Kuntavaalit 2021

Ei nyt ihan noinkaan.

Jo nyt on nähtävissä, että muissa puolueissa joudutaan ottamaan huomioon vaikkapa Perussuomalaisten kanta. Se vaan on pakko, jos ei haluta että kannatus nousee tuonne vaikkapa 40 prosenttiin.

Aika lailla oleellista on se, mitä äänestäjät haluavat. Punaviherideologia on kaunista ja tyylipuhdasta unelmaa, mutta pikkuhiljaa todellisuus puskee läpi.
Päättäminen on omassa hallinnassa ja vaikuttaminen voi jäädä toiveajatteluksi. Pahimmillaan vaikutus on rekyyliä joka vie asioita täsmälleen päinvastaiseen suuntaan. Ylivoimaisesti varmin tapa muutoksen aikaansaamiseen on päättäville paikoille hakeutuminen.
 
Päättäminen on omassa hallinnassa ja vaikuttaminen voi jäädä toiveajatteluksi. Pahimmillaan vaikutus on rekyyliä joka vie asioita täsmälleen päinvastaiseen suuntaan. Ylivoimaisesti varmin tapa muutoksen aikaansaamiseen on päättäville paikoille hakeutuminen.
On. Päättäminen ei kuitenkaan saisi olla jeesjees-kaanonia (maailmanhistoria on väärällään esimerkkejä siitä mihin tämä lopulta aina johtaa). Todellinen päättävässä asemassa oleva johtaja arvioi ja kyseenalaistaa omat päätöksensä myös ennen niiden tekemistä. Pelkkä jälkikäteinen reflektio ei riitä. Älykäs johtaja näkee myös oppositionsa ehdotusten positiiviset puolet ja tarvittaessa assimiloi niitä omaan strategiaansa, varsinkin tilanteessa jossa oppositionsa ehdotelmat menneisyydessä ovat osoittautuneet toimivimmiksi kuin omat, jo tehdyt päätökset. Se "kymmenes mies henkilö"-prinsiippi on tähän ernomasen toimiva konsepti.

Tottakai sitten tehdyssä päätöksessä tulee pyrkiä pysymään ja päättäjän alla olevan ryhmän tulee toimia noiden päätösten toimeenpanoa tukien.
 
On. Päättäminen ei kuitenkaan saisi olla jeesjees-kaanonia (maailmanhistoria on väärällään esimerkkejä siitä mihin tämä lopulta aina johtaa). Todellinen päättävässä asemassa oleva johtaja arvioi ja kyseenalaistaa omat päätöksensä myös ennen niiden tekemistä. Pelkkä jälkikäteinen reflektio ei riitä. Älykäs johtaja näkee myös oppositionsa ehdotusten positiiviset puolet ja tarvittaessa assimiloi niitä omaan strategiaansa, varsinkin tilanteessa jossa oppositionsa ehdotelmat menneisyydessä ovat osoittautuneet toimivimmiksi kuin omat, jo tehdyt päätökset. Se "kymmenes mies henkilö"-prinsiippi on tähän ernomasen toimiva konsepti.

Tottakai sitten tehdyssä päätöksessä tulee pyrkiä pysymään ja päättäjän alla olevan ryhmän tulee toimia noiden päätösten toimeenpanoa tukien.
Suomen järjestelmässä homma on helpoimmillaankin melkoista luovimista. Osa omista suuttuu PS:n kannattajakunnassakin väistämättä. Toisaalta kannattajia voi valua muualta jos paketti pysyy kasassa ja PS onnistuu näyttäytymään todellisena toimintakykyisenä vaihtoehtona. Monikin jakaa heidän kanssaan joitain näkemyksiä mutta vieroksuu puolueen ympärillä pörrääviä öyhöttäjiä.
 
Suomen järjestelmässä homma on helpoimmillaankin melkoista luovimista. Osa omista suuttuu PS:n kannattajakunnassakin väistämättä. Toisaalta kannattajia voi valua muualta jos paketti pysyy kasassa ja PS onnistuu näyttäytymään todellisena toimintakykyisenä vaihtoehtona. Monikin jakaa heidän kanssaan joitain näkemyksiä mutta vieroksuu puolueen ympärillä pörrääviä öyhöttäjiä.
Haasteeksi osittain saattaa myös osoittautua vihamielinen valtamedia, joka tulisi tekemään PS-hallituksen vastaista propagandatyötä koko vaalikauden ajan samaan tyyliin kuin vastustivat Trumpia
 
Eikä tässä ollut siitä kysymys että minun pitäisi se tietää tai lehdestä lukea. Riittää että PS:n piirissä ymmärretään ettei kaikkea voida saada vaan pitää olla painopiste ja saada tuo tahtotila vielä aktivoitua hallitusohjelmaan.

Jos ajatus on ettei mitään kompromisseja tehdä vittusaatana niin osoitteena olisi jytky 3.0:n jälkeenkin oppositio. Tämä oli heikon puoluejohdon ohella yksi ongelmista viime hallitustaipaleella eikä sen toivoisi toistuvan. Olisi kuitenkin järjestelmän näkövinkkelistä tärkeää että vaalien kautta muodostettu hallitus istuisi aina koko vaalikauden.

On totta, että suomeen on pesiytynyt ajatus siitä, että hallitusten pitää istua koko kausi. Tämä voi olla käytännöllistä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa.

Hallitusohjelma on tietysti kompromissi. Mutta 4 vuoden aikana tulee uusia asioita jotka eivät ole siinä ohjelmassa. Tai syystä tai kolmannesta syntyy erimielisyys siitä ohjelmasta ja sen toteutumisesta.

Toki voidaan neuvotella ja sopia, mutta silläkin on ja pitää olla rajansa. Valta ei kuulu kansanedustajille eikä ministereille. Se on heillä vain lainassa. Ja jos tilanteet muuttuvat olennaisesti siitä mitä ne olivat kun kansa on ääntään käyttänyt, on ainoa oikeasti vastuullinen ratkaisu myöntää se ja kysyä uudelleen kansan mielipidettä.

Ja kun tällainen tilanne syntyy, niin demokratian korkeimpien periaatteiden mukaisesti kansa marssii äänestämään ja sanomaan keiden johdolla ja millä tavalla he haluavat asioiden menevän eteenpäin. Tämä on demokratiaa.

Jos ensisijaiseksi arvoksi aletaan asettamaan järjestelmä, käytännöllisyys, toimivuus tai muu vastaava tekninen arvo, voidaan saman tien siirtyä valitsemaan tyranni tai diktaattori 4 vuodeksi kerrallaan. Tai vaikka 20 vuodeksi. Demokratia ei ole prosessi, jossa käytännöllisyydellä tai tehokkuudella on ensisijainen arvo. Kyllä. Voidaan joutua vaikka tilanteeseen jossa hallituksen muodostaminen vie vuoden tai kaksi. Näin on käynyt esim. belgiassa. Mitä sitten? Jos kansa on jakautunut, se on jakautunut ja sillä mennään. Kunnes yhteisymmärrys aikanaan syntyy.

Mitä tulee Sipilän hallituskauteen, se oli demokratian näkökulmasta häpeällinen. Ensin Soini ja hänen lakeijansa kaappasivat vallan jäsenistöltä jäsenäänestyksen tuloksia halveksuen. Sen jälkeen Sipilä, Orpo ja Soini yhdessä halveksivat koko edustuksellisen demokratian perustaa teeskentelemällä että Soinin porukka mukamas edusti Persuja äänestänyttä kansanosaa. Ehkä pykälien mukaan ok (jos ihan edes sitenkään), mutta täydellistä demokratian halveksuntaa ja vallanhimoa.

Lopuksi vielä sen verran, että en hetkeäkään usko, että keskiverto persu ei ymmärtäisi kompromissien merkitystä kun valtaa jaetaan. Ei persujen kannatus tai ryhmähallitusohjelman kompromisseihin kaatunut, kuten jokainen itse asiassa ihan hyvin tietää.
 
Salaliittoteoria voisi olla uskottava jos hallitus vain ajaisi vaalien siirtoa. Nyt kun muut 8 puoluetta ovat siirron takana ja vain PS vastaan niin en usko siihen. SDP on luultavasti suurin kärsijä vaalien siirrossa, kannatus alamäessä ja Marin hurmos hiipumassa. Siksi ihmettelen miten PS kansa edustajat puoluejohtoa myöten somessa levittää totena tietoa juonesta PS vastaan. Takana on hätä PS gallup kannatuksen noususta . Kepun pitää saada ehdokaslistat täyteen ennen vaaleja . Kokoomuksen saatava Helsingin pormestari ehdokas vaihdettua. Meneekö tuollainen kenenkään asioita seuraavaan totena läpi. Ilmeisesti uskotaan vaalikarjan tyhmyyteen. Miten asetelmat edes kahdessa kuukaudessa oleellisesti muuttuisi . Keskusta ei ahdingostaan nouse eikä PS kannattajat yhtääkkiä puoluetta vaihda .
 
On totta, että suomeen on pesiytynyt ajatus siitä, että hallitusten pitää istua koko kausi. Tämä voi olla käytännöllistä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa.

Hallitusohjelma on tietysti kompromissi. Mutta 4 vuoden aikana tulee uusia asioita jotka eivät ole siinä ohjelmassa. Tai syystä tai kolmannesta syntyy erimielisyys siitä ohjelmasta ja sen toteutumisesta.

Toki voidaan neuvotella ja sopia, mutta silläkin on ja pitää olla rajansa. Valta ei kuulu kansanedustajille eikä ministereille. Se on heillä vain lainassa. Ja jos tilanteet muuttuvat olennaisesti siitä mitä ne olivat kun kansa on ääntään käyttänyt, on ainoa oikeasti vastuullinen ratkaisu myöntää se ja kysyä uudelleen kansan mielipidettä.

Ja kun tällainen tilanne syntyy, niin demokratian korkeimpien periaatteiden mukaisesti kansa marssii äänestämään ja sanomaan keiden johdolla ja millä tavalla he haluavat asioiden menevän eteenpäin. Tämä on demokratiaa.

Jos ensisijaiseksi arvoksi aletaan asettamaan järjestelmä, käytännöllisyys, toimivuus tai muu vastaava tekninen arvo, voidaan saman tien siirtyä valitsemaan tyranni tai diktaattori 4 vuodeksi kerrallaan. Tai vaikka 20 vuodeksi. Demokratia ei ole prosessi, jossa käytännöllisyydellä tai tehokkuudella on ensisijainen arvo. Kyllä. Voidaan joutua vaikka tilanteeseen jossa hallituksen muodostaminen vie vuoden tai kaksi. Näin on käynyt esim. belgiassa. Mitä sitten? Jos kansa on jakautunut, se on jakautunut ja sillä mennään. Kunnes yhteisymmärrys aikanaan syntyy.

Mitä tulee Sipilän hallituskauteen, se oli demokratian näkökulmasta häpeällinen. Ensin Soini ja hänen lakeijansa kaappasivat vallan jäsenistöltä jäsenäänestyksen tuloksia halveksuen. Sen jälkeen Sipilä, Orpo ja Soini yhdessä halveksivat koko edustuksellisen demokratian perustaa teeskentelemällä että Soinin porukka mukamas edusti Persuja äänestänyttä kansanosaa. Ehkä pykälien mukaan ok (jos ihan edes sitenkään), mutta täydellistä demokratian halveksuntaa ja vallanhimoa.

Lopuksi vielä sen verran, että en hetkeäkään usko, että keskiverto persu ei ymmärtäisi kompromissien merkitystä kun valtaa jaetaan. Ei persujen kannatus tai ryhmähallitusohjelman kompromisseihin kaatunut, kuten jokainen itse asiassa ihan hyvin tietää.
Minä olen sitä mieltä että se on maalle keskimäärin hyväksi ettei hallituksia vaihdeta tai jopa vaaleja pidetä jatkuvalla syötöllä. Eikä tämä ole riippuvainen siitä keitä hallituksessa istuu kunhan hallitus on vaalituloksen mukainen. Epävarma kokonaistilanne lisää yhteiskunnan haavoittuvuutta. Valta on tosiaan lainassa ja määräajan eli vaalikauden kerrallaan. Onhan siinä kuitenkin se vahva reunaehto että hallituksen pitää pysyä toimintakykyisenä tai se vaihtuu.

Mitä vaikkapa Sipilän hallitukseen puolimatkan krouvin kuperkeikkaan tulee niin siinähän hyödynnettiin systeemistä löydettyä porsaanreikää. Tuollaisen menettelyn ei pitäisi olla mahdollinen. Muutakin kehittämisen varaa varmasti löytyisi.

Itse lisäisin vaikkapa vaaliohjelmien puolueettoman ennakkotarkastuksen ja muuttaisin luottamuslauseäänestykset salaisiksi lippuäänestyksiksi. Siinä mitattaisiin onko hallituksen kannatus edustajien piirissä todellista eikä pelkkää ryhmäkuria. Tästä olisi se todennäköinen seuraus että hallituksia alkaisi aina toisinaan kaatua mutta niin pitääkin jos niillä ei ole todellista kannatusta.
 
Miten perusuomalaiset onnistuu keräämään tällaiset riveihinsä. PS pohjois pohjanmaan varapuheenjohtaja ja Haapaveden valtuutettu . Repo on luokanopettaja mikä herättää kysymyksiä opetuksen laadusta. Piti toimittajien kysyessä puheitaan normaaleina kärjistyksinä. Sekopää kirjoituksi muitakin. 1615121929433.png
 

Liitteet

  • 1615121322070.png
    1615121322070.png
    519.7 KB · Luettu: 6
Miten perusuomalaiset onnistuu keräämään tällaiset riveihinsä. PS pohjois pohjanmaan varapuheenjohtaja ja Haapaveden valtuutettu . Repo on luokanopettaja mikä herättää kysymyksiä opetuksen laadusta. Piti toimittajien kysyessä puheitaan normaaleina kärjistyksinä. Sekopää kirjoituksi muitakin. Katso liite: 47996
Kuulostaa 30-luvun ikl:ltä
 
On tämä Orpo oikeasti melkoinen...

"Kokoomusjohtaja kertoo tuntevansa syvää pettymystä maan poliittisen johdon kykenemättömyydestä.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kuvaa kuntavaalien siirtoa ”häpeälliseksi päiväksi demokratialle ja poliittiselle järjestelmälle”.

– Muutama vuosi sitten muistan lukeneeni kansainvälistä tutkimusta, joka totesi, että Suomessa on maailman paras hallinto. Toiset vertailut kertoo, että Suomi on maailman vahvin demokratia. Juuri nyt ei siltä tunnu, Petteri Orpo kirjoittaa Facebookissa julkaisemassaan päivityksessä."

Verkkouutiset
 
Thl malli on e potenssiin x -käyrä.
Mallinnuksessa ei näy vielä rajoitukset, jotka tulivat tällä viikolla voimaan, saati rajoitukset, jotka otetaan käyttöön maanantaina.
”En usko hetkeäkään, että mallinnus [yli 11 000 päivittäisestä tartunnasta] tulee toteutumaan”, Aivelo toteaa.

Asiantuntijat eivät usko, että THL:n synkkä mallinnus epidemian kasvusta toteutuu – ”Harmillista, että luvut nousivat niin merkittävään asemaan”:
 
Ei nyt ihan noinkaan.

Jo nyt on nähtävissä, että muissa puolueissa joudutaan ottamaan huomioon vaikkapa Perussuomalaisten kanta. Se vaan on pakko, jos ei haluta että kannatus nousee tuonne vaikkapa 40 prosenttiin.

Aika lailla oleellista on se, mitä äänestäjät haluavat. Punaviherideologia on kaunista ja tyylipuhdasta unelmaa, mutta pikkuhiljaa todellisuus puskee läpi.

On olemassa muitakin kuplia kuin persut ja vihervasemmisto.

Toki nämä kaksi kuplaa vievät tilaa muilta kuplilta.
 
Miten perusuomalaiset onnistuu keräämään tällaiset riveihinsä. PS pohjois pohjanmaan varapuheenjohtaja ja Haapaveden valtuutettu . Repo on luokanopettaja mikä herättää kysymyksiä opetuksen laadusta. Piti toimittajien kysyessä puheitaan normaaleina kärjistyksinä. Sekopää kirjoituksi muitakin. Katso liite: 47996

Kun joku kysyi miksi yleistän oman kylän persut kaikkiin Suomen persuihin. Niin sen takia että näitä öykkäreitä on joka kylän persuissa.
 
Kun joku kysyi miksi yleistän oman kylän persut kaikkiin Suomen persuihin. Niin sen takia että näitä öykkäreitä on joka kylän persuissa.
Joka kylästä riittää riittää idiootteja ihan jokaiseen puolueeseen. Tuo on juuri sen kaltaista yleistämistä joka sataa suoraan persujen laariin. Ei viidennes suomalaisista oikeasti voi olla latvalahoja, ne harvat typerykset vaan pitää sen kovimman mekkalan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top