Kranaatinheittimistö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa julkaisussa tuli myös selitys järkyttävään massaan:
"
Tuliputkena oli lähtökohtaisestikin
suunniteltu käytettävän 120 KRH 92 -mal-
lista putkea, joka sopii sellaisenaan järjes-
telmään. Prototyypin kehälaakeri ja osa
muista rungon osista on 155K98 tykistä.

Joustolaitteistona käytettiin AMOS/NE-
MO järjestelmän osia hieman säädettyinä.
Tällä tavalla aikataulussa pysyttiin, mut-
ta kääntöpuolena prototyypistä tuli koh-
tuullisen raskasrakenteinen.
"
Sarjatuotettu versio lienee sitten aika paljon kevyempi.
 
Minusta on aika hyvin jos vuodessa on saatu ampuva prototyyppi valmiiksi.
Esisarja ensivuonna ja tavoite 2030 niitä olisi rivissä isomäärä.
Jos asiakkaalla on halu ja tarve sekä toimittajalla halu ja taito, niin jälkeä syntyy.
Sivusta katseltuna molemmat kävelevät nyt samaan suuntaan.
Toistaiseksi sujuu hienosti.
Väkiselläkin tulee mieleen, että onkohan länsinaapurimme katsellut jo varastoituja 120 mm heittimiään "sillä silmällä" näitä TREMOS-uutisia nähtyään?
 
Jos asiakkaalla on halu ja tarve sekä toimittajalla halu ja taito, niin jälkeä syntyy.
Sivusta katseltuna molemmat kävelevät nyt samaan suuntaan.
Toistaiseksi sujuu hienosti.
Väkiselläkin tulee mieleen, että onkohan länsinaapurimme katsellut jo varastoituja 120 mm heittimiään "sillä silmällä" näitä TREMOS-uutisia nähtyään?
Eikös svedut käytä niitten vanhojen heittimien putkia, jotka me niille myytiin jatkosodan aikana, uusissa Mjölnereissään?
 
Käytännössä tarvittaisiin projektin hinta jotta olisi mielekästä arvioida sitä suhteessa Tremokseen (ja Tremoksen kpl hinta toki myös).
Noita on ymmärtääkseni kuitenkin muutettu useampi komppanja pohjoisen yhtymiin:unsure:
120KRH-teka komp. sisältää 9kpl 120mm heitinvaunuja, 4kpl ammusvaunua ja muita tekoja 8kpl.
Katso liite: 108596
Katso liite: 108597



Kyllä vain sen takia en missään nimessä uskokkaan että tässä puhuttaisiin muusta kuin operatiivisten joukkojen vielä vedettävän heitinkaluston siirrosta pyörien päälle.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan KRH-TEKA hankittiin kullekin Kainuun jääkäriprikaatin kolmesta jääkäripataljoonasta. Ja logistiikka-ajoneuvoja valmistettiin puolet krh-ajoneuvojen määrästä.
 
Kyllä vain ja veikkaankin että tällä projektilla ei haeta juuri muuta kuin operatiivisten (oikeasti liikkuvien) joukkojen vielä vedettävän heitin kaluston saamista ns. lavalle ampumavalmiina kyytiin. - alkuperäistä viestiä lyhennetty -

Samaan aikaan toisaalla: ( ote jalkaväen vuosikirjasta 2024 )

"Hankkeen tavoitteena on varustaa suurin osa kranaatinheitinkomppanioista M3-järjestelmällä vuoteen 2030 mennessä."

En tiedä kuka on enemmän oikeassa, mutta projektiorganisaatio on nähtävästi tehnyt päätelmät, jotka ovat jokseenkin kohtisuoraan omistasi poikkeavat. Mitä maastokuorma-autoalustoihin tulee, niin sehän on mahdollista ainoastaan rauhan aikana. On mahdoton ajatus, että noin merkittävä osa PV:n maastokuorkeista sidottaisiin krh:n käyttöön. Ottoajoneuvot tulevat olosuhteiden pakosta säilymään päämenetelmänä mikäli hankinta toteutuu edes lähelle suunniteltua laajuutta.
 
Ottoajoneuvot tulevat olosuhteiden pakosta säilymään päämenetelmänä mikäli hankinta toteutuu edes lähelle suunniteltua laajuutta.

Ei kai tuota muuten kannattaisi koukkulavalle edes laittaa? Ainakin itse kuvittelisin, että koukkulavalla varustettu maastokuorma-auto ja tremos on kalliimpi ratkaisu, kuin sama järjestelmä suoraan maastokuorma-auton rungolle asennettuna.

Toki se mahdollistaa kuorma-autojen kilpailutuksen eri valmistajille ja voi hankkia myös käytettyä markkinoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Heittimen ampumaetäisyys on jotain 9km eli ei juuri mitään. Jos tilanne elää yhtään, kokoajan saa olla liikkumassa että pystyy tukemaan. Niiden monttujen tekeminen tuolla etäisyydellä linjasta on itsemurha. Varsinkin talvella. Kaikki mikä sen poistaa, on valtava askel.
 
Samaan aikaan toisaalla: ( ote jalkaväen vuosikirjasta 2024 )

"Hankkeen tavoitteena on varustaa suurin osa kranaatinheitinkomppanioista M3-järjestelmällä vuoteen 2030 mennessä."

En tiedä kuka on enemmän oikeassa, mutta projektiorganisaatio on nähtävästi tehnyt päätelmät, jotka ovat jokseenkin kohtisuoraan omistasi poikkeavat. Mitä maastokuorma-autoalustoihin tulee, niin sehän on mahdollista ainoastaan rauhan aikana. On mahdoton ajatus, että noin merkittävä osa PV:n maastokuorkeista sidottaisiin krh:n käyttöön. Ottoajoneuvot tulevat olosuhteiden pakosta säilymään päämenetelmänä mikäli hankinta toteutuu edes lähelle suunniteltua laajuutta.

Kuullostaa lievästi ilmaistuna kunnianhimoiselta suunnitelmalta... ja vähän erikoiseltakin kun kyseessä on vasta proto. Tai sitten suuret suunnitelmat kuuluu aina tässä vaiheessa asiaan.
Vedettäviä 120mm heittimiä on yli 800kpl, tulee pakosti mieleen että puhutaan RA-koulutus komppaniosta tai sitten SA-putkia laitetaan sulattoon ja joukkoja niiden mukana 😬

Toki erilaisten projektien suunnitelmat on aina jääneet maavoimissa tavoitetasosta, mutta nyt tavoite tasokin on määrällisesti varmaan suurin ainakin tällä vuosituhannella ns. vähääkään raskaimmissa aseissa vaikka puhutaankin tavallaan "vain" vanhan järjestelmän modauksesta.
Edelliset pyörille/teloille nostot päätyivät 27kpl ja 18kpl määriin...
 
Heittimen ampumaetäisyys on jotain 9km eli ei juuri mitään. Jos tilanne elää yhtään, kokoajan saa olla liikkumassa että pystyy tukemaan. Niiden monttujen tekeminen tuolla etäisyydellä linjasta on itsemurha. Varsinkin talvella. Kaikki mikä sen poistaa, on valtava askel.

Kuten moneen kertaan todettu, operatiiviset joukot tarvitsevat hyvin liikkuvan epäsuoran.

Mutta esim. jäykässä torjunnassa eteneminen voidaan oikeastaan jättää laskuista pois, ja jos putket on ryhmitetty puolustuksessa edes +5km kantturoille etulinjasta, niin homma saa mennä pahasti vituralleen jos jäädään hyökkääjän jalkoihin + putkia ei tietenkään kannata ryhmittää mihinkään oletetun hyökkäyksen pääuran välittömään läheisyyteen jossa ihan oikeasti voidaankin jäädä jalkoihin. Ihan perus kauraa että tukevat aselajit ajetaan metsäisille pikkuteille ja oma toiminta alue suojataan telamiinoitteilla ettei mikään tiedustelun vaunu pääse yllättämään tms. Eiköhän tähän samaan taktiikkaan perustu se uudistetun tst-tavan hyökkääjän kuluttaminen sivustoilta, kärjen perässä ei juosta pää kolmantena jalkana vaan haetaan sivustasta sopiva (Ukrainassakin kyntensä näyttäneiden) miinoitteiden avulla omassa valvonnassa pidettävä alue jolta isketään ohi kulkeviin vihollisiin (tässä taktiikassa lähinnä jalkaväki on sitä mikä liikkuu aktiivisesti, uralle iskiessään). esim. 5km sisällä hyökkäysuran sivustassa hettimiäkään ei tarvi hyppyttää jatkuvasti kun uutta maalia ajaa ns. kantaman sisälle ihan automaattisesti.

Tästä oli juuri tällä viikolla aivan täydellisen loistava esimerkki Kurskista kun Ukrainalaiset torjuivat ja tuottivat lyhyessä ajassa ryssälle kovat tappiot, hyökkääjä päästettiin aktiivisesti taistellen omalle alueelle pääuraa pitkin vain n.4-5km matkalle ja väistettiin uralta sivuun metsäiseen maastoon suojaan kun paine kävi liian kovaksi. Tämän jälkeen kärki pysäytettiin lopullisesti, tuhottiin suurin osa raskaasta kalustosta ja ja jäljelle jääneet pilkottiin osiin takaisin uralle iskevän jalkäväen toimesta. Epäsuorasta ei ikävä kyllä mainittu tuon tapahtuman kuvauksissa mitään, miinat ja dronet näyttelivät ilmeisesti pääosaa. Loistava esimerkki aiheeseen liittyen siitä, että tässäkin olisi hyvin pysytty raskaan heittimistön kantamalla koko taistelun ajan.

Olisi muuten kiva tietää minkälaisen epäsuoran kapasiteetin Ukrainalaiset ovat ottaneet Kurskiin mukaan? En ole nähnyt oikein mitään materiaalia aiheesta:unsure: Pelloissa alkaa kyllä olla kraateria sielläkin, mutta kumman puolen ampumana? Alussahan ne ryssän joen yli yrittämiset ponttooneilla kyllä torpattiin jollain rypäleillä. Logistisesti voi olla viisaampaa panostaa "vieraalla maalla" hyvin kevyesti mukana kulkeviin droneihin ja pitkän kantaman erikoisampumatarvikkeisiin kun raskas perinteinen ammushuolto pitänee ajaa paikalle kohtuu kaukaa:unsure:
 
Samaan aikaan toisaalla: ( ote jalkaväen vuosikirjasta 2024 )

"Hankkeen tavoitteena on varustaa suurin osa kranaatinheitinkomppanioista M3-järjestelmällä vuoteen 2030 mennessä."

En tiedä kuka on enemmän oikeassa, mutta projektiorganisaatio on nähtävästi tehnyt päätelmät, jotka ovat jokseenkin kohtisuoraan omistasi poikkeavat. Mitä maastokuorma-autoalustoihin tulee, niin sehän on mahdollista ainoastaan rauhan aikana. On mahdoton ajatus, että noin merkittävä osa PV:n maastokuorkeista sidottaisiin krh:n käyttöön. Ottoajoneuvot tulevat olosuhteiden pakosta säilymään päämenetelmänä mikäli hankinta toteutuu edes lähelle suunniteltua laajuutta.
Ottoajoneuvot ovat omasta mielestä siinä suhteessa haastavia että niitä ei ole missään tai kenelläkään ylimääräisenä. Niillä on oma tarkoituksensa rauhanaikana eikä se tarkoitus aina poistu kriisitilanteessakaan ainakaan kaikilta. Suomessa mm. ruokahuolto pyörii kumipyörien varassa. Vaikka ruokaa säännösteltäisiin ja jätettäisiin banaanit laivaamatta niin siitä huolimatta siviilipuolen on pyörittävä myös. Kaluston soveltuvuus on sitten oma juttunsa. Onko automaattilaatikolla varustettu kaupunki jakeluauto hyvä pv:n käytössä? Näissä maavara on aika pieni ja tehotkaan ei välttämättä mitkään hirveät kun tarkoitus on kuljettaa tavaraa pienellä polttoaineen kulutuksella. Nyt on alkanut kaasurekat ja sähkösekoittimet lisääntymään. Näiden vaatima logistiikka poikkeaa muusta kalustosta mm. pv:n omasta ja vaatii taas aivan oman huomioit. Missä vehje ladataan tai mistä saadaan kaasua kun paikalla on diesel kärry.

Olisi hienoa, että kaikki saataisiin modernisoitua ja liikkumaan siististi pyörillä tai teloilla mutta sanoisin, että se 120mm vedettävä heitin liikkuu useammankin vehkeen perässä tarpeen vaatiessa vs. se että se sidotaan lavaan joka vaati aina koukkulaitteet. Tuota logistista puolta on pakko pohtia ja sitä mihin rahkeet sillä saralla oikeasti ja realistisesti riittää.

En pidä uskottavana että kaikki 120mm heittimillä varustetut joukot saataisiin modernisoitua tällä tavalla. Enkä näe kyllä itse tarpeelliseksikaan.
 
Ottoajoneuvot ovat omasta mielestä siinä suhteessa haastavia että niitä ei ole missään tai kenelläkään ylimääräisenä
Autoliikkeiden pihoissa on jonkin verran, mutta ei riittää nekään yksinään, tarve on vaan niin suuri.

Maastoon pitäs päästä tavalla tai toisella, osan matkaa kyllä siviiliversioilla voi tavaraa siirtää, mutta se loppupätkä taisteleville joukoille ja niiden joukkojen liike, on se ongelma.
 
homma saa mennä pahasti vituralleen jos jäädään hyökkääjän jalkoihin + putkia ei tietenkään kannata ryhmittää mihinkään oletetun hyökkäyksen pääuran välittömään läheisyyteen jossa ihan oikeasti voidaankin jäädä jalkoihin.
Joo en siis ollut hyökksen jalkoihin jäämässä, vaan noin lähellä uhka on dronet; itsemurha tai tulenjohto kun ovat tykistön kantaman sisällä.
 
Olisi hienoa, että kaikki saataisiin modernisoitua ja liikkumaan siististi pyörillä tai teloilla mutta sanoisin, että se 120mm vedettävä heitin liikkuu useammankin vehkeen perässä tarpeen vaatiessa vs. se että se sidotaan lavaan joka vaati aina koukkulaitteet. Tuota logistista puolta on pakko pohtia ja sitä mihin rahkeet sillä saralla oikeasti ja realistisesti riittää.

En pidä uskottavana että kaikki 120mm heittimillä varustetut joukot saataisiin modernisoitua tällä tavalla. Enkä näe kyllä itse tarpeelliseksikaan.
Ei koukkulava ole mitenkään välttämätön edes tuossa prototyypissä. Varsinainen aseosa on protossa kiinnitetty lavalukoilla koukkulavaan. Koukkulavaa on käytetty alustana, koska se on ollut helpoin ja halvin vaihtoehto.

Heitintä voi hinata vaikka pickupilla, mutta muu tarvittava tavara ja miehistö ei silloin mahdu mukaan. Tuollaisen M3 heittimen kerrotaan vaativan 4 hengen miehistön: kuljettaja, johtaja, suuntaaja sekä lataaja. Vedettävä heitin vaatii n. 5 henkilöä tuliasemassa + valmistelupartion jäsenet ym. Kaikki tarvitsevat ajoneuvot, ruokahuollon ja majoitteet. Vedettävän heittimen logistinen rasite lienee suuremman miehistön takia suurempi kuin tuollaisen pyöräajoneuvon päälle asennetun.

Ajoneuvon + heitin lavalla on paha naamioitava verrattuna pelkkään heittimeen. Toisaalta vedettävän heittimen hinaava ajoneuvo ei voi olla kovin kaukana heittimestä ja ajoneuvo on kuitenkin syytä naamioida. Ideaalitilanteessa heittimen alustana toimiva ajoneuvo olisi kompakti, maastoliikkuva ja taistelukestävä, mutta ihan tuollaiseen ei varmaankaan päästä.
 
Miten ne sodan säännöt menee tuon naamioitumisen osalta? Heitinryhmä saa esittää olevansa osa luontoa mutta jos ne esittää olevansa ”Pirkka-rekka”, muuttuuko kaikki siviilirekat sotilaskohteiksi? Ja onko tällä mitään merkitystä tositilanteessa?

EDIT:
Jatketaan vielä sen verran että ehkä se ois puhtainta sodankäyntiä että kaikki kapellimestaripressut on vihreitä tai valkoisia, mutta drone ei tiedä, onko alla RSKRH vai halkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ne sodan säännöt menee tuon naamioitumisen osalta? Heitinryhmä saa esittää olevansa osa luontoa mutta jos ne esittää olevansa ”Pirkka-rekka”, muuttuuko kaikki siviilirekat sotilaskohteiksi? Ja onko tällä mitään merkitystä tositilanteessa?

Eiköhän kaikki siviiliajoneuvotkin ole sotilaskohteita sellaisella sotatoimialueella, josta siviilit on evakuoitu. Lähtökohtaisesti kai sotilaskäytössä olevat siviiliajoneuvot pitäisi olla merkattu, onhan tuolla Ukrainassakin näkynyt paljon ladoja ym. joihin z teipattu konepeltiin.

Sellaisella alueella, jossa on vielä siviilit seassa niin tunnistamisen kanssa täytyy olla erittäin tarkkana jos vihollinen käyttää siviilikalustoa. Esim. jossain Israelissa, missä hamas on siviilikuteissa ja siviiliautoilla liikenteessä siviilien keskellä. Suomessa tällainen voisi kai tulla kyseeseen harmaan vaiheen tai vihollisuuksien alkamisvaiheessa, missä vihun erikoisjoukot operoisivat aseellisesti Suomen alueella soluttautuen väestöön/yhteiskuntaan.
 
Kuullostaa lievästi ilmaistuna kunnianhimoiselta suunnitelmalta... ja vähän erikoiseltakin kun kyseessä on vasta proto. Tai sitten suuret suunnitelmat kuuluu aina tässä vaiheessa asiaan.
Vedettäviä 120mm heittimiä on yli 800kpl, tulee pakosti mieleen että puhutaan RA-koulutus komppaniosta tai sitten SA-putkia laitetaan sulattoon ja joukkoja niiden mukana 😬

Toki erilaisten projektien suunnitelmat on aina jääneet maavoimissa tavoitetasosta, mutta nyt tavoite tasokin on määrällisesti varmaan suurin ainakin tällä vuosituhannella ns. vähääkään raskaimmissa aseissa vaikka puhutaankin tavallaan "vain" vanhan järjestelmän modauksesta.
Edelliset pyörille/teloille nostot päätyivät 27kpl ja 18kpl määriin...
Valmiusprikaatien krh-hankehan toteutui aikanaan aivan poikkeuksellisen hyvin. Tavoite oli 51kpl ja toteuma 45kpl. Lajissaan harvinainen onnistuminen :D

Nyt on ainakin lähdetty kehittämään edullista ratkaisua, joka antaa mahdollisuuden laajamittaiseen onnistumiseen. Aika näyttää miten lopulta käy ja mikä on krh-komppanioiden määrän tavoitetila. Se ei välttämättä ole 800+/9 ( voi olla myös 6 tai 12 ), vaan jotakin vaatimattomampaa.
 
Joo en siis ollut hyökksen jalkoihin jäämässä, vaan noin lähellä uhka on dronet; itsemurha tai tulenjohto kun ovat tykistön kantaman sisällä.

Minua siis nimenomaan hirvittää tuo päivittäin todistettu droonien suorituskyky Ukrainassa, ajoneuvon kanssa tulee siellä noutaja todella helposti jos vihollisen ko. toiminta on aktiivista. Linnoitettuna paikoillaan on ihan eri eväät jäädä henkiin/toiminta kykyiseksi asejärjestelmä mukaanluettuna.

Homma vaikuttaa muuttuneen perusteellisesti, arveluttaa hyvin paljon asioiden kehittäminen siihen suuntaan että tien päällä oltaisiin enemmän :unsure:Hyökkäävien joukkojen on toki pakko olla liikkeessä aktiivisessa vaiheessa, mutta ne kaikki muut = suurin osa SA-vahvuudesta...
 
Viimeksi muokattu:
Miten ne sodan säännöt menee tuon naamioitumisen osalta? Heitinryhmä saa esittää olevansa osa luontoa mutta jos ne esittää olevansa ”Pirkka-rekka”, muuttuuko kaikki siviilirekat sotilaskohteiksi? Ja onko tällä mitään merkitystä tositilanteessa?

Onko näistä mitään keskusteltavaa edes jäljellä sen jälkeen miten olemme nähneet ryssän toimivan Ukrainassa:mad:
 
Back
Top