Kylmän sodan salaisuudet??

Se oli hauska episodi. Olin itse juuri pääsemässä varuspalveluksesta ja sot. mest sanoi, että menkää, menkää vain kotiin, vaikka ohjukset lentelevät.

Ojusd oli joko mallia SS-N-3 tai N-12. Vaikka se oli maaliohjus, sama pakettihan se oli ilman räjähdysaineita. Juhlallisesti se luotutettiin omistajalleen, mutta sitä ennen se makasi jonkin aikaa Tikkakoskella (ja Tampereella) peitettyjen ikkunoiden ja lukittujen ovien takana...

Sitä moni ei tiedä, että Drakenit paikallistivat ohjuksen ilmassa ja seurasivat sitä. Tutkahavainto oli siis Suomesta eikä vain Norjasta. Koska se oli asumattoman alueen päällä, eivät yrittäneet ampua ohjusta alas ja sehän meni sitten tonttiin.

Norjalaiset sitten paljastivat uutisessa oman havaintonsa. Media alkoi kiinnostua ihmisten havainnoista ja valoilmiöistä ja laski yhteen yksi plus yksi. Se ihmetteli, miksi raja ei ole yhtään kiinnostunut asiasta. Oli sitä härmäläistä nihkeää ja niukkaa tiedottamista: "jotain havaintoja on tehty... öö... notta juu". Ei sitä muistaakseni kauaa edes hirveän aktiivisesti etsitty, kunnes siviili löysi romua jäältä, nehän on karmean isoja ne erämaat siellä.

Tästä käy hyvin ilmi tuo Rajan kankeahko tiedotuslinja. Video "Ohjusetsinnät käynnissä."

 
Area 51 ennen muinoin.

80e267f0361be47f86e18790148cb5f7.jpg
 
Se oli hauska episodi. Olin itse juuri pääsemässä varuspalveluksesta ja sot. mest sanoi, että menkää, menkää vain kotiin, vaikka ohjukset lentelevät.

Ojusd oli joko mallia SS-N-3 tai N-12. Vaikka se oli maaliohjus, sama pakettihan se oli ilman räjähdysaineita. Juhlallisesti se luotutettiin omistajalleen, mutta sitä ennen se makasi jonkin aikaa Tikkakoskella (ja Tampereella) peitettyjen ikkunoiden ja lukittujen ovien takana...

Sitä moni ei tiedä, että Drakenit paikallistivat ohjuksen ilmassa ja seurasivat sitä. Tutkahavainto oli siis Suomesta eikä vain Norjasta. Koska se oli asumattoman alueen päällä, eivät yrittäneet ampua ohjusta alas ja sehän meni sitten tonttiin.

Norjalaiset sitten paljastivat uutisessa oman havaintonsa. Media alkoi kiinnostua ihmisten havainnoista ja valoilmiöistä ja laski yhteen yksi plus yksi. Se ihmetteli, miksi raja ei ole yhtään kiinnostunut asiasta. Oli sitä härmäläistä nihkeää ja niukkaa tiedottamista: "jotain havaintoja on tehty... öö... notta juu". Ei sitä muistaakseni kauaa edes hirveän aktiivisesti etsitty, kunnes siviili löysi romua jäältä, nehän on karmean isoja ne erämaat siellä.
Olen juuri lukemassa kirjaa Sukeltajia ilmavoimissa. Esipuheen siihen on kirjoittanut Rauno Meriö.
Hän kertoo, että kaikki sukeltajien löytämät osat vietiin Tikkakoskelle, jossa Ilma- ja Merivoimien insinöörit tutkivat ohjuksen Meriön mukaan perinpohjaisesti. Kertoo antaneensa heille tehtäväksi koota ohjus, ja sanoi ampuvansa sen takaisin. Viimeinen lause oli häneltä huumoria, mutta tutkittu on SS-N-3:sta, mikä se oli.
 
Viimeksi muokattu:
Tarina siitä mitenkä Britannian Budapestin suurlähetystön sotilasattasea pääsi käsiksi 1956 Unkarin kansannousun aikana upouuden T-54 taistelupanssarivaunun salaisuuksiin.

 
Mitä tapahtui Verna-laivalle vuonna 1948?


Kerrassaan outo tapaus. Ilmeisesti uponnut avomerellä jonka vuoksi kukaan ei ole onnistunut uimaan rantaan.
 

Liitteet

  • 482C5137-BA4B-4479-A524-0ACDE8B20448.png
    482C5137-BA4B-4479-A524-0ACDE8B20448.png
    466.4 KB · Luettu: 14
  • 9C4AD656-6EB4-4320-B8EF-4A638E38F50D.jpeg
    9C4AD656-6EB4-4320-B8EF-4A638E38F50D.jpeg
    1.3 MB · Luettu: 13
  • 3A2AFCE1-A356-4B47-9138-3D39891D5B97.png
    3A2AFCE1-A356-4B47-9138-3D39891D5B97.png
    411.5 KB · Luettu: 11
Saattanut ajaa karikkoon ja koko runko murskana. Ihmisillä ei ollut oikein mitään mukana eikä rahtiakaan ollut. Eipä taida paljoa olla jäljellä
 
Saattanut ajaa karikkoon ja koko runko murskana. Ihmisillä ei ollut oikein mitään mukana eikä rahtiakaan ollut. Eipä taida paljoa olla jäljellä
Jos tuo oletettu sijainti pitää likimainkaan paikkansa, ovat jäät tehneet selvää hylystä. Yksittäisiä metalliosia saattaisi löytyä, mutta tuskin yhtään laudaksi tunnistettavaa kappaletta.
 
Tuli muuten mieleen, että ajomiina tuskin on syynä uppoamiseen.
Tuollainen puinen kaljaasi olisi mennyt räjähdyksessä kappaleiksi. Uhreissa ei olla mainittu minkäänlaisia vammoja kuitenkaan.
 
Eikös tuohon aikaan olisi päässyt ihan reittilaivalla Tukholmaan ja sieltä sitten missä määränpää ikinä lieneekään. Miksi valita tällainen hämärä vaihtoehto? Tätä täytyy selvittää..
 
Eikös tuohon aikaan olisi päässyt ihan reittilaivalla Tukholmaan ja sieltä sitten missä määränpää ikinä lieneekään. Miksi valita tällainen hämärä vaihtoehto? Tätä täytyy selvittää..
Eikös se kerrottu ihan jos siinä jutussa.
 
Eikös se kerrottu ihan jos siinä jutussa.
Luen ajatuksella uudestaan. Kiitos
”Jos tarvittavia papereita matkustamiseen ei ollut, vaihtoehtona oli lähteä salaa. Lounais-Suomen sokkeloinen saaristo oli monen tällaisen matkan lähtöpiste.”
Mitä mahtaa olla tarvittavat paperit? Jos reissun hinta oli nykyrahassa yli 4 tuhatta euroa, niin luulisi olevan myös tarvittavat paperit saatavilla.
 
Tuli muuten mieleen, että ajomiina tuskin on syynä uppoamiseen.
Tuollainen puinen kaljaasi olisi mennyt räjähdyksessä kappaleiksi. Uhreissa ei olla mainittu minkäänlaisia vammoja kuitenkaan.

Pohjakosketus on todennäköinen. Silminnäkijöiden mukaan kaljaasi meni jo lähtiessä vääriltä puolilta merkkejä. Ei tainnut se kippari olla mikään varsinainen avovesilaivuri.

Getan vedet ovat kovia syksyllä, ja syyskuussa voi olla jo kovia tuulia. Pääsivät sinne asti, ja siihen se sitten loppui.

Siinä on joku halunnut rahastaa pelokkailla vaaran vuosien ollessa pahimmillaan. Laittanut sitten puolikuntoiseen kaljaasiin jonkun amatöörin kippariksi.

Ehkä hylky vielä löytyy.
 
Back
Top