Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Kylmän sodan kalustohankinnat Suomessa.

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Rannari, 30.06.2015.

  1. Soldierblue

    Soldierblue Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2016
    Viestejä:
    1,706
    Tykkäykset:
    823
    Pisteet:
    316
    Niin tai T-72 moddaus?
     
  2. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    19,271
    Tykkäykset:
    32,478
    Pisteet:
    1,286
    Bongasin tällaisen. Kylmän sodan tiedusteluhistoriaa. Mig 21F ja Viconin kamerat. Näin kohtaavat toisensa lännen ja idän tekniikat.

    [​IMG]
     
    PSS, Soldierblue, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  3. Mainos



  4. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,739
    Tykkäykset:
    1,542
    Pisteet:
    316
    Pakko viilata: Vintenin kamerat. Vicon on säiliön mallinimi, Vinten valmistaja.
     
    PSS tykkäsi tästä.
  5. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    19,271
    Tykkäykset:
    32,478
    Pisteet:
    1,286
    Tuttu tuokin nimi. Kiinnostavaa, jos Viconin podissa on tuohon aikaan ollut Bill Vintenin kamera. Tarkista nyt vielä lähteesi, kun sinulla viilausaikaa on. Vasta joskus 2000-luvulla kuulin käytettävän nimeä Vinten Vicon mallinimissä, vaikka jo vuonna 1988 Vinten (nimellä Thales Optronic) alkoi keskittyä tiedustelukameroihin. Sitä ennen tekivät kaikkea muuta kameraa, BBC:lle muiden muassa. 1980-luvun loppu oli yritysostojen aikaa.

    Nykyisin merkitään esimerkiksi näin: Vinten Vicon POD 601.

    Kylmän sodan aikaan näin:


    Technical data
    Finnish MiG-21BIS (also MGTB):

    Sensors & communication
    Western VHF-radio (some sources indicate multispectrum)
    Collins VIR-108 VOR/ILS
    Collins DME-860E-5 (navigation aid)
    RV-UM radar altitude meter
    A(LMZ)-23Б / RP-22 (Saphir-21) [Jay Bird] radar (not in MGBT)
    ASP-PDF-21 sights
    SPO-10 radar warning receiver
    OSU (omasuoja / self protect) flare/chaff dispenser on MGBT
    TURO radar warning system (ESM most likely) on MGBT


    Fuel
    Central tank 2305 l, wing tanks 580 l, total 2885 l.
    Drop tanks with 490 l (max 3) and 800 l (center line)

    Armament
    23 mm GSh-23L cannon with 250 rounds
    R-3S (K-13A), R-13M, or R-3R missiles (max 4, all available from 1980, no R-3R missiles in MGBT)
    R-60 (max 6, dual launcher in outer pylons)
    UB-32A and UB-16-57 rocket pods with S-5M or S-5K rockets (2 of each)
    S-24 rockets (max 4)
    No photographic or textual references to bombs in Finnish use,
    but 250 kg and 500 kg bombs could be carried
    POD-1 (Vicon 18 camera pod) in center-line (MGBT)
    POD-2 (Philips 9CM120X chaff dispencer) in center-line (MGBT)
    POD-3 (Selenia SL/ALQ-234 jammer pod) in center-line (MGBT)
     
    Iso-Mursu ja Soldierblue tykkäsivät tästä.
  6. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,739
    Tykkäykset:
    1,542
    Pisteet:
    316
    Vintenin kameroita käytettiin Vintenin podissa. Käsillä olevat lähteet (Laukkasen kirjat, Albatrosista Pilatukseen, Nordic Airpower -sarjan Ilmavoimat) puhuvat kaikki joko Vintenistä tai Vinten Viconista. MiG-21BIS:n osalta puhutaan välillä Vicon-säiliöstä, mutta silloinkin niin, että se voi tarkoittaa mallinimeä. Sen sijaan on hyvin vaikea löytää tietoa mistään Vicon-podeista ilman Vinten-kytköstä.

    Sitä en siis mene vannomaan oliko Vinten Vicon -nimi käytössä tuohon aikaan, mutta siitä olen varma, että podin valmistaja oli nimenomaan Vinten.
     
    peelo tykkäsi tästä.
  7. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,739
    Tykkäykset:
    1,542
    Pisteet:
    316
    Vicon-nimen käytöstä löytyi yksi aikalaislähde: Kuvaustiedustelu ja mahdollisuudet suojautua siltä, vuodelta 1983: http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47641

    "...englantilainen Vintenin valmistama Vicon 80 tulkintajärjestelmä." (s. 209)
     
  8. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    19,271
    Tykkäykset:
    32,478
    Pisteet:
    1,286
    Eli Vinten Vicon, Vicon tai Vinten, mutta konserni, valmistaja on Vinten.
     
  9. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    19,271
    Tykkäykset:
    32,478
    Pisteet:
    1,286
  10. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,739
    Tykkäykset:
    1,542
    Pisteet:
    316
    Vinten-kytköshän on, koska nuo ovat kaikki Vinten Vicon -podeja, joista satutaan käyttämään pelkkää Vicon-nimeä. Mutta asia taisi kuitenkin tulla selväksi.
     
  11. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    19,271
    Tykkäykset:
    32,478
    Pisteet:
    1,286
    Ihan ensimmäisestä viestistä. En ehtinyt innoissani pahemmin selitellä, mutta minussa heräsi ihan muita kysymyksiä, joihin annoit hyvän sysäyksen. Kirjalliset lähteesi auttavat pitkälle, sillä minussa heräsi uteliaisuus siihen, milloin Vinten alkoi tehdä tiedustelukameroita. Avoimista nettilähteistä en löytänyt tarkkaa tietoa, vain sen yritysorganisaatiomuutoksen 1988. Vintenin tiedustelukameratoimintaa saattaisi siis olla jo vaikka toisen maailmansodan ajalta, mutta ainakin todistettavasti 1970-luvulta.

    Jatkoin tutkimista ja löysin viimein haluamani. William Vinten teki ensimmäiset ilmakuvauskamerat vuonna 1914. Britannian hallitus mobilisoi sota-ajaksi yhtiön tehtaan ja Vinten kutsuttiin Sopwithin lentokonetehtaalle yhteistyötä tekemään. Hän suunnitteli ja rakensi lentokoneeseen kaitafilmikameran. Se ripustettiin vain reunalle.

    Kahden minuutin kohdalla vilahtaa. Totta kai on mahdollista, että näillä vapaaehtoisilla ausseilla olisi joku oma kehitelmä, mutta tuskin.

     
  12. Juna112Porojetsiin

    Juna112Porojetsiin Kapteeni

    Liittynyt:
    09.04.2016
    Viestejä:
    725
    Tykkäykset:
    1,292
    Pisteet:
    76
    Tuohon Philips 9CM120X podiin, tai ennemminkin chaffiin, liittyy muisto nuoruudestani. Ilmavoimat oli tilaamassa silppua, olisiko ollut 80-luvun alussa, en muista, mutta silpulle annetut parametrit herätti valmistajassa ihmettelyä. Valmistajalla, eikä pääasiakkaalla :cool:, ollut moista olemassa, eikä tietoa miksi suomalaiset tämmöisillä spekseillä sitä haluavat. Ilmavoimat kuitenkin halusi. Myöhemmin, asia selvisi myös isoille pojille, kun heillä tiedustelu oli havainnut neukuilla uusia .. kojeita. Respect.
     
  13. John Hilly

    John Hilly Kenraali

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    2,181
    Tykkäykset:
    2,349
    Pisteet:
    636
    Ikarus ja Old Boy tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,375
    Tykkäykset:
    22,528
    Pisteet:
    1,286
    Jyrki Laukkanen kertoo kirjassaan Koelentäminen ilmavoimissa 1984-2013 mitenkä syksyllä 1984 kokeilivat Learjetillä silpun levittämistä Pohjanmaan taivaalla. Ilmavoimien Esikunta piti koetta niin salaisena, ettei se jakanut tietoa eteenpäin kovin suurelle joukolle. Edes ilmavoimien omille ilmavalvontatutkille ei annettu ennakkotietoa. Silppupilvi sitten tietenkin näkyi sotilastutkissa ja tämä aiheutti hälytyksen. Myös Hätäkeskus lähetti Pohjanmaan maakunnan palokuntia tutkimaan ihmisten tekemiä havaintoja. Myös Ilmasotakoululta lähetettiin koneita ilmaan tutkimaan tilannetta.
     
    Mustaruuti, Ikarus ja Old Boy tykkäsivät tästä.
  16. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,739
    Tykkäykset:
    1,542
    Pisteet:
    316
    "Curiously, all aircraft arrived with the serials already applied; with the final six MiG-21 bises the Finns played a counter-intelligence trick, requesting false serials which were promptly changed on delivery."

    Mistähän tämä tieto on peräisin? En muista, että tätä olisi suomalaisissa lähteissä esitelty minkäänlaisena temppuna vaan pikemminkin mokana lähettävässä päässä. Ihmettelen myös jos suomalaiset olisivat vielä 80-luvun puolivälissä tunteneet tarvetta hämätä länttä tai mitä tuo olisi siinä ylipäänsä auttanut.

    Myöskään bisT-merkintää en ole nähnyt käytettävän suomalaisissa lähteissä.

    "From February 1989 onwards the serials, originally writ large on the centre fuselage on camouflaged examples, were reduced to almost illegible size for security reasons and moved to the cockpit area."

    Tämäkin oli tiettävästi ihan vaan low vis -projektin takia eikä mistään turvallisuussyistä.

    Sinänsä ihan hyvä artikkeli ja yksityiskohtaisempi kuin noilla on tapana olla.
     
    tulikomento tykkäsi tästä.
  17. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,599
    Tykkäykset:
    4,637
    Pisteet:
    1,286
    Minun on pakko taipua vähän samalle kannalle kuin Rannari. Tosin Ukrainan kriisin alettua olisi saatettu alkaa puuhaamaan jotakin korvaajaa, siis ehkä. Poistumahan olisi ollut hiljattain tapahtunut, ja vähintäänkin sitä olisi kritisoitu ankarasti Maanpuolustus.netissä, kun Puola jne. lentävät yhä MiG-29:llä. Poliittista painetta korvaajan hankinnalle olisi hyvinkin saattanut olla.

    Itse sanoisin, että jos jotakin olisi hankittu, niin F-16 tai Gripen olisivat voineet olla todennäköisiä korvaajia, pääasiassa kustannussyistä. Myös Mirage 2000:n lisähankinta olisi ollut mahdollinen, jos niitä olisi saanut pienen määrän käytettyinä Ranskasta.
     
  18. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,341
    Tykkäykset:
    1,796
    Pisteet:
    156
    Varmaankin käytettynä lisä Mirage 2000 -koneet olisivat olleet järkevä hankinta ja olisi päästy yhteen konetyyppiin
     
  19. Rannari

    Rannari Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    6,606
    Tykkäykset:
    6,174
    Pisteet:
    1,286
    Olisiko tarjolla ollut samanlaisia koneita kuin mitä Suomi olisi 90-luvulla hankkinut? Vai kallis remontti kaluston yhtenäistämiseksi?
     
  20. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,599
    Tykkäykset:
    4,637
    Pisteet:
    1,286
    Ranska tarjosi Kolumbialle käytettyjä koneita, 18 kpl noin 500 miljoonalla ml. koulutus ja huolto. Koneet olivat alkujaan Mirage 2000C -tyyppiä, mutta niille oli myöhemmin tehty päivitys meillekin 90-luvulla markkinoituun Mirage 2000-5 -tyyppiin (pl. omasuojajärjestelmä, jota ei uusittu). Näin ollen nuo olisivat olleet arvatenkin ihan hyvin yhteensopivia meikäläisten koneiden kanssa, vain omasuojajärjestelmä olisi pitänyt uusia (sekä mahdolliset Suomen omiin koneisiinsa myöhemmin tekemät modaukset/päivitykset).

    http://airheadsfly.com/2015/02/03/colombia-testing-mirage-2000-buy-up-to-18-jets/
     
    Rannari tykkäsi tästä.
  21. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,341
    Tykkäykset:
    1,796
    Pisteet:
    156
    Aika halpoja, vai mitä? 2mrd euroa ja olisi ostettu 72 kpl. Eri asia sitten, olisiko noin montaa ollut tarjolla. Olisiko Hx-hankkeeseen tarjolla mitään käytettyä vaihtoehtoa? Ei taida tosin olla... lähinnä mietin Super Hornetia tai miksei vaikka F-15-koneita, jos joku Arabimaa tms. haluaisi luopua vähän lennetyistä ja kappalemäärä olisi sopiva
     
  22. Soldierblue

    Soldierblue Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2016
    Viestejä:
    1,706
    Tykkäykset:
    823
    Pisteet:
    316
    oliko suomella se jay bird tutka Mig bis:ssä?
     

Jaa tämä sivu