperiprinttejä, niin ei haittaa vaikka musta menisi umpeen myös joiltain yhtenäisiltä alueilta. Se itse asiassa sopii hyvin aiheen käsittelyyn jos kuvia kattoo näytöltä.
Se putkesta tuleva leimahdus palaa taatusti isolta alalta puhki, mutta mitä pienemmältä alalta se palaa puhki ja mitä enemmän sävyjä saa siihen alueeseen, joka palaa puhki, niin sitä parempi. (Oletus että kaikki värikanavat eivät pala puhki identtisesti.)
Obiskaksi tietenkin joku hyvin vastavalotilanteita sietävä lasi. Itse tykkäisin varmaan (täyskennoisten kohdalla) haarukkaan 24-50mm menevistä ihan sen vuoksi että mukaan saisi tilavaikutelmaa ja läsnäolon tuntua.
Jos olisi joko hanki ja kuutamo tai märkä maisema ja kuutamo niin olisi helmeä ottaa kuun heijastusten muodostama jatkumo jonnekin ja leimahduksen heijastukset toisaalle. Voisi kyllä olla vaikea toteuttaa.
Ja tietenkin sen verran väljä rajaus että on tilaa päättää lopullinen rajaus pöydän äärellä.