Kirjoitinkin, että Ilmavoimilla oli MiG-21 ja Draken koneita ne noin 40kpl.
Ok, muistiin oli jäänyt virheellinen tulkinta, että olisit sanonut 40 Drakeneiden lukumääräksi.
Mutta tässäkin pitää vielä miettiä, että missä kohtaa 1970-lukua. Vaikea laskutoimitus, itse asiassa.
Migejä hankitiin 20 kpl vuonna 1963, enkä tiedä tarkkaan moniko oli operatiivisessa kunnossa 1970-luvulla ja moniko Drakeneista. Koneitahan myös tuhoutui. Migejä viisi kappaletta, mutta niitä saatiin kaksi takuuna lisää. Kuusi Migeistä oli vielä kaksipaikkaisia koulukoneversioita ja yhdeksän muutettiin tiedustelukoneiksi.
1980-luvulla hankittiin 26 jokasään bis-mallia lisää ja kuusi Migin tiedusteluversiota, joihin tehtiin suomalainen mittaristo ja avioniikka.
Drakenit tulivat portaittain. Suomen ilmavoimat vuokrasi 6 B-mallin konetta Ruotsin ilmavoimilta vuonna 1972 ja ne ostettiin omiksi vuonna 1976. Ostettiin myös kuusi Ruotsista käytettyjä F1 -tyypin koneita vuosina 1976-1978 (DK-261..271, parittomat numerot) ja kahdeksantoista vuosina 1984-88 (DK-225..259, parittomat numerot). Lisäksi Suomessa tehtiin lisenssillä vientiversiota (Saab 35XS Draken). Käytössä niitä oli yhteensä 12 kpl vuosina 1974-2000. Sitten oli vielä ainakin yksi kaksipaikkainen koulukone (Sk 35C).
Tästä tulee pikaisesti laskien 43 kpl.
Tätä voisi johtaa ehkä siten, että vielä vuonna 1975 oli alle 20 ensisijaista hävittäjä-Migiä ja vuosikymmenen lopulla vain kymmenkunta + tiedustelulaivue. Drakeneita sitten taas oli vastaavasti enemmän vuosikymmenen lopulla.
Tehdäänpä laskutoimitukset vuosille 1975 & 1980 (1.1.):
MiG-21F-13: Hankittu 22 kpl*. 1975 mennessä oli tuhoutunut kolme ja 1980 mennessä viisi. Eli 1975 käytössä 19 kpl ja 1980 17 kpl.
MiG-21U: Hankittu 2 kpl. Toinen poistettu 1979. Niinpä 1975 käytössä 2 kpl ja 1980 1 kpl.
MiG-21UM: Hankittu 4 kpl, joista 2 kpl vasta 80-luvulla. Sekä 1975 ja 1980 käytössä 2 kpl.
MiG-21BIS: Hankittu yht. 26 kpl, joista 70-luvun puolella saapui 2 kpl. Eli 1980 käytössä 2 kpl (teoriassa).
35BS: Hankittu 6 kpl 1972 (+ 1 kpl 1984). 1975 ja 1980 käytössä 5 kpl.
35CS: Hankittu 3 kpl 1976 (+ 2 kpl 1984). 1975 ja 1980 käytössä 3 kpl.
35FS: Hankittu 6 kpl 70-luvulla ja 18 kpl 80-luvulla. 1975 käytössä 0 kpl ja 1980 6 kpl.
35S: Hankittu 12 kpl 1974-1975. 1975 käytössä 3 kpl ja 1980 12 kpl.
Eli 1975:
Yksipaikkaisia: 19 F-13 + 5 BS + 3 S = 27
Kaksipaikkaisia: 2 U + 2 UM + 3 CS = 7
1980:
Yksipaikkaisia: 17 F-13 + 2 BIS + 5 BS + 6 FS + 12 S = 42
Kaksipaikkaisia: 1 U + 2 UM + 3 CS = 6
Virheet mahdollisia. Lisäksi on huomioitava, että tarkastelu on teoreettinen eikä ota kantaa siihen moniko kone olisi oikeasti ollut sotakunnossa. Esimerkiksi parilla yksinäisellä BISillä ei oletettavasti olisi ollut suurta arvoa tai Drakeneilla käyttöönoton aikana. Mutta se vaatisi paljon syvällisempää tietoa. Noin karkeasti voidaan sanoa, että 1975 Suomella oli yksi F-13-laivue ja 1980 yksi F-13-laivue ja yksi Draken-laivue**. Tämä yksinkertaistus antanee paremman kuvan kuin konemäärien laskeminen.
Niin ja väärinkäsitysten välttämiseksi sellainen täsmennys, että Suomeen ei ikinä hankittu MiGin tiedusteluversioita, vaan tehtiin itse konversio hävittäjäversiosta. Lisäksi BISien määrä ei ollut 26 + 6, vaan kuusi tiedustelumuunnosta sisältyvät 26 koneen kokonaismäärään. Saatoit tätä tarkoittaakin, mutta tuo jättää mielestäni myös muut tulkinnat avoimiksi.
* F-13:n luvut ovat vähän epäselviä. Kaikki lähteet tuntuvat olevan yksimielisiä siitä, että koneita tilattiin alun perin 20 kpl ja yhteensä niitä oli 22 kpl. Yksi (MG-92) oli takuukone, se tiedetään, mutta se on epäselvää mistä se 22. tuli. Laukkasen kirja väittää, että koneet olisivat alkujaan saapuneet 10 ja 11 koneen erissä, mutta tämä ei täsmää 20 koneen tilaukseen. Numeroinnin puolesta MG-91 vaikuttaisi olevan eri sarjaa, mutta konehistoriikkien mukaan se olisi tullut Suomeen muiden mukana 1963.
** Laivue-sana muuttuu hauskaksi kun sitä toistaa riittävän monta kertaa mielessään. Suosittelen kokeilemaan.