Nestehukka
Kapteeni
Kouvolan Koti- ja Radiomuseota väitetään tuollaisen aarteen haltijaksi.Muistanko nyt ihan väärin, oliko tuollainen tätä nykyä näytillä Hämeenlinnan Museo Militariassa ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kouvolan Koti- ja Radiomuseota väitetään tuollaisen aarteen haltijaksi.Muistanko nyt ihan väärin, oliko tuollainen tätä nykyä näytillä Hämeenlinnan Museo Militariassa ?
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.PSSlE:n kirjeessä 50/Optsto/16 m sal/21.3.1969 sanotaan seuraavaa (T-24536/F3 sal): "Panssarivaunut esitetään sijoitettavaksi pysyvästi kentille. Tämä olisi mahdollista tehdä liiallista huomiota herättämättä esim siten että vaunujen tuliasemat muotoillaan rakennuksiksi. Vaunut olisivat tällöin myös suojassa säältä ja talviolosuhteiteissakin taisteluvalmiina. Toisaalta ei niiden mahdollisesta vihollisen käsiin joutumisestakaan olisi sanottavaa tappiota, koska liikuntakyvyttömillä vaunuilla ampumamahdollisuudet rajoittuvat vain ennakolta valmistelluille ampuma-alueille."
Saman kirjeen liitteistä löytyy Stu 40:jen ,It- (40) ja Jv-tykkien (35-45) sijoittelut Kajaanin, Kemin, Oulun ja Rovaniemen lentokenttien sulkemiseksi. Käytännössä jokainen kiitorata oli suljettavissa Sturmien ja Jv-tykkien avulla. Nämä olisi sijoitettu kiitoratojen päähän hyvällä ampuma-alalla.
Noiden pesäkevaunujen käyttäjät myös harjoittelivat ainakin jonkin verran. Varusmiehinä 1980- luvun lopulla tutkailimme Pahkajärvellä tuliasemassa seisonutta Charioteeria ja ihmettelimme, mikä porukka sillä käy ampumassa.Luulitko näitä panssareita muistomerkeiksi? Oikeasti ne olivat Suomen kylmän sodan salaisia torjunta-aseita
Maahan kaivetut saksalaiset Sturmit ja lentokenttien laitojen vanhat brittipanssarivaunut olivat kylmän sodan aikana Suomen salainen ase – torjumassa uhkaa josta ei saanut puhua. Puolustusvoimien nyttemmin julkisiksi tulleista salaisista asiakirjoista paljastuu, että Suomessa oli kylmän sodan...demokraatti.fi
Artikkeli Sturmien ja Charioteerien käytöstä kaappaushyökkäyksen torjuntaan, mukana myös muistitietoa. Ei sinänsä taustassa tai käyttötarkoituksessa mitään uutta, mutta muistitiedon kautta päästy Charioteerien käytössä 90-luvulle.
Omista kaiveluista paljastui, että eräällä paikkakunnalla Sturmin ja kupu-kk:t olisivat miehittäneet paikallisen sotilaspiirin toimistohenkilöstö ja paikallinen varuskuntasoittokunta.
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.
Oisko tuo vallien takana oleva rakennus juuri tuossa tarkoitettu rakennus? Sopivasti vallissa aukko kiitoradalle päin.
Katso liite: 98619
Vanjan hämäämiseksi vaunu ajettu rakennukseen vinoittain, jolloin päädynkin edessä vallia? Ilmakuva samasta kohteesta:
Katso liite: 98620
Edit. Vaalien ansiosta kremlissäkin ymmärrettäneen heti mistä on kysymys.
Noita 45 mm:n sotasaalistykkejähän oli todella pitkään varattuna sodanajan joukoille. Ainakin 1980-luvulle saakka. Juurikin näissä lentokenttien tyyppisissä kohteissa sekä rannikkojoukoilla, koska 45 mm:n sirpalekranaatti oli tehokkaampi kuin 37 mm:n kranaatti. Tarkoituksena ei ollut enää panssarintorjunta vaan jalkaväkeen vaikuttaminen.Tuolla kohdin olisi sijoitettu linnoitussuunnitelman perusteella 2 kpl 35mm - 45mm jalkaväkitykkejä. Ensimmäinen kahdesta Sturmista olisi ollut kyseisen kiitoradan päässä ampumasuunta länteen. Toinen Sturmeista olisi ollut toisen kiitoradan eteläpäädyssä, hieman kaakkoon, ampumasuunta pohjoiseen ja lounaispuolella sen Sturmin vieressä 3 kpl 35mm - 45mm jv-tykkejä. Kiitoratojen risteyskohdasta hieman luoteeseen olisi sijoitettu 3 kpl 40mm it-tykkejä. Kartasta tuli otettua kuviakin, mutta ovat hieman huonoja tänne jaetavaksi.
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.
Oisko tuo vallien takana oleva rakennus juuri tuossa tarkoitettu rakennus? Sopivasti vallissa aukko kiitoradalle päin. Vanjan hämäämiseksi vaunu ajettu rakennukseen vinoittain, jolloin päädynkin edessä vallia? Ilmakuva samasta kohteesta:
Edit. Vallien ansiosta kremlissäkin ymmärrettäneen heti mistä on kysymys.
Silläkin on tarkoituksensa että Neuvostoliitto oli tietoinen että Suomessa oli kaikenlaisia puolustusjärjestelyjä.
Ryssä on luonteeltaan vainoharhainen, eli tiedusteluväki on pitänyt itsestänäselvyytenä että tsuhna juonii jotakin. Ovat olleet vain tyytyväisiä jos ovat tuollaisen "salaisuuden" saaneet tiedusteltua. Mutta siihen sisältyy tietenkin myös uusi arvoitus: Jos ryssä saa kaivettua tämän suunnitelman noin helposti esille, niin mitä oikeita sotasalaisuuksia mahtaa piiloutua tämän liian ilmiselvän hämäyksen taakse?
On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.Muistan lukeneeni, että ainakin Utissa tekivät 70-luvulla ilmatorjuntaohjusasemien valemaaleja. Näitä sitten ryssän CD -kilpiset autot yrittivät käydä kuvailemassa.
No ainakin sinikilpisellä ajeleva "kulttuuriattashea" nauttii diplomaattista suojaa. En toki tiedä, miten paikallinen vallesmanni olisi suhtautunut vuokra-autosta könyävän tiedustelu-upseerin esittämään diplomaattipassiin?On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.
Ehkä ryssä pelasi samaa peliä. Suomalaiset olivat innoissaan kun havaitsivat vakoojan liikkeet ja sähköttivät siitä välittömästi pääesikuntaan. Samaan aikaan sai sitten rauhassa ajella niillä suomi-kilpisillä..
Mitäpä yleisillä teillä kulkevaa autoa olisi sen enempää pysäytelty tai jokamiehen oikeuksista nauttivaa samoilijaa. Ei täällä missään neukkulassa silloinkaan eletty.No ainakin sinikilpisellä ajeleva "kulttuuriattashea" nauttii diplomaattista suojaa. En toki tiedä, miten paikallinen vallesmanni olisi suhtautunut vuokra-autosta könyävän tiedustelu-upseerin esittämään diplomaattipassiin?
Liikenneratsian olisi aina voinut pitää. Ja saattoihan huolestunut kansalainen (aivan sattumalta Utin vartiopäällikkö) soittaa vinkkipuhelun epäillystä känniajelusta, mikä neukkujen kyseessä ollessa olisi luultavasti jopa johtanut ihan oikeaan käryyn. Samoilijoita ei sitten oikein varmaan häätää olisi voinut.Mitäpä yleisillä teillä kulkevaa autoa olisi sen enempää pysäytelty tai jokamiehen oikeuksista nauttivaa samoilijaa. Ei täällä missään neukkulassa silloinkaan eletty.
Ei niillä CD-kilvillä kuitenkaan suljetuille alueille saanut tai voinut ajella.
Vähän aihetta sivuten, voitiinko FlaK 18/36/37:llä ampua osapanoksilla? Tai siis, oliko sellainen ampumatarvike olemassa, olen ollut käsityksessä että it- ja myöhemmin psv-kanuunaan oli tarjolla tehtaalla hylsyyn pakattua täyspanosta ("Fixed QF"). Kasikasilla yllettiin 8 kilometrin korkeuteen, joten maamaalin ollessa melkein samalla etäisyydellä on epäsuoran tulen ampumiseen varmaankin tarvittu osapanosta?Kylmän sodan historiaa. Sota-aikainen 88 -millinen ilmatorjuntakanuuna tuliasemassaan It-museon pihalla Tuusulassa valmiina ampumaan vajaan 10 kilometrin päässä olevalle Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tarkoitus oli torjua Neuvostoliiton mahdollinen maahanlaskuhyökkäys.
Katso liite: 98664
Kyllä, ja ainahan konstaapeli voi vaatia vaikkapa varoituskolmiota nähtäville, jotta voidaan varmistua auton liikennekelpoisuudesta. Jos siinä samalla konstaapeli sivusilmällä vilkaisee takakonttiin niin voi voi.Liikenneratsian olisi aina voinut pitää. Ja saattoihan huolestunut kansalainen (aivan sattumalta Utin vartiopäällikkö) soittaa vinkkipuhelun epäillystä känniajelusta, mikä neukkujen kyseessä ollessa olisi luultavasti jopa johtanut ihan oikeaan käryyn. Samoilijoita ei sitten oikein varmaan häätää olisi voinut.
On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.
Ehkä ryssä pelasi samaa peliä. Suomalaiset olivat innoissaan kun havaitsivat vakoojan liikkeet ja sähköttivät siitä välittömästi pääesikuntaan. Samaan aikaan sai sitten rauhassa ajella niillä suomi-kilpisillä..
Totta kai on käyty ja paljon ennakkotietoa on saatu suomalailta.Tulee väkisinkin mieleen, että joku nämä on käynyt paikan päällä tutkimassa ja kuvaamassa (KGB & GRU).
Paketti Latviasta sisälsi uutta tutkittavaa. Neuvostoarmeijan 1:10000 mittakaavan kartta vuodelta 1978. Esittää Lappeenrantaa. Yksityiskohtien määrä on aika huikea. Löytyy tiedot mm. siltojen kantokyvystä, vesistöjen syvyyksistä ja virtausnopeuksista jne. Myös venäläisille hallinnollisesti tärkeät kohteet on merkitty karttaan. Tulee väkisinkin mieleen, että joku nämä on käynyt paikan päällä tutkimassa ja kuvaamassa (KGB & GRU).
Sen verran tilaa vievä, että ei mahdu kunnolla keittiön pöydälle.
Katso liite: 98735
Lappeenrannan lentokenttä.
Katso liite: 98736
Rakuunamäki, keskustaa, sekä Linnoituksen maastoja.
Katso liite: 98737
Ennen Neuvostoliittoa jo Venäjällä oli kattavat kartoitukset näistä heidän kannaltaan merkittävistä alueista. Ei pelkästään sieltä tännepäin tulevaa offensiivia ajatellen vaan heidän pääkaupunkiinsa kohdistuvaakin ajatellen. Niitä on aina sitten ajantasaistettu. Suomestahan on saanut kaupasta ostaa peruskarttoja ja monia muitakin karttoja. Kattavat tiedot on saanut halvalla. Siltojen korkeudet, kantokyky jne, on useasti liikennemerkillä kerrottu, tarvii vaan kerätä. Lentokenttää kuvaavassa otteessa kiinnittää huomiota paikannimi Kusimäki(!) kyrillisillä kirjoitettuna. Ei se nyt niin surkea paikka ole...