Soldierblue
Ylipäällikkö
Niin tai T-72 moddaus?T-90 ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin tai T-72 moddaus?T-90 ?
Mig 21F ja Viconin kamerat.
Pakko viilata: Vintenin kamerat. Vicon on säiliön mallinimi, Vinten valmistaja.
Tuttu tuokin nimi. Kiinnostavaa, jos Viconin podissa on tuohon aikaan ollut Bill Vintenin kamera. Tarkista nyt vielä lähteesi, kun sinulla viilausaikaa on. Vasta joskus 2000-luvulla kuulin käytettävän nimeä Vinten Vicon mallinimissä, vaikka jo vuonna 1988 Vinten (nimellä Thales Optronic) alkoi keskittyä tiedustelukameroihin. Sitä ennen tekivät kaikkea muuta kameraa, BBC:lle muiden muassa. 1980-luvun loppu oli yritysostojen aikaa.
Sen sijaan on hyvin vaikea löytää tietoa mistään Vicon-podeista ilman Vinten-kytköstä.
Eihän se kestä kuin 0,43 sekuntia.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vicon+pod+Mig-21F
Ja bis 0,65
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vicon+pod+Mig-21bis
Mutta siis, kiitos pöyhimisestä, kyse on mallinimestä, oletan.
Vinten-kytköshän on, koska nuo ovat kaikki Vinten Vicon -podeja, joista satutaan käyttämään pelkkää Vicon-nimeä. Mutta asia taisi kuitenkin tulla selväksi.
Tuohon Philips 9CM120X podiin, tai ennemminkin chaffiin, liittyy muisto nuoruudestani. Ilmavoimat oli tilaamassa silppua, olisiko ollut 80-luvun alussa, en muista, mutta silpulle annetut parametrit herätti valmistajassa ihmettelyä. Valmistajalla, eikä pääasiakkaalla , ollut moista olemassa, eikä tietoa miksi suomalaiset tämmöisillä spekseillä sitä haluavat. Ilmavoimat kuitenkin halusi. Myöhemmin, asia selvisi myös isoille pojille, kun heillä tiedustelu oli havainnut neukuilla uusia .. kojeita. Respect.
Muistelisin myös lukeneeni jostain 1980-luvun lopun Siivet-lehdestä, että lähes varmana pidettiin, että MiG-21 korvattaisiin 1:1 MiG-29-koneilla (20 kpl) ja sitten Draken korvattaisiin Mirage 2000 -koneilla (40 kpl). Gripenin ei uskottu valmistuvat ajoissa (mikä osoittautui oikeaksi arvioksi) ja F-16 taas todettiin, että jäänee haaveeksi.
[Edit]: Tästähän olisi mukava spekuloida, että jos nämä koneet olisi todella valittu, niin miten sen jälkeen olisi edetty hävittäjähankinnoissa? MiG-29-koneillahan kai on vain noin 15 vuoden käyttöikä, joten ne olisi pitänyt korvata uudella koneella vuosina 2010-2015. Mikä tämä kone olisi ollut? Ja nyt käynnissä oleva HX-hanke taas olisi keskittynyt Mirage 2000:n korvaamiseen - tässä kisassa tietysti mukana nytkin HX-kisassa olevat vaihtoehdot.
Tuo Migien poistuminen olisi saattanut osua juuri syvän rauhan leikkurivuosille ja Ilmavoimia olisi vain hallitusti pienennetty 40-45 koneen vahvuuteen ( riippuen onnettomuuksissa menetettyjen Mirage-koneiden määrästä ). Karjalan lennosto olisi vain pannut Pv-uudistuksessa lapun luukulle. Nyt olisi sitten käynnissä MX-hanke n. 40 uuden hävittäjäkoneen hankkimiseksi.
Minun on pakko taipua vähän samalle kannalle kuin Rannari. Tosin Ukrainan kriisin alettua olisi saatettu alkaa puuhaamaan jotakin korvaajaa, siis ehkä. Poistumahan olisi ollut hiljattain tapahtunut, ja vähintäänkin sitä olisi kritisoitu ankarasti Maanpuolustus.netissä, kun Puola jne. lentävät yhä MiG-29:llä. Poliittista painetta korvaajan hankinnalle olisi hyvinkin saattanut olla.
Itse sanoisin, että jos jotakin olisi hankittu, niin F-16 tai Gripen olisivat voineet olla todennäköisiä korvaajia, pääasiassa kustannussyistä. Myös Mirage 2000:n lisähankinta olisi ollut mahdollinen, jos niitä olisi saanut pienen määrän käytettyinä Ranskasta.
Varmaankin käytettynä lisä Mirage 2000 -koneet olisivat olleet järkevä hankinta ja olisi päästy yhteen konetyyppiin
Olisiko tarjolla ollut samanlaisia koneita kuin mitä Suomi olisi 90-luvulla hankkinut? Vai kallis remontti kaluston yhtenäistämiseksi?
Ranska tarjosi Kolumbialle käytettyjä koneita, 18 kpl noin 500 miljoonalla ml. koulutus ja huolto. Koneet olivat alkujaan Mirage 2000C -tyyppiä, mutta niille oli myöhemmin tehty päivitys meillekin 90-luvulla markkinoituun Mirage 2000-5 -tyyppiin (pl. omasuojajärjestelmä, jota ei uusittu). Näin ollen nuo olisivat olleet arvatenkin ihan hyvin yhteensopivia meikäläisten koneiden kanssa, vain omasuojajärjestelmä olisi pitänyt uusia (sekä mahdolliset Suomen omiin koneisiinsa myöhemmin tekemät modaukset/päivitykset).
http://airheadsfly.com/2015/02/03/colombia-testing-mirage-2000-buy-up-to-18-jets/