Kunniakulttuurit

Siinä oli otsiiko suunnileen että suomalaiset liian sinisilmäisiä mitä tulee muslimeihin ja kulttuurieroihin.
Virolaiset olisivat tietenkin voineet laittaa täsmällisemmänkin otsikon. Kaikki suomalaiset eivät ole höynäytettävissä.
Siitä tosin voin olla samaa mieltä, että hämmästyttävän moni päättävässä asemassa oleva suomalainen on liian sinisilmäinen.
.
 
Kaikki suomalaiset eivät ole höynäytettävissä.
Siitä tosin voin olla samaa mieltä, että hämmästyttävän moni päättävässä asemassa oleva suomalainen on liian sinisilmäinen.

Tärähtäneistöstä, pöyristyneistöstä ja poseeraavasta broileristosta valtavan suuri osa on saanut koulutuksensa sosiaaliseen konstruktionismiin tai muuhun (kulttuuri)marxilaisuuden varaan rakentuviin ideologisiin tuulentupiin perustuvista saduista.

Typerimmät ja narsistisimmat ovat sitten poimineet kyseisen hulluuden toimintaansa ohjaavaksi linjaksi. Syynä voi olla heikko ote todellisuuteen tai itsekkäästä pahuudesta kumpuava opportunismi.

Määrittelyvalta on primääriä valtaa. Lähes kaikki muu institutionaalinen valta nojaa siihen. Konstruktionismi ("todellisuus on sosiaalinen konstruktio") tarjoaa siten mahdollisuuden absoluuttiseen valtaan ja sitä kautta absoluuttiseen turmeltumiseen.

Hyvesignaloijat, moraaliposeeraajat, SJW-kaahot jne. ovat loistavia esimerkkejä tästä turmeltuneisuudesta. Kun hyveet puuttuvat täydellisesti niin konstruoidaan eli rakennetaan valheellinen hyveellisyysnäytelmä.

Pahuus ja turmeltuneisuus kaipaa aina ihailua. Siksi se useimmiten rakentaa kulissikseen hyveellisyysnäytelmän, jonka kyseenalaistamista tai läpivalaisemista se ei salli.

Vihapuhekiellot ja -syytökset samoin kuin maalittamisesta metelöinti määritellään niin väljästi juuri siksi että niitä voitaisiin käyttää kritiikin ja läpivalaisemisen esteinä.

Eli kyse ei ole näiden päättävien kohdalla todennäköisesti sinisilmäisyydestä vaan silkasta pahuudesta moraalisen turmeltuneisuuden, opportunismin, sairaan vallanhimon, etuoikeutettuun asemaan rakastumisen, joskus patologisen narsismin ja/tai epäterveen huomion ja ihailun hakemisen muodoissa.

Ei ole mikään sattuma, että narsismikirjallisuus tuo esim. journalismin ja muutaman muun tyypillisen SJW-alan jatkuvasti esille aloina, joihin hakeutuu keskimääräistä paljon enemmän patologisia narsisteja. Eikä sekään ole sattuma, että tyypillinen "angry anthropologist" on kuin suoraan narsismikirjallisuuden kliinisistä kuvauksista repäisty manipulaattori.
 
Viimeksi muokattu:
Sarah Haider on pakistanilaistaustainen amerikkalainen, joka tekee töitä naisten oikeuksien ja uskonnonvapauden puolesta. Haider kasvoi muslimiperheessä, jossa uskonto rajoitti hänen elämäänsä, muttei hänen perheensä ollut niin konservatiivinen kuin monet muut muslimiperheet. Länsimaalaisilla standardeilla hänen perheensä oli kuitenkin konservatiivinen. Myöhemmin Haider luopui uskonnostaan.

Haider on myös maailman suurimman ex-muslimijärjestön puheenjohtaja. Järjestö pyrkii tekemään islaminuskosta luopumisesta helpompaa. Tehtävää riittää, sillä erityisesti islaminuskosta luopuvat naiset kohtaavat uhkauksia, ahdistelua, hyljeksintää ja väkivaltaa. Tässäkin aiheessa on mainittu tapaus, jossa Suomessa asuvan musliminaisen käytöksen länsimaalaistuminen johti hänen puukotukseen (kyseisen naisen "synti" oli mm. hunnun käytön lopettaminen).

Oletteko ikinä törmänneet länsimaalaisiin ihmisiin, joiden mielestä rohkea ja älykäs uskontokritiikki on sitä, että has-been kirjailija Ylen ohjelmassa viskaa Raamatun lattialle, mutta jotka eivät uskalla mitenkään kritisoida islamia tai muslimien keskuudessa esiintyviä ongelmia? Ihmisiin, jotka väittävät olevansa naisten ja etnisten vähemmistöjen asialla, mutta jotka eivät puhu mitään musliminaisten kohtaamista vääryyksistä?

Ette ole ainoita, jotka ovat törmänneet tälläisiin ihmisiin.

Haider syyttää länsimaalaista vasemmistoa siitä, että he vaikenevat muslimien keskuudessa esiintyvistä ongelmista.

Myös Haider on törmännyt länsimaalaisiin ihmisiin, jotka suorastaan pilkkaavat kristinuskoa, mutta joiden mielestä islamia ei saa kritisoida. Haider pitää erikoisena sitä, miten jotkut pitävät islamin kritiikkiä rasismina, sillä islam on uskonto eikä muslimit ole rotu. Haiderin mukaan todellista rasismia on se, että hyväksytään Lähi-idän naisten alistaminen samalla kun pidetään kovaa meteliä länsimaalaisten naisten oikeuksista. Olen itse pohtinut aivan samaa: miten ihmeessä länsimaalaiset feministit voivat antaa hiljaisen hyväksyntänsä esimerkiksi hijabiin pakottamiselle, samalla kun he eivät sitä hyväksy omalla kohdallaan?

Lienee sanomattakin selvää, että Haiderin mielestä sana islamofobia on kummallinen.

Olen samaa mieltä Haiderin kanssa. On junttimaista, miten jotkut vaikenevat joissain muslimiyhteisöissä esiintyvistä ongelmista, vain koska he luulevat sen tekevän heistä jotenkin suvaitsevaisempia. Ei, ongelmista vaikeneminen ei tee heistä suvaitsevaisempia, se tekee heistä toiseutta ihannoivia juntteja, joille kaikki erilaisuus on uutta ja jännää. Näitä ongelmia esiintyy myös Suomessa, kuten tästäkin aiheesta käy ilmi.

Myös Suomessa on Haiderin kaltaisia ex-muslimeja, jotka kritisoivat muslimien keskuudessa esiintyviä ongelmia. Osa heistä on Haiderin tavoin kritisoinut tiettyjä länsimaalaisia siitä, että he eivät uskalla puhua ongelmista. Tässä kunniaväkivallan uhri kritisoi feministejä:


Islam on uskonto siinä missä muutkin uskonnot. Islamiin saa uskoa tai olla uskomatta. Islamia ja sen tulkintoja saa kritisoida aivan kuten muitakin uskontoja. Muslimeja on laidasta laitaan*, aivan kuten on myös ateisteja, juutalaisia, kristittyjä, ja niin edespäin. En ole kiinnostunut teologiasta, joten en ole perehtynyt Koraanin opetuksiin, eikä minulla ole mitään tarvetta perehtyä Koraaniin (yleissivistyksen kannalta tämä toki voisi olla mielenkiintoista). Minulle riittää tieto siitä, että joissain muslimiyhteisöissä islamin opetuksia tulkitaan tavalla, joka johtaa sellaiseen käytökseen jota pidän haitallisena sekä tuomittavana.

Tuen Sarah Haiderin työtä paremman maailman puolesta. On hienoa, että maailmassa on hänen kaltaisiaan ihmisiä, jotka rohkeasti tekevät työtä oikeudenmukaisemman maailman puolesta.


1560464112-screen_shot_2019-06-13_at_3.12.59_pm.png


Mainittakoon kuitenkin, että naiivia suhtautumista löytyy myös oikeistosta (vaikka Haider kritisoikin nimenomaan länsimaalaista vasemmistoa), ja että kunniakulttuurien tapaista hörhöilyä esiintyy muuallakin kuin vain muslimien keskuudessa.

*Kerronpa anekdoottina, että eräs ystävällisimmistä ihmisistä, mitä olen koskaan tavannut, on harras muslimi. Arvoiltaan hän on toki hyvin konservatiivinen, mutta käytökseltään hän on yksi miellyttävimmistä ihmisistä, mitä tiedän. On Suomen kannalta harmillista, että hän on karistanut Suomen tomut jaloistaan ja asuu nykyään aurinkoisessa Kaliforniassa. Tämän hienon miehen olemassaolo ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että joissain muslimiyhteisöissä esiintyy vakavia ongelmia, mutta tietenkään nämä ongelmalliset muslimiyhteisöt eivät tee tästä hienosta miehestä yhtään huonompaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on hyvä esimerkki yllä olevassa viestissä mainitusta länsimaalaisen vasemmiston keskuudessa esiintyvästä juntteilusta. Maallistunut muslimifeministi ei saisi taistella naisten alistamista vastaan, koska öyhöttävät vasemmistomielenosoittajat pitävät sitä rasismina. :facepalm:

"Frankfurtin yliopistossa pidetyssä keskustelutilaisuudessa vasemmistolaiset mielenosoittajat hyökkäsivät maallistuneen muslimifeministin Naila Chikhin ajatuksia vastaan, kyltein ja nyrkein.

Nyrkit heiluivat luentosalissa. Keskustelu aiheesta ”onko hunnuttautuminen muoti-ilmiö, uskonnolllinen symboli vai poliittinen instrumentti” päättyi Frankfurtin yliopistossa vasemmistomielenosoittajien väkivaltaiseen mielenosoitukseen. Vasemmistoryhmä nimeltä “opiskelijat oikeistolaisten kiihottamista vastaan” järjestivät sananvapauden vastaisen mielenosoituksen keskustelutilaisuutta vastaan. Keskustelun osapuolet eivät olleet oikeistolaisia, vaan kyseessä oli feministi-, ja maahanmuuttajajärjestöjen yhteinen keskustelu. Taantumuksellinen vasemmisto näyttää kokevan jopa muslimifeministit ja maallistuneet maahanmuuttajat äärioikeistolaisiksi, jos he puhuvat mitään islamilaista naisvihaista pakkohunnutusta vastaan."


 
Tässä on hyvä esimerkki yllä olevassa viestissä mainitusta länsimaalaisen vasemmiston keskuudessa esiintyvästä juntteilusta. Maallistunut muslimifeministi ei saisi taistella naisten alistamista vastaan, koska öyhöttävät vasemmistomielenosoittajat pitävät sitä rasismina. :facepalm:

Aikaisemmin se meni niin, että länsimaisella femmarilla ei ollut _oikeutta_ sanoa esim musliminaisen kohtelusta, koska jokin uhrihierarkiahässäkkä. Silloin virallisesti ajateltiin, että jos joku musliminainen älähtää, niin silloin tuetaan.

Tosin silloinkin oli merkkejä siitä, että aika tiukkaan turvat tullaan pitämään supussa, eikä rivistä turhaan livetä.

Nyt siis, kuten sanoit, alkavat femmarit käymään väärää sanomaa julistavien musliminaisten kimppuun, ihan julkisesti. Se on sitä edistystä.

Ei hirveän yllätyksenä tullut tämäkään. Ameriikan suunnalla on jo ihan normimeininki, että nämä uudet femmaripiirit ja ääri-islamistit ovat yhtä ja samaa sakkia. Sama tullee myös tänne.
 
"Frankfurtin yliopistossa pidetyssä keskustelutilaisuudessa vasemmistolaiset mielenosoittajat hyökkäsivät maallistuneen muslimifeministin Naila Chikhin ajatuksia vastaan, kyltein ja nyrkein.


Frankfurtin koulukunta, osa II.

Koomista että juuri Frankfurtissa.


Marxilaisista ja psykoanalyyttisistä näkökulmista käsin kriittinen teoria suhtautuu erityisesti "yhteiskuntaan" kriittisesti...

Valtiotieteen professori Paul Kengorin mukaan koulukunnan edustajista Herbert Marcuse ja Erich Fromm olivat myös kulttuurimarxilaisia. "Seksuaalimarxisti" Marcuse oli myös Yhdysvaltojen yliopistokampusten 1960-luvun uuden vasemmiston guru. Kengorin mukaan kulttuurimarxismi tarkoittaa lähinnä marxismin soveltamista kulttuurisiin tavoitteisiin, mutta jotkut antisemitistit käyttävät termiä juutalaisen salaliiton merkityksessä, vaikka vain häviävän pieni osa kulttuurimarxilaisista on juutalaisia. Koulukunta ei silti luonut kulttuurimarxismia, vaan sen pioneeri oli Antonio Gramsci.[2]
 
OFF TOPIC



Tunnetaan kommunikaatiokuiluna.

Noin 20 pojoa on se etäisyys, jolla henkilöiden käsiteavaruudet ovat niin kaukana toisistaan, että mahdollisuus keskinäiseen ymmärrykseen on heikko.

Kommunikaatiokuilua ei pidä nähdä kummankaan henkilön piirteenä tai ominaisuutena. Se on kyseisen vuorovaikutustilanteen ominaisuus. Vähän niin kuin jos toinen puhuu ranskaa ja toinen espanjaa niin kommunikaation puutteet eivät ole kummankaan henkilökohtainen ominaisuus.



Olet täysin oikeassa ja täysin hakoteillä.

Neurologisten iilmiöiden ja piirteiden tuottamien ominaisuuksien epätyypillisyys on jo määritelmän mukaisestikin tietenkin yleisempää neurologisesti epätyypillisille ihmisille. Tämähän on sama ilmiö kuin vaikka se, että huippu-urheilijoiden fysiikka on useimmiten jossain määrin epätyypillinen. Autismikirjo on erittäin voimakkaasti yliedustettuna ÄO -jakauman molemmissa ääripäissä.

Fokus voi olla mieletön mutta se voi olla myös häiriöherkkä tavoilla joita suurin osa ihmisistä ei osaa oman kokemuksensa ja aistijärjestelmänsä puitteissa osaa hahmottaa.

Kyky normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen on sikäli vaikea asia kommentoida, että ensin pitäisi miettiä että mitä sillä tarkoitetaan.

Kyky tyydyttävään sosiaaliseen kanssakäymiseen voi tarkoittaa epätyypillistä kanssakäymistä ja moni ei pidä sitä normaalina. Kyky tuottaa itselleen sopiva sosiaalinen elämä riippuu siitä, millaisen elämän kokee itselleen sopivaksi. Kyky onnistuneeseen kommunikointiin ja vuorovaikutukseen riippuu aina kaikista osapuolista. Työyhteisöissä ja muissa jotain tarkoitusta varten olemassa olevissa yhteisöissä keskeistä voi olla se, että osataanko rakentaa erilaisten sosiaalisen kanssakäymisen tapojen välille toimivia kompromisseja.

Autismikirjon sisällä suurimmaksi kommunikaation ja sosiaalisen kanssakäymisen ongelmaksi koetaan usein se, että ihmiset tulkitsevat asioita ja henkilöitä omista lähtökohdistaan käsin vaikka heille olisi toimitettu tieto, että niillä lähtökohdilla ei voi osua oikeaan. Tässä suhteessa esim. neurotyypillisille tunnusomainen nonverbaliikan, olemuksen ja muiden vaikutelmiin korostuvien asioiden ylikorostunut osuus koetaan usein autismikirjo sisällä ylivoimaiseksi. (Vähän sama kuin tulkittaisiin kasvohalvauksen omaavaa ihmistä tunteettomaksi sillä perusteella että tunteet eivät näy kasvojen ilmeinä - ja sen jälkeen syyllistettäisiin kollektiivisesti tulkitsemisen kohde siitä tavasta jolla itse tehdään tulkiintoja.)

Toinen autismikirjon sisällä varsin yleiseksi koettu ongelma on se, että "auttaminen" tai "asiantuntemus" perustuu usein niin mekanistisiin malleihin, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Siitä tulee hyvin, hyvin usein ulos sulkevaa tai alisuoriutumiseen pakottavaa prässäämistä, johon pitäisi muka vastata niin kuin siinä olisi jotain hyvää ja hyväntahtoista takana ja mukana.

Kolmas - vähän harvinaisempi - ongelma on se, että autismikirjon sisään kuuluvien suorituskykyä ei suostuta tunnistamaan tai tunnustamaan usein edes silloin kun se on suoraan silmien edessä nähtävillä, ainutlaatuista tai huikean hyödyllistä tai sellaista, että ei ole mahdollista löytää ketään muuta joka suorittaisi samaa asiaa samalla tasolla samalla nopeudella.

Tämä kolmas ongelma on yleisin silloin kun autismikirjolainen on jonkin alan suhteen maallikko ja omaa sellaista savant-tyyppistä kyvykkyyttä, joka sen alan asiantuntijoina pidetyiltä puuttuu joko kokonaan tai osittain. (Kuvittele tilanne, jossa professori, kenraali, virkamies tms. on paininut jonkin työryhmän osana monta vuotta jonkin kysymyksen kanssa pääsemättä siinä kunnolla eteenpäin. Sitten joku savant-autisti sanoo muutaman minuutin pohdinnan jälkeen että hän ei ymmärrä että missä tossa on se vaikea kohta, kun
asiahan menee niin, näin ja noin. Ja sitten se helkutan autisti on ihan oikeassa, mutta tällä työryhmällä kuluu vielä tämän jälkeenkin 2-3 vuotta tajuta se oikeassa oleminen. Kyseisen työryhmän jäsenet voivat säilyttää mielikuvan omasta korkeasta kyvykkyydestään vain nonseleeraamalla ja demonisoimalla häiritsevän autistin jollain tavoin.)

En jatka tätä autismikirjoon enkä älykkyyteen/kykyprofiiliiin liittyvää sivujuonta tästä eteenpäin. Jos on jotain tähän liittyvää, niin yksärillä.
Kiitos tästä, kyllä helpotti. Kattava kiteytys kertoo enemmän kuin 1000 google-viittausta.
 
Ihme että hovi korotti, yleensä se on alennusautomaatti.
 

"Rohkea haastattelu IL-TV:ssä: Suomalainen Ujuni on kokenut silpomisen – nyt hän taistelee sitä vastaan

Somaliassa syntynyt Ujuni Ahmed oli vain 3-vuotias, kun hänet silvottiin. Teini-ikään asti hän ajatteli naisten sukuelinten silpomisen olevan täysin tavallinen tapa. Tutkittuaan asiaa hän ymmärsi sen olevan vakava väkivallan muoto, ja nyt Ahmed, 32, taistelee silpomiskulttuuria vastaan.

– Usein mulle sanotaan, kun puhun silpomisen vastaisesta työstä, että häpäisen omaa kulttuuriani, Ujuni sanoo."

---

Ujuni tekee hienoa ja tärkeää työtä. Toivotan hänelle onnea ja menestystä taistelussa silpomiskulttuuria vastaan!

On todella häpeällistä Suomen kannalta, että Suomessa on STM:n arvion mukaan jopa 3000 tyttöä, jotka ovat riskissä joutua silpomisen uhriksi.

Liittyy aiheeseen, koska tämä on hyvin samankaltainen (ellei jopa sama?) ilmiö kuin kunniaväkivalta/kunniakulttuurit.
 
PERHE on kotoisin Irakista. Tyttö asui siskonsa ja kahden veljensä kanssa. Hän oli käyttänyt veljensä tietämättä tämän puhelinta ja liittynyt Google+-palveluun. Tätä muut sisarukset eivät hyväksyneet ja se johti pahoinpitelyihin.

 
PERHE on kotoisin Irakista. Tyttö asui siskonsa ja kahden veljensä kanssa. Hän oli käyttänyt veljensä tietämättä tämän puhelinta ja liittynyt Google+-palveluun. Tätä muut sisarukset eivät hyväksyneet ja se johti pahoinpitelyihin.

Ja pelkästä Google+ käytöstä. Olisko tullut pikaopetus lentämiseen parvekkeelta, jos olisi ruvennut seurustelee esim Suomalaisen pottunokan kanssa.
 
Jännä että näitä pitäisi yrittää kotouttaa isolla rahalla, tuokaan tyttö ei saanut osallistua Suomen kielen opiskeluun tai veli veteli turpaan. Ja ymmärtääkseni ko. keississä lapset asuu keskenään Suomessa ja ainakin isä ulkomailla, odottelevatko yhdistämistä? Tottakai tuommonen isä pitää Suomeen saada, vuoden kasvattaja- palkinto odottelee ottajaansa...
 
Täytyy myöntää aijemmin aliarvioineeni Sarasvuon kykyä yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pidin häntä humoristisena turhakkeena. Olin väärässä. Olen viime aikoina pannut merkille Sarasvuon usein esittävän aivan tolkullisia näkemyksiä yhteiskunnallisista aiheista. Olkoon tämä muistutuksena minulle siitä, että ensivaikutelmille ei saisi antaa liian voimakasta painoarvoa.

 
Täytyy myöntää aijemmin aliarvioineeni Sarasvuon kykyä yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pidin häntä humoristisena turhakkeena. Olin väärässä. Olen viime aikoina pannut merkille Sarasvuon usein esittävän aivan tolkullisia näkemyksiä yhteiskunnallisista aiheista. Olkoon tämä muistutuksena minulle siitä, että ensivaikutelmille ei saisi antaa liian voimakasta painoarvoa.

Ei tuo hänelle uutta ole.

 
On tullut ennenkin sanottua, mutta sanotaan vielä nyt. On aika hämmästyttävää, että feministit ja heidän myötäilijänsä eivät ota meillä tähän tyttöjen kaltoinkohteluun kantaa julkisesti. Eikö silpominen ole aika toksista ja epätasa-arvoistavaa toimintaa?

Ujuni, 30, tietää kokemuksesta, että suomalaistenkin tyttöjen sukuelimiä silvotaan: ”Kyllä tyttöjä löytyisi, jos haluttaisiin löytää”
Ujuni Ahmed on päättänyt tehdä perinteestä lopun, vaikka se on tehnyt hänestä silmätikun yhteisössään.

Ujuni Ahmedia, 30, raivostuttaa. Hänelle on juuri edellisenä päivänä soittanut tyttö, joka on tullut 5-vuotiaana Suomeen ja viety 13-vuotiaana silvottavaksi entiseen kotimaahansa.

– Uskomatonta, että viralliset tahot eivät ole muka löytäneet Suomesta yhtään silpomistapausta. Kyllä tyttöjä löytyisi, jos haluttaisiin löytää, hän puuskahtaa.
– Minä tunnen lukuisia. Vaikeus on saada heidät puhumaan.

Helsinkiläinen Ujuni on harvinainen tapaus somaliyhteisössä, sillä hän ei vaikene tyttöjen silpomisesta. Kolmivuotiaana Suomeen muuttanut Ujuni on näkyvästi silpomista vastustava aktivisti.

Naisten sukuelimiä silvotaan yhä ainakin 29 maassa, joista muun muassa Somaliassa ja Egyptissä naisten silpomisprosentti on edelleen yli 90.

Suomen laissa silpomista pidetään törkeänä pahoinpitelynä, mutta Ujuni tietää, että tapa elää täällä silti vahvana monissa maahanmuuttajayhteisöissä. Myös Suomesta on viety tyttöjä ulkomaille silvottaviksi ja viedään tulevaisuudessakin, ellei kukaan nouse vastustamaan.

Viime aikoina Ujuni on seurannut tyytyväisenä, kuinka silpomisen kriminalisoiva erillislaki on etenemässä. Tätä kirjoitettaessa lakia vaativan kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 54000 ihmistä, joten aloite menee eduskunnan käsittelyyn.

Taistelu on kuitenkin kaikkea muuta kuin ohi. Ujuni näyttää videon, jossa somalia puhuva mies mesoaa, että Ujuni Ahmed ei ole oikea muslimi. Hän korostaa Ujunin ”länsimaista” ulkomuotoa ja huivittomuutta. Miehen mielestä kristityt aloittavat aina ennen ramadania muslimien vastaisen kampanjan, ja Ujuni on kristittyjen soluttautuja.

Ujuni on uskova muslimi ja käyttää huiviakin, mutta vain niin halutessaan. Naisten ympärileikkausten äänekäs vastustaminen on tehnyt Ujunista silmätikun. Hätkähdyttävää on se, että videolla paasaava mieskin on asunut Suomessa jo kolmekymmentä vuotta. Videota on jaettu sosiaalisessa mediassa tuhansia kertoja. Miehellä on kannattajia.

Rikos, josta ei syytetä
Sukuelinten silpominen ei liity uskontoon, vaan sen uskotaan tekevän naisista siveellisiä ja avioliittokelpoisia.
– Tyttölapset annettaan silvottaviksi, jotta he saisivat kunnon aviomiehen ja ylläpitäisivät perheen kunniaa. Kukaan ei välttämättä sano suoraan, että näin tulee toimia, mutta ääneenlausumattomat odotukset ovat itsestäänselviä. Lapsi ei kuitenkaan itse silpomisesta päätä eikä sitä halua, Ujuni sanoo.

Ujuni silvottiin juuri ennen perheen tuloa Suomeen. Omaan ja lähipiirinsä silpomishistoriaan hän havahtui kuitenkin vasta nuorena aikuisena.

– Asia kuului yhteisömme kirjoittamattomiin sääntöihin. Kuten moni muukin, minäkin olin pitänyt näitä asioita itsestään selvinä osana elämäämme.

Ujunin teini-ikä oli myrskyisä, ja hän koki yhteisön odotukset, kuten varhaisen avioitumisen vaatimuksen, ahdistaviksi. Keskustelutukea löytyi Tyttöjen Talolta. Siellä Ujuni kohtasi myös perhe- ja kunniaväkivaltaa kohdanneita maahanmuuttajatyttöjä.
”On pöyristyttävää, miten täällä feminismin ja ihmisoikeuksien kärkimaassa yhden ihmisryhmän oikeudet aivan kuin jätetään sivuun.”
Vuonna 2009 Ujuni rohkaistui antamaan Voima-lehdelle haastattelun, jossa hän tuomitsi tyttöjen ympärileikkaukset. Jo tuolloin myös jutussa haastatellut Tyttöjen Talon työntekijät totesivat, että Suomessa on täällä syntyneitä tai ihan pikkulapsesta asti asuneita tyttöjä, jotka on viety vanhempiensa kotimaahan silvottaviksi. Jutusta on kohta kymmenen vuotta, mutta Suomessa ei ole nostettu yhtään rikossyytettä tyttöjen ympärileikkauksiin liittyen.

– Viranomaiset eivät puutu ongelmaan riittävästi. On pöyristyttävää, miten täällä feminismin ja ihmisoikeuksien kärkimaassa yhden ihmisryhmän oikeudet aivan kuin jätetään sivuun, Ujuni sanoo.

– Useimmiten tyttöjen tilannetta ei katsota terveystarkastuksissa eikä missään. Maahanmuuttajataustaisia nuoria voi olla jopa vuosia poissa koulusta kotimaassaan ’siveyskasvatettavina’, jolloin heidät saatetaan myös silpoa. Silti koulut eivät läheskään aina tee lastensuojeluilmoituksia. Tai sitten lastensuojelu ei osaa puuttua asiaan.

Ujuni epäilee puuttumattomuuden syyksi liiallista kulttuurisensitiivisyyttä. Kielitaidoton, vieraalla tavalla pukeutunut maahanmuuttajaäiti saattaisi halutakin keskustella asioista, mutta suomalaiset arastelevat ottaa asiaa puheeksi.

Tabu, josta ei puhuta
Helsingissä otetaan vastaan vuosittain muutama lastensuojeluilmoitus liittyen ympärileikkausepäilyihin.
– Näitä tulee lähinnä kouluista ja ne perustuvat lapsen omaan kertomukseen tai liittyvät edessä olevaan pitkään lomamatkaan, joka on suuntautumassa perheen lähtömaahan, kertoo Pia Valkonen Helsingin lastensuojelusta.
Valkosen mukaan ympärileikkausepäilyjä käsitellään vakavina lastensuojeluasioina aivan kuiten muitakin lapseen kohdistuneita pahoinpitelyjä tai niiden epäilyjä. Toteutuneita ympärileikkauksia ei Valkosen tietoon ole kuitenkaan tullut yhtään. Se ei silti tarkoita, etteikö niitä olisi tapahtunut.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuspäällikön Reija Klemetin mukaan ilmoituksia tehdään vähän, koska ammattilaiset ovat yhä varovaisia mutta myös tietämättömiä siitä, mitä kannattaisi tehdä ja miten. Lisäksi voidaan pelätä, mitä asiakkaalle tapahtuu, jos ilmoituksen tekee. Katoavatko naiset sen jälkeen vaikkapa neuvolajärjestelmän piiristä?

Suomalaistyttöjen silpomisista on ollut myös vaikea saada tietoa. Ujuni Ahmedkin tietää tämän. Seksuaalisuus ylipäätään on monille maahanmuuttajanaisille tabu. Ujuni on puhunut silpomisesta naispuolisten ystäviensä, sisariensa ja ohimennen myös äitinsä kanssa, mutta asian puheeksi ottaminen ei ole ollut hänellekään helppoa. Sukupuolisuuteen liittyvät kysymykset, kuten vaikkapa esiaviollinen seksi, ovat monissa maahanmuuttajayhteisöissä lähes mahdottomia aiheita.

– Toivoisin, että viranomaiset tekisivät puhumisesta helpompaa. Aihe on tabu yhteisöissä, mutta jos myös terveydenhuollon henkilöstö välttelee sitä, he tekevät omalla toiminnallaan aiheesta kahta vaikeamman, Ujuni sanoo.

Tyttärien suojelua?
”Tiesin, että siitä ei saa puhua. Olisin saanut piiskaa, jos olisin sotkenut ulkopuolisia asiaan… Ennen ajattelin, että se on osa uskontoa, mutta nyt, kun olen tutkinut, niin olen ymmärtänyt että se ei ole niin ja se oli ylimääräinen kivulias tiomenpide. Olen miettinyt, millaista olisi jos minua ei olisi ympärileikattu. Sitä en tule ikinä tietämään. Toivoisin vain, että olisin itse saanut tehdä valinnan eikä kukaan olisi päättänyt minun puolestani.”

Näin kertoo nuori nainen Fenix Helsingin viime vuonna laatimassa raportissa. Fenix Helsinki on kansalaisjärjestö, jonka intressinä ovat erityisesti toisen polven maahanmuuttajien kohtaamat ongelmat. Järjestössä toimiva Ujuni Ahmed kollegoineen sai ensimmäisenä kerättyä edes jotakin tietoa Suomesta silvottavaksi viedyistä tytöistä.

Raportissa on haastateltu neljää nuorta naista. Kertomuksissa toistuivat Ujunille tutut lainalaisuudet: naiset eivät tienneet silpomisen olevan laitonta, kuvittelivat sen kuuluvan kulttuuriin tai uskontoon eivätkä voineet keskustella aiheesta edes äitiensä kanssa. Tytöille ei myöskään ollut kerrottu kotona etukäteen, mikä on vanhempien kotimaahan suuntautuneen matkan syy.
”Vanhemmat eivät näe silpomista pahoinpitelynä: he ajattelevat suojelevansa tyttäriään.”
Raportissa on haastateltu myös tulkkia. Tämä oli ollut mukana tilanteessa, jossa paljastui, että kurdiperhe oli vienyt ala-asteikäisen tyttärensä Kurdistaniin silvottavaksi. Terveydenhoitaja oli ollut huolissaan ja pahoillaan, mutta hänkään ei ollut tehnyt rikosilmoitusta.

Tämän takia Ujuni kannattaa silpomisen erikseen kieltävää lakia. Sellainen on jo kaikissa muissa Pohjoismaissa.
– Nykyinen laki ei riitä siitä yksinkertaisesta syystä, että vanhemmat eivät näe silpomista pahoinpitelynä: he ajattelevat suojelevansa tyttäriään. Siksi perinne pitää kriminalisoida omalla nimellään. Jos joku sen jälkeen vielä kannattaa silpomisia, hän tietää ainakin tekevänsä sen vastoin Suomen lainsäädäntöä.

Asiantuntijoiden mukaan tehokkain keino ehkäistä silpomisia olisi tiedon jakaminen sekä ammattilaisten että maahanmuuttajayhteisöjen keskuudessa.

– Lisäksi yhteisöjen omista jäsenistä tulisi löytää vaikuttajia, jotka ryhtyisivät aktiivisesti levittämään tietoa, sanoo kätilö Mimmi Koukkula, THL:n naisten ympärileikkauksiin perehtynyt asiantuntija.

Asiantuntijat ehdottavat myös vaihtoehtoisien riittien luomista silpomisen tilalle, sillä ympärileikkauksen yhteyteen kasvanut juhla on usein perheille hyvin tärkeä.

Seksuaalisuus on tabu monissa maahanmuuttajayhteisöissä. Ujuni Ahmed haluaa murtaa puhumattomuuden muurin. Kuva: Meeri Koutaniemi

Seksuaalisuus on tabu monissa maahanmuuttajayhteisöissä. Ujuni Ahmed haluaa murtaa puhumattomuuden muurin. Kuva: Meeri Koutaniemi

Esitaistelijan vaikea osa
Ujunilla ei vielä ole lapsia, mutta hän tietää jo nyt, että hänen tyttärensä eivät koskaan joutuisi kokemaan samaa kuin hän. Hän muistaa teini-iässä pelänneensä, että hänen mielensä silpomisten suhteen muuttuisi, jos hän joskus itse saisi lapsia.
– Pelkäsin, että vallalla olevat ajatukset pääsisivät ihon alle. Yhteisön paine on niin vahva.
Esitaistelijan rooli ei ole ollut helppo.
– Läheiseni tukevat minua, mutta viime aikoina hekin ovat ärsyyntyneet julkisista esiintymisistäni.

Ujunia on syytetty siitäkin, että hän käännyttää kantasuomalaisia maahanmuuttajia vastaan puhumalla yhteisön ongelmista.
– Pitäisikö minun välittää joidenkin rasistien mielipiteistä enemmän kuin näistä nuorista tytöistä? Minua ärsyttää myös se, että asiat nousevat ikään kuin yksittäistapauksina esiin. Tyttöjen silpominen on vain yksi osa vyyhtiä, johon kuuluvat myös pakkoavioliitot, kunniaväkivalta ja tyttöjen elämän vaihtoehdottomuus.
– Minä en enää pelkää. Olen vihainen, Ujuni toteaa.

Ujuni toivoisi näkevänsä vaikutusvaltaisia miehiä puhumassa kaikenlaista tyttöjen kaltoinkohtelua vastaan.
– Toivoisin poliittisesti aktiivisten maahanmuuttajamiesten sekä yhteisöjen johtajien astuvan näkyvämmin esiin. Heillä on auktoriteettia ja naisia suurempi sananvapaus.

Haastattelun jälkeen Ujuni ottaa vielä yhteyttä ja kertoo tavanneensa uskonoppineen sheikin. Ujuni on näyttänyt miehelle sosiaalisessa mediassa leviävän videon, jossa Ujunia rienataan.

– Hän sanoi minun ajavan oikeaa asiaa, mutta se herättää vastarintaa, koska aihe on arka. Hän lupasi ottaa yhteyttä videota levittäneeseen mieheen, pyytää tätä poistamaan videon ja pyytämään minulta anteeksi, Ujuni kertoo.

Tästä huolimatta sheikkikään ei ole itse valmis julkiseen kampanjointiin. Aihe ei vain ole mieluinen. Uskonnollisen auktoriteetin tuki on Ujunille itselleen kuitenkin tärkeää.
– Minä tiedän tekeväni oikein.
 
Tyttöjen silpominen on kyllä sen luokan brutaali teko, että soisin viranomaisille työkalupakkiin huostaanoton sijaisperheeseen ja näiden barbaarivanhempien välittömän karkotuksen.
 
Back
Top