tulikomento
Supreme Leader
Katsoin nuo onnettomuuksissa tuhoutuneet. Migejä meni sitten vuoteen 1995 mennessä kokonaiset 12 kappaletta (yksi listan mukaan Mig-15) ja monessa tapauksessa tekninen vika. Yksi Draken menetettiin, ja silloin korkeusmittarissa oli väärä asetus, eli se saattoi olla myös inhimillinen. Olisiko länsivehje ollut teknisesti luotettavampi kuin itävehje? Julma lista muutenkin tämä joidenkin konetyyppien (muiden muassa Fouga Magister) osalta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ilmavoimien_lento-onnettomuuksista
Olen kuullut ilmavoimissa palvelleilta tuttavilta, että noihin 70-luvun Fouga-onnettomuuksiin oli harvoin syynä tekninen vika. Inhimillinen virhe, ts. human factor sen sijaan useimmiten. Kuulemma yksi tekijä karmeaan tilastoon oli siinä, että juuri noihin aikoihin Finnair onnistui värväämään ilmavoimista kokeneita ohjaajia siviilipuolen hommiin. Upseeripulan takia ilmavoimien oli sitten pakko ylentää lennonopettajiksi ja kouluttajiksi aivan liian nuoria kapteeneja ja yliluutnantteja. Tämä sitten näkyi onnettomuustilastoissa kun kokemattomat kouluttajat ryhtyivät koulimaan varusmiesohjaajia ja kadettikoululaisia.