Tässä on katsaus 80-luvun alun Jääkäriprikaatin paraatikalustoon. Nostalgista maasto-autoista ja Protoista lähtien.
Veli @Old Boy taustoittanee ehken jotakin kohdasta 4:26 lähtien näkyvästä tykistön kalustosta, minä en lähde edes arvailemaan tykkiä.
Kohdassa 1:54 näkyy BTR:iä. Enpä tiennytkään, että niitä oli pohjoisessa. Pankaapa merkille kohdassa 2:17 alkeellinen taakkateline. Sanon alkeellinen, koska seuraavan vuosikymmenen alussa se oli laidallinen koko moottoritilan päällä tasassa oleva teline, johon mahtui esim. se NATO-lankalaatikko helposti
Hieno ajankuva, joka tosin olisi kaivannut vähän tiukempaa leikkausta. Paraatiasuna poikkeuksellisesti lomapuku. Yleensä oli maastopuvut, joita 1980-luvulla tosin käytettiin säästeliäästi eli varjeltiin kulumiselta. Muisto ajalta, jolloin baretti oli ainoastaan erikoisjoukkujen tunnus, kuten pitäisi olla vieläkin. Vastaanottajasta päätellen alueellinen juhlapäiväparaati, joista luovuttiin muistaakseni joskus vuosituhannen vaihteessa. Siinä yksi Maavoimien säästötoimi, joka ei alentanut puolustusvalmiutta.
Kohdassa 3:33 hyvin näkyvä paraatin vastaanottaja on Jalkaväen tarkastajana myöhemmin kentsuksi ylennyt ev Tuomo Tuominen. Jääkäriprikaatiin silloin kuulunut PohmTR oli siirtyny pari vuotta aikaisemmin Sodankylään Oulusta. Joukko-osaston henkilökunta isolta osin taas ei, joka tiesi varsin pitkää työmatkaa. Kun mikään ei ole pysyvää, niin seuraavalla vuosikymmenellä huomattiin paremmaksi keskittää vähenevien varusmieskiintiöiden Pohjois-Suomen koko tykistö Kajaaniin ja taas oli muutto edessä. Hornet-säästöjä nämäkin.
Jääkäriprikaati ei mun mielestä ollu varustettu BTR:llä vaan paraatissa ajavat sen vastaosastona toimivat vaunut. Mainittu taakkateline on surullisen kuuluisa, sillä sitä tosiaan suurennettiin. Tuloksena kuitenkin syntyi vaunuun aikaisempaa enemmän takapainoa, joka oli yksi Taipalsaaren onnettomuuden syistä.
1983 oli nykyisen spol-konseptin kehittely jo alkanut Kaartin Pataljoonassa Taivallahden kassuilla. Tässä kuitenkin vielä vanhassa tehtävässään eli lähinnä liikenteenohjauksessa. Huomaa vaikka kohdassa 6:03 liikennepoliisin rukkaset sekä valkoinen nauha olan yli. Valkoinen kypärä helpottaa havaitsemista pimeässä eikä ole vahingossa lainattu Kaartin kunniakomppanialta, joka niitä myös käytti.
Oudolta näyttävä tykki on tuttu 130 K54. Tykistölangassa oli puhetta, että se oli suunnitteluratkaisuiltaan vanhanaikainen, vaikka olikin valmistuessaan maailman pisimmälle ampuva kenttätykki. Kun raskaiden tykkien putkia 1930-luvulla alettiin pidentää kantaman lisäämiseksi siirtyi tykin painopiste niin, ettei sitä enää voinut sellaisenaan hinata. Olisi noussut lavetti ilmaan tai pahasti heikentänyt vetoauton takapyörien pitoa. Siksi putkea piti vetää taaksepäin kuljetusasentoon taljalla ja myöhemmin mekaanisella vintturilla, kuten oli 130K:ssa ja esim 150 H40:ssä. Näillä apuvälineillä siksi, että palautinsylinteri tietysti vastusti tällaista operaatiota ja voimaa tarvittiin paljon. Tykkejä vetävät Scania-kuorma-autot, joita tykistö sai joskus 1980 tienoilla.
Zil-131 raketinheitinkuormurit on vielä varustettu venäläisillä rekkareilla, jotka niillä oli maahan saapuessaan. Hyvin samankaltaisia aseina ovat vieläkin käytössä olevat Tatrat, tosin niiden putkipakka liikkuu sähköisesti ja alustaan mahtuu yksi rakettitäyttö mukaan. Näitä Zil-vehkeitä tuli ensiksi yksi patteri v. 1977, jolloin ruvettiin opettelemaan tätä meille ihan uudentyyppistä järjestelmää. Muutaman vuoden vanhoista Tulikomentoja-lehdistä löytyy kapt evp Matti Lappalaisen kuvaus neukkulassa tapahtuneesta kalustokoulutuksesta. Välillä meinattiin ainakin henkilökunnan keskuudessa kiertäneiden juttujen mukaan luopua koko järjestelmästä, mutta 1980-luvun maavoimien vuosikymmenellä sitten niitä saatiin enemmän. Homma kiikasti rakettien sa-tarpeen rahoituksesta, kun ei luotetu siihen että hyökkääjä ystävällisesti myisi meille lisää vaikka tulisikin "uusi YH-aika".