Kranaatinheittimistö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei kai nyt sentään enää mennä sinne monttuun, jos kerta on sieltä nyt pois päästy?
Kerta kenttään, vaikutus ja ajajan oikea jalka suoraksi.
Olikohan tämä jo täällä? Demonstraatioammunta TREMOS -järjestelmällä, ei pitäisi jäädä homma epäselväksi. Isku ja liikkeelle niin, että heilahtaa. Ei tuolta lavalta mihinkään monttuun lähdetä.

Lisätään vähän NEMO -rainaa eli kalliimpaa alustaa murkulalle. Tässäkin nopea liikkeelle pääsy tai jopa ampuminen liikkeestä on se juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai nyt sentään enää mennä sinne monttuun, jos kerta on sieltä nyt pois päästy?
Kerta kenttään, vaikutus ja ajajan oikea jalka suoraksi.

Kysymys kuuluu Ukrainan sodan valossa että mihin se kuski kaasuttaa, tienpäälle droonien ruuaksi vai suoja-asemaan? Mitä isompi möhkäle alustana toimii, sen hankalampi se on saada suojaan KRH A-etäisyyksillä, erityisesti jos alusta tulee siviilistä. Puolustukseen suunnitelluille joukoille täysin turha kuluerä (todennäköisesti vaan laskisi edelleen kokoonpanojen/joukkojen määriä), käytännössä selviytymiskyvyn laskija. Hyökkäykseen suunnitelluille joukoille ok jos saadaan mil alustalle ja mahdollisemman sirolle sellaiselle jonka suojaan saamiselle metsän sisään on edes jonkunlaiset mahdollisuudet. Max. 2-akselinen maastokuorma-auto tai Sisu GTP tyyppinen maasturi.

Edelleen vähän ihmettelen tuota häkkyrän kokoa(tai sitten tuo mainosmateriaalin täysin ylijäreä alusta hämää liikaa), 120mm heitin on saatu Nasun takavaunuun (joka ei rakenteeltaan/kantavuudeltaan päätä huimaa) jo aikaa sitten hyvinkin kompaktiin pakettiin :salut:

edit: eli valmistajan esimerkki häkkyrän paino aseen kanssa sen 2800kg, Sisun GTP:hen pitäisi ilmeisesti pystyä kasaamaan päälle kantavuutta 5000kg asti, eli menisi tuohon painon puolesta kyllä. Single cab ohjaamolla ja aseen miehitys/tuliannos sääsuojaan aseen kanssa lavalle + jonkunlainen kevyt panssarointi ajoneuvolle + aselavallekkin vielä voisi onnistua.
-ns. hyökkääville jääkäriprikaati tyyppisille joukoille -> jatkoon (jos hinta pysyy järkevänä)
-ns. puolustaville JvPr tyyppisille joukoille -> ei jatkoon (koska rahat ei kuitenkaan riitä suuren massan varustamiseen ja staattisessa toiminnassa kyvyt menee hukkaan / voivat kääntyä jopa itseään vastaan alustan koon takia)

ps. vierastan aina ratkaisuja joissa siroa ja vuosikymmenien saatossa pelkistetyn toimivaksi muovautunutta järjestelmään aletaan paisuttamaan niin koon/painon, kuin kustannustenkin puolesta moninkertaiseksi. Tämä kun johtaa poikkeuksetta lukumäärien radikaaliin laskuun.

Jos Ukrainasta jotain kannattaa oppia, niin erilaisia alustoilla olevia asejärjestelmiä kuluu fiksummallikin puolella droonien takia sellaista tahtia että vähääkään hienommat järjestelmät on syöty luotteloista romuksi/korjaamoille pahimmillaan 1-2kk sisällä tai sitten niitä ei enää uskalleta tuoda rintamalle. Kulutus on sitä kestämättömämpää mitä lähempänä ko. järjestelmällä rintamaa joudutaan toimimaan. Ja muistutuksena KRH ei ole mikään HIMARS:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
No, Ukrainan maastot ovat hieman erilaisia kuin meillä. En ole ikinä käynyt maassa, mutta näyttää lähinnä siltä että maasto koostuu laajoista pelloista (ex-) ja niitten välissä on ~3 m leveä pusikko.
Sinne lienee hankalaa saada hyvin piiloon maitokärryjä suurempia laitteita?
 
Jos Ukrainasta jotain kannattaa oppia, niin erilaisia alustoilla olevia asejärjestelmiä kuluu fiksummallikin puolella droonien takia sellaista tahtia että vähääkään hienommat järjestelmät on syöty luotteloista romuksi/korjaamoille pahimmillaan 1-2kk sisällä tai sitten niitä ei enää uskalleta tuoda rintamalle. Kulutus on sitä kestämättömämpää mitä lähempänä ko. järjestelmällä rintamaa joudutaan toimimaan. Ja muistutuksena KRH ei ole mikään HIMARS:rolleyes:
Erittäin hyvin sanottu! Pulustusteollisuudessa ei taida olla varsinkaan Euroopassa duunissa maanosan parhaimmisto. Vielä Ukr sodan aikana olivat isojen firmojen esitykset liian pitkään täynnä 2010-luvun asioita, kuten panssarivaunun miehistön pienentämistä kolmeen, koska henkilöstö on tulevaisuuden pullonkaula. Enemmän ja kalliimpaa teknoa, jotta ryssän drone voi haukata kerralla kymmenen miljoonaa eikä kuuskyt donaa.

Peli on kenties muuttumassa. Eurosatoryssä tänä kesänä oli jo yksinkertaista ja halpaa. Nämä sanat eivät kuitenkaan esiinny esitteessä, jossa on situational awarenessia ja AIta ja digitaalista. Saksanteknikaali ei ole vielä Amarok-alustalla, mutta sinne päin sentään
 
Vielä Ukr sodan aikana olivat isojen firmojen esitykset liian pitkään täynnä 2010-luvun asioita, kuten panssarivaunun miehistön pienentämistä kolmeen, koska henkilöstö on tulevaisuuden pullonkaula. Enemmän ja kalliimpaa teknoa, jotta ryssän drone voi haukata kerralla kymmenen miljoonaa eikä kuuskyt donaa.

USA:sta saisi kohta tankkeja ilmaiseksi kun jäävät tarpeettomaksi dronejen alta


Entisen Google-johtajan Eric Schmidtin mukaan Yhdysvaltain tulisi luopua panssarivaunuista täysin, sillä ne voidaan tuhota helposti halvalla droonilla. The Registerin mukaan.
 
Edelleen vähän ihmettelen tuota häkkyrän kokoa(tai sitten tuo mainosmateriaalin täysin ylijäreä alusta hämää liikaa), 120mm heitin on saatu Nasun takavaunuun (joka ei rakenteeltaan/kantavuudeltaan päätä huimaa) jo aikaa sitten hyvinkin kompaktiin pakettiin :salut:
Luulen, että koko johtuu 120mm heittimestä, tai sen käytön mahdollistamisesta ja sattu vain olemaan joutavana tuollainen osompi kuorma-auto..

Jos käytettäs pelkkää 81mm heitintä vois TREMOS olla pienempi ja sirompi.
 
Luulen, että koko johtuu 120mm heittimestä, tai sen käytön mahdollistamisesta ja sattu vain olemaan joutavana tuollainen osompi kuorma-auto..

Jos käytettäs pelkkää 81mm heitintä vois TREMOS olla pienempi ja sirompi.
Iso 8x8 testialusta varmaan mahdollistaa asioiden kokeilua helpommin kun ei tarvitse tilankäyttöä niin miettiä juuri ja siinä. Testialusta voi sisältää myös jotain ekstraakin, kuten sensoreita esim. rekyylin mittaukseen tms. Tai sitten on tosiaan vain ollut joutilas alusta.
 
No, Ukrainan maastot ovat hieman erilaisia kuin meillä. En ole ikinä käynyt maassa, mutta näyttää lähinnä siltä että maasto koostuu laajoista pelloista (ex-) ja niitten välissä on ~3 m leveä pusikko.
Sinne lienee hankalaa saada hyvin piiloon maitokärryjä suurempia laitteita?

Kuten totesin, aikalailla minimi vaatimus että laite on saatava maastokelpoiselle MIL-alustalle jotta metsän sisään päästään reilusti. Ukrainassa toistuu dronevideoissa jatkuvasti molemmin puolin kuinka metsän sisään (metsän koosta riippumatta) johtavien (telojenkin)jälkien perään tilataan tulenjohtodronesta asevaikutusta ja sitten jysähtää täysosuman seurauksena vaikka videon perusteella silmämääräisesti maalia ei erotakkaan. Siviilialustalla tilanne on ihan maximissaa juuri tuo, todennäköisesti ei edes sitä koska tieltä ulos peruuttaminen maaston/pellon puolelle edes kääntömielessä voi johtaa kiinni jäämiseen, puhumattakaan syvemmälle etenemisestä.

Mil alusta tarkoittaa sitä ettei siitä ole meillä suurien massojen kalustoksi, KRH on nimenomaan suurien massojen kaikista halvin ja lähimpänä etulinjaa sijaitseva epäsuoran muoto jonka liikuttamiseen ei tähänkään mennessä ole varattu PV varastoihin yhtäkään alustaa, poislukien ns. operatiiviset joukot (maavoimien vahvuuksissa pitäisi viimesimmän etyj ilmoituksen mukaan olla 822kpl 120mm heittimiä, äkkiä hihasta vedettynä ehkä max. 20-30%:lle löytyy mil alusta/veturi ja se sisältää siis ps-joukkojen MtLb ja Jpr Nasut/masit yms.). Siitä huolimatta SA-joukkojen määrät vaan supistuvat, vaikka niiden pitäisi ryssän sodankäynti tyyliin vastatakseen kasvaa!

Suomalaiseen metsään on mahdollista päästä aika hyväänkin piiloon kunhan lehti on puussa, talvella ollaan nykyisen yhä massiivisemmaksi paisuvan droneuhan takia aika kusisukassa vaikka oltaisiin kuinka MIL-alustalla, tämän pitäisi aiheuttaa aika paljon harmaita hiuksia asioita ihan ammatikseen miettivien keskuudessa. Luen aika epäuskon vallassa kotimaisten upseerien enemmän tai vähemmän vähätteleviä kirjoituksia uuteen droneuhkaan liittyen... Massiiviset liki suoraan siviilistä käyttöön otettavat dronet unohdetaan yleensä täysin ja MIL-tason droneja vastaan ladellaan perinteiset liturgiat oman toiminnan suojaamisesta, yksinkertainen sanamuodostelma jonka käytännön toteutus onkin sitten jotain ihan muuta, erityisesti jos täytyy liikkua tiestöllä alle 10km sisällä etulinjasta. Ehkä eniten ärsytyskynnystä koettelee jorinat kuinka erilaisten alustojen omailmatorjunta tulee kehittymään... varmasti, siis valmistajan mainosprosyyreissä, hienosti unohdetaan mitä yksinkertaisinkin tutkaohjattu asejärjestelmä kustantaa per alusta :censored: Hyvä esimerkki tästä lienee nykyinen Bundeswehr (tai oikeastaan mikä tahansa muukin länsi eurooppalainen ex-kylmän sodan hyvin varusteltu armeija), siinäpä sitä turnauskestävyyttä tänä päivänä kerrakseen...

Sodankäynnin perus fundamentit ovat muuttuneet yhä massamaisemmaksi yleistyvien tiedustelu/tulenjohto- kuin myös itsemurhadroonien takia aika perustavan laatuisesti, eikä etulinjan lähellä ole kovinkaan fiksua pakata suorituskykyjä vähälukuisiksi jäävien ajoneuvoalustojen varaan. Toinen vähintään yhtä merkittävä yllätys on ollut ryssän täysin mielipuolinen tappioiden sietokyky 2000-luvun näkökulmasta. Sodippa näita kahta tosiasiaa vastaan ns. palkatulla Kriha/tekno armeijalla johon kohoavat kaluston yksikköhinnat erilaisten hienouksien takia väkisin johtavat 🤯

ps. ilman tätä halpojen/massamaisten droonien esiinmarssia ryssäläinen ns. Irakin sotien mukainen "tyhmä" massa-armeija olisi voitu ainakin teoriassa lyödäkkin jopa helposti teknologisesti edistyneillä pienemmällä joukoilla*, mutta dronet kyllä de-facto pilasivat tämän kehityskulun ainakin siinä mittakaavassa miten ne lähtivät -91 Persianlahden jälkeen kehittymään.

* siis esimerkiksi juurikin tämän Tremoksen mainos prosyyrin tyyliin että ollaan jo yksittäisen korohoro-putken tasolla ns. taistelun johtokeskusmaisesti mukavasti tienpäällä vimpan päälle varustellun modernin moniakselisen kuorkin kabiinissa ja suoritetaan tehtäviä luurit päässä välillä musaa kuunnellen... Ukrainassa nyt jos tekisit tuon tempun ko. kalustolla KRH A-etäisyyksillä, niin kalusto olisi mitä todennäköisemmin noin viikossa palavina soihtuina pitkin teitä Lancetien toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä artikkeli TREMOSista. 2,8 tonnia tavanomainen paino, että ei ihan pienen auton lavalle mene.

Ihmettelen edelleen sitä että 120mm heitin on meillä ympätty jo aikapäiviä sitten Nasun takavaunuun jonka kantavuus/rakenne on hyvinkin vaatimaton (koko Nasun (kahden vaunun) kantavuudeksi ilmoitetaan 2t). Onko täällä tietoa/kokemusta miten Nasut on kestäneet tuota ratkaisua? Ei varmaan ihan fiasko ole voinut olla jos pohjoisen heittimet on edelleen sijoitettuna niihin:unsure: Ja Norjastahan tuli niitä käytettyjä Bankkuja joihin oli ympätty kevyt heitin takavaunuun ns. kiinteästi (erityisesti kevyen heittimet ymppääminen 2,8t pakettiin nyt on vihonviimeinen idea, ihme että edes kehtaavat mainostaa moista).

Herää nyt siis vaan kysymys että mitä lisäarvoa tuo 2,8t paketti nyt lopulta tuo? Pelkään pahoin että hintakin kivunnee suhteessa yksinkertaiseen alustaan ja aseeseen nähden "järjettömäksi". Siis poistaahan se ilmiselvästi rekyyliä todella nätisti, mutta mitä muuta vanhoihin ajoneuvo asennuksiin nähden? En keksi ihan äkkiä mitää muuta:unsure: Paikannuslaitteet, laskimet, asepäätteet yms. on ihan peruskauraan ja saadaan minkä tahansa alustan kyytiin ilman +2t painon lisäystäkin!
 
Herää nyt siis vaan kysymys että mitä lisäarvoa tuo 2,8t paketti nyt lopulta tuo?
Aivan, on vielä kyseenalaista näillä puheilla.

2,8 tonnia, josta 0,5 120mm paino on aika paljon.
The design includes a hydropneumatic recoil buffer
Leyland-DAF koukkulava herättänyt briteissä ihastusta X:ssä. Sieltähän ne on halvalla kaavittukin.

Eli helposti ylläpidettävä siviilialusta olisi merkityksellinen?
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen edelleen sitä että 120mm heitin on meillä ympätty jo aikapäiviä sitten Nasun takavaunuun jonka kantavuus/rakenne on hyvinkin vaatimaton (koko Nasun (kahden vaunun) kantavuudeksi ilmoitetaan 2t). Onko täällä tietoa/kokemusta miten Nasut on kestäneet tuota ratkaisua? Ei varmaan ihan fiasko ole voinut olla jos pohjoisen heittimet on edelleen sijoitettuna niihin:unsure: Ja Norjastahan tuli niitä käytettyjä Bankkuja joihin oli ympätty kevyt heitin takavaunuun ns. kiinteästi (erityisesti kevyen heittimet ymppääminen 2,8t pakettiin nyt on vihonviimeinen idea, ihme että edes kehtaavat mainostaa moista).

Herää nyt siis vaan kysymys että mitä lisäarvoa tuo 2,8t paketti nyt lopulta tuo? Pelkään pahoin että hintakin kivunnee suhteessa yksinkertaiseen alustaan ja aseeseen nähden "järjettömäksi". Siis poistaahan se ilmiselvästi rekyyliä todella nätisti, mutta mitä muuta vanhoihin ajoneuvo asennuksiin nähden? En keksi ihan äkkiä mitää muuta:unsure: Paikannuslaitteet, laskimet, asepäätteet yms. on ihan peruskauraan ja saadaan minkä tahansa alustan kyytiin ilman +2t painon lisäystäkin!
Eikös Nasun taka vaunu ollut erikoisrakenteinen, jotta kesti rekyylin?

Luulen että tuolla vaimentavalle TREMOS rungolla mahdollistetaan 120mm heittimen asentaminen vaikka traktorin peräkärriin tai muuhun autoon, ilman suurempia muutoksia jousitukseen..

Miksi siinä on 81mm heitin? voi olla, että on halvempi harjoitella 81mm kranaateilla. En keksi oikein muuta tarkoitusta, voihan olla jos osoittautuu onnistuneeksi niin tulee kevyempi versio 81mm heittimelle.
 
Aivan, on vielä kyseenalaista näillä puheilla.

2,8 tonnia, josta 0,5 120mm paino on aika paljon.
Heittimestä hyödynnetään putki+jotain? Vastinlevy ja pyörät/vetoalusta jäävät kaiken järjen mukaan pois, joten heittimen painosta lähtee ainakin puolet jos ei enemmänkin.

2,8 tonniin sisältyi Patrian esitteen esimerkkikokoonpanossa myös "modulaarinen säilytysratkaisu a-tarvikkeille". Jonkin verran painoa siitäkin voi tulla, tuskin on puolen millin pellistä tehty.
 
Heittimestä hyödynnetään putki+jotain? Vastinlevy ja pyörät/vetoalusta jäävät kaiken järjen mukaan pois, joten heittimen painosta lähtee ainakin puolet jos ei enemmänkin.
Jutussa:
The drive gear alone weighs 215 kg and the tube is 100 kg.

120 krh 92:
Heittimen paino on ampumakunnossa 281 kg ja ajokunnossa 498 kg.

raskas: putki 100 kg, tuki 70 kg, vastin 120 kg ja ajopyörästö 215 kg
kevyt: putki 20 kg, tuki 19 kg, vastin 17 kg
1731414078712.webp

Eli onhan se hirmuinen osuus kokonaispainosta alustalla jos raskaasta ilman vastinlevyä ja ajopyörästöä jäljellä on alle 200 kg ja kevyestä 40 kg.

Vaikka tuohon bruttoon laskisi 3 ukon luuviulut/läskit niin siinä on silti liki 2 tonnia.

Tässä on taidettu tehdä samalla metodilla kuin kontti-Nemo... jolloin tulee modulaarinen, mutta iso.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Nasun taka vaunu ollut erikoisrakenteinen, jotta kesti rekyylin?

Ollut? Eikö ne muka ole enää käytössä?
Varmasti sitä on jouduttu jotenkin vahvistamaan tms. Mutta ei sitä kokonaan alusta asti ole tarvinut tehdä.

Luulen että tuolla vaimentavalle TREMOS rungolla mahdollistetaan 120mm heittimen asentaminen vaikka traktorin peräkärriin tai muuhun autoon, ilman suurempia muutoksia jousitukseen.

Traktorin kärri alkaisi kuulostaa jo huomattavasti järkevämmältä maastoliikkuvuuden&vaadittavien määrien suhteen, enää tarvitaan yksikkö hinta tuollaiselle Tremos koukkulavalle asekehtoineen että voidaan arvioida konseptin järkevyyttä.

Vaihtolava kärrien valmistajia+siviilimarkkinoita (+ siviilissä olemassa oleva kärristö + noita valmistaa tarvittaessa lisääkin yksinkertaisuudensa ansiosta kohtuullisessa ajassa)löytyy kotimaastakin useita, joten sen hinta tuskin muodostuu ongelmaksi.
PV:n hovihankkijasta sitten voidaankin olla montaa mieltä...

Näissä 2000-luvun asevalmistajan kehitelmissä jollain ihmeen ilveellä hintalappu saadaan aina käännettyä tähtitieteen puolelle, mitäpä jos kerrankin unohdettaisiin "modulaariset ammustelineet" ja keskityttäisiin painamaan kappalehinta massahankinnat mahdollistavalle tasolle, koukkulava itsessään on yksinkertaisinta patarauta konepaja valmistusta mitä maa päällään kantaa (sen valistaminen voidaan ulkoistaa lähes mille pajalle tahansa), siihen kiinni tämä uusi asekehto ja piste. Pv osannee itsekkin varustella sinne tarvittavan paikannus/viestivarustuksen (tai olla varustelematta jos budjetti ei riitä, aseella voi ampua lavalta (vanhemmillakin paikannus/viestivälineillä ns. pakon edessä) joka olisi hyvä olla erikseen kyytiin nostettava paketti jotta patarauta ja elektroniikka kyetään mahdollisemman helposti säilyttämään/varastoimaan erikseen niiden täysin erilaisten vaatimusten mukaisesti. Ja ne murkulat löytää kyllä tiensä putkeen valmistelujen jälkeenkin vaikka niistä varastolta tulevista puulaatikoistaankin:salut:


D8I5840-1-1030x687.webp
D8I8804-1030x687.webp
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtolava kärrien valmistajia+siviilimarkkinoita (+ siviilissä olemassa oleva kärristö + noita valmistaa tarvittaessa lisääkin yksinkertaisuudensa ansiosta kohtuullisessa ajassa)löytyy kotimaastakin useita, joten sen hinta tuskin muodostuu ongelmaksi.
PV:n hovihankkijasta sitten voidaankin olla montaa mieltä...
Kai sen Tramoksen asentaa myös tavalliselle peräkärrille, olis veillä halvempi ratkaisu.
Kriisin tullen pultataan/hitsataan kärriin kiinni, ressukehikkoa suojaksi.
 
On se kyllä jännä juttu.

Kaksi viikkoa kukaan ei tiennyt Tremosista/M3:sta yhtään mitään ja nyt kaikki tehty ja julki tuotu työ on jo suunniteltu päin vattua.
Kannattaa kiinnittää huomio 29.10. julkistetuissa uutisissa kerrottuihin kohtiin "esisarja" ja "Nyt hankittavista esisarjan järjestelmistä kerätään käyttökokemuksia ja mahdollisista lisähankinnoista päätetään myöhemmin, kertoo jalkaväen tarkastaja eversti Ari Lehmuslehti Maavoimien esikunnasta tiedotteessa.".

Kaikki tähän mennessä nähty on jo kaukana poispäin siitä tilanteesta, jossa tutkitaan jäisestä maasta kerran jo hukatulla rautakangella että onko vastimen alla kiviä, jossa aikuiset miehet hyppii samaan tahtiin keikkuvan vastimen päällä ja jossa valaistaan trikolorilampulla räntäsateessa suuntakehän asteikkoja.
 
Kai sen Tramoksen asentaa myös tavalliselle peräkärrille, olis veillä halvempi ratkaisu.
Kriisin tullen pultataan/hitsataan kärriin kiinni, ressukehikkoa suojaksi.

Kärryn hinta ei tasanvarmasti muodostu tässä kompastuskiveksi, koukkusysteemillä tai ilman, kyllä se on puhtaasti tuo Tremoksen hinta mihin homma kaatuu tai on kaatumatta (isoille massoille).
Koukkukärry on siitä nerokas ratkaisu että sitä voi käyttää erittäin monen muunkin konttipohjaisen ratkaisun kuljetusalustana. Iso osa SA huollosta on ymmärtääkseni tarkoitus siirtää vaihtolava periaatteen piiriin, suurimman kuljetus/massatarpeen A-tarvike, polttoaine huolto etunenässä. Myös viesti/johtamis kontit taitaa tehdä tuloaan jne. Eli niitä koukkukärryjä tulee olemaan käytössä runsaasti joka tapauksessa (ja niitä löytyy myös siviilistä ottokalustoksi).

Jos asiaa miettii vähääkään pidemmälle siinä valossa mitä Ukraina meille tällä hetkellä opettaa, eli rintamien paikoilleen jämähtäminen/erittäin hidas liikkuminen, niin koukkukärry mahdollistaa myös sen että vaihtolava pudotetaan maahan/maahan valmiiksi kaivettuun monttuun ja kaikki sirpaleista hajoava (itse ajoneuvo ja kärrikin renkaineen) ajetaan oleellisesti kauemmas suojaan jos ase on tarkoituksen mukaisempaa jättää paikoilleen vähääkään pidemmäksi aikaa. Tällaisessa tilanteessa aseen vetokalusto kärryineen voi alkaa huolehtimaan esim. aseiden ammus/muustakin huollosta hyvinkin pitkän matkan takaa eikä ole kiinni ampuvan aseen sijainnissa millään tapaa (y)

edit: tätä siirtolavan maahan pudottamista on vaan kokeiltu jo 70/80-luvuilla "lepakko tykki" projektissa ja homma taisi kaatua mm. siihen että vähääkään epätasaisempi/kivikkoisempi maasto, niin homma ei enää toimi.
 
Viimeksi muokattu:
On se kyllä jännä juttu.

Kaksi viikkoa kukaan ei tiennyt Tremosista/M3:sta yhtään mitään ja nyt kaikki tehty ja julki tuotu työ on jo suunniteltu päin vattua.
Kannattaa kiinnittää huomio 29.10. julkistetuissa uutisissa kerrottuihin kohtiin "esisarja" ja "Nyt hankittavista esisarjan järjestelmistä kerätään käyttökokemuksia ja mahdollisista lisähankinnoista päätetään myöhemmin, kertoo jalkaväen tarkastaja eversti Ari Lehmuslehti Maavoimien esikunnasta tiedotteessa.".

Kaikki tähän mennessä nähty on jo kaukana poispäin siitä tilanteesta, jossa tutkitaan jäisestä maasta kerran jo hukatulla rautakangella että onko vastimen alla kiviä, jossa aikuiset miehet hyppii samaan tahtiin keikkuvan vastimen päällä ja jossa valaistaan trikolorilampulla räntäsateessa suuntakehän asteikkoja.

Lopullinen hinta (ja se mihin alustaan tuo tulee) ratkaisee onko tuossa järkeä vai ei, kuten jo todettua 120mm heitin on integroitu meillä aikaa sitten jo Nasunkin takavaunuun ja esim. MtLb vaunuissa niitä on maailmalla vaikka kuinka...
Onko kritiikki täysin tuulesta temmattua kun mietitään millaisiin hankintamääriin esim. samaisen valmistajan Amoksen tapauksessa päästiin?
 
Back
Top