Noiden vanhojen ruutien itsesyttyminen taisi olla myös Uudenkylän varikon räjähdyksen todennäköisin syy.
Taitaa kuulua edelleen -salattujen kansioiden- osastolle.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Noiden vanhojen ruutien itsesyttyminen taisi olla myös Uudenkylän varikon räjähdyksen todennäköisin syy.
Noiden vanhojen ruutien itsesyttyminen taisi olla myös Uudenkylän varikon räjähdyksen todennäköisin syy.
Taitaa kuulua edelleen -salattujen kansioiden- osastolle.Ihan -varmaa- syytä kaiketi ei koskaan saatu tietää....tai ainakaan sitä ei ole julkaistu.
PV:n asiakirjoilla ei ole muusta valtionhallinnosta poiketen mitään julkiseksi tuloaikaa vaan on tehtävä erikseen päätös julkisuudesta. Tutkimuslupia saattaisi saada jo aiheena olisi esimerkiksi varikkojärjestemän historia.Ähtärin varikon 40mm itk:n ammusten räjähdys taisi olla samaa sorttia, eli vanhan ruudin itsesyttyminen
Muistaako kukaan tapauksen, missä Ruotsalainen tiedustelualus joutui merihätään ja paljastui Suomen aluevesillä (rajan?) viranomaisille. nyt en muista paikkaa ja ajankohtaa... Mielestäni se oli SIGINT tehtävällä.
Kanninen ei vain ole tietoinen asiasta, koska päätös valmiustason nostosta tehtiin pääesikunnan sijaan alueellisella tasolla joko Uudenmaan prikaatissa tai Hangon rannikkopatteristossa.
Hangon rannikkopatteriston komentajana 1980-luvulla toiminut prikaatikenraali evp. Asko Kilpinen vahvistaa, että Harparskog-linja todella aseistettiin 1960-luvun lopulla.
Harparskog-linja onkin todella sopiva retkikohde. Päivässä evästaukoineenkin ehtii helposti niemen poikki ja lähes kaikki linnoitteet ovat vielä jäljellä ehjinä ympäristöineen. Kuten Salpa-linjassakin on. Rintamamuseosta voi vielä tilata kohtuuhintaisen opastuksen sisältä kunnustettuun bunkkeriin.Näistä vuoden 1968 tapahtumista on jauhettu Suomessa vuosikausia. Ja mitä pidemmälle vuodet vierivät, sen tarunhohtoisemmiksi tapahtumat tuntuvat käyvän, Kanninen tuumaa.
Onko jossain tuoreempaa tietoa, että USS Iowan räjähdys johtui vanhasta ruudista? Jos oikein ymmärsin huonolla ameriikaan taidoillani, tuon artikkelin mukaan räjähdyksen syy jäi epäselväksi, sabotaasiakin epäiltiin...
![]()
USS Iowa turret explosion - Wikipedia
en.wikipedia.org
Porkkala onkin tuntemattomampi kohde, kiitos vinkistä.Harparskog-linja onkin todella sopiva retkikohde. Päivässä evästaukoineenkin ehtii helposti niemen poikki ja lähes kaikki linnoitteet ovat vielä jäljellä ehjinä ympäristöineen. Kuten Salpa-linjassakin on. Rintamamuseosta voi vielä tilata kohtuuhintaisen opastuksen sisältä kunnustettuun bunkkeriin.
TS:n uutisen tiedot pitää kuitenkin asettaa oikeaan kohteksiin. Ensinäkin on virheellinen väite, etteivät paikalliset rannikon puolustajat tienneet mitään Kosyginin vierailusta. Paikalle oli lähetetty PE:n operatiivisen osaston maj Ruutu, mutta hän ei kertonut Kekkosen ja neukkualuksen tulosta Hangon rt-pston henkilökunnalle. Varmisti vaan ettei niitä ammuttu. hankolaiset loukkaantuivat tästä verisesti ja ilmeisesti aseistivat linjan PE:lle mitään kertomatta. Kannisen dramatiikka taas saattaa liittyä Heikki Tiilikaisen "sankaritekoihin", kun hän Rankin linnakkeen päällikkönä innostui vähän liiankin isänmaalliseksi. Samaan kokonaisuuteen voidaan liittää uttilaisten lentäjien joskus kylmän sodan päättymisen jälkeen julkaisemat tiedot "Suomenlahti täynna sotalaivoja!". Tämän selitti NH-tiedustelusuihkarin kelvoton tutka, joka oli
kopioitu jenkkien B29:stä. Tutka siis näytti jokaisen kalastusveneenkin isona laivana eikä pilvien vuoksi kyetty varmistaviin näköhavaintoihin.
Ohessa vielä esittely toisesta mahdollisesta retkikohteesta eli Porkkalan tukikohdasta. Videon selitysosasta löytyy kuvaus mitä milloinkin näkyy sekä jopa lähdeluettelo:
.
Tähän verrattuna en ollenkaan ihmettele, mitä Salpavaelluksella kerrotaan linjan huolloista pitkälle sodan jälkeen. Tai vielä 70-luvulla sinne koulutetuista yksiköistä.
Siteeraan vielä lisänä tähän asevarikon historiateosta. Tutkijalautakunnan mukaan varikolla oli todettu eräitä menettelyjä, jotka olivat poikenneet voimassa olleista ohjeista ja määräyksistä. Liian suuri varastointiheys, a-tarvikkeiden varastointi r-aineiden kanssa samaan luolaan sekä korjattavan ja romutettavaksi esitetyn materiaalin varastointi käyttökelpoisen materiaalin yhteyteen.PV:n asiakirjoilla ei ole muusta valtionhallinnosta poiketen mitään julkiseksi tuloaikaa vaan on tehtävä erikseen päätös julkisuudesta. Tutkimuslupia saattaisi saada jo aiheena olisi esimerkiksi varikkojärjestemän historia.
Nämä onnettomuudet ovat erilaisia kun edellä käsitellyt laivatapahtumat. Karjalan tapauksessa todettiin perusteellisten tutkimusten jälkeen, että virheellisesti toiminut sytytin aiheutti putkiräjähdyksen. Proto on aina proto mutta Bofors oli sitoutunut myymään toimivan tykin. Niinpä koko homma tarvittavine muutostöineen meni takuuseen. Jenkit taas raivasi onnettomuuspaikan nopeasti ja tutki ainoastaan pintapuolisesti edellä kerrotuista syistä.
Uudenkylän räjähdyksen aiheuttajaa ei taas koskaan saatu selville. Kaikkea ei varmaan selostuksiin päätynyt mutta ei ehkä myöskään tarkoituksella salailtu. Komentaja Keinonen oli hiljattain aloittanut virassaan ja hän sai Kekkosen kovasanaiset moitteet, kun kertoi lehdistölle määrärahojen puutteen aiheuttavan työturvallisuuden vaarantumisen varikoilla. Sota-aikaiset ruudit oli silloin ainoastaan runsaat 20 v vanhoja eikä ole todennäköisimpien syiden joukossa. Paljon vaarallisempia olivat esimerkiksi piktriinihappopohjaiset kranaattien täyteaineet (siis räjähdys-). Ne tuli sitä herkemmiksi mitä enemmän aikaa kului. Yhtenä veikkauksena esitettiin myös luolan katosta pudonneen lohkareen aiheuttamaa kineettistä pistekuormaa.
Olitko sinä niitä kesätyöläisiä?Ainakin vielä 80-luvun lopulla Salpalinjan bunkkereilla kierreltiin vaseliinitörpön kanssa. Hyvin pelittivät laakerit ja saranat vielä tuossa vaiheessa.
Harparskog-linja onkin todella sopiva retkikohde. Päivässä evästaukoineenkin ehtii helposti niemen poikki ja lähes kaikki linnoitteet ovat vielä jäljellä ehjinä ympäristöineen. Kuten Salpa-linjassakin on. Rintamamuseosta voi vielä tilata kohtuuhintaisen opastuksen sisältä kunnustettuun bunkkeriin.
TS:n uutisen tiedot pitää kuitenkin asettaa oikeaan kohteksiin. Ensinäkin on virheellinen väite, etteivät paikalliset rannikon puolustajat tienneet mitään Kosyginin vierailusta. Paikalle oli lähetetty PE:n operatiivisen osaston maj Ruutu, mutta hän ei kertonut Kekkosen ja neukkualuksen tulosta Hangon rt-pston henkilökunnalle. Varmisti vaan ettei niitä ammuttu. hankolaiset loukkaantuivat tästä verisesti ja ilmeisesti aseistivat linjan PE:lle mitään kertomatta. Kannisen dramatiikka taas saattaa liittyä Heikki Tiilikaisen "sankaritekoihin", kun hän Rankin linnakkeen päällikkönä innostui vähän liiankin isänmaalliseksi. Samaan kokonaisuuteen voidaan liittää uttilaisten lentäjien joskus kylmän sodan päättymisen jälkeen julkaisemat tiedot "Suomenlahti täynna sotalaivoja!". Tämän selitti NH-tiedustelusuihkarin kelvoton tutka, joka oli
kopioitu jenkkien B29:stä. Tutka siis näytti jokaisen kalastusveneenkin isona laivana eikä pilvien vuoksi kyetty varmistaviin näköhavaintoihin.
Ohessa vielä esittely toisesta mahdollisesta retkikohteesta eli Porkkalan tukikohdasta. Videon selitysosasta löytyy kuvaus mitä milloinkin näkyy sekä jopa lähdeluettelo:
Olitko sinä niitä kesätyöläisiä?. Missä päin liikuit? Olikos ne lukossa silloin?
Ok, tämä on mennyt ohi, että upseerioppilaitakin käytettiin huoltohommiin. Se on tullut kyllä esille vaelluksilla, että nämä olivat varuskuntien nuorten kesätöitä.Ihan päivärahahommissa ( RUK )
Kirjoitin mitä muistin eli ei siis kovinkaan paljon. Mietin kyllä jälkeenpäin, että onhan useista varikoista historiikit tehty, joten lisätietoa pitäisi löytyä. Kiitos siitä!Viittasit pikriinihappopohjaisiin kranaattien täyteaineisiin.
Poistettiinko siis jonkun asetyypin kaikki laukaukset, vai mitkä käyttivät ao. kranaatteja? Minkä ajan kranaateista nyt puhutaan? Tämä kiinnostaa minua.
Totta, nyt kun mainitsit, niin lisätietoa löytyy Toivakan kirjastakin. Palaan siihen myöhemmin.Kirjoitin mitä muistin eli ei siis kovinkaan paljon. Mietin kyllä jälkeenpäin, että onhan useista varikoista historiikit tehty, joten lisätietoa pitäisi löytyä. Kiitos siitä!
Oletan että, vuonna1965 varastoissa oli sodanaikaisia kranaatteja. Yleisin täyteaine oli amatoli jota syntyi kun trotyylin sekaan laitettiin noin puolet ammoniumnitraattia. Trotyylistä oli II MS aikaan pulaa kaikkialla siksi jouduttiin käyttämään muita räjähdysaineita. Kotimaista tuotantoa ei,ollut, vaan kaikki räjähtävä tuli ulkomailta. Pikriinihappoa käytettiin enää II MS:ssa vähemmän, koska sillä oli kiusallinen ominaisuus: happo reagoi aikaa myöten raudan kanssa jota tietysti löytyi ammuskuorien teräksestä. Tuloksena enemmän tai vähemmän kuumenemista mikä saattoi aiheuttaa jopa räjähdyksiä. Se myös säilytti vaarallisuutensa pitkään. I MS aikaisia ammuksia on räjähdellyt tällä vuosisadallakin.