Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
PSSlE:n kirjeessä 50/Optsto/16 m sal/21.3.1969 sanotaan seuraavaa (T-24536/F3 sal): "Panssarivaunut esitetään sijoitettavaksi pysyvästi kentille. Tämä olisi mahdollista tehdä liiallista huomiota herättämättä esim siten että vaunujen tuliasemat muotoillaan rakennuksiksi. Vaunut olisivat tällöin myös suojassa säältä ja talviolosuhteiteissakin taisteluvalmiina. Toisaalta ei niiden mahdollisesta vihollisen käsiin joutumisestakaan olisi sanottavaa tappiota, koska liikuntakyvyttömillä vaunuilla ampumamahdollisuudet rajoittuvat vain ennakolta valmistelluille ampuma-alueille."

Saman kirjeen liitteistä löytyy Stu 40:jen ,It- (40) ja Jv-tykkien (35-45) sijoittelut Kajaanin, Kemin, Oulun ja Rovaniemen lentokenttien sulkemiseksi. Käytännössä jokainen kiitorata oli suljettavissa Sturmien ja Jv-tykkien avulla. Nämä olisi sijoitettu kiitoratojen päähän hyvällä ampuma-alalla.
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.

Oisko tuo vallien takana oleva rakennus juuri tuossa tarkoitettu rakennus? Sopivasti vallissa aukko kiitoradalle päin.

1719081913369.png

Vanjan hämäämiseksi vaunu ajettu rakennukseen vinoittain, jolloin päädynkin edessä vallia? Ilmakuva samasta kohteesta:
1719082059287.png

Edit. Vallien ansiosta kremlissäkin ymmärrettäneen heti mistä on kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Artikkeli Sturmien ja Charioteerien käytöstä kaappaushyökkäyksen torjuntaan, mukana myös muistitietoa. Ei sinänsä taustassa tai käyttötarkoituksessa mitään uutta, mutta muistitiedon kautta päästy Charioteerien käytössä 90-luvulle.

Omista kaiveluista paljastui, että eräällä paikkakunnalla Sturmin ja kupu-kk:t olisivat miehittäneet paikallisen sotilaspiirin toimistohenkilöstö ja paikallinen varuskuntasoittokunta.
Noiden pesäkevaunujen käyttäjät myös harjoittelivat ainakin jonkin verran. Varusmiehinä 1980- luvun lopulla tutkailimme Pahkajärvellä tuliasemassa seisonutta Charioteeria ja ihmettelimme, mikä porukka sillä käy ampumassa.
 
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.

Oisko tuo vallien takana oleva rakennus juuri tuossa tarkoitettu rakennus? Sopivasti vallissa aukko kiitoradalle päin.

Katso liite: 98619

Vanjan hämäämiseksi vaunu ajettu rakennukseen vinoittain, jolloin päädynkin edessä vallia? Ilmakuva samasta kohteesta:
Katso liite: 98620

Edit. Vaalien ansiosta kremlissäkin ymmärrettäneen heti mistä on kysymys.

Tuolla kohdin olisi sijoitettu linnoitussuunnitelman perusteella 2 kpl 35mm - 45mm jalkaväkitykkejä. Ensimmäinen kahdesta Sturmista olisi ollut kyseisen kiitoradan päässä ampumasuunta länteen. Toinen Sturmeista olisi ollut toisen kiitoradan eteläpäädyssä, hieman kaakkoon, ampumasuunta pohjoiseen ja lounaispuolella sen Sturmin vieressä 3 kpl 35mm - 45mm jv-tykkejä. Kiitoratojen risteyskohdasta hieman luoteeseen olisi sijoitettu 3 kpl 40mm it-tykkejä. Kartasta tuli otettua kuviakin, mutta ovat hieman huonoja tänne jaetavaksi.
 
Tuolla kohdin olisi sijoitettu linnoitussuunnitelman perusteella 2 kpl 35mm - 45mm jalkaväkitykkejä. Ensimmäinen kahdesta Sturmista olisi ollut kyseisen kiitoradan päässä ampumasuunta länteen. Toinen Sturmeista olisi ollut toisen kiitoradan eteläpäädyssä, hieman kaakkoon, ampumasuunta pohjoiseen ja lounaispuolella sen Sturmin vieressä 3 kpl 35mm - 45mm jv-tykkejä. Kiitoratojen risteyskohdasta hieman luoteeseen olisi sijoitettu 3 kpl 40mm it-tykkejä. Kartasta tuli otettua kuviakin, mutta ovat hieman huonoja tänne jaetavaksi.
Noita 45 mm:n sotasaalistykkejähän oli todella pitkään varattuna sodanajan joukoille. Ainakin 1980-luvulle saakka. Juurikin näissä lentokenttien tyyppisissä kohteissa sekä rannikkojoukoilla, koska 45 mm:n sirpalekranaatti oli tehokkaampi kuin 37 mm:n kranaatti. Tarkoituksena ei ollut enää panssarintorjunta vaan jalkaväkeen vaikuttaminen.
 
Karttapaikasta katselin Kajaanin lentokenttää.

Oisko tuo vallien takana oleva rakennus juuri tuossa tarkoitettu rakennus? Sopivasti vallissa aukko kiitoradalle päin. Vanjan hämäämiseksi vaunu ajettu rakennukseen vinoittain, jolloin päädynkin edessä vallia? Ilmakuva samasta kohteesta:


Edit. Vallien ansiosta kremlissäkin ymmärrettäneen heti mistä on kysymys.

Silläkin on tarkoituksensa että Neuvostoliitto oli tietoinen että Suomessa oli kaikenlaisia puolustusjärjestelyjä.

Ryssä on luonteeltaan vainoharhainen, eli tiedusteluväki on pitänyt itsestänäselvyytenä että tsuhna juonii jotakin. Ovat olleet vain tyytyväisiä jos ovat tuollaisen "salaisuuden" saaneet tiedusteltua. Mutta siihen sisältyy tietenkin myös uusi arvoitus: Jos ryssä saa kaivettua tämän suunnitelman noin helposti esille, niin mitä oikeita sotasalaisuuksia mahtaa piiloutua tämän liian ilmiselvän hämäyksen taakse?
 
Kylmän sodan historiaa. Sota-aikainen 88 -millinen ilmatorjuntakanuuna tuliasemassaan It-museon pihalla Tuusulassa valmiina ampumaan vajaan 10 kilometrin päässä olevalle Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tarkoitus oli torjua Neuvostoliiton mahdollinen maahanlaskuhyökkäys.

372004420_10161191841739206_1394229444293825873_n.jpg
 
Silläkin on tarkoituksensa että Neuvostoliitto oli tietoinen että Suomessa oli kaikenlaisia puolustusjärjestelyjä.

Ryssä on luonteeltaan vainoharhainen, eli tiedusteluväki on pitänyt itsestänäselvyytenä että tsuhna juonii jotakin. Ovat olleet vain tyytyväisiä jos ovat tuollaisen "salaisuuden" saaneet tiedusteltua. Mutta siihen sisältyy tietenkin myös uusi arvoitus: Jos ryssä saa kaivettua tämän suunnitelman noin helposti esille, niin mitä oikeita sotasalaisuuksia mahtaa piiloutua tämän liian ilmiselvän hämäyksen taakse?

Muistan lukeneeni, että ainakin Utissa tekivät 70-luvulla ilmatorjuntaohjusasemien valemaaleja. Näitä sitten ryssän CD -kilpiset autot yrittivät käydä kuvailemassa.
 
Muistan lukeneeni, että ainakin Utissa tekivät 70-luvulla ilmatorjuntaohjusasemien valemaaleja. Näitä sitten ryssän CD -kilpiset autot yrittivät käydä kuvailemassa.
On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.

Ehkä ryssä pelasi samaa peliä. Suomalaiset olivat innoissaan kun havaitsivat vakoojan liikkeet ja sähköttivät siitä välittömästi pääesikuntaan. Samaan aikaan sai sitten rauhassa ajella niillä suomi-kilpisillä..
 
On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.

Ehkä ryssä pelasi samaa peliä. Suomalaiset olivat innoissaan kun havaitsivat vakoojan liikkeet ja sähköttivät siitä välittömästi pääesikuntaan. Samaan aikaan sai sitten rauhassa ajella niillä suomi-kilpisillä..
No ainakin sinikilpisellä ajeleva "kulttuuriattashea" nauttii diplomaattista suojaa. En toki tiedä, miten paikallinen vallesmanni olisi suhtautunut vuokra-autosta könyävän tiedustelu-upseerin esittämään diplomaattipassiin?
 
Tuon herkullisen tapauksen kuvaus löytyy Jari Rinteen "Lentoupseeri"-kirjasta. Suomalaiset väkersivät pilvisen sään aikana ohjuksen kuvatuksia vanerista ja kun sää poutaantui ja rysyjen sateliitti sai kuvia valemaaleista, tuli Tehtaankadun ryssille kiire tulla katsomaan, mistä oikeasti oli kysymys. Rysy"diplomaatin" käppäiltyä luvatta sotilasalueelle laittoivat suomalaiset pussinsuun kiinni ja rysän päältä paloivat neukkujen laivastoasiamies sekä auton luona parkkipaikalla odotellut KGB-upseeri. Urkki sitten antoi ko. herroille kenkää persuuksiin, kaikessa hiljaisuudessa, ajan tavan mukaan.
 
No ainakin sinikilpisellä ajeleva "kulttuuriattashea" nauttii diplomaattista suojaa. En toki tiedä, miten paikallinen vallesmanni olisi suhtautunut vuokra-autosta könyävän tiedustelu-upseerin esittämään diplomaattipassiin?
Mitäpä yleisillä teillä kulkevaa autoa olisi sen enempää pysäytelty tai jokamiehen oikeuksista nauttivaa samoilijaa. Ei täällä missään neukkulassa silloinkaan eletty.

Ei niillä CD-kilvillä kuitenkaan suljetuille alueille saanut tai voinut ajella.
 
Mitäpä yleisillä teillä kulkevaa autoa olisi sen enempää pysäytelty tai jokamiehen oikeuksista nauttivaa samoilijaa. Ei täällä missään neukkulassa silloinkaan eletty.

Ei niillä CD-kilvillä kuitenkaan suljetuille alueille saanut tai voinut ajella.
Liikenneratsian olisi aina voinut pitää. Ja saattoihan huolestunut kansalainen (aivan sattumalta Utin vartiopäällikkö) soittaa vinkkipuhelun epäillystä känniajelusta, mikä neukkujen kyseessä ollessa olisi luultavasti jopa johtanut ihan oikeaan käryyn. Samoilijoita ei sitten oikein varmaan häätää olisi voinut.
 
Kylmän sodan historiaa. Sota-aikainen 88 -millinen ilmatorjuntakanuuna tuliasemassaan It-museon pihalla Tuusulassa valmiina ampumaan vajaan 10 kilometrin päässä olevalle Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tarkoitus oli torjua Neuvostoliiton mahdollinen maahanlaskuhyökkäys.

Katso liite: 98664
Vähän aihetta sivuten, voitiinko FlaK 18/36/37:llä ampua osapanoksilla? Tai siis, oliko sellainen ampumatarvike olemassa, olen ollut käsityksessä että it- ja myöhemmin psv-kanuunaan oli tarjolla tehtaalla hylsyyn pakattua täyspanosta ("Fixed QF"). Kasikasilla yllettiin 8 kilometrin korkeuteen, joten maamaalin ollessa melkein samalla etäisyydellä on epäsuoran tulen ampumiseen varmaankin tarvittu osapanosta?
 
Liikenneratsian olisi aina voinut pitää. Ja saattoihan huolestunut kansalainen (aivan sattumalta Utin vartiopäällikkö) soittaa vinkkipuhelun epäillystä känniajelusta, mikä neukkujen kyseessä ollessa olisi luultavasti jopa johtanut ihan oikeaan käryyn. Samoilijoita ei sitten oikein varmaan häätää olisi voinut.
Kyllä, ja ainahan konstaapeli voi vaatia vaikkapa varoituskolmiota nähtäville, jotta voidaan varmistua auton liikennekelpoisuudesta. Jos siinä samalla konstaapeli sivusilmällä vilkaisee takakonttiin niin voi voi.
 
On se kumma, ettei vanja ottanut vaikkapa vuokraamosta suomi-kilpistä autoa alle vaan piti ajaa CD-kilvillä.

Ehkä ryssä pelasi samaa peliä. Suomalaiset olivat innoissaan kun havaitsivat vakoojan liikkeet ja sähköttivät siitä välittömästi pääesikuntaan. Samaan aikaan sai sitten rauhassa ajella niillä suomi-kilpisillä..

Ryssä on mestari pelaamaan ajatuspelejä ja levittämään maskirovkaa, sekä ulkoisesti että sisäisesti. Kaikki on kääriytynyt niin sekavaan valheiden verkkoon että totuutta tuskin tietävät itsekkään. Sivvistysvaltiossa moinen epämääräisyys olisi ongelma, mutta Venäjällä lähinnä sisäänrakennettu feature.
 
Paketti Latviasta sisälsi uutta tutkittavaa. Neuvostoarmeijan 1:10000 mittakaavan kartta vuodelta 1978. Esittää Lappeenrantaa. Yksityiskohtien määrä on aika huikea. Löytyy tiedot mm. siltojen kantokyvystä, vesistöjen syvyyksistä ja virtausnopeuksista jne. Myös venäläisille hallinnollisesti tärkeät kohteet on merkitty karttaan. Tulee väkisinkin mieleen, että joku nämä on käynyt paikan päällä tutkimassa ja kuvaamassa (KGB & GRU).

Sen verran tilaa vievä, että ei mahdu kunnolla keittiön pöydälle.

1.JPG

Lappeenrannan lentokenttä.

2.JPG

Rakuunamäki, keskustaa, sekä Linnoituksen maastoja.

3.JPG
 
Paketti Latviasta sisälsi uutta tutkittavaa. Neuvostoarmeijan 1:10000 mittakaavan kartta vuodelta 1978. Esittää Lappeenrantaa. Yksityiskohtien määrä on aika huikea. Löytyy tiedot mm. siltojen kantokyvystä, vesistöjen syvyyksistä ja virtausnopeuksista jne. Myös venäläisille hallinnollisesti tärkeät kohteet on merkitty karttaan. Tulee väkisinkin mieleen, että joku nämä on käynyt paikan päällä tutkimassa ja kuvaamassa (KGB & GRU).

Sen verran tilaa vievä, että ei mahdu kunnolla keittiön pöydälle.

Katso liite: 98735

Lappeenrannan lentokenttä.

Katso liite: 98736

Rakuunamäki, keskustaa, sekä Linnoituksen maastoja.

Katso liite: 98737

Ennen Neuvostoliittoa jo Venäjällä oli kattavat kartoitukset näistä heidän kannaltaan merkittävistä alueista. Ei pelkästään sieltä tännepäin tulevaa offensiivia ajatellen vaan heidän pääkaupunkiinsa kohdistuvaakin ajatellen. Niitä on aina sitten ajantasaistettu. Suomestahan on saanut kaupasta ostaa peruskarttoja ja monia muitakin karttoja. Kattavat tiedot on saanut halvalla. Siltojen korkeudet, kantokyky jne, on useasti liikennemerkillä kerrottu, tarvii vaan kerätä. Lentokenttää kuvaavassa otteessa kiinnittää huomiota paikannimi Kusimäki(!) kyrillisillä kirjoitettuna. Ei se nyt niin surkea paikka ole...
 
Ennen Neuvostoliittoa jo Venäjällä oli kattavat kartoitukset näistä heidän kannaltaan merkittävistä alueista. Ei pelkästään sieltä tännepäin tulevaa offensiivia ajatellen vaan heidän pääkaupunkiinsa kohdistuvaakin ajatellen. Niitä on aina sitten ajantasaistettu. Suomestahan on saanut kaupasta ostaa peruskarttoja ja monia muitakin karttoja. Kattavat tiedot on saanut halvalla. Siltojen korkeudet, kantokyky jne, on useasti liikennemerkillä kerrottu, tarvii vaan kerätä. Lentokenttää kuvaavassa otteessa kiinnittää huomiota paikannimi Kusimäki(!) kyrillisillä kirjoitettuna. Ei se nyt niin surkea paikka ole...

Kyllähän tuota maastontiedustelua toki on tehty ja tehdään. 60-luvun alussa Supo mm. käräytti USA:n sotilasasiamiehen ja tämän avustajan kun kuvailivat satamia ja kiertelivät autolla pitkin Lappia tutkien ja mittaillen siltoja ym. Kekkonen heitätti kaksikon pois maasta.
 
Back
Top