Kuntavaalit 2021

Täällä Helsingissä ei ole kovin paljon "vaalitunnelmaa". Toivottavasti kesäksi vilkastuu. Kuntavaalien mielenkiintoa on vaikea lisätä, vaikka kuinka kirjoitellaan sen merkityksestä kuntalaisten asioiden hoidossa. Minusta kuntavaalien siirtäminen on epädemokraattinen toimenpide. Kesällä pääsen äänestämään, itseäni.:cool:
 
Se äänen antaminen on vain yksi pieni osa äänestysprosessia. Ja henkilön tunnistaminen ei ole paperivaaleissakaan 100%:sta. Esim oman ajokortin kuva ikivanha, ei varmaan mahdoton homma löytää riittävän samannäköistä henkilöä marssimaan äänestyskoppiin minun sijasta.
Viime eduskuntavaaleissa äänestin ilman muodollista tunnistamista. Jouduin ennen vaaleja sairaalaan ja sinne tullessa ei kysytty mitään henkilötodistusta vaan riitti, että pystyin sanomaan nimeni ja hetuni. Sitten minut siirrettiin jatkohoitoon toiseen sairaalaan edelleenkin ilman minkäänlaisen henkilötodistuksen näyttämistä. He uskoivat suoraan mukaani laitetuista papereista kuka olen. Siellä ollessani tuli ennakkoäänestysmahdollisuus ja ilmoittauduin siihen. Itse ennakkoäänestyksessä minun ei tarvinnut todistaa millään henkilöllisyyttäni sillä vaalitoimitsijoiden kanssa oli sovittu, että huoneessa oleva osastonhoitaja takaa ennakkoäänestäjien henkilöllisyyden. Huom. lompakkoni jossa oli paperit oli koko ajan hallussani ja tiedän, että kukaan hoitaja ei katsonut sitä.

Minulla on myös sellainen hatara muistikuva, että ensimmäisissä vaaleissani (eduskuntavaalit 1979) riitti, että näytin vain todistusta äänioikeudestani. Sen tiedän, että siinä vaiheessa autokoulu oli kesken ja passia ei saanut tulevan varusmiespalveluksen vuoksi. Toiset vaalini eli kunnallisvaalit 1980 hoitui ennakkoäänestyksellä postin tiskillä ajokortin kanssa. Siihen aikaan piti vielä olla muodollinen syy sille miksi äänestää ennakkoon. Minulla se oli varusmiespalvelus.
 
Demokraattisessa päätöksentekoprosessissa kaikki lähtee vaaleista. Kaikki. Näin ollen kaikki vaaleihin liittyvät prosessit pitää olla ns. kiveen hakattuna. Niitä riimuja ei millään puoluesihteerien kollegiolla tule muuttaa. Vaalipäivät, ehdokasasettelun päättyminen. Kaikki. Tällä hetkellä vaalilaissa lukee kunnallisvaalien osalta eräs sunnuntai huhtikuussa. Lain mukaan ehdokasasettelu päättyy 40 päivää ennen tuota päivää.

Lakia päivämäärän osalta on muutettava huomiseen mennessä tai kyse on laittomuuden tilassa käytävistä vaaleista. Ja vaikka päivämäärää muutettaisiin, on moraalisesti äärettömän arveluttavaa että ehdokasasettelukin jatkuisi. Kaikki kunnallisvaaleihin tähtäävä toiminta on tapahtunut ennaltamäärätyn aikataulun puitteissa ja lain mukaan tuo aikataulu on edelleen voimassa. Ei sunnuntain mäkikisan tuloksia muuteta jos joku seuraavana keskiviikkona vetää uuden mäkiennätyksen. Taannehtivuuden haju tulee leijumaan hyvin voimakkaasti jos/kun ehdokasasettelua jatketaan. Varsinkin kun tästä on jo ilkamoitu, ennen laillista päätöstä.

Tässä leikitään nyt tyhmää niin tärkeiden ja fundamentaalisten asioiden kanssa että hirvittää.
 
Edit: esimerkiksi, jos rajavartiolaitokset ja lentoyhtiöt turvatoimissaan luottavat passien sähköiseen skannaukseen yhdessä sähköisen pärstäntunnistuksen kanssa, niin ei olla kaukana siitä, että tekniikka on tunnistautumisen osalta valmiina vaalien järjestämistä varten.
Joo, saadaan 100% varmuudella liitettyä ääni ja äänestäjä yhteen.

Täällä on sanottu että "Eihän pankin ja asiakkaankaan infovirtaankaan pääse kukaan väliin". Ei varmaankaan mutta pankki kyllä tietää meikäläisen tilin saldon. Ja tämä on juuri se pointti: Vaalit ovat kansalaisen ja valtion välinen transaktio jossa sen valtion/hallinnon ei todellakaan tule tietää mitä kukakin kansalainen on äänestänyt, ei edes sen Kekkosen, Aku Ankan tai sulkavalaisen kirkkoveneen kannattajaa. Tätä ei sähköisessä vaalissa kyetä takaamaan, tokkopa koskaan.
 
Ajokortti ei enää kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ainakaan pankissa. Eikä poliisilla asioidessa.

Henkilökortin tyyppi ei ollut viestini pihvi, vaan se että paperivaaleissakaan se äänestäjän henkiöllisyyden tunnistaminen ei ole 100%.

Viime eduskuntavaaleissa äänestin ilman muodollista tunnistamista.

Tämä oli varsin hyvä esimerkki.

Paperivaaleissakin tapahtuu virheitä ja jopa vilppiä, sitä on turha kiistää. Mutta ne vaikuttavat pääsääntöisesti muutamiin ääniin. Sinun esimerkissä sinun + korkeintaan kourallisen äänet olisivat voineet kirjautua väärin.

Jos digiäänestyksessä on bugi tai joku peukaloi systeemiä, niin se voi vaikuttaa kaikkiin tuloksiin.

Ja tässäkin tapauksessa sinä ihan itse pystyit havainnoimaan missä tapahtui käsittelyvirhe. Jos vastaava prosessivirhe olisi tapahtunut ATK -järjestelmässä niin äärimmäisen harva ihminen olisi sitä havainnut.
 
Demokraattisessa päätöksentekoprosessissa kaikki lähtee vaaleista. Kaikki. Näin ollen kaikki vaaleihin liittyvät prosessit pitää olla ns. kiveen hakattuna. Niitä riimuja ei millään puoluesihteerien kollegiolla tule muuttaa. Vaalipäivät, ehdokasasettelun päättyminen. Kaikki. Tällä hetkellä vaalilaissa lukee kunnallisvaalien osalta eräs sunnuntai huhtikuussa. Lain mukaan ehdokasasettelu päättyy 40 päivää ennen tuota päivää.

Lakia päivämäärän osalta on muutettava huomiseen mennessä tai kyse on laittomuuden tilassa käytävistä vaaleista. Ja vaikka päivämäärää muutettaisiin, on moraalisesti äärettömän arveluttavaa että ehdokasasettelukin jatkuisi. Kaikki kunnallisvaaleihin tähtäävä toiminta on tapahtunut ennaltamäärätyn aikataulun puitteissa ja lain mukaan tuo aikataulu on edelleen voimassa. Ei sunnuntain mäkikisan tuloksia muuteta jos joku seuraavana keskiviikkona vetää uuden mäkiennätyksen. Taannehtivuuden haju tulee leijumaan hyvin voimakkaasti jos/kun ehdokasasettelua jatketaan. Varsinkin kun tästä on jo ilkamoitu, ennen laillista päätöstä.

Tässä leikitään nyt tyhmää niin tärkeiden ja fundamentaalisten asioiden kanssa että hirvittää.
Soppa on sakenemassa vaan:

Oikeusministeriö on jo päivittänyt vaalisivuille uudet aikataulut, vaikka eduskunta ei ole vielä siunannut kuntavaalien siirtoa.​

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/d85f1f02-8175-4d65-8e34-6c351eed10e8?ref=ampparit:366f
 
Viimeksi muokattu:
”Vaikka koronaviruksen aiheuttama pandemia on ollut seuranamme jo yli vuoden ajan, ei tilanteen vaatimaa lainsäädäntöä ole pystytty saattamaan ajan tasalle. Esimerkiksi tartuntatautilaista on sen sijaan tehty tilkkutäkkimäinen kokonaisuus siihen tehdyillä väliaikaisilla muutoksilla. Edes valtion eri viranomaiset eivät nyt pysty tulkitsemaan lakia yhdenmukaisesti, kuten STM:n ja aluehallintovirastojen julkinen keskustelu osoittaa”, hän arvostelee.
 
– On se kysynyt ja mä olen sanonut, että ei käy, Harkimo sanoo.

– Ei me sinne mitään Turtiaisia oteta.



Turtiainen tavallaan myöntää ja tavallaan kiistää asian Iltalehdelle.

– En ole sitä suoraan kysynyt, mutta on Hjallis voinut sen niinkin käsittää. Jos kautta rantain Hjallis on näin käsittänyt, niin myönnän, että hän on sanonut mulle, että ei mua voi ottaa.

– Nyt kun nuo kuntavaalit siirtyivät, niin eihän tässä tarvitse hötkyillä mihinkään suuntaan.
 
– On se kysynyt ja mä olen sanonut, että ei käy, Harkimo sanoo.

– Ei me sinne mitään Turtiaisia oteta.



Turtiainen tavallaan myöntää ja tavallaan kiistää asian Iltalehdelle.

– En ole sitä suoraan kysynyt, mutta on Hjallis voinut sen niinkin käsittää. Jos kautta rantain Hjallis on näin käsittänyt, niin myönnän, että hän on sanonut mulle, että ei mua voi ottaa.

– Nyt kun nuo kuntavaalit siirtyivät, niin eihän tässä tarvitse hötkyillä mihinkään suuntaan.
Onkohan Orpo taas kärppänä paikalla, kuten oli esimerkiksi Simon Elon kaltaisen valioyksilön kanssa?
 
Vaalit ovat kansalaisen ja valtion välinen transaktio jossa sen valtion/hallinnon ei todellakaan tule tietää mitä kukakin kansalainen on äänestänyt, ei edes sen Kekkosen, Aku Ankan tai sulkavalaisen kirkkoveneen kannattajaa.

Eikä Simpauttelijan hyvien tovereiden :D
 
Ajokortti ei enää kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ainakaan pankissa. Eikä poliisilla asioidessa.
Sakottamiseen se riittää.

Sähköinen äänestys joka vaatii äänestyspaikalle menemisen on melkoinen turhake. Omalla kotikoneella/kännykällä tapahtuvan äänestyksen suurin este lienee valtatasapainon järkkyminen: äänestämisen helpottaminen saattaisi kasvattaa väärin äänestävien määrää.
 
Sähköinen äänestys joka vaatii äänestyspaikalle menemisen on melkoinen turhake. Omalla kotikoneella/kännykällä tapahtuvan äänestyksen suurin este lienee valtatasapainon järkkyminen: äänestämisen helpottaminen saattaisi kasvattaa väärin äänestävien määrää.

Olishan se varmasti aika karsee tilanne, jos pääosa nukkuvista intoutuisi äänestämään kotoaan käsin puhelimella. Väärin äänestämistä tapahtuisi paljon ja todennäköisesti siitä hyötyisi eniten PS ja Vasemmisto. Näin ainakin jotkut haastatellut viisaat väittävät.

On siinä läppäriäänestyksessä tietysti eräs sellainenkin pointti, että suurella varmuudella menettely houkuttelisi hakkereita osallistumaan tapahtumaan. Eikä tavoite ole silloin se, että joku pannaan voittamaan vaan haluttaisiin aiheuttaa täysi vaalikaaos. Pietarin -äänestäjät- saattaisivat ahkeroida varsin ravakalla volyymilla suomalaisvaalien parissa. :)

Minusta kannattaisi ensin harjoitella eli järjestää joku kansanäänestys jostain vaikkapa ydinvoimasta tms. ja kahtoa miten meni. Ja sitä kautta vasta siirtyä kunta-edari-presidentinvaaleihin.
 
Olishan se varmasti aika karsee tilanne, jos pääosa nukkuvista intoutuisi äänestämään kotoaan käsin puhelimella. Väärin äänestämistä tapahtuisi paljon ja todennäköisesti siitä hyötyisi eniten PS ja Vasemmisto. Näin ainakin jotkut haastatellut viisaat väittävät.

On siinä läppäriäänestyksessä tietysti eräs sellainenkin pointti, että suurella varmuudella menettely houkuttelisi hakkereita osallistumaan tapahtumaan. Eikä tavoite ole silloin se, että joku pannaan voittamaan vaan haluttaisiin aiheuttaa täysi vaalikaaos. Pietarin -äänestäjät- saattaisivat ahkeroida varsin ravakalla volyymilla suomalaisvaalien parissa. :)

Minusta kannattaisi ensin harjoitella eli järjestää joku kansanäänestys jostain vaikkapa ydinvoimasta tms. ja kahtoa miten meni. Ja sitä kautta vasta siirtyä kunta-edari-presidentinvaaleihin.

Voin lohduttaa. Tehdyissä selvityksissä on huomattu, että sähköinen äänestäminen ei kasvata äänestysprosenttia:). Nukkuvat nukkuvat teknologiasta riippumatta.

Sähköinen äänestys on esimerkki järjettömästä teknologian käytöstä vain teknologian vuoksi. Sen käytöllä synnytetään suuri määrä potentiaalisesti tuhoisia riskejä täysin toimivaan prosessiin ilman, että saadaan mitään oikeasti konkreettisia hyötyjä. Ainoa todellinen syy siirtyä sähköiseen äänestykseen on halu olla "moderni".

 
Sähköinen äänestys on esimerkki järjettömästä teknologian käytöstä vain teknologian vuoksi. Sen käytöllä synnytetään suuri määrä potentiaalisesti tuhoisia riskejä täysin toimivaan prosessiin ilman, että saadaan mitään oikeasti konkreettisia hyötyjä. Ainoa todellinen syy siirtyä sähköiseen äänestykseen on halu olla "moderni"

No elähän nyt. Toimivan prosessin korvaaminen luo myös mahdollisuuden korvata asia huonommalla prosessilla ja sitäkään ei pidä aliarvioida. :) Teknologiaäänestys avaa uusia mahdollisuuksia, kuten esim. hävinneen puolueen loputtomalle märinälle siitä, että tuloksia on hakkeroitu tai väärennetty. Mitäpä demokratia olisikaan, jos tätä mahdollisuutta ei voida tuoda kehiin.....

Joo, kannattaa muistaa, että kokoaan suurempi Suomi on edelleen bauttiarallaa 5.6 miljoonainen kansakunta, joka kykenee kyllä tahtonsa äärimmilleen ponnistaen suoriutumaan äänestyslippujen laskennasta perinteisinkin metodein. Kun se jo nyt tapahtuu rytmittäen siten, että tulokset ovat luettavissa äänestyspäivän iltamyöhällä, niin pitäisin sitä ihan riittävän nopeana suoritteena.
 
Sinänsä mikään ei estä hävinnyttä puoluetta märisemään myöskään paperiäänestyksen tulosten väärentämisestä. Paperiäänestyksessä voidaan tehdä tarkastuslaskenta ja niin voitaisiin myös sähköisessä äänestyksessä. Ja tarkastuslaskenta ei tietenkään tarkoita sitä että äänestäjän henkilöllisyys ja äänestyslipukkeen sisältö yhdistetään. Niitä ei tarvitse eikä saa yhdistää äänestysprosessin yhteydessä.

Tarkastellaan paperiäänestyksen perusperiaatteita:
1) Henkilön tunnistus ja äänioikeuden varmistaminen
2) Päästetään henkilö äänestyskoppiin yhden äänestyslipukkeen kanssa, mikäli kohta 1 on ok.
3) Äänestyslipuke toimitetaan suljettuun vaaliuurnaan. Tässä vielä varmistetaan, että sinne putoaa yksi lipuke per äänestäjä.
4) Lipukkeen säilytys turvallisessa ympäristössä vaalien päättymiseen asti ja varmistus, ettei lipukkeita muuteta, poisteta tai lisätä sinä aikana.
5) Vaalipisteiden sulkeutumisen jälkeinen äänestyslipukkeiden laskenta ja vaalituloksen muodostaminen

Sähköisesti pystytään aivan varmasti toteuttamaan tuo sama perusperiaate turvallisesti ja vaalisalaisuus säilyttäen. Se että minä näen tietokoneen ruudulta ketä olen äänestämässä, ei tarkoita sitä että kyseinen yhteys tallennettaisiin johonkin taustajärjestelmään. Taustajärjestelmään menee vain tieto että olen kuluttanut äänioikeuteni sillä hetkellä kun vaaliuurnaan, eli tietokantaan tallennetaan ehdokkaalle antamani ääni.

Homma perustuu siihen, että prosessin jokaisessa vaiheessa on vaiheeseen kuuluvat tietoturvakeinot käytössä ja luottamus siitä, että prosessin edellinen vaihe on toteutunut turvallisesti. Samaan luottamusketjuun perustuu paperiäänestyskin.

Heitetään vain hetkeksi sivuun se kansallinen "ei me osata, ei voi onnistua" -asenne. Suomessa on huippuluokan tietoturvaosaamista ja tuollainen järjestelmä olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi sellaisten firmojen kuin F-secure, Nixu, Patria, Insta, SSH, Cinia, Bittium, Solita yhteispelillä.

Ja se ei korvaisi paperiäänestystä vaan olisi vaihtoehto siinä rinnalla. Hitto, minä pystyn sähköisen tunnistautumisen avulla muuttamaan verotietojani ja tekemään elvytyskiellon. Miksi en voisi äänestää?

Pitää muistaa, että paperiäänestyskään ei ole 100% varma. Tarkastuslaskennassa on aina pieniä heittoja ensimmäiseen laskentaan verrattuna ja heittoja voi olla myös tarkastuslaskentojen välillä. Demokratian kannalta tarkkuus on kuitenkin riittävä.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Olishan se varmasti aika karsee tilanne, jos pääosa nukkuvista intoutuisi äänestämään kotoaan käsin puhelimella. Väärin äänestämistä tapahtuisi paljon ja todennäköisesti siitä hyötyisi eniten PS ja Vasemmisto. Näin ainakin jotkut haastatellut viisaat väittävät.

On siinä läppäriäänestyksessä tietysti eräs sellainenkin pointti, että suurella varmuudella menettely houkuttelisi hakkereita osallistumaan tapahtumaan. Eikä tavoite ole silloin se, että joku pannaan voittamaan vaan haluttaisiin aiheuttaa täysi vaalikaaos. Pietarin -äänestäjät- saattaisivat ahkeroida varsin ravakalla volyymilla suomalaisvaalien parissa. :)

Minusta kannattaisi ensin harjoitella eli järjestää joku kansanäänestys jostain vaikkapa ydinvoimasta tms. ja kahtoa miten meni. Ja sitä kautta vasta siirtyä kunta-edari-presidentinvaaleihin.
Saisihan sillä pientä turbulenssia aikaiseksi, jos järkkäisi joogalentäjille 100 paikkaa ja toiset 100 kommareille. Sitten vaan popparit esiin.
 
Back
Top