Kyllä minä mieleni niin pahotin...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EK
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mites live-cd:llä?
Miksi ei tikulta asennu? Bios kuitenkin ok?

Tein elämäni ensimmäisen virtualisoinnin, kun siirsin Rasperryssä pyörivän Home Assistentin vanhaan työkoneeseen(win10)
Ensimmäiset kolme kertaa lähti asentamaan tikulta pari vuotta vanhaa Lubuntua, mutta se hyytyi aina, kun ei osannut laittaa jotain tiettyä juttua jonnekin tiettyyn paikkaan. Sitten kokeilin uusinta Ubuntua, mutta se vain hyytyi, ilmoittamatta syytä. Näköjään koko järjestelmä meni niin jumiin, että ei pääse BIOSiin. Tosin antaa valita "Valitse mistä käynnistetään", mutta ei pääse kuitenkaan sitten perille asti...

Katsotaan huomenna, jos jaksetaan. Vahinkoa tuossa ei sinänsä tapahtunut.
 
Ensimmäiset kolme kertaa lähti asentamaan tikulta pari vuotta vanhaa Lubuntua, mutta se hyytyi aina, kun ei osannut laittaa jotain tiettyä juttua jonnekin tiettyyn paikkaan. Sitten kokeilin uusinta Ubuntua, mutta se vain hyytyi, ilmoittamatta syytä. Näköjään koko järjestelmä meni niin jumiin, että ei pääse BIOSiin. Tosin antaa valita "Valitse mistä käynnistetään", mutta ei pääse kuitenkaan sitten perille asti...

Katsotaan huomenna, jos jaksetaan. Vahinkoa tuossa ei sinänsä tapahtunut.
Vähän tietoa raudasta ja tai edes että mikä salkkumikro? BIOS tai EFI harvoin paskaantuvat.

systemrescuecd 5.3.2 käyttöön ja asennat Gentoon tai Slackwaren.
 
Vähän tietoa raudasta ja tai edes että mikä salkkumikro? BIOS tai EFI harvoin paskaantuvat.

systemrescuecd 5.3.2 käyttöön ja asennat Gentoon tai Slackwaren.
Fujitsu Siemens V6535 (product) tai ms 2239 (model).

Pitää katsoa tarkemmin, kunhan jaksaa. Hyytyi kesken Ubuntun asentamisen. Voi olla, että virtajohdon irrottaminenkin auttaa. Mutta tuo on jonkin toisen päivän hommia. Jos ei kohtuu vaivalla herää henkiin, pistän SERriin. Tosin ensin raiskaan (=pilaan) kiintolevyn.
 
Fujitsu Siemens V6535 (product) tai ms 2239 (model).

Pitää katsoa tarkemmin, kunhan jaksaa. Hyytyi kesken Ubuntun asentamisen. Voi olla, että virtajohdon irrottaminenkin auttaa. Mutta tuo on jonkin toisen päivän hommia. Jos ei kohtuu vaivalla herää henkiin, pistän SERriin. Tosin ensin raiskaan (=pilaan) kiintolevyn.
Sori, en pysty tuosta Ubuntun asentamisen hyytymisestä sanomaan... kun en ole 5.04 jälkeen asennellut. Tuollainen käyttäytyminen viittaisi suorittimen ylikuumentumiseen. Pari ThinkPadia, T40 ja T60 (joka on jo Lenovon paska) hyytyivät asennusvaiheessa (ts. uudelleenkäynnistyivät): vaihdoin töhnät suorittimen ja näyttiksen lämmönjakajien ja tuulettimien väliltä ja ongelma poistui.

Mutta ilmeisesti tuossa on intelin gpu ja tuo MS2239 viittaa johonkin bluetooth-ohjaimeen. No, nuo kaikki pitäisi olla tuettuja ihan linux-ytimen puolesta.

Lämpöongelmat kannettavilla on erittäin yleisiä ja vanhemmilla vehkeillä suorastaan endeemisiä. Intelin suorittimissa (mukaan lukien integroitu näyttis) uudelleenkäynnistymis-lämpötila on yleensä 90C astetta ja tuo on helposti saavutettavissa yli kymmenen vuotta vanhoilla, tehtasasennetuilla töhnillä.

Eikä kannata pistää SERiin; tää on kirjoitettu lähemmäs 20 vuotta vanhalla raudalla. :)
 
Viimeksi muokattu:
Sori, en pysty tuosta Ubuntun asentamisen hyytymisestä sanomaan... kun en ole 5.04 jälkeen asennellut. Tuollainen käyttäytyminen viittaisi suorittimen ylikuumentumiseen. Pari ThinkPadia, T40 ja T60 (joka on jo Lenovon paska) hyytyivät asennusvaiheessa (ts. uudelleenkäynnistyivät): vaihdoin töhnät suorittimen ja näyttiksen lämmönjakajien ja tuulettimien väliltä ja ongelma poistui.

Mutta ilmeisesti tuossa on intelin gpu ja tuo MS2239 viittaa johonkin bluetooth-ohjaimeen. No, nuo kaikki pitäisi olla tuettuja ihan linux-ytimen puolesta.
Pitäisi olla ja Lubuntu tuossa vanhastaan oli. Vanhemmat (huoltajat) antoivat koneen hävitettäväksi ja kokeilin puhdetöinä kylmiltään uuden käyttöjärjestelmän asentamista.
13886985_10210305634780707_5629313761454127316_n.jpg

Mutta korkealta ei pudota, vaikkei pelittäisikään enää.
 
Pitäisi olla ja Lubuntu tuossa vanhastaan oli. Vanhemmat (huoltajat) antoivat koneen hävitettäväksi ja kokeilin puhdetöinä kylmiltään uuden käyttöjärjestelmän asentamista.
13886985_10210305634780707_5629313761454127316_n.jpg

Mutta korkealta ei pudota, vaikkei pelittäisikään enää.
Noi Ubuntun eri jakeluversiot (Ubuntu käyttää tai ainakin käytti Gnomea; Kubuntu taas KDE:ta ja Lubuntu LXDE:tä) eriävät käytetyssä työpöytäympäristössä.

Kokeile niiden lämpötahnojen vaihtoa. Itse olen joutunut vaihtamaan nuo myös vuosia nuorempaan kannettavaan (Thinkpad X220). Ihan sama vaikka olisi antiikkinen vehje, niin pitäähän se saada toimimaan?
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Noi Ubuntun eri jakeluversiot (Ubuntu käyttää tai ainakin käytti Gnomea; Kubuntu taas KDE:ta ja Lubuntu LXDE:tä) eriävät käytetyssä työpöytäympäristössä.

Kokeile niiden lämpötahnojen vaihtoa. Itse olen joutunut vaihtamaan nuo myös vuosia nuorempaan kannettavaan (Thinkpad X220). Ihan sama vaikka olisi antiikkinen vehje, niin pitäähän se saada toimimaan?
Loppui kiinnostus ja jaksaminen, kun parin päivän odottelun jälkeen ei enää suostunut käynnistymään. Olemattomalla ymmärrykselläni veikkaan, että lämpesi käyttöjärjestelmää asennettaessa niin, että hyytyi. Ja tietenkin jollain kriittisellä hetkellä, jolloin oli deletoinut jotain oleellista, mutta ei ollut vielä ehtinyt asentaa mitään uutta siihen tilalle.

Lopullinen ratkaisu ongelmaan oli ensinnäkin ottaa melkein samanikäinen Asuksen kannettava (ollut anopilla käyttämättömänä vuosia) ja katsella väikkärin lähteiden kuvatiedostoja sillä. Tämäkin kuitenkin osoittautui väliaikaisratkaisuksi, sillä montaa kuvatiedostoa ja tekstitiedostoa ei tarvitse avata, että kone alkaa hyytymään. Siispä tilasin käytetyn kannettavan erään kierrätysliikkeen varastontyhjennysmyynnistä parilla sadalla. Kyllä sillä syksyyn saakka .jpg- ja .rtf-tiedostoja aukoo. Aika on sen verran rajallinen resurssi, että perusteelliseen laitehuoltoon ei tässä tapauksessa nyt ole oikein kiinnostusta.

Mutta kiitokset vinkeistä.
 
VITTU!

Kun pitkän tauon jälkeen yrittää retusoida omaa (vanhaa) tekstiään "tieteelliseen" muotoon. Ja mikä pahinta, on aikoinaan ulostanut tajunnanvirtaa ilman lähdeviitteitä...
Etsipä ne lähteet sitten parinkymmenentuhannen sivun joukosta...
Ja näköjään viittauskäytäntökin on muuttunut, eli ne tehdytkin lähdeviittaukset pitää sitten muokata uusiksi.

VISVAA, KUPPAA JA YRJÖÄ TONNIKAUPALLA!
 
Joo, jos kone käynnistyy uudelleen heti kun tulee suorittimelle vähän rasitusta, niin kannettavassa diagnoosi on lähes poikkeuksetta suorittimen ylikuumeneminen (Intelillä raja on yleensä 90C uudelleenkäynnistykselle, jota ennen laskee väkisin kellotaajuutta).

Syynä melko varmasti paskainen kiuas ja tuuletin tai ei kunnon kosketusta piisirun ja kiukaan välillä eli lämpö ei kulje pois.
 
"Osta kotimaiselta yrittäjältä!"

Joo! Vittu aina kun voin! Jos on kaksi vaihtoehtoa, niin mieluummin kotimaasta kuin ulkomailta, ellei hintaero ole ihan järjetön (VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi.

No nytpä sitten yritin tukea pientä suomalaista yrittäjää. Pitää näköjään skannata karttoja aika pirusti, mutta vanha skanneri ei enää tykkää WIN10-käyttiksestä. Erinäisistä syistä päätin hankkia langattoman laser/LED-monitoimilaitteen väritulostuksella. Brother oli lukemissani testeissä hinta/laatu-suhteessa paras ja kun katsoin mustekasettien hintoja, tulos vaikutti oikealta.

No ilmeisesti koronan vuoksi laitteiden toimitukset tökkivät ja esim. Verkkokaupassa toimitusajat olivat välillä kolmisen viikkoa, välillä heti, välillä 3-6 kuukautta ja nyt toimitusaikaa ei edes anneta. Eikä siinä mitään, näinhän se menee, että EI-OOta on vaikea myydä.

Mutta sitten.

Sitten.

Kun vittu lopulta päätän tilata laitteen, vieläpä pieneltä, perinteiseltä suomalaiselta kivijalkakaupalta, jolla hinta on kilpailukykyinen ja laite on välittömästi toimitettavissa, on tuloksena kaupan peruminen. Ensimmäinen viesti kaupalta on "Tilaus vastaanotettu", toinen "Tilaus hyväksytty" ja kolmas "Ootteleppa hetki". Välittömästi toimitettavissa oleva laite vaatiikin ensin 5-14 arkipäivän kärsivällisen odottamisen ja reklamaation jälkeen sanotaan, että "toimitetaan tilausjärjestyksessä" ja "maahantuojan mukaan seuraavat laitteet toimitetaan kesäkuun lopussa". Ja samaan aikaan verkkokaupassa tuote on "Välittömästi toimitettavissa".

SAATANA! Onneksi (meidän molempien kannalta) maksoin luottokortilla.
 
"Osta kotimaiselta yrittäjältä!"

Joo! Vittu aina kun voin! Jos on kaksi vaihtoehtoa, niin mieluummin kotimaasta kuin ulkomailta, ellei hintaero ole ihan järjetön (VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi.

No nytpä sitten yritin tukea pientä suomalaista yrittäjää. Pitää näköjään skannata karttoja aika pirusti, mutta vanha skanneri ei enää tykkää WIN10-käyttiksestä. Erinäisistä syistä päätin hankkia langattoman laser/LED-monitoimilaitteen väritulostuksella. Brother oli lukemissani testeissä hinta/laatu-suhteessa paras ja kun katsoin mustekasettien hintoja, tulos vaikutti oikealta.

No ilmeisesti koronan vuoksi laitteiden toimitukset tökkivät ja esim. Verkkokaupassa toimitusajat olivat välillä kolmisen viikkoa, välillä heti, välillä 3-6 kuukautta ja nyt toimitusaikaa ei edes anneta. Eikä siinä mitään, näinhän se menee, että EI-OOta on vaikea myydä.

Mutta sitten.

Sitten.

Kun vittu lopulta päätän tilata laitteen, vieläpä pieneltä, perinteiseltä suomalaiselta kivijalkakaupalta, jolla hinta on kilpailukykyinen ja laite on välittömästi toimitettavissa, on tuloksena kaupan peruminen. Ensimmäinen viesti kaupalta on "Tilaus vastaanotettu", toinen "Tilaus hyväksytty" ja kolmas "Ootteleppa hetki". Välittömästi toimitettavissa oleva laite vaatiikin ensin 5-14 arkipäivän kärsivällisen odottamisen ja reklamaation jälkeen sanotaan, että "toimitetaan tilausjärjestyksessä" ja "maahantuojan mukaan seuraavat laitteet toimitetaan kesäkuun lopussa". Ja samaan aikaan verkkokaupassa tuote on "Välittömästi toimitettavissa".

SAATANA! Onneksi (meidän molempien kannalta) maksoin luottokortilla.
Jos yhtään lohduttaa, et ole tuskasi kanssa yksin. Tosin tuskani on pienempi, koska se liittyy työhön. Minulla vastaavanlainen tilanne liittyi laitteeseen, joka oli kotimaisen toimijan verkkokauppasivun mukaan varastossa ja suoraan lähetettävissä. Verkkokauppa.comin sivulla samalla tuotteella oli muutaman viikon toimitusaika.

Kun laitetta ei alkanut kuulua ja luottokorttimaksu tuli sähköiseen laskujen käsittelyjärjestelmään, otin yhteyttä puhelimella liikkeeseen. Muutaman turhan yrityksen jälkeen sain viimein puheyhteyden ja silloin selvisi, että laitteen toimitus on viivästynyt Japanissa sattuneen tehdaspalon vuoksi (mikropiiritehdas). Jätin laskun tuolloin vielä roikkumaan siinä toivossa, että tavaraa saadaan. Taitaa olla kuitenkin viisainta vetää tulppa ammeesta ja ottaa uusiksi koko homma.
 
"Osta kotimaiselta yrittäjältä!"

Joo! Vittu aina kun voin! Jos on kaksi vaihtoehtoa, niin mieluummin kotimaasta kuin ulkomailta, ellei hintaero ole ihan järjetön (VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi.

No nytpä sitten yritin tukea pientä suomalaista yrittäjää. Pitää näköjään skannata karttoja aika pirusti, mutta vanha skanneri ei enää tykkää WIN10-käyttiksestä. Erinäisistä syistä päätin hankkia langattoman laser/LED-monitoimilaitteen väritulostuksella. Brother oli lukemissani testeissä hinta/laatu-suhteessa paras ja kun katsoin mustekasettien hintoja, tulos vaikutti oikealta.

No ilmeisesti koronan vuoksi laitteiden toimitukset tökkivät ja esim. Verkkokaupassa toimitusajat olivat välillä kolmisen viikkoa, välillä heti, välillä 3-6 kuukautta ja nyt toimitusaikaa ei edes anneta. Eikä siinä mitään, näinhän se menee, että EI-OOta on vaikea myydä.

Mutta sitten.

Sitten.

Kun vittu lopulta päätän tilata laitteen, vieläpä pieneltä, perinteiseltä suomalaiselta kivijalkakaupalta, jolla hinta on kilpailukykyinen ja laite on välittömästi toimitettavissa, on tuloksena kaupan peruminen. Ensimmäinen viesti kaupalta on "Tilaus vastaanotettu", toinen "Tilaus hyväksytty" ja kolmas "Ootteleppa hetki". Välittömästi toimitettavissa oleva laite vaatiikin ensin 5-14 arkipäivän kärsivällisen odottamisen ja reklamaation jälkeen sanotaan, että "toimitetaan tilausjärjestyksessä" ja "maahantuojan mukaan seuraavat laitteet toimitetaan kesäkuun lopussa". Ja samaan aikaan verkkokaupassa tuote on "Välittömästi toimitettavissa".

SAATANA! Onneksi (meidän molempien kannalta) maksoin luottokortilla.
Ihan uteliaisuudesta, minkä Brotherin tilasit?
 
"Osta kotimaiselta yrittäjältä!"

Joo! Vittu aina kun voin! Jos on kaksi vaihtoehtoa, niin mieluummin kotimaasta kuin ulkomailta, ellei hintaero ole ihan järjetön (VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi.

No nytpä sitten yritin tukea pientä suomalaista yrittäjää. Pitää näköjään skannata karttoja aika pirusti, mutta vanha skanneri ei enää tykkää WIN10-käyttiksestä. Erinäisistä syistä päätin hankkia langattoman laser/LED-monitoimilaitteen väritulostuksella. Brother oli lukemissani testeissä hinta/laatu-suhteessa paras ja kun katsoin mustekasettien hintoja, tulos vaikutti oikealta.

No ilmeisesti koronan vuoksi laitteiden toimitukset tökkivät ja esim. Verkkokaupassa toimitusajat olivat välillä kolmisen viikkoa, välillä heti, välillä 3-6 kuukautta ja nyt toimitusaikaa ei edes anneta. Eikä siinä mitään, näinhän se menee, että EI-OOta on vaikea myydä.

Mutta sitten.

Sitten.

Kun vittu lopulta päätän tilata laitteen, vieläpä pieneltä, perinteiseltä suomalaiselta kivijalkakaupalta, jolla hinta on kilpailukykyinen ja laite on välittömästi toimitettavissa, on tuloksena kaupan peruminen. Ensimmäinen viesti kaupalta on "Tilaus vastaanotettu", toinen "Tilaus hyväksytty" ja kolmas "Ootteleppa hetki". Välittömästi toimitettavissa oleva laite vaatiikin ensin 5-14 arkipäivän kärsivällisen odottamisen ja reklamaation jälkeen sanotaan, että "toimitetaan tilausjärjestyksessä" ja "maahantuojan mukaan seuraavat laitteet toimitetaan kesäkuun lopussa". Ja samaan aikaan verkkokaupassa tuote on "Välittömästi toimitettavissa".

SAATANA! Onneksi (meidän molempien kannalta) maksoin luottokortilla.
Minäkin päätin tukea suomalaista pienyrittäjää. Kysyin paljonko maksaa farmari fokuksen takapalkissa olevan kahden lommon korjaus. Oli hieno tarjous. Sisältäen hionnant ja maalaukset ja vaikka mitä. Hinta oli muistaakseni 600-900 välillä. Ostin wishistä imukuppisetin lommon korjaukseen muutamalla kympill ja auto on nyt kunnossa.
 
(VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi

Mitä, etkö suostunut lahjoittamaan kotimaiselle yritykselle pyöreät 300 euroa riihikuivaa? Kotimaisten varaosaketjujen hinnoittelu voi perustua johonkin, mutta onneksi on vaihtoehtojakin. Muuten kai tuo sinun lukkosi olisi maksanut 600 e netto plus alvi. (n)

Jos lienee autopuolella hinnoittelu jotain, niin kyllä sitä varmasti koneyrittäjiä ja rekkafirmojakin kustaan silmään oikein isolla letkulla.

Mulla on tuossa pihassa ruotsintuontiauto a ruotsalainen. Hanskalokerossa on auton ruotsinvuosien huoltokuitit, mitä osia siihen on pantu hintoineen asennuksineen. Asennushinnoissa on myös kirjallisia perusteluja! Ja neuvoja siitä, mitä kannattaa seurata ja muistaa ensi kerralla! Göteborg-nimisessä pikkukylässä on asennushinta ollut euroina noin 60 e. Jos asiakas on odottanut, hän on juoda kirnunnut kahvia ja syönyt strösseliä samaan hintaan, samaan hintaan auto on myös mennyt pesulinjan läpi ja se on imuroitu sisältä! Ruotsissa on siis nääkin asiat jo ihan perseellään! Eivät älyä laskuttaa ainakin 80 e tunti ja repiä osista mm. tuplaa vs. Suomi.
 
"Osta kotimaiselta yrittäjältä!"

Joo! Vittu aina kun voin! Jos on kaksi vaihtoehtoa, niin mieluummin kotimaasta kuin ulkomailta, ellei hintaero ole ihan järjetön (VW Touranin alkuperäinen takaoven lukko oli Suomessa reilut 360€ uutena ja purkaamolla 120€ (ja vittu lähettivät 7-pinnisen, vaikka piti olla 9-pinninen) kun Englannista tuli kahteen päivään kotiovelle 60€:lla). Ja jos voi valita, niin aina pienempi firma kuin isompi firma, paitsi jos se hintaero on jälleen hirveän paljon isompi.

No nytpä sitten yritin tukea pientä suomalaista yrittäjää. Pitää näköjään skannata karttoja aika pirusti, mutta vanha skanneri ei enää tykkää WIN10-käyttiksestä. Erinäisistä syistä päätin hankkia langattoman laser/LED-monitoimilaitteen väritulostuksella. Brother oli lukemissani testeissä hinta/laatu-suhteessa paras ja kun katsoin mustekasettien hintoja, tulos vaikutti oikealta.

No ilmeisesti koronan vuoksi laitteiden toimitukset tökkivät ja esim. Verkkokaupassa toimitusajat olivat välillä kolmisen viikkoa, välillä heti, välillä 3-6 kuukautta ja nyt toimitusaikaa ei edes anneta. Eikä siinä mitään, näinhän se menee, että EI-OOta on vaikea myydä.

Mutta sitten.

Sitten.

Kun vittu lopulta päätän tilata laitteen, vieläpä pieneltä, perinteiseltä suomalaiselta kivijalkakaupalta, jolla hinta on kilpailukykyinen ja laite on välittömästi toimitettavissa, on tuloksena kaupan peruminen. Ensimmäinen viesti kaupalta on "Tilaus vastaanotettu", toinen "Tilaus hyväksytty" ja kolmas "Ootteleppa hetki". Välittömästi toimitettavissa oleva laite vaatiikin ensin 5-14 arkipäivän kärsivällisen odottamisen ja reklamaation jälkeen sanotaan, että "toimitetaan tilausjärjestyksessä" ja "maahantuojan mukaan seuraavat laitteet toimitetaan kesäkuun lopussa". Ja samaan aikaan verkkokaupassa tuote on "Välittömästi toimitettavissa".

SAATANA! Onneksi (meidän molempien kannalta) maksoin luottokortilla.
Ei tämä ihan putkeen mennyt...:poop:

Peruin tuon edellisen kaupan ja sain rahat takaisin harashoo. Odottelin aikani ja sitten POWER kertoi verkkokaupastaan löytyvän haluamaani laitetta. Eli siis tuota Brotherin 3550 -monitoimivärilasertulostinta. Tilasin tuotteen noin 5 minuuttia sen jälkeen, kun se oli tullut verkkokauppaan myyntiin. Maksoin (luottokortilla) ja tuote merkittiin tilatuksi ja siirtyi toimitettavaksi. Odottelin sitten kolmisen viikkoa (odotusajaksi luvattiin 3-7 arkipäivää) ja ryhdyin kyselemään laitteen perään. Kahteen päivään (2-4 minuutin vasteajalla toimivaan chattiin) ei tullut vastausta, mutta tuote pudotettiin toimituksesta tilatuksi. Lopulta kerrottiin, että toimitusaikaa ei pystytä kertomaan.

Samana päivänä vanhempieni asuinpaikkakunnan Gigantista löytyi verkkokaupasta yksi (1) kappale vastaavaa, mutta edellistä mallia kyseisestä tuotteesta. Kyseessä oli ketjun viimeinen kappale kyseistä tuotetta. Eikä kilpailijoiltakaan löytynyt Huoltajat olivat suostuvaisia noutamaan tuotteen liikkeestä, joten nyt sitten päästään skannailemaan vuoden 1943 Suomen yleiskarttaa 1:400 000. Säästinpähän sitten satasen ja "muste"kasetit ovat vähän halvempia.

Näköjään se komponenttien ja merikonttien puute sekä Suezin kanavan ongelmat vaikuttavat ihan tosissaan kauppojen tarjontaan.
 
Jaa. Pitää sitten suunnitella mallisuoritus kaikille kaupungin kouluille tablettien ja Chromebookien lataamiseksi.

Saako lisää palkkaa? - No vitut.
Onko ongelma akuutti? - No joo. Koko vitun koulu voi palaa ihan milloin vain näiden viritysten takia.
Onko valmiita ratkaisuja? - On. Mutta ne maksa ihan vitusti.
Voiko joku muu ratkaista ongelman? - Tietysti! Kaupungilla on asentajat ja insinöörit. On sitä apua pyydettykin, mutta sähkömies maksaa ja kaikki valmiit ratkaistut maksaa. Lisäksi kaupungin päättäviä portaita alkoi kiinnostamaan vasta, kun palotarkastaja antoi ison nootin.

Lisäksi parasta on se, että kaupungille on valmistunut pari uutta koulua, joissa kyseistä ongelmaa ei vissiin ole otettu huomioon ja on valmistumassa pari lisää, joiden suunnittelemisessa ei myöskään ole näitä mietitty. Eli tehtiin muutamalla kymmenellä miljoonalla juttuja, joita ryhdytään saman tien parsimaan...
 
Back
Top