Kuulonsuojaus ja kuulovauriot

Kannattaa myös huomata, että rk95:n jarru puhaltelee enimmäkseen etuviistoon, eli reiät eivät ole porattu suoraan sivuille kuten useissa "oikeissa" suujarruissa.
 
.

Oletetaan tilanne, että ryhmäsi jäsen päästää tuolla lippaan aseensa piippu 0,5-1 metrin päässä päästäsi ja toisesta korvastasi. Kuuloasi ei ole millään suojattu.
Mitäpä arvelette kuulollenne tapahtuvan? Pitäisin elinikäistä kuulovaurioita varsin mahdollisena.

Mitenkä meillä ja maailmalla tuo kuulonsuojaaminen sotilaskäytössä nykyisin toteutetaan?

Kyllä, elinikäinen puhekuulon alenema oikeassa korvassa, muttei tinnitusta, onneksi. Näin ainakin allekirjoittaneella vastaavasta tilanteesta :)

En kyllä itse näe sen paineen/äänen lisääntymistä ongelmana taistelutoverien näkökulmasta; kapinan aikana on tarjolla huomattavasti pahempiakin melun lähteitä.

Maailmalla toteuttaan asia esim. Op-score kypärien kiskoihin kiinnitetyillä aktiivikuulonsuojaimilla, joihin on yhdistetty lähiradio, tai lähiradiossa käytetään kajaria joka mahdollistaa suojainten käytön (esim. Selex lähiradio, myös suomen käytössä).

Hyvä kypärä, hyvä ratkaisu.

E: ja tämä systeemi kokonaisuudessaan käytössä myös suomessa einsatzgruppeilla sekä KRIHA joukoilla. Normaalit nurmiporat kamppailevat vielä kompostikypärän ja normipeltorien yhdistelmällä, joka on istuvuudeltaan huono.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, elinikäinen puhekuulon alenema oikeassa korvassa, muttei tinnitusta, onneksi. Näin ainakin allekirjoittaneella vastaavasta tilanteesta

Onneksi ei tinnitä. On hankala vaiva. Ei ole itselläni, mutta todennäköisesti ampumalla hommattua kuulonalenemaa saattaa olla. Poikasena rätkittiin savikiekkoja ilman suojausta, nykyisin ei tulisi mieleenkään ilman kuulonsuojausta.
Sopivassa taustamelussa en tahdo saada puheesta hyvin selvää.

Kuulonsuojaukseen on hyviä ratkaisu, tuossa linkissa yksi, maksaa noin 300 euroa.
En tiedä, mahtuuko nuo kypärän alle? Kuulevat kuulosuojaimet, radio jne. liitännät valmiina.

Jos näyttäisi siltä, että kohta shit flyining in the fan, hommaisin itselleni tuollaiset tai tuon kaltaiset, mahtanee noita muutkin valmistaa.
Itse asiassa metsästäjänä noille muutenkin olisi käyttöä.

http://solutions.3msuomi.fi/wps/por...FeaturedProducts/3M_Peltor_WS_SportTac_Light/
 
Toimii kyllä varmasti hyvin siviilipuolen ampumakäytössä, muttei nro. 1 materiaalia sotahommiin. Sopivuudesta en tiedä juuri noiden kohdalla, mutta Kypärän alle ei tulisi laittaa yhtään mitään, ja bluetooth ei ole yhteensopivuudeltaan oikein hyvä armeijan mankkojen kanssa. PV:n käytössä olevat peltorin aktiivit on muotoiltu siten, että niitä voidaan käyttää komposiittikypärän kanssa (mahtuvat), mutta pitempiaikaisessa käytössä sanka alkaa painamaan kypärän alla, ainakin meikäläistä. Parempi tietenkin kuin ei mitään. Mutta tää keskustelu ei taas liiemmin kuulu tähän aiheeseen :)
 
Toimii kyllä varmasti hyvin siviilipuolen ampumakäytössä, muttei nro. 1 materiaalia sotahommiin. Sopivuudesta en tiedä juuri noiden kohdalla, mutta Kypärän alle ei tulisi laittaa yhtään mitään, ja bluetooth ei ole yhteensopivuudeltaan oikein hyvä armeijan mankkojen kanssa. PV:n käytössä olevat peltorin aktiivit on muotoiltu siten, että niitä voidaan käyttää komposiittikypärän kanssa (mahtuvat), mutta pitempiaikaisessa käytössä sanka alkaa painamaan kypärän alla, ainakin meikäläistä. Parempi tietenkin kuin ei mitään. Mutta tää keskustelu ei taas liiemmin kuulu tähän aiheeseen :)

Armeijalla on se uusi kypärä suunnitteilla, niin mahtaakohan siinä olla mahdollisuudet kuulosuojaimien kiinnittämiseen? Siis samaan tyyliin, kuin metsurin käpärässä on kuulosuojaus? Sikäli kun muistan kokeilleeni, niin yhdistelmä oli varsin mukava.
 
Armeijalla on se uusi kypärä suunnitteilla, niin mahtaakohan siinä olla mahdollisuudet kuulosuojaimien kiinnittämiseen? Siis samaan tyyliin, kuin metsurin käpärässä on kuulosuojaus? Sikäli kun muistan kokeilleeni, niin yhdistelmä oli varsin mukava.


Muistaakseni oli..kaikki härpäkkeet integroituna virtakiskoon ja niiden virtalähde muistaakseni selässä. Tätä on perusteltu painon vähentämisellä kun laitteissa on vain yksi virtalähde...?
 
Muistaakseni oli..kaikki härpäkkeet integroituna virtakiskoon ja niiden virtalähde muistaakseni selässä. Tätä on perusteltu painon vähentämisellä kun laitteissa on vain yksi virtalähde...?

Joo, sellaisesta systeemistä oli puhetta. Kunhan nyt eivät jätä kuulosuojaimia kypärän alla pidettäviksi.
 
Mulla itsellä MSA:n camokuvioiset aktiivisuojaimet, kypärän kanssa sopivuudesta ei mitään tietoa.
 
Normaalit nurmiporat kamppailevat vielä kompostikypärän ja normipeltorien yhdistelmällä, joka on istuvuudeltaan huono.
Salli minun epäillä, että ihan tavallinen Wärtsilän teräspipo mallia ruotsalainen kopio 40-luvulta, olisi myös yleinen näky. Hyvässä lykyssä earit ehkä mukana.
 
Salli minun epäillä, että ihan tavallinen Wärtsilän teräspipo mallia ruotsalainen kopio 40-luvulta, olisi myös yleinen näky. Hyvässä lykyssä earit ehkä mukana.

No, yhdellä lauseella en tälläkertaa kyennyt luettelemaan kaikkia kypärämalleja mitä SA tilanteessa on käytössä, siitä pahoittelut. Vai oliko kyseessä väärinymmärtämisen jalo taito?
 
Onneksi ei tinnitä. On hankala vaiva. Ei ole itselläni, mutta todennäköisesti ampumalla hommattua kuulonalenemaa saattaa olla. Poikasena rätkittiin savikiekkoja ilman suojausta, nykyisin ei tulisi mieleenkään ilman kuulonsuojausta.
Sopivassa taustamelussa en tahdo saada puheesta hyvin selvää.

Tinnittää. Olin kasematissa nukkumassa, ja en tiennyt mitään että linnakkeella ammutaan, joten menin tupakille ulos just kun he ampuivat kaksi kertaa 130 millisillä perätysten 10 metrin päässä. Ei ollut kuulosuojausta. Meinaa nykyisin ihmisten puheet kadota taustan sekaan.
 
Tinnittää. Olin kasematissa nukkumassa, ja en tiennyt mitään että linnakkeella ammutaan, joten menin tupakille ulos just kun he ampuivat kaksi kertaa 130 millisillä perätysten 10 metrin päässä. Ei ollut kuulosuojausta. Meinaa nykyisin ihmisten puheet kadota taustan sekaan.

Shit. Saitko tuosta mitään korvauksia? Vaikka ei ne tuo kuuloa takaisin.

Ammuin itse varusmiehenä kertasingon harakin ilman kuulosuojaimia. Oli kyseessä näytösammunnan harjoitukset ja minun piti käskystä ampua harakilla vaunua kuvaavaa pahvitaulua. Ongelmana oli tulenavauskäskyn kuuleminen suojaimet päässä. AUK:n apukouluttaja ( se nero, ilmankos kersantti) keksi, jotta et sinä suojaimia tarvii, ei se kovaa pamahda, kuulet tulenavaus käskyn:confused: Kyllä muuten ohuen lasikuituputken läpi pamahti... putki korvaa vasten. Päivään en kuullut mitään. No kuulo on nyt mitä on, eipä niin kehumista. Lisäksi siviilipuolen ammuntaharrastukset nuorena ilman suojausta.

Tinnitykseen on käsitääkseni happihoito olemassa.
 
Shit. Saitko tuosta mitään korvauksia? Vaikka ei ne tuo kuuloa takaisin.

Ei korvausta. Ei ilmoitusta. Ei tutkimusta.

Niillä oli esitutkinta vireillä kun olin juuri myöhästynyt lautalta, näin sen 20 metrin päässä kun pääsin rantaan. Vihelsi jonkin aikaa ja vihloi, mutta en mennyt lekurille kun epäilin että he heittävät mut mevasta ulos. Myöhemmin on harmittanut, silloin ei, koska nuorena ei mikään vaivaa.
 
Parempi puolisko osti mulle viimme jouluna lahjaksi Peltorin sporttacit. Kevään ja krsän aika ovat palvelleet radalla todela hyvin mm taltisilla kursseilla ja nyt sorsan metsällä myös. Hiemanhan ne hiostaa mrtdällä, mutta itsr ainakin käytin aina välillä pois ku toiminta ei ollu kumimmillasn. Vilvoittrlua
 
Monet kerrat pusikko kahakoissa laskettu räkäpäitä ilman suojausta.
Täytyy kyllä todeta että ei enää, pienen pieni tinnitys jäännyt. Pahin tapahtui kun jouduttiin yhdessä punkkeri rakennelman kohdalla napikkain lällärien kanssa ja kaveri ampusi 15cm päästä korvasta ja takana ollut seinä viellä voimisti ääntä. Viikon varmaan soi hyvin korvissa ja naputti. Onneksi hävisi eikä kuulon alenemaa mutta pelästytti.
nyt jopa PKM:llä ammuttaessa pidän tupla suojauksen. Kannattaa panostaa niihin kuulosuojaimiin.
 
Varusmiehenä oli jakotavarana Peltorin ComTacit ja olivathan ne alkuun ihan hauska lelu. Sitten vaan niiden käyttäminen käytännössä koko palveluksen ajaksi minulta kiellettiin, sillä aktiivikuulosuojainten aiheuttama magneettikenttä sotki käsisuuntakehän lukemat satoja piiruja vituralleen. Sen jälkeen, herkkäkuuloinen kun olen/olin, käytin perinteisiä kuppisuojaimia ja usein vielä tulppia niiden alla varmistamassa. Muistan koko palveluksen loppuajalta sen, että pieni taisteluharjoitusväsymys yhdistettynä totaaliseen kuulon blokkaamiseen aiheutti sellaisen ihmeellisen "pöhnän", ihan kuin olisi käynyt jatkuvasti pikkasen vajaalla tai olisi ollut muutaman kaljan huppelissa koko ajan.

Aktiivit on itselläni ostoslistalla, sitten kun löytyy tarpeeksi käyttöä ja rahaa moisten hankkimiseen.
 
Back
Top