Kylmän sodan kalustohankinnat Suomessa.

Neuvostoliitosta hankittiin myös tykinvetäjiä; mallia T-54-pohjainen ATS-59 ja kuvan AT-S, jollaisen muistan seisoneen lahoamassa SavPr:n ajoneuvohallin nurkalla. Foorumin tykkimiehillä lienee tietoa noiden hankintamääristä, tuskin niitä kovin monelle patteristolle olisi riittänyt?
AT-S_02.jpg
 
Neuvostoliitosta hankittiin myös tykinvetäjiä; mallia T-54-pohjainen ATS-59 ja kuvan AT-S, jollaisen muistan seisoneen lahoamassa SavPr:n ajoneuvohallin nurkalla. Foorumin tykkimiehillä lienee tietoa noiden hankintamääristä, tuskin niitä kovin monelle patteristolle olisi riittänyt?
AT-S_02.jpg
Olemme nähneet saman vehjaksen, mutta ei suinkaan lahoamassa. Kaverit kun veti säännöllisesti BTR:ä ojan pohjalle tai suohon sen verran pahasti, etteivät omin voimin ylös päässeet, niin tämä hirmu lähti apuun.
Ootas nyt, jotenkin se BTR:n ratti ei kääntynyt, jos vaihde tai kytkin tai joku, ei ollut pykälässä. Nyt mennään hämärillä muistikuvilla, tietäjät oikaiskoot, mutta alamäessä ensimmäisessä mutkassa oli monen aloittelevan vaunukuskin tulikaste. Jos mokasi (jotain) vaunu meni suoraan jontkaan... Ja AT-S ajettiin tulille.
 
Olemme nähneet saman vehjaksen, mutta ei suinkaan lahoamassa. Kaverit kun veti säännöllisesti BTR:ä ojan pohjalle tai suohon sen verran pahasti, etteivät omin voimin ylös päässeet, niin tämä hirmu lähti apuun.
Kas, olihan senkin elämällä jokin tarkoitus :). Minun aikanani BTR:t olivat vielä sen verran vähäisessä käytössä, ettei tuota hinuria silloin juurikaan käytetty.
 
Kas, olihan senkin elämällä jokin tarkoitus :). Minun aikanani BTR:t olivat vielä sen verran vähäisessä käytössä, ettei tuota hinuria silloin juurikaan käytetty.
Minulla on jopa sellainen muistikuva, että olisin kerran nähnyt sen liikkeellä autohallin kulmilla. Olisiko ollut niitä aikoja, kun joku veti sen Petterin alamäessä tosi pahasti metsään. Kun ei ratti kääntynyt. Laurikkalan suuntaan, missä se Comet rötkötti tuhottuna tien vieressä, sinne mentäessä jossain oli tuo kammonmutka. Siitä tapahtumasta nimittäin puhuttiin silloin paljon. Vaikka nakkipipo pelasti kyllä miehistön.
 
Meillä oli Peestossa 130 K 54 vetäjinä isoja Krazeja, muuta sälää vedettiin ja kuljetettiin sitten kotimaisin voimin. Muistan kerran Lohtajalla Proto jäi kiinni johonkin suonsilmään, sitä tuli sitten Masi vetämään irti, mutta kuopaisi itsensä jumiin sekin.

Seuraavaksi haettiin sitten Krazi paikalle, se kiinni Masiin joka edelleen kiinni Protossa, ja vot kertanykäsy ja koko letka oli irti notta heilahti.:p
 
Jos spekuloidaan että olisi heti 90-luvun alussa ostettu MiG-29 Fulcrum A-malli, siis sama mitä neukut möivät itäblokin alusmailleen, niin ne olisi pitänyt päivittää heti alkuun länsimaisella avioniikalla (Instrumentointi Oy). Sitten jossain vaiheessa olisi varmaan jouduttu miettimään NATO-standardeja. Mallia olisi varmaan haettu yhdistyneestä Saksasta, joka peri DDR:n koneet ja jotka myytiin sittemmin Puolaan.

Toisaalta, ilmeisesti Puola on onnistunut pitämään Fulcrumit ajan tasalla ja olen lukenut, että tarkoitus on pitää ne rivissä pitkälle 2020-luvulle saakka.

Natossa MiG-29:jä on lisäksi Bulgarialla ja Slovakialla. Bulgaria oli tilaamassa lisääkin mutta Yhdysvallat intervenoi. Natohan organisoi noille oman huoltojärjestelmänkin, venäläisten suuttumukseksi.

Suomi olisi kuitenkin saanut uudempaa mallia, samaa mitä myytiin vientiasiakkaille 90-luvulle. Se olisi ollut joiltain osin parempi kuin nuo Itä-Saksan MiGit mutta olisi tietysti vaatinut samanlaisia modifikaatioita ohjaamon, IFF:n ja viestijärjestelmien suhteen mitä tehtiin MiG-21:lle.
 
Kun nyt aiheeseen päästiin, niin BTR- 60 PB tässä, joita hankittiin reilu 100 kpl. Olikohan 112?
Julkisuudessa ei ole tietenkään kerrottu salaisiin luoliin varastoituja määriä. :rolleyes:
Mutta tuo 14,5mm oli kyllä miehekäs.

full
Ulkomaalaiselta sivulta. Finnish panzerjaegers... Kuulostaa komealta. :) Minä, Der Panzerjäger. Kuvassa hyvin näkyvillä taakkateline, joka oli aika oleellinen lisävaruste. Sisälle kun ei nimittäin mahtunut kaikkea tarvittavaa. Luukut ovat ahtaat, ja voitte muuten uskoa, että jalkautuminen ei ole kovin vauhdikasta.

full

btr_60_pb_l2.jpg



68027620.jpg
Se huutaa hep, joka tunnistaa rakennuksen taustalla...
 
Jos spekuloidaan että olisi heti 90-luvun alussa ostettu MiG-29 Fulcrum A-malli, siis sama mitä neukut möivät itäblokin alusmailleen, niin ne olisi pitänyt päivittää heti alkuun länsimaisella avioniikalla (Instrumentointi Oy). Sitten jossain vaiheessa olisi varmaan jouduttu miettimään NATO-standardeja. Mallia olisi varmaan haettu yhdistyneestä Saksasta, joka peri DDR:n koneet ja jotka myytiin sittemmin Puolaan.

Toisaalta, ilmeisesti Puola on onnistunut pitämään Fulcrumit ajan tasalla ja olen lukenut, että tarkoitus on pitää ne rivissä pitkälle 2020-luvulle saakka.

Millaisiahan lentotunteja näissä MiG-29-koneissa on tällä hetkellä? Kuitenkin niillä ensin lensi Itä-Saksan ilmavoimat, sitten Luftwaffe, ja nyt vielä Puolan ilmavoimat. Koneet kuitenkin valmistuivat ilmeisesti joskus 1988-1991 tai niillä paikkein. Ilmeisesti osa koneista toimitettiin vasta Saksojen yhdistyttyä, kun sovittua kauppaa ei voinut perua.
 
Muistelisin myös lukeneeni jostain 1980-luvun lopun Siivet-lehdestä, että lähes varmana pidettiin, että MiG-21 korvattaisiin 1:1 MiG-29-koneilla (20 kpl) ja sitten Draken korvattaisiin Mirage 2000 -koneilla (40 kpl). Gripenin ei uskottu valmistuvat ajoissa (mikä osoittautui oikeaksi arvioksi) ja F-16 taas todettiin, että jäänee haaveeksi.

[Edit]: Tästähän olisi mukava spekuloida, että jos nämä koneet olisi todella valittu, niin miten sen jälkeen olisi edetty hävittäjähankinnoissa? MiG-29-koneillahan kai on vain noin 15 vuoden käyttöikä, joten ne olisi pitänyt korvata uudella koneella vuosina 2010-2015. Mikä tämä kone olisi ollut? Ja nyt käynnissä oleva HX-hanke taas olisi keskittynyt Mirage 2000:n korvaamiseen - tässä kisassa tietysti mukana nytkin HX-kisassa olevat vaihtoehdot.
Uskon että joku myöhempi versio Mig-29:sta ja Rafale
 
voitte muuten uskoa, että jalkautuminen ei ole kovin vauhdikasta

Kerran Niinisalon Hämeenkankaalla näin, kun BTR 60:sta ulostulo oli kiitettävän nopeaa. Vaunu oikaisi lumisen kentän poikki, joka olikin suo. Kun vaunu alkoi vajota ponkaisivat jääkärit pihalle vauhdilla. Viimeiset jäivät kannelle kuin uppoavaan
laivaan, kun ei enää kuivin jaloin turvaan päässyt. Tehtävät vei toisaalle, niin jäi näkemättä mikä vehje BTR:n kiskoi pois.
 
Millaisiahan lentotunteja näissä MiG-29-koneissa on tällä hetkellä? Kuitenkin niillä ensin lensi Itä-Saksan ilmavoimat, sitten Luftwaffe, ja nyt vielä Puolan ilmavoimat. Koneet kuitenkin valmistuivat ilmeisesti joskus 1988-1991 tai niillä paikkein. Ilmeisesti osa koneista toimitettiin vasta Saksojen yhdistyttyä, kun sovittua kauppaa ei voinut perua.

Tämmöinen tieto löytyi.

https://www.flightglobal.com/news/a...-force-receives-first-upgraded-mig-29-389174/

Total airframe life is extended to 40 years, or 4,000 flight hours.

Poland's air force wants to continue operating the MiG-29 until 2028. It currently has 31 examples, with 15 of these assigned to its 22nd air base in Malbork.
 
Juu tuo päivitys on varsin kattava, suuri osa avioniikoistakin meni uusiksi. Lisäksi polakeilla on koneita mistä valita parhaassa kunnossa olevat, sillä puolalaisten ja itäsaksalaisten MiGien lisäksi fleetissä on vielä Tsekin entiset koneet.
 
Juu tuo päivitys on varsin kattava, suuri osa avioniikoistakin meni uusiksi. Lisäksi polakeilla on koneita mistä valita parhaassa kunnossa olevat, sillä puolalaisten ja itäsaksalaisten MiGien lisäksi fleetissä on vielä Tsekin entiset koneet.

Menikö se jotenkin niin, että Malborkiin sijoitettiin entiset saksalaiskoneet ja Mińsk Mazowieckiiin alkuperäiset Neuvostoliitosta ostetut ja ne 90-luvulla tsekeiltä vaihtokaupoin hankitut ?
 
Jos Neuvostoliitto ei olisi hajunu niin minkälaiset kalustot olisi Suomella silloin ollut? BTR-80, BMP-3, MIG-29, 2S1 ja 2S3, BUK M2 ????? jatkakaa :)
 
Back
Top