Kylmän sodan salaisuudet??

Suomen panssariprikaateilla oli sodan ajan papereissa muut numerot kuin 1. ja 2.

Pienejä tykkejä joka puolustaa lentokenttiä ja satamaita (satamoita)

Autetaan toveria: Se on satama - satamia. :)

hansai

Ylipäällikkö
1960-luvun lopulla kainuussa oli "Mustan lumen talvi", onko tästä tapauksesta jossain parempaa kertomusta?

Jossain viitataan tapauksen venäläisten rakentamaksi tutkaverhoksi, kun olivat siirtämässä kalustoaan Alakurttiin..

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
1960-luvun lopulla kainuussa oli "Mustan lumen talvi", onko tästä tapauksesta jossain parempaa kertomusta?

Jossain viitataan tapauksen venäläisten rakentamaksi tutkaverhoksi, kun olivat siirtämässä kalustoaan Alakurttiin..
Luulen, että tuo tarkoittaa alkuvuotta -71, muistutappa minua, jos kiinnostaa lukea, mitä olen asiasta tietävinäni, nyt ei ehi.

StepanRudanskij

Eversti
Lahjoittaja
Tuskin Päätalo on kertonut teoksessa tarkemmin taustoja jos ne on ollut "vaiettuja salaisuuksia" vai onko?
:) En tiedä. Ajankohtaa tuo kuitenkin fiksaa kiinni. Näkyi pikaisella googletuksella samaa tavaraa tulleen Ruotsissakin. Jotain kemiaa siitä on varmasti tehty. Pitäisi jonkun vaan päästä tuloksiin kiinni.

hansai

Ylipäällikkö
:) En tiedä. Ajankohtaa tuo kuitenkin fiksaa kiinni. Näkyi pikaisella googletuksella samaa tavaraa tulleen Ruotsissakin. Jotain kemiaa siitä on varmasti tehty. Pitäisi jonkun vaan päästä tuloksiin kiinni.
Kirjasta ymmärsi, että olisi ollut ennemminkin melko hyvin rajattu kainuun alueelle.
Kaivospölyn ilmalevittämistä arveltiin lähteeksi

tulikomento

Ylipäällikkö
Löysin tällaisen raportin NATO:n sotaharjoituksesta Pohjois-Norjassa. Ajankohta on 70-luvun alku. Kuvaa tilannetta, jossa Neuvostoliitto on vallannut Finnmarkin. NATO:n vastahyökkäys alkaa maihinnousulla. Mitä mieltä olette, onko tilanne muuttunut paljoakaan päälle neljässä vuosikymmenessä ? Videossa todetaan, että Pohjois-Norjan puolustuksesta vastasi yksi norjalainen prikaati, joka tositilanteessa olisi nopeasti alakynnessä. Kaikki riippuisi siitä miten nopeasti liittolaisten joukkoja saadaan avuksi.