Heitetääs tänne vähän pidempi jaarittelu, joka saattaa antaa ketjuun jotain siitä puuttuvaa.
Kunniahäpeäkulttuurien "tutkiminen" on ihan puhdasta poliittista teatteria silloin kun se kohdistuu substanssin alueelle. Sellainen "tutkimus" on yhtä lapsellista ja kohteita loukkaavaa kuin jos koulukiusaamista tutkittaisiin keskittymällä siihen, mistä kiusataan.
Koulu- ja muun kiusaamisen tutkimisessa päästiin eteenpäin kun keskityttiin sisältöjen sijaan ilmiön dynamiikkaan. Ilmiön dynamiikassa keskeistä oli tajuta se, että missä kiusaaminen tapahtuu (sosiaalinen avaruus) ja mitä kiusaajat sekä näiden myötäilijät kiusaamalla saavat (valtaa, sadistista nautintoa, asemaa, mahdollisuuden määritellä kyseisen yhteisön normit ja moraalijärjestykset...).
Jos halutaan käsittää, mistä häpeäperseilyssä on kyse, niin pitää tehdä sama. Pitää jättää substanssi joksikin aikaa sivuun ja keskittyä dynamiikkaan. Dynamiikkaan keskittyminen puolestaan edellyttää sitä, että käsitetään missä ja miten palkitsevat prosessit tapahtuvat ja millaisia ne ovat.
Tässä on oma näkemykseni. Tämä hyödyntää jossain määrin tutkimusta mutta osittain aivan muille aloille menevää ja hyvin lähellä empiriaa olevaa. Käytän ilmiöstä termiä häpeäperseily, koska en osaa keksiä osuvampaa ja rehellisempää termiä. Eli lähtee....
OSA 1. Dynamiikka eikä substanssi
Häpeä on hyväksyvän vastavuoroisuuden puutetta. Se voi olla ulkoista tai sisäistä. Ulkoinen häpeä syntyy siitä, että henkilö ei saa ympäristöltään hyväksyvää vastavuoroisuutta. Sisäinen syntyy siiitä, että henkilö eii hyväksy omaa olotilaansa ja sitä omaa toimintaansa tai toimimattomuutta joka tuon olotilan aiheuttaa.
Myös henkilöllä itsellään on nämä samat kaksi pääulottuvuutta. On ulkoiseen vuorovaikutukseen ja sen määrittelyihin perustuva osa minuudesta eli identiteetit. On myös sisäisiin, yksilöllisiin ja kokonaan henkilökohtaisiin ulottuvuuksiin perustuva osa. Kutsun sitä ydinminuudeksi.
Tyypillinen terve suomalainen minuus sisältää paljon sekä identiteettien maailmaa että ydinminuutta. Ne ovat tasapainossa. Molemmat alueet pääsevät kehittymään ja muuttumaan aika vapaasti elämän edetessä. Molemmissa tapahtuu paljon liikettä ja muutoksia.
Joissain muissa kulttuureissa ydinminuus on lähes puuttuva osa. Identiteetit - kollektiivinen osa minuudesta - ovat kaikki kaikessa. Aivan kuin ihmistä ei olisi edes olemassa muuten kuin yhteisönsä osana ja sillä paikalla jonka yhteisö hänelle antaa. Tämä on tyypillistäku... häpeäkulttuureissa.
Suomalaisittain katsoen terve tilanne on sellainen, jossa ihmisen oma suhde itseensä, tekoihinsa ja asemaansa on ensisijainen määrittävä ulottuvuus. Muiden ihmisten ja verkostojen suhde ja määrittelyt tulevat vasta tämän jälkeen. Kumman tahansa häiriö heijastuu useimmiten toiseen.
Häpeäperseilyssä lähtötilanne on päinvastoin. Ihmisen kokemus itsestään syntyy muiden kautta. Identiteetit jyräävät ydinminuuden maanrakoon. Jos hänen roolinsa, asemansa ja kokemuksensa itsestään ja elämästään ei mahdu identiteettien kautta elämisen vankilaan, niin hän kokee asian aivan kuin hän ei olisi edes olemassa. Se on hänelle kuin kuolema.
Tämän seurauksena häpeäperseilyn sisällä ratkaiseva kysymys on se, että "haluanko koe itseni eläväksi kuolleeksi vai tapanko jonkun muun saadakseni itselleni takaisin kokemuksen omasta elossa olemisestani".
Jokainen voi sitten miettiä, että minkä tasoinen pelote sakko tai ehdonalainen on esim. lähestymiskieltojen rikkomisen suhteen tuossa tilanteessa. Ja muutaman vuoden tai vaikka 15 vuoden vankilatuomio sekä karkoitus.... Tuosta näkökulmasta pieni hinta sosiaalisen ja emotionaalisen elossa olemisen mahdollisuudesta.
Ikävä kyllä suurin osa tätä aihepiiriä "tutkivista" huijareista näyttäisi olevan identiteettipolitikointiin ja SJW -liirumlaarumiin keskittyviä agenda-aktivisteja. Heillä ei ole minkäänlaista intressiä tuoda esiin sitä, että ongelmat ovat nimenomaan identiteettiulottuvuuden epäterveessä ylikorostuneisuudessa.
Aikamoista huttua mikä toisaalta ei hämmästytä enää kun kyse on psykologian osasta, jonka tarkoituksena on saada "sairas" painamaan hanuri kallonkutistajan pehmustettuun penkkiin. Ihminen on biologinen järjestelmä, jonka tarkoituksena on kerätä resursseja, lisääntyä, jne. Kulttuuri on taasen viitekehys, jonka puitteissa joukko ihmisiä kokee saavansa enemmän hyötyjä irti verrattuna johonkin toiseen viitekehykseen nähden. Se miten psykoloogit mieltävät identiteetin on yksilön käyttäytymisen vastine tähän viitekehykseen: joko yksilö kokee saavansa menestystä viitekehyksen puitteissa tai sitten ei kun yksilö soveltaa jotakin käyttäytymismallia. Käyttäytymismallilla tarkoitan siis ihmisen omaa palkitsemisjärjestelmää.
Ihminen toistaa tiettyjä toimenpiteitä jotta pystyy tukahduttamaan janon/nälän/jne tunteen ja jos käyttäytymismalli ei enää kykyne tähän niin sitä muokataan. Kun käyttäytymismallia on tarpeeksi kauan joutunut muokkaamaan niin silloin on eriytynyt tarpeeksi alkuperäisestä lähtökohdasta että muut alkuperäisessä mallissa pitäytyvät biologiset järjestelmät leimaavat kyseisen yksilön esim. hulluksi.
Niin sanotuissa häpeäkulttuurissa/viitekehyksessä operoiminen täten tuottaa yksilölle hyötyjä tietynlaisesta käyttäytymisestä mikä taas toisen kulttuurin näkökulmasta ei tuota minkäänlaisia hyötyjä. Tässä ei toisin sanoen ole mitään tämän ihmeellisemmästä asiasta kyse, vaikka psykoloogit ja kumpp. haluavat asian esittää että hulluille tarvitaan jokin erityinen koppi, lääkepullo ja vuoden pakkohoito että voi saada hiukan liennytystä mielenvikaisuuteen.