Edellisesen viestin pitkässä jutussa on lisätietoa vanerilevyistä. Niitä käytettiin maantietukikohtien rullausteillä koneita hajautettaessa. Ei näkynyt etukäteen ilmakuvissa, että MiG voi olla piilossa navetan tai ladon takana. Jyrki Laukkasen hienossa MiG-kirjassa on myös kuvia MiGien saapumisesta sekä ihan alkuajoista Rissalassa. Arvostuksesta Jyrkiä kohtaan en jäljennä niitä tänne; kirjahan on vielä aika uusi.
Koneiden saapuminen 25.4.1963 edellä kertomieni välttämättömien töiden valmistuttua oli tietysti salaisuus. Tarkka päivä ei ollu tiedossa Suomessa kenelläkään sillä se riippui lentosäistä neukkujen puolella. Niinpä Ilmavoimien komentaja Olavi Seeve sai tiedon kun MlGit olivat jo ilmassa. Tapaus oli Suomen silloin lähes 50-vuotiaiden IImavoimien toinen kerta, kun saamme tänne ajanmukaisen hävittäjän, joten hyvä olisi komentajan olla vastaanotajien joukossa. Hän kuitenkin prutkutteli vielä Safirilla matkalla Malmilta Rissalaan, kun ekat MiG it laskeutuivat. Esikunta sijaitsi siihen aikaan Munkkiniemessä.
Julkisuuttakin saatiin, sillä tieto oli vuotanut. HS n jutun on laatinut nimimerkki MK, joka voisi olla myöhempi pitkäaikainen TM:n päätoimittaja Matti Korjula. Otsikkokuvassa on sopivasti MG-1; myöhemmin tunnukset muutettiin, jottei niistä paljastu koneiden lukumäärä. Pekka Visurin mukaan tämä salasi tiedon ainoastaan omilta kansalaisilta ja muiden puolustushaarojen henkilöstöltä; ulkomailla asia kyllä tiedettiin. Siirtolennon suorittivat venäläiset lentäjät. Hämmästystä herätti heidän siviiliulsterinsa ja lentopäähineen tilalle vaihdetut venäläismalliset karvalakit. Laukkasen kirjassa ei ole kuvien lisäksi muita lisätietoja eli asiatiedot lienevät peräisin HS jutusta.
Pääesikunta tiedotti MiG-21 laivueen hankkimisesta tammikuun alussa sen jälkeen, kun jenkkilehti oli kertonut tarkat tiedot kaupasta. Koneiden lukumäärän suuruusluokkakin (20 kpl) oli oikein. Oikea määrä 21 kpl; myöhemmin saimme yhden takuuseen, kun turbiinin irronneet siivet katkaisivat koelennolla MiG in takarungon. Tämä tapaus lienee edelleen Suomen korkeimalta tehty laskuvarjohyppy.
Katso liite: 64503
Katso liite: 64452Katso liite: 64455