Kunnallisvaalit 2012

veffeade kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mä luulen, että olemme menossa kohti aikoja, jolloin on entistä tärkeämpää ns. pitää huoli muistakin. Kansana voimme selvitäkapeikoista vain yhdessä touhuten ja kaikki mukana pitäen. Meillä ei ole sitä mahdollisuutta, että katsomme vain oman kohtamme ja jätämme "muut" oman onnensa varaan.

Ongelma on siinäkin, että nykyisen katsantokannan mukaan jokainen saa halutessaan jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. On se sitten aktiivista tai välinpitämättömyydestä seuraava väistämätön kohtalo, niin mitäs sille pitäisi tehdä?

Jos osa jengistä jää tuleen makaamaan, eikä suostu edes yrittämään, niin pitäisikö muidenkin jäädä ammuttaviksi?

Jos ajatellaan perinteistä miestenkoulua, niin varusmiespalvelus tekisi putoamisvaarassa oleville voittopuolisesti hyvää. Mutta kun ei huvita, eikä kukaan pakota astumaan ruotuun. Entäs sitten se nuorison enemmistö, joka suorittaa asepalveluksen tai sivarinkin asiallisesti läpi? Pitäisikö heitä moittia siitä, että suorittivat velvollisuutensa, vaikka osa tovereista jäi matkalle? Ei se nyt niinkään voi mennä, ei ainakaan minun mielestäni.


baikal kirjoitti:
Ihmisillä voi olla monenlaista ongelmaa. Kaikki eivät sopeudu samalla tavoin kuin toiset, oireita hoidetaan sitten usein viinaksilla ja jotkut se vie mukanaan. Useimmat tuntemani yksinhuoltajat eivät ole huvikseen köyhiä yksinhuoltajia, useimmat sairaat olisivat mieluusti terveitä käsittääkseni, Suomessa ihminen tarvii lämpimän asunnon jne. Kyllä meillä näihin saatan pitää olla varaa ja halua pitää ihmiset mukana elämässä.

Suomesta kyllä löytyy jokaiselle lämmin asunto, kunhan ei ryyppää (saati käytä muita päihteitä) siihen malliin, jotta rahat menee muuhun. Päihteiden käyttö on aina oma valinta, vaikka pitkäaikainen runsas käyttö saattaakin johtaa siihen, ettei tilanne ole enää omin voimin hallittavissa. Kylmässä ei tarvitse kenenkään olla. Korkki kiinni ja muutto vaikkapa Lestijärvelle, niin taatusti löytyy vapaita kunnan vuokra-asuntoja nimellisellä 250 euron kuukausivuokralla.

Ongelmana näissä päihteistä johtuvissa syrjäytymisessä on se, ettei se ole millään tavoin riippuvainen muiden ihmisten tilanteesta. Vai kuinka paljon 10 tonnia kuussa ansaitsevan verotusta pitäisi kiristää nykyisestä 5 tonnista, että alkoholistit olisivat tyytyväisiä? Pitäisikö veroprosentin olla 60 vaiko kenties 70 %:a? Minä väitän, että Pera jatkaisi ryyppäämistä, vaikka kunnanjohtaja saisi 10 tonnin palkastaan käteen vain 2 tonnia.

Ja ei, en ole kunnanjohtaja, enkä tienaa lähellekään 10 tonnia. En tosin ole alkoholistikaan.

Ohessa sosiaalimenojen jakautumine vuonna 2011. Melko pieni prosenttiosuus on nuissa potentiaalisissa Peran ryhmissä suhteessa kokonaisuuteen: Voisin siis kuvitella että Pera kuuluu johonkin alla mainituista ryhmistä. Toki jos Pera kuuluu juurikin tuohon "toimintarajoitteisiin", alkaa olla oikeasti huolestuttava luku nuin niinkuin kokonaisuudessaan:

toimintarajoitteisuus 11,9
työttömyys 7,9
muu sosiaaliturva 2,4

http://www.stm.fi/stm/toiminta_ja_talous/sosiaalimenot

Ihan mielenkiintoisia tilastoja, mutta mitä niistä nyt tässä asiassa pitäisi ottaa onkeensa?

Ei keskimääräinen lapsilisän saaja tai lääkärin potilas ole millään tavoin syrjäytyneitä. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että syrjäytyneet veisivät mitään järistyttävän suurta osaa sosiaalimenoista.

Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.
 
baikal kirjoitti:
Handessa on hyvää Keskustalais-ainesta siis.

Olen niin vahvasti kaupunkilainen, että Kepu ei ole koskaan ollut todellinen vaihtoehto. Samoja ovat kuitenkin murheet, puuroa pitää olla pöydässä, koulutusta lapsille ja hoitoa sairauden osuessa kohdalle. Arjen murheissa on helppo löytää yhteinen sävel yli puoluerajojen.
 
Ihan mielenkiintoisia tilastoja, mutta mitä niistä nyt tässä asiassa pitäisi ottaa onkeensa?

Ei keskimääräinen lapsilisän saaja tai lääkärin potilas ole millään tavoin syrjäytyneitä. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että syrjäytyneet veisivät mitään järistyttävän suurta osaa sosiaalimenoista.

Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.

No, oikeasti ei varmaan mistään. Mitään muuta kuin asunnon, lämmön, ruoan ja sähkön pitäisi sosiaaliturvan kustantaa tarvittaessa. Juurikin halusin nostaa esiin sen, jotta nuitten syrjäytyneiden asuttaminen/elossa pitäminen on pieni asia kokonaisuudessa. Nuita onneksi on vain vähän jos verrataan koko Finski populaatioon.
 
veffeade kirjoitti:
Ihan mielenkiintoisia tilastoja, mutta mitä niistä nyt tässä asiassa pitäisi ottaa onkeensa?

Ei keskimääräinen lapsilisän saaja tai lääkärin potilas ole millään tavoin syrjäytyneitä. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että syrjäytyneet veisivät mitään järistyttävän suurta osaa sosiaalimenoista.

Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.

No, oikeasti ei varmaan mistään. Mitään muuta kuin asunnon, lämmön, ruoan ja sähkön pitäisi sosiaaliturvan kustantaa tarvittaessa. Juurikin halusin nostaa esiin sen, jotta nuitten syrjäytyneiden asuttaminen/elossa pitäminen on pieni asia kokonaisuudessa. Nuita onneksi on vain vähän jos verrataan koko Finski populaatioon.

Näin on! Meillä on kyllä varaa antaa reiskojen juoda itsensä hengiltä. Kyse on ennemminkin moraalisesta ongelmasta.

Rantojen miehiä enemmän olen huolissani niistä kymmenistä tuhansista nuorista, jotka syrjäytyvät ilman koulutusta ja työkokemusta. Moni sortuu päihteisiin, mutta harva heistäkään veneen alle joutuu.

Valitettavasti tuokaan ongelma ei hoidu hyväosaisia (=normaaleja työssäkäyviä ihmisiä) syyllistämällä ja veronkorotuksia haikailemalla.
 
skärdis kirjoitti:
Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.

Tästä kun vähän laajentaa, niin pääsee villakoiran ytimeen. Suomeen luotu hallintohässäkkä ja lonkeronsa kaikkialle ulottanut julkinen puoli on tehnyt oman olemisensa mahdottomaksi. En näe muuta tietä eteenpäin, kuin vanhan byrokratiahelvetin purkamisen ja uuden järjestelmän rakentamisen siten, että pitäydytään tiukasti perustoiminnoissa. Hallinnon ja julkisen rahoituksen järjestelyt olisi mahdollista järjestää paljon nykyistä tehokkaammin ja vanhukset saisivat silti vaippansa. Nykyjärjestelmä on toisaalla kylmä ja julma, toisaalla tolkuttoman tehoton.
 
Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.

Tästä kun vähän laajentaa, niin pääsee villakoiran ytimeen. Suomeen luotu hallintohässäkkä ja lonkeronsa kaikkialle ulottanut julkinen puoli on tehnyt oman olemisensa mahdottomaksi. En näe muuta tietä eteenpäin, kuin vanhan byrokratiahelvetin purkamisen ja uuden järjestelmän rakentamisen siten, että pitäydytään tiukasti perustoiminnoissa. Hallinnon ja julkisen rahoituksen järjestelyt olisi mahdollista järjestää paljon nykyistä tehokkaammin ja vanhukset saisivat silti vaippansa. Nykyjärjestelmä on toisaalla kylmä ja julma, toisaalla tolkuttoman tehoton.

Olletikin, että ne kotiteatterit, kuntosaliliput ja ulkomaanmatkat jäävät helposti tavis palkansaajankin ulottumattomiin, jos hän ei aivan velaksi ala mellostella.

Julkishallinnossa on edelleen kantokykyymme nähden liikaa palkollisia, ei siitä pääse mihinkään. Miten purat? Ilman äärimmäistä pakkoa ei mitenkään. Kuntien työihmiset ovat suojattuja alkaen 5 vuoden irtisanomissuojalla ja vähänkään jotain virkaatekevät käytännössä koskemattomia. Ihan haitekhanurista koko homma. KOK ja Sos.Demi takaavat pitkälti äänestäjäkuntansa ytimen edut ja Keskusta kuntien vastaavat....siinä sitä ollaan. Nätisti rakennettu systeemi, joka mahdollistaa jos minkälaisen steppailun......verovaroin.
 
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Minä en vaan osaa käsittää, miksi yleisen sosiaaliturvan pitäisi kattaa muuta kuin jollakin tavalla säädyllisen elintason aiheuttamat kustannukset. Lomamatkat, kotiteatterit ja kuntosalikortit saa jokainen kustantaa omilla ansioillaan tai sitten ollaan ilman.

Tästä kun vähän laajentaa, niin pääsee villakoiran ytimeen. Suomeen luotu hallintohässäkkä ja lonkeronsa kaikkialle ulottanut julkinen puoli on tehnyt oman olemisensa mahdottomaksi. En näe muuta tietä eteenpäin, kuin vanhan byrokratiahelvetin purkamisen ja uuden järjestelmän rakentamisen siten, että pitäydytään tiukasti perustoiminnoissa. Hallinnon ja julkisen rahoituksen järjestelyt olisi mahdollista järjestää paljon nykyistä tehokkaammin ja vanhukset saisivat silti vaippansa. Nykyjärjestelmä on toisaalla kylmä ja julma, toisaalla tolkuttoman tehoton.

Julkishallinnossa on edelleen kantokykyymme nähden liikaa palkollisia, ei siitä pääse mihinkään. Miten purat? Ilman äärimmäistä pakkoa ei mitenkään. Kuntien työihmiset ovat suojattuja alkaen 5 vuoden irtisanomissuojalla ja vähänkään jotain virkaatekevät käytännössä koskemattomia. Ihan haitekhanurista koko homma. KOK ja Sos.Demi takaavat pitkälti äänestäjäkuntansa ytimen edut ja Keskusta kuntien vastaavat....siinä sitä ollaan. Nätisti rakennettu systeemi, joka mahdollistaa jos minkälaisen steppailun......verovaroin.

Julkisen sektorin haukkuminen on sellainen hokema, jota muistetaan toitottaa, mutta sisältöä niillä puheilla harvemmin on.

Kun nyt ollaan maanpuolustushenkisellä palstalla, niin pohdintaanpa lyhyesti sotavaltion henkilöstöasioita. Perinteisesti varuskunnat ovat työllistäneet satamäärin erilaisia suorittavalla tasolla työskenteleviä ihmisiä muonituskeskuksesta varuskuntasairaalaan ja aina korjaamolta rättivarastolle. Nämä henkilöt ovat siis loisineet julkisella sektorilla, sillä täysin ylimitoitetulla.

Nyt nämä samat työntekijät ovat siirretty Millog Oy:n ja Leijona Catering Oy:n palkollisiksi eli yksityisen sektorin työnsankareiksi, jotka eivät kuluta verovarojamme. :a-rolleyes:

Minä olen vain tällainen tyhmä sotamies, joten en ymmärrä miten näiden ihmisten työ muuttui kertaheitolla täysin uuteen kategoriaan eli veronmaksajien taakasta uuden uljaan kilpailuyhteiskunnan superjäseniksi. Mielestäni näiden yksityisen sektorin työntekijöiden palkat tulevat edelleen veronmaksajien kukkarosta.
 
En tarkoita Leijonakatariinoja enkä Millogin asentajia. Tarkoitan mielettömyyksiin turvotettua hallintoa ja erilaisia laatikkoleikkejä. Eihän pv sentään edusta koko julkista hallintoa vaan on olematon muru siinä megalomaanisessa leegiossa, jota täytyy pyörittää maailman tappiin tai totaaliseen konkkaan saakka. Toistan: suomalainen kestävyysvaje on oikeasti sitä, että meillä on julkistyöpaikkoja liikaa miehitettynä. Ja kun kirjoitin, että nämä ryhmät ovat onnistuneet sementoimaan erilaisin keinoin etunsa niin siihen ei kiinni päästä, vaikka viimeinenkin rantareiska olisi paleltunut hengiltä.

Laskekaa itse: valtion- ja kuntien yhteenlasketut palkkakustannukset....miinustakaa siitä 15 prosenttia ja siinä se, tuo 15 prosenttia edustaa isoa rahaa. Latiakaan velkaa ei suomivaltio tarvi eikä mitään leikkauksia tarvita. Tuo hirviömäinen, erilaisin lonkeroin etunsa turvannut touhujoukko on liian kallis Suomen kannettavaksi. Poliittinen järjestelmä ei siihen pääse kiinni, kukin voi arvioida syyt siihen.

Jossain vaiheessa ko. touhujoukko voisi lakkoilla. Se avaisi silmät tässä maassa.......
 
Oikeasti, onko hallintomme turvonnut, vai onko se vain hokemaa ilman todellisuuspohjaa?
 
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä
 
crane kirjoitti:
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä

Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.
 
skärdis kirjoitti:
crane kirjoitti:
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä

Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.

Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.
 
Kukin olkoon palkkansa ansainnut, minusta. Valtiontalouden kannalta on tietysti se kokonaissumma kaiketi tärkein. Olen toki tietoinen siitä kuinka valtionkonttorit ym. sekoittavat pakkaa....osa toiminnoista ulkoistetaan, jottei aivan silmille räjähtäisi palkkamenojen kokonaiskasvu. Fyffe otetaan erilaisista kiinteistö- ym. menoista ulkoistuksiin. Tällä tavoin pidetään olevinaan kurissa palkkamenojen sarake. Ihan täyttä fuulaa.

Jos nyt otetaan pv. On asetettu tavoite, jonka mukaan palkkamenot eivät saa ylittää kolmannesta kokonaisrahoituksesta. Kun ei meinata pysyä millään vormussa niin ulkoistetaan ja lokataan toimintamenot ihan finaaliin. Millogit ja kumppanit saavat fyffensä pv:n toimintamenojen lohkosta...ja kas, voidaan osoittaa kuinka palkkamenot eivät kasvakaan.....herra hyvästi hallikkoon.

Kuten kirjoitin: 15 prosentin riipaisu tavalla tai toisella julkisten palkkamenojen lohkosta riittää, ettei suomivaltio tarvi ainuttakaan latia lainaan. Skärdiksen mieliksi voidaan ottaa rantareiskoilta vaikka 8 miljoonaa euroa, ettei tunnu niin pahalta. Mittaluokat ovat kuitenkin näissä "vaihtoehdoissa" kovasti erilaiset.
 
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
crane kirjoitti:
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä

Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.

Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.

Öh, tuota? Eikös myös valtion, kunnan ja kuntayhtymien työväki maksa veroja? Minä ainakin maksan.
 
Olen tässä odotellut noin neljännesvuosisadan julkisen talouden tasapainottamista. Nykyinen poliittinen järjestelmä ei sitä oikein voimallisesti tunnu tukevan.

Toki, oman maailmankatsomukseni nimissä toivoisin sen tapahtuvan libertaarisemmalla otteella kuin superverotuksessa etenemällä. Eipä tämäkään ole täysimääräisesti ollut toteutumassa, mutta jos nyt sentään se perusasia hoidettaisiin.
 
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
crane kirjoitti:
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä

Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.

Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.

Öh, tuota? Eikös myös valtion, kunnan ja kuntayhtymien työväki maksa veroja? Minä ainakin maksan.
Nehän vain kiertää valtiolta valtiolle.
 
crane kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
crane kirjoitti:
Eilen ainakin radiossa puhuivat,että valtion palkansaajilla on maan korkein ansiotaso 22€/h kta.
Yksityisen sektorin palkansaajat tulee sitten 19€/h kta ja viimeisenä kunta-alan 17€/h kta.
Mielenkiintoinen vääristymä

Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.

Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.

Öh, tuota? Eikös myös valtion, kunnan ja kuntayhtymien työväki maksa veroja? Minä ainakin maksan.
Nehän vain kiertää valtiolta valtiolle.

Onko se jotenkin erilaista rahaa? Minkä verran kansantaloutta opiskellut?
 
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Missä se vääristymä on? Omassa silmässäkö?

Palataan tuohon edellä esittämääni Puolustusvoimat vs. Millog/Leijona Catering kuvioon. Miten arvelette keskituntiansioiden kehittyneen, kun pienipalkkaiset duunarit potkittiin valtiolta yksityisen leipiin ja hyväpalkkaiset upseerit jäivät valtion leipiin?

Aivan, valtion palkollisten kta nousi reilusti, kun pienipalkkaiset siirtyivät yksityiselle työnantajalla. Vastaavasti he vetävät yksityisen sektorin kta:ta alaspäin. Olennaista on kuitenkin pohtia sitä, että nousiko upseerien palkat sen vuoksi, että pienempiin palkkaluokkiin kuuluvat heivattiin pois? Aivan, ei palkat nousseet, vaikka virkamiesten kta nousikin reilusti.

Kehityskulku on helpompi havaillistaa esimerkiksi yhtä varuskuntaa miettien, mutta todellisuudessa sama kehityskulku pätee lähes kaikissa valtion virastoissa. TVH:lta ulkoistettiin duunarit Destialle jne.

Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.

Öh, tuota? Eikös myös valtion, kunnan ja kuntayhtymien työväki maksa veroja? Minä ainakin maksan.
Nehän vain kiertää valtiolta valtiolle.

Onko se jotenkin erilaista rahaa? Minkä verran kansantaloutta opiskellut?

Mutta pointti mulla oli alunperinkin se,että valtion suojatyöpaikoissa on maan korkein kta.
Kyllä ja sanon sanan,"suojatyöpaikka" sillä hyvin paljon valtion virkoja on ns. turhia virkoja,joita on pedattu vain tutuille ja kavereille.
 
crane kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
Onhan se nyt jännä homma,et se osa työväestä,joka rahoittaa valtion toiminnan saa vähemmän palkkaa,kuin se osa työväestä joka rahoitetaan yksityisen sektorin verotuotolla.

Öh, tuota? Eikös myös valtion, kunnan ja kuntayhtymien työväki maksa veroja? Minä ainakin maksan.
Nehän vain kiertää valtiolta valtiolle.

Onko se jotenkin erilaista rahaa? Minkä verran kansantaloutta opiskellut?

Mutta pointti mulla oli alunperinkin se,että valtion suojatyöpaikoissa on maan korkein kta.
Kyllä ja sanon sanan,"suojatyöpaikka" sillä hyvin paljon valtion virkoja on ns. turhia virkoja,joita on pedattu vain tutuille ja kavereille.

Niin kuin esimerkiksi puolustusvoimien kouluttajan paikat? Poliisi? Sairaanhoitajat ja lääkärit? Opettajat?
 
Re: RE: Kunnallisvaalit 2012

juhapar kirjoitti:
Niin kuin esimerkiksi puolustusvoimien kouluttajan paikat? Poliisi? Sairaanhoitajat ja lääkärit? Opettajat?
Taisi olla puhe niistä "erityisasiantuntijan" paikoista, joilla perustellaan korkea keskituntiansio. Puuttumatta julkisen sektorin organisointiin mm. yllä lueteltujen henkilöryhmien ja valtiolla työskentelyn osalta, omakin kokemukseni tukee sitä että paljon voisi ottaa pois ilman minkään tosiasiallisesti tarpeellisen vaarantumista. Suorittavassa portaassa ei vain ole ihan niin kivaa kuin asiantuntijatöissä ja keskijohdossa...

Suurin virhe minusta on nähdä työmarkkinat ja johtaminen samaparisina julkisella ja yksityisellä sektorilla.
 
Back
Top