Bushmaster
Greatest Leader
35 vuotta sitten liike poikien jäsenissä oli nopeampaa
Ainakin minulla oli *oi niitä aikoja* ...nyt on tahti hidastunut joskus jopa pysähtynyt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
35 vuotta sitten liike poikien jäsenissä oli nopeampaa
Ainakin minulla oli *oi niitä aikoja* ...nyt on tahti hidastunut joskus jopa pysähtynyt
Jossain vaiheessa pitää tietysti jo partaveitsienkin heilua näissä teorioissa, ja tuo ei siltikään kerro onko itäkaluston ostaminen kannattavaa silloin, kun skenaario on puolustussota Venäjää vastaan.
Kieltäyminen kauttakulustakin saattaisi vaatia hieman arviointia.
Jossain vaiheessa pitää tietysti jo partaveitsienkin heilua näissä teorioissa, ja tuo ei siltikään kerro onko itäkaluston ostaminen kannattavaa silloin, kun skenaario on puolustussota Venäjää vastaan.
Kieltäyminen kauttakulustakin saattaisi vaatia hieman arviointia.
Puolueettomuuspolittiikka oli toki pitkälti retoriikkaa, mutta ei pidä väheksyä ihan todellista pyrkimystä pysyä puolueettomuuden avulla ulkona idän ja lännen välisestä konfliktista. Voidaan pohtia miten realistista tämä oli, mutta varmasti siihen pyrittiin.Mun mielestä yksi vahvimpia todisteita ton itärautakortin tosiolevaisuudesta on koulutusmäärät. Käsittääkseni ainakin MiG-kuskeja koulutettiin melkoinen ylimäärä; ymmärtääkseni muitakin itäraudan käyttäjiä.
Tämä tosin toimi toiseenkin suuntaan: myös Drakeneille oli runsaasti lentäjiä.
Minusta ihan kelpo strategia ja hyvää varautumista sekä päätehtävänään eli Suomen pitämiseen sotien ulkopuolella, että pahimpaan vaihtoehtoon.
Puolueettomuuspolittiikka oli toki pitkälti retoriikkaa, mutta ei pidä väheksyä ihan todellista pyrkimystä pysyä puolueettomuuden avulla ulkona idän ja lännen välisestä konfliktista. Voidaan pohtia miten realistista tämä oli, mutta varmasti siihen pyrittiin.
Mun mielestä yksi vahvimpia todisteita ton itärautakortin tosiolevaisuudesta on koulutusmäärät. Käsittääkseni ainakin MiG-kuskeja koulutettiin melkoinen ylimäärä; ymmärtääkseni muitakin itäraudan käyttäjiä.
Tämä tosin toimi toiseenkin suuntaan: myös Drakeneille oli runsaasti lentäjiä.
Minusta ihan kelpo strategia ja hyvää varautumista sekä päätehtävänään eli Suomen pitämiseen sotien ulkopuolella, että pahimpaan vaihtoehtoon.
Tässä MTV 3:n uutisjuttu aiheesta muutaman vuoden takaa. Väitteen mukaan Ruotsi varastoi omia ylimääräisiä Drakeneitaan Suomen tarpeisiin. Uhkakuvana oli tietysti Neuvostoliiton hyökkäys.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hbl-ruotsi-varastoi-havittajia-suomelle/1948454
Tässä MTV 3:n uutisjuttu aiheesta muutaman vuoden takaa. Väitteen mukaan Ruotsi varastoi omia ylimääräisiä Drakeneitaan Suomen tarpeisiin. Uhkakuvana oli tietysti Neuvostoliiton hyökkäys.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hbl-ruotsi-varastoi-havittajia-suomelle/1948454
Mulla on toi kirja. Mitä artikkelissa ei sanota on että koneet oli valmiiksi maalattu Suomen väreihin. Jos Valtanen vahvistaa Holmströmin kirjan tiedot, niin tuskin enää väite. Holmström on monta vuosikymmentä kirjoittanut sotilasasioista ja turposta.Tässä MTV 3:n uutisjuttu aiheesta muutaman vuoden takaa. Väitteen mukaan Ruotsi varastoi omia ylimääräisiä Drakeneitaan Suomen tarpeisiin. Uhkakuvana oli tietysti Neuvostoliiton hyökkäys.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hbl-ruotsi-varastoi-havittajia-suomelle/1948454
Mulla on toi kirja. Mitä artikkelissa ei sanota on että koneet oli valmiiksi maalattu Suomen väreihin. Jos Valtanen vahvistaa Holmströmin kirjan tiedot, niin tuskin enää väite. Holmström on monta vuosikymmentä kirjoittanut sotilasasioista ja turposta.
Yksi homma toki mietityttää. Kun Ruotsi möi Drakenit, ne myytiin ilman ruotsalaista edistynyttä tietovuota (data link), joten Suomi kehitti oman. Olisivatko varadrakenit tulleet ilman ruotsalaista, ja olisiko Suomella ollut rauta valmiina varadrakeneihin?
Niin, blogisti kysyy saman kysymyksen kuin minä yllä, ja jättää sen auki (kuten minäkin )Tässä blogissa käsitellään tarkemmin tuota "salaista Draken-optiota."
http://lae.blogg.se/2011/april/den-hemliga-finska-draken-optionen.html
Mukana on spekulointia Suomelle mahdollisesti varattujen koneiden määristä ja varustuksesta (mm. ruotsalaisissa F-versioissa oli mukana täysin integroitu STRIL-60 -taistelunjohto -ja tietovuojärjestelmä).
Mun mielestä yksi vahvimpia todisteita ton itärautakortin tosiolevaisuudesta on koulutusmäärät. Käsittääkseni ainakin MiG-kuskeja koulutettiin melkoinen ylimäärä; ymmärtääkseni muitakin itäraudan käyttäjiä.
Tämä tosin toimi toiseenkin suuntaan: myös Drakeneille oli runsaasti lentäjiä.
Minusta ihan kelpo strategia ja hyvää varautumista sekä päätehtävänään eli Suomen pitämiseen sotien ulkopuolella, että pahimpaan vaihtoehtoon.
Vuonna 1977 (Suomi 60 vuotta) lensi rauhanajan suurin osasto, tasan 60 konetta. Harmi, ettei minulla ollut tilaisuutta nähdä sitä. Siinä on olltu urheilujuhlan tuntua.
Voihan sitä toivoa, että satavuotisbileissä nähdään jotain suhteellisen komeaa.
Siteeraan Shermanien kanssa sodassa ollutta 3. panssaridivisioonan huoltojoukkojen upseeria Belton Y. Cooperia ja uskon häntä, vaikka luonnollisesti sinä tiedät paremmin.
Suurin osa Yhdysvaltain käyttämistä Shermaneista oli varustettu lentobensiinillä käyvillä, Continental Motorsin lisenssillä valmistamilla Wright R-975 Whirlwind -tähtimoottoreilla. Saksalaiset antoivat sille nimen "tommynkeitin".
Siksikö Shermanista tulee yhtäkkiä hirveän pätevä vaunu, koska se on amerikkalainen (?)
Yksi lysti.
Eikö se ollut "Ronson" eikä "Zippo"? Ja eikös ongelma johtunut ammusten säilytystavasta eikä polttoaineesta? Käsittääkseni ongelma poistui kun Shermaneihin tuli märkä säilytys ammuksille.
Tuosta sakujen "Tommygrillen" -lempinimestä en ole varma onko vain legendaa. Mikä olisi hyvä lähde, tuo sama Cooper?
Olihan se nyt ihan kohtalaisen hyvä vaunu, eihän mikään muukaan pärjännyt naamakkain Tikrua vastaan. Mekaanisesti todella luotettava ja käytettävyydeltään (ergonomiat optiikat radiot) ihan eri luokkaa kuin vaikka Sotka. Firefly-versio brittien tykillä oli jo todella hyvä tankintappaja.
Osa isoista tappioista selittyy doktriinin kehittymättömyydellä, ei aselajien yhteispeliä, ne pöljät erilliset Tank Destroyerit... kunnes pääsivät kunnolla vauhtiin ja korjasivat puutteet oppiessaan hommaa.
Piaf: dodii, tästähän oli jo kommenttia muilta. Kun en kerennyt vielä sinne asti lukemaan... jääköön nyt näkymiin oli pöljä eli ei.