En ole vielä löytänyt sopivaa ehdokasta, mutta olen sen sijaan löytänyt paljon sellaisia ehdokkaita, joita en halua äänestää
On muuten ihan oikeasti vaikea löytää ehdokasta, joka olisi samaa mieltä edes seuraavista asioista...
Kunnallisvero tulisi laskea ainakin entiselle 17,5% tasolle. Mieluummin 15% tai alemmas. Miten tämä onnistuu?
1. Terveydenhoidon maksuja tulee nostaa. Tuplata vaikka nykyiset hinnat. Se maksaa, joka käyttää. Tämä vaikuttaisi suoraan myös motivaatiosaikkujen määrään…
2. Julkisia palveluita tulee yleisesti ottaen kehittää enemmän sellaiseen suuntaan, että niiden käyttäjä maksaa itse oman käyttönsä mukaisesti.
3. Mikäli julkista liikennettä kehitetään, tulee se rahoittaa lippujen hintojen korotuksilla. Julkisen liikenteen käyttäjät saavat maksaa matkustamisensa itse kokonaan, aivan kuten yksityisautoilijatkin. Jos 5€ tuntuu liian kalliilta kertalipulta sisäisessä liikenteessä tai +200€ kk-lipusta, niin aina voi ostaa oman auton, kävellä tai pyöräillä. Niiden, jotka eivät käytä julkista liikennettä ei tule maksaa korkeita veroja siksi, että muut voivat kulkea julkisilla. He maksavat jo korkeita veroja oman auton takia.
4. Taide- ja kulttuuripalveluita (
teatterit, oopperat, museot, käsityökerhot yms. ) koskee sama. Ne maksavat, jotka käyttävät. Kirjastojen toimintaa tukisin edelleen.
5. Ns. sosiaalisin perustein jaoteltu vuokra-asuntojen jako tulee lopettaa ja keskittää kaupungin vuokra-asuntojen jakopolitiikka pelkästään työssäkäyville ja nostaa vuokrataso sellaiseksi, että sillä pystytään ainakin ylläpitämään kyseistä järjestelmää eikä sitä tarvitse tehdä verovaroin. Asukkaat siis maksavat yleisillä markkinoilla käypää vuokraa . Seurauksena on se, että alaluokka (työhaluttomat lusmuilijat, narkomaanit, ruput) poistuvat kaupungista, jolloin ne eivät enää kuluta resursseja ja niiden tilalle tulee reippaita työssäkäyviä ihmisiä. Niille on tarvetta, raaka-Arskoille ei.
6. Byrokratiaa tulee keventää ja se tarkoittaa turhien hallinnon osien poistamista. Tietyn alueen palvelut voidaan keskittää yhteen paikkaan, jottei päällekkäisyyksiä ja turhia kuluja synny. Osa palveluista voidaan sähköistää, jotta voidaan irtisanoa niitä aiemmin hoitaneet ihmiset, koska kone tekee homman paljon nopeammin. Tehottomuus tulee kalliiksi ja ainoa kuka siitä hyötyy, on kyseinen palkansaaja. Haitan kärsijä on kansalainen, joka maksaa veroja sellaisen ylläpidosta, mutta ei kuitenkaan saa palvelua. Hallinto on välttämätön väline, ei itsetarkoitus.
7. Poliittisista virkanimityksistä luovutaan kokonaisuudessaan ja virkaan valitaan pätevin, ei ”sopivin”.
Seurauksia:
Velkaantuminen loppuisi.
Taloudellinen tasa-arvo toteutuisi yksilöiden kesken, kun kukin maksaisi oman kulutuksensa mukaisesti eikä nykyisen sosialistisen järjestelmän mukaan.
Väestörakenne paranisi, koska alaluokka poistuisi luonnollisesti ja oma-aloitteisesti kaupungista ja tilalle tulisi työssäkäyviä ihmisiä. Tuolla työssäkäyvällä väestön osalla olisi edelleen mahdollisuudet samankaltaisiin terveys- ja kulttuuripalveluihin yms., koska verotus vastaavasti kevenisi ja palkasta jäisi enemmän palkansaajalle. On sitten yksilön oikeus päättää haluaako hän kuluttaa rahojaan teatteriin vai nauttiiko kulttuuriannoksensa ostarin baarissa.
Koska jokainen kansalainen maksaisi oman tarpeensa ja kulutuksensa mukaan, niin Guggenheim-museota ei todennäköisesti tulisi. Ei sille olisikaan tarvetta, jos sen nykyiset kannattajat joutuisivat itse sen kustantamaan.
Kuntaliitosta ei tapahtuisi, koska Helsinki muuttuisi houkuttelevaksi vaihtoehdoksi ilman nykyistä ala-luokkaa ja saisi runsaasti lisää elinkelpoisia asukkaita. Yhdistyminen Vantaan tai Espoon kanssa tarkoittaisi niiden velkapotin ottamista helsinkiläisten niskaan.
Liittyen Yhdysvaltain presidentinvaaleihin: arvatkaapa äänestäisinkö republikaania vai
sosialistia demokraattia jos minulla olisi äänioikeus…