Kylmän sodan salaisuudet??

Viimeinen Itä-Saksan johtaja heitti veivinsä. Egon Krenz on toki vielä elossa, mutta järjestyksessä Hans Modrow oli viimeinen DDR:n johtomies.

 
Eivät ottaneet riskiä että olisivat joutuneet tekemisiin Suomen viranomaisten kanssa. Turvapaikkaa / oleskelulupaa ei välttämättä olisi herunut ja edessä olisi ollut pakkopalautus Neuvostoliittoon. YLE:n Jyrki Koulumies vei rajan yli Ruotsiin.
Mullovan loukkauksessa ihmeellisintä tai hälyttävintä oli se, että jopa suomalaiset itse pitivät täysin luonnollisena lännen alkamista Haaparannassa, ei Kuusamossa.
 
Yksi petturi vähemmän.

Vakuutti syyttömyyttään ja kuoli Moskovassa...

"Vuonna 1985 Treholt tuomittiin 20 vuoden vankeuteen vakoilusta Neuvostoliiton ja Irakin hyväksi. Treholt itse vakuutti syyttömyyttään. Norjan hallitus armahti hänet terveydellisistä syistä vuonna 1992, minkä jälkeen hän muutti Venäjälle."

 
Sahti K. sinne olisi varmasti haluttu mutta toinen asia on se kenet olisi lopulta valittu? Kekkonen hankki toiminnallaan paljon vihamiehiä ja Karjalaisella olisi voinut olla vastassaan mm. jo tuolloin hyvin suosittu Mauno Koivisto. Mahdotonta sanoa miten tuossa olisi käynyt.

Karjalainen&Väyrynen on kyllä kaksikko jonka rinnalla jopa dementoitunut Kekkonen kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle.
Mites toi Virolainen? Vai oliko KGB:n pannassa jo tuolloin?
 

Behemot Harjoituksessa yksinäinen Delta-luokan sukellusvene laukaisisi sukelluksista kerralla koko 16 mannertenvälisen ohjuksen arsenaalinsa.
Varmaa on ainoastaan se, että koe meni pieleen katastrofaalisesti. Erään raportin mukaan yksi ohjuksista alkoi vuotaa polttoainetta ja räjähti ennen kuin koetta ehdittiin edes aloittaa. Ohjuksen putken satojen kilojen painoisen luukun kerrotaan lentäneen räjähdyksen voimasta korkealle ilmaan ja pudonneen lopulta aluksen keulaan, lävistäen sen painolastitankin.
Kaikkien 16 R-29RM-ohjusten laukaisu oli monimutkaisempi prosessi kuin äkisti ajattelisi. Sukellusveneen täytyi pysyä tarkasti vakaassa nopeudessa ja laukaisusyvyydessä läpi koko ammunnan. Jokaisen ohjuksen laukaisu merkitsi jatkuvaa nopeuden, siivekkeiden ja painolastin säätöä. Vedellä täyttyvät ohjusputket lisäsivät valtavasti painoa ja avonaiset luukut merkitsivät lisää vastusta. Laukaisuja valvova tietokone oli valmiudessa katkaisemaan ammunnan, mikäli sukellusveneen asento, nopeus tai syvyys poikkeaisi liikaa viitearvoista.
Novomoskovskin miehistö suoritti Behemot2 testin elokuun 6. päivänä 1991 kuukausien ankaran harjoittelun jälkeen. Ohjukset nousivat aaltojen alta taivaalle moitteettomasti kymmenen sekunnin välein. Samalla Yhdysvaltain ennakkovaroitusjärjestelmät hälyttivät 16 ballistisesta ohjuksesta. Tietokoneet laskivat nopeasti, etteivät maalit olleet onneksi lännessä. 14 ohjusta räjähti suunnitellusti taivaalla saavutettuaan maksimikorkeutensa. Vain kaksi ohjusta oli varustettu harjoitustaistelukärjillä. Ne putosivat Kuran ohjuskoealueelle Kamtshatkan niemimaalla.
 
Tietääkö kukaan tästä projektista enemmän ? Kylmän sodan tykistöhistoriaa ja perinnettä taltioidaan.


Itse asiassa olen mukana yhdessä tuohon liittyvässä projektissa. Yhtenä pilottihankkeena taltioivat viime kesänä 130K54 tuliasematoimintaa.

Minä tarjosin projektiin lähinnä kuvausapua, ja vastikkeeksi sain asiantuntija-apua että pystyin tekemään omalle kanavalle videon. Mitään virallista tietoa omasta julkaisu-aikataulusta en paljasta, mutta sattumoisin viikon päästä maanantaina on tykistökenraali Nenosen 140v juhlapäivä.

Museo militarian hanke on vielä tiedonkeruuvaiheessa, tuskin mitään kovin näyttävää on luvassa lähivuosina.
 
Itse asiassa olen mukana yhdessä tuohon liittyvässä projektissa. Yhtenä pilottihankkeena taltioivat viime kesänä 130K54 tuliasematoimintaa.

Minä tarjosin projektiin lähinnä kuvausapua, ja vastikkeeksi sain asiantuntija-apua että pystyin tekemään omalle kanavalle videon. Mitään virallista tietoa omasta julkaisu-aikataulusta en paljasta, mutta sattumoisin viikon päästä maanantaina on tykistökenraali Nenosen 140v juhlapäivä.

Museo militarian hanke on vielä tiedonkeruuvaiheessa, tuskin mitään kovin näyttävää on luvassa lähivuosina.

Joka tapauksessa kuulostaa tosi mielenkiintoselta. Sain tästä idean jota ajattelin lähteä esittämään työnantajalle. Toivon mukaan poikisi myös jotain tulevaisuudessa.
 
Back
Top