Kunniakulttuurit

Heitetääs tänne vähän pidempi jaarittelu, joka saattaa antaa ketjuun jotain siitä puuttuvaa.

Kunniahäpeäkulttuurien "tutkiminen" on ihan puhdasta poliittista teatteria silloin kun se kohdistuu substanssin alueelle. Sellainen "tutkimus" on yhtä lapsellista ja kohteita loukkaavaa kuin jos koulukiusaamista tutkittaisiin keskittymällä siihen, mistä kiusataan.

Koulu- ja muun kiusaamisen tutkimisessa päästiin eteenpäin kun keskityttiin sisältöjen sijaan ilmiön dynamiikkaan. Ilmiön dynamiikassa keskeistä oli tajuta se, että missä kiusaaminen tapahtuu (sosiaalinen avaruus) ja mitä kiusaajat sekä näiden myötäilijät kiusaamalla saavat (valtaa, sadistista nautintoa, asemaa, mahdollisuuden määritellä kyseisen yhteisön normit ja moraalijärjestykset...).

Jos halutaan käsittää, mistä häpeäperseilyssä on kyse, niin pitää tehdä sama. Pitää jättää substanssi joksikin aikaa sivuun ja keskittyä dynamiikkaan. Dynamiikkaan keskittyminen puolestaan edellyttää sitä, että käsitetään missä ja miten palkitsevat prosessit tapahtuvat ja millaisia ne ovat.

Tässä on oma näkemykseni. Tämä hyödyntää jossain määrin tutkimusta mutta osittain aivan muille aloille menevää ja hyvin lähellä empiriaa olevaa. Käytän ilmiöstä termiä häpeäperseily, koska en osaa keksiä osuvampaa ja rehellisempää termiä. Eli lähtee....

OSA 1. Dynamiikka eikä substanssi

Häpeä on hyväksyvän vastavuoroisuuden puutetta. Se voi olla ulkoista tai sisäistä. Ulkoinen häpeä syntyy siitä, että henkilö ei saa ympäristöltään hyväksyvää vastavuoroisuutta. Sisäinen syntyy siiitä, että henkilö eii hyväksy omaa olotilaansa ja sitä omaa toimintaansa tai toimimattomuutta joka tuon olotilan aiheuttaa.

Myös henkilöllä itsellään on nämä samat kaksi pääulottuvuutta. On ulkoiseen vuorovaikutukseen ja sen määrittelyihin perustuva osa minuudesta eli identiteetit. On myös sisäisiin, yksilöllisiin ja kokonaan henkilökohtaisiin ulottuvuuksiin perustuva osa. Kutsun sitä ydinminuudeksi.

Tyypillinen terve suomalainen minuus sisältää paljon sekä identiteettien maailmaa että ydinminuutta. Ne ovat tasapainossa. Molemmat alueet pääsevät kehittymään ja muuttumaan aika vapaasti elämän edetessä. Molemmissa tapahtuu paljon liikettä ja muutoksia.

Joissain muissa kulttuureissa ydinminuus on lähes puuttuva osa. Identiteetit - kollektiivinen osa minuudesta - ovat kaikki kaikessa. Aivan kuin ihmistä ei olisi edes olemassa muuten kuin yhteisönsä osana ja sillä paikalla jonka yhteisö hänelle antaa. Tämä on tyypillistä ku... häpeäkulttuureissa.

Suomalaisittain katsoen terve tilanne on sellainen, jossa ihmisen oma suhde itseensä, tekoihinsa ja asemaansa on ensisijainen määrittävä ulottuvuus. Muiden ihmisten ja verkostojen suhde ja määrittelyt tulevat vasta tämän jälkeen. Kumman tahansa häiriö heijastuu useimmiten toiseen.

Häpeäperseilyssä lähtötilanne on päinvastoin. Ihmisen kokemus itsestään syntyy muiden kautta. Identiteetit jyräävät ydinminuuden maanrakoon. Jos hänen roolinsa, asemansa ja kokemuksensa itsestään ja elämästään ei mahdu identiteettien kautta elämisen vankilaan, niin hän kokee asian aivan kuin hän ei olisi edes olemassa. Se on hänelle kuin kuolema.

Tämän seurauksena häpeäperseilyn sisällä ratkaiseva kysymys on se, että "haluanko koe itseni eläväksi kuolleeksi vai tapanko jonkun muun saadakseni itselleni takaisin kokemuksen omasta elossa olemisestani".

Jokainen voi sitten miettiä, että minkä tasoinen pelote sakko tai ehdonalainen on esim. lähestymiskieltojen rikkomisen suhteen tuossa tilanteessa. Ja muutaman vuoden tai vaikka 15 vuoden vankilatuomio sekä karkoitus.... Tuosta näkökulmasta pieni hinta sosiaalisen ja emotionaalisen elossa olemisen mahdollisuudesta.

Ikävä kyllä suurin osa tätä aihepiiriä "tutkivista" huijareista näyttäisi olevan identiteettipolitikointiin ja SJW -liirumlaarumiin keskittyviä agenda-aktivisteja. Heillä ei ole minkäänlaista intressiä tuoda esiin sitä, että ongelmat ovat nimenomaan identiteettiulottuvuuden epäterveessä ylikorostuneisuudessa.

Aikamoista huttua mikä toisaalta ei hämmästytä enää kun kyse on psykologian osasta, jonka tarkoituksena on saada "sairas" painamaan hanuri kallonkutistajan pehmustettuun penkkiin. Ihminen on biologinen järjestelmä, jonka tarkoituksena on kerätä resursseja, lisääntyä, jne. Kulttuuri on taasen viitekehys, jonka puitteissa joukko ihmisiä kokee saavansa enemmän hyötyjä irti verrattuna johonkin toiseen viitekehykseen nähden. Se miten psykoloogit mieltävät identiteetin on yksilön käyttäytymisen vastine tähän viitekehykseen: joko yksilö kokee saavansa menestystä viitekehyksen puitteissa tai sitten ei kun yksilö soveltaa jotakin käyttäytymismallia. Käyttäytymismallilla tarkoitan siis ihmisen omaa palkitsemisjärjestelmää.

Ihminen toistaa tiettyjä toimenpiteitä jotta pystyy tukahduttamaan janon/nälän/jne tunteen ja jos käyttäytymismalli ei enää kykyne tähän niin sitä muokataan. Kun käyttäytymismallia on tarpeeksi kauan joutunut muokkaamaan niin silloin on eriytynyt tarpeeksi alkuperäisestä lähtökohdasta että muut alkuperäisessä mallissa pitäytyvät biologiset järjestelmät leimaavat kyseisen yksilön esim. hulluksi.

Niin sanotuissa häpeäkulttuurissa/viitekehyksessä operoiminen täten tuottaa yksilölle hyötyjä tietynlaisesta käyttäytymisestä mikä taas toisen kulttuurin näkökulmasta ei tuota minkäänlaisia hyötyjä. Tässä ei toisin sanoen ole mitään tämän ihmeellisemmästä asiasta kyse, vaikka psykoloogit ja kumpp. haluavat asian esittää että hulluille tarvitaan jokin erityinen koppi, lääkepullo ja vuoden pakkohoito että voi saada hiukan liennytystä mielenvikaisuuteen.
 
OT JATKUU...

Kyllä, olen kanssasi samaa mieltä. Olenko ihan hakoteillä, mutta käsittääkseni jos ihminen alkaa olemaan tuolla taulukon yläpäässä niin puhutaan käytännössä usein jo melko autistisesta ihmisestä jolla aivan mieletön fokus eikä välttämättä enää kyvykkyyttä esim normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen?
Muistelen lukeneeni että kun kommunikoijien välillä on tietty ÄO-ero, niin he eivät enää ymmärrä toisiaan. Eli ÄO-huiput ymmärtävät toisiaan ja pystyvät kommunikoimaan sujuvasti toisin kuin normi-ihmisten kanssa.
 
Osa 3 Muka mukana suomalaisessa kulttuurissa?

Toisinaan törmää valheelliseen väittämään, että sama ilmiö muka kuuluisi myös suomalaiseen kulttuuriin. Ei kuulu.

Jos katsoo sitä, että missä ja milloin suomalaiset tekevät samantyyppisiä viharikoksia, niin kakkososiossa oleva lista kattaa lähes kaikki tapaukset. Ne ovat eriteltävissä olevia poikkeuksia, eivät kulttuuria tai sen valtavirtaa. Kyse on sairaiden yksilöiden tai alakulttuurien toiminnasta, ei valtakulttuurin piiriin kuuluvasta ilmiöstä.

Henkilökohtainen näkemykseni on se, että voimakkaasti ydinminuutta ja siihen liittyvää sisäistä maailmaa painottava perinteinen suomalainen kulttuuri ja lähes yksinomaan identiteettipainotuksiin perustuvat häpeäkulttuurit eivät ole yhteensovitettavissa sellaisinaan. Ne voivat loksahtaa toisiinsa vain jos vähintään toinen niistä muuttuu pysyvästi toisen painotuksiin keskittyväksi.

Totalitäärisiin ideologioihin perustuvilla lähtökohdilla - marxilaisuus eri muotoineen, natsismi, eräs nimeltä mainitsematon uskonto jne. - tuota muutosta voi ehkä pitää toivottavana. Ja jos katsoo ketkä tätä vaatimusta ovat avoimesti tai implisiittisesti vaatineet, niin siitä suunnastahan ne vaatijat löytyvät.

Jos taas katsoo asiaa siltä varsin suomalaiselta kantilta, että ihminen saa itse tekojensa ja toimintansa kautta määritellä ja rakentaa itseään ja elämäänsä halujensa ja kykyjensä mukaan, niin nuo identiteettipainotteiset lähtökohdat sisäänrakennettuine esteineen ja vaatimuksineen sijoittuvat lähes täysin pahuuden ja henkisen orjuuden maisemaan. Ne eivät kuulu tänne eivätkä ne ole tänne tervetulleita maisemia.
 
Osa 4 Koeponnistaminen

Esitin tuossa edellä joukon väitteitä ja määritelmiä. Vastaavatko ne todellisuutta?

Asia on helppo testata. Jokainen joka haluaa voi ottaa väitteeni sellaisenaan - siis esim. kärjistämättä niitä ensin johonkin järjettömään ääriarvoon - ja testata asiaa kaavaan sijoittamalla.

Kaavaan sijoittamalla testaamisessa on kaksi asiaa joita kannattaa arvioida.

1. Kuinka kattavasti selitys selittää ilmiön.
2. Kuinka tarkasti selitys selittää ilmiön.

Jos testaa perinteisiä "kyse on naisten esineellistämisestä ja hallitsemisesta" -selityksiä, niin kattavuus on heikko ja rajoittuu yhdelle osa-alueelle. Sen sisäpuolella tarkkuus ja ennustettavuus on aika korkea, mutta silti paljon jää puuttumaan

"Kyse on erilaisesta kunniakäsityksestä" -selitys taas on niin ylimalkainen, että se ei selitä ilmiön dynamiikkaa yhtään.

Edellä esittämäni "Kyse on identiteettiulottuvuuden ylikorostumisesta ydinminuusulottuvuuden kustannuksella ja näiden painotusten tuottamasta häiriöstä" -selitysmalli on... Noh... Minä pidän sitä tietenkin aika oikeaan osuvana. Muut kokeilkoot itse kaavaan sijoittamista ja sitä, että millaista näyttöä se tuottaa ja pitävätkö he itse kyseistä näyttöä validina.
 
OFF TOPIC

Muistelen lukeneeni että kun kommunikoijien välillä on tietty ÄO-ero, niin he eivät enää ymmärrä toisiaan. Eli ÄO-huiput ymmärtävät toisiaan ja pystyvät kommunikoimaan sujuvasti toisin kuin normi-ihmisten kanssa.

Tunnetaan kommunikaatiokuiluna.

Noin 20 pojoa on se etäisyys, jolla henkilöiden käsiteavaruudet ovat niin kaukana toisistaan, että mahdollisuus keskinäiseen ymmärrykseen on heikko.

Kommunikaatiokuilua ei pidä nähdä kummankaan henkilön piirteenä tai ominaisuutena. Se on kyseisen vuorovaikutustilanteen ominaisuus. Vähän niin kuin jos toinen puhuu ranskaa ja toinen espanjaa niin kommunikaation puutteet eivät ole kummankaan henkilökohtainen ominaisuus.

Olenko ihan hakoteillä, mutta käsittääkseni jos ihminen alkaa olemaan tuolla taulukon yläpäässä niin puhutaan käytännössä usein jo melko autistisesta ihmisestä jolla aivan mieletön fokus eikä välttämättä enää kyvykkyyttä esim normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen?

Olet täysin oikeassa ja täysin hakoteillä.

Neurologisten iilmiöiden ja piirteiden tuottamien ominaisuuksien epätyypillisyys on jo määritelmän mukaisestikin tietenkin yleisempää neurologisesti epätyypillisille ihmisille. Tämähän on sama ilmiö kuin vaikka se, että huippu-urheilijoiden fysiikka on useimmiten jossain määrin epätyypillinen. Autismikirjo on erittäin voimakkaasti yliedustettuna ÄO -jakauman molemmissa ääripäissä.

Fokus voi olla mieletön mutta se voi olla myös häiriöherkkä tavoilla joita suurin osa ihmisistä ei osaa oman kokemuksensa ja aistijärjestelmänsä puitteissa osaa hahmottaa.

Kyky normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen on sikäli vaikea asia kommentoida, että ensin pitäisi miettiä että mitä sillä tarkoitetaan.

Kyky tyydyttävään sosiaaliseen kanssakäymiseen voi tarkoittaa epätyypillistä kanssakäymistä ja moni ei pidä sitä normaalina. Kyky tuottaa itselleen sopiva sosiaalinen elämä riippuu siitä, millaisen elämän kokee itselleen sopivaksi. Kyky onnistuneeseen kommunikointiin ja vuorovaikutukseen riippuu aina kaikista osapuolista. Työyhteisöissä ja muissa jotain tarkoitusta varten olemassa olevissa yhteisöissä keskeistä voi olla se, että osataanko rakentaa erilaisten sosiaalisen kanssakäymisen tapojen välille toimivia kompromisseja.

Autismikirjon sisällä suurimmaksi kommunikaation ja sosiaalisen kanssakäymisen ongelmaksi koetaan usein se, että ihmiset tulkitsevat asioita ja henkilöitä omista lähtökohdistaan käsin vaikka heille olisi toimitettu tieto, että niillä lähtökohdilla ei voi osua oikeaan. Tässä suhteessa esim. neurotyypillisille tunnusomainen nonverbaliikan, olemuksen ja muiden vaikutelmiin korostuvien asioiden ylikorostunut osuus koetaan usein autismikirjo sisällä ylivoimaiseksi. (Vähän sama kuin tulkittaisiin kasvohalvauksen omaavaa ihmistä tunteettomaksi sillä perusteella että tunteet eivät näy kasvojen ilmeinä - ja sen jälkeen syyllistettäisiin kollektiivisesti tulkitsemisen kohde siitä tavasta jolla itse tehdään tulkiintoja.)

Toinen autismikirjon sisällä varsin yleiseksi koettu ongelma on se, että "auttaminen" tai "asiantuntemus" perustuu usein niin mekanistisiin malleihin, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Siitä tulee hyvin, hyvin usein ulos sulkevaa tai alisuoriutumiseen pakottavaa prässäämistä, johon pitäisi muka vastata niin kuin siinä olisi jotain hyvää ja hyväntahtoista takana ja mukana.

Kolmas - vähän harvinaisempi - ongelma on se, että autismikirjon sisään kuuluvien suorituskykyä ei suostuta tunnistamaan tai tunnustamaan usein edes silloin kun se on suoraan silmien edessä nähtävillä, ainutlaatuista tai huikean hyödyllistä tai sellaista, että ei ole mahdollista löytää ketään muuta joka suorittaisi samaa asiaa samalla tasolla samalla nopeudella.

Tämä kolmas ongelma on yleisin silloin kun autismikirjolainen on jonkin alan suhteen maallikko ja omaa sellaista savant-tyyppistä kyvykkyyttä, joka sen alan asiantuntijoina pidetyiltä puuttuu joko kokonaan tai osittain. (Kuvittele tilanne, jossa professori, kenraali, virkamies tms. on paininut jonkin työryhmän osana monta vuotta jonkin kysymyksen kanssa pääsemättä siinä kunnolla eteenpäin. Sitten joku savant-autisti sanoo muutaman minuutin pohdinnan jälkeen että hän ei ymmärrä että missä tossa on se vaikea kohta, kun
asiahan menee niin, näin ja noin. Ja sitten se helkutan autisti on ihan oikeassa, mutta tällä työryhmällä kuluu vielä tämän jälkeenkin 2-3 vuotta tajuta se oikeassa oleminen. Kyseisen työryhmän jäsenet voivat säilyttää mielikuvan omasta korkeasta kyvykkyydestään vain nonseleeraamalla ja demonisoimalla häiritsevän autistin jollain tavoin.)

En jatka tätä autismikirjoon enkä älykkyyteen/kykyprofiiliiin liittyvää sivujuonta tästä eteenpäin. Jos on jotain tähän liittyvää, niin yksärillä.
 
Viimeksi muokattu:
@Pihatonttu Lopetellaan OT, kiitoksia vielä vastauksesta. Pahoitteluni kun tuli kiireessä töiden keskellä kirjoitettua tuollainen "puolivillainen" määritelmä joka tosiaan tulee määritellä paremmin eikä olla noin abstrakti. (y)
 
24 mins ·

Bild-lehti uutisoi: Maahanmuuttajataustainen saksalainen mies (34) iski tänään Saksassa Limburgin kaupungissa keskellä katua kirveellä ja teurastusveitsellä vaimonsa (31) kuoliaaksi. Pariskunnan kaksi lasta on otettu uutisen mukaan viranomaisten haltuun #saksa

 
Hyvää työtä medialta vaihteeksi. Ei taivuta asian pimittämisyritysten edessä.

Salatut poliisipaperit Helsingin kunniaväkivallasta: Isä vihasi tytärtään niin, että tärisi – ”Sä tuut olemaan pyörätuolissa”
Nelikymppinen perheenisä raivostui 15-vuotiaan tyttärensä seurustelusta ja ylitti ajaa lapsen päälle.
  • Helsingin poliisilaitoksen linjaus perheväkivaltajuttujen ehdottomasta salaamisesta ei näytä olevan enää koko laajuudellaan voimassa.
Helsingin poliisi salasi jutun esitutkinnan aluksi kokonaisuudessaan. Poliisi vetosi muun muassa siihen, että kunniaväkivallassa oli kyse perheen sisäisistä asioista, jotka eivät kuulu julkisuuteen.

Iltalehti riitautti julkisuuslain tulkinnan. Väkivaltarikosyksikkö tarkasteli salausperusteita tarkemmin ja päätyi siihen, että pöytäkirjasta tulee sittenkin laatia yleisöjulkinen versio, jossa ainoastaan vaadittavat kohdat on salattu.



 
Hyvää työtä medialta vaihteeksi. Ei taivuta asian pimittämisyritysten edessä.
Oikeus on voittanut taas.. :facepalm:

"Käräjäoikeuden mukaan isän motiivina oli mitä ilmeisimmin hänen oman auktoriteettinsa ja kunniansa horjuminen. Taustat eivät kuitenkaan olleet niin ilmiselviä, että kunniaväkivaltaa olisi voinut käyttää rangaistuksen koventamisperusteena."
 
Laitetaas vaikka tänne. Dosentti Arto Luukkanen haastattelee Seida Sohrabia. Haastattelu ei suinkaan käsittele vain kunniakulttuureita, mutta naisia alistavista kulttuureistakin on puhetta. Sohrabi myös mainitsee joitain länsimaalaisia feministejä koskevan ongelman: sen, että he eivät uskalla kritisoida tietyissä maahanmuuttajayhteisöissä esiintyviä tasa-arvo-ongelmia. Sohrabi ei tietenkään ole ainoa lähi-itämaisen taustan omaava nainen, joka kritisoi länsimaalaisten feministien ajatusmaailmaa.

 
– Olen kulttuurista, jossa miehelle valittaminen voidaan tulkita uskonnon ja kulttuurin loukkamiseksi. Yritin niin kovasti olla hyvä vaimo, yritin parhaani, Fatima kuvailee.

 
Suomalaisten kannattaisi kuunnella enemmän Sohrabin kaltaisia asiantuntijoita. Asiahan on niin, että ongelmat eivät poistu vaikka niistä ei puhuttaisikaan - päinvastoin, silloin ongelmat lisääntyvät.
 
Mies kiristi naista avioliittoon tappouhkauksin Oulussa – haukkui tyttöä sukulaisille loatakseen perheen kunnian

 
Mies kiristi naista avioliittoon tappouhkauksin Oulussa – haukkui tyttöä sukulaisille loatakseen perheen kunnian


Tämän tyyppisissä tapauksissa olisi mielestäni tärkeää julkaista tekijän nimi ja naama. Se haittaisi jonkin verran tuollaisen toiminnan käyttämistä hallitsemiseen ja painostamiseen.

Jos oma lapsi joutuu tuollaisen henkilön pakkomielteiden kohteeksi, niin jokaisen isän velvollisuus on asettaa itsensä lapsensa suojaksi.

Jos laki, sen soveltaminen ja viranomaistoiminnan vakiintuneet käytännöt + resurssointi eivät takaa lapselle turvaa, niin silloin asia jää isän vastuulle oli tämän vastuun toteuttamisen hinta isän itsensä kannalta kuinka korkea ja minkä laatuinen tahansa.

Jokaisen vanhemman ensimmäinen velvollisuus on mennä omien lastensa suojaamisessa niin pitkälle kuin tarvitsee ja on hyödyllistä jos lapset joutuvat syyttään uhkan tai vahingoittamisen kohteeksi.
 
– Olen kulttuurista, jossa miehelle valittaminen voidaan tulkita uskonnon ja kulttuurin loukkamiseksi. Yritin niin kovasti olla hyvä vaimo, yritin parhaani, Fatima kuvailee.

image.jpg

Maahanmuuttajataustaiset vihreät sen tietää...
 
image.jpg

Maahanmuuttajataustaiset vihreät sen tietää...

Onko tuo lainaamasi vihapuhuva Fatim Diarra sama henkilö kuin näissä linkeissä?



Jos on, niin pakko sanoa, että Virheissä on anketa ja että lainattu kommentti edustaa sekä älyllisesti että moraaliisesti juuri sitä tasoa jota voi odottaa silloin kun poseraaminen ja itsekkyys ovat kaiken keskiössä.
 
Back
Top