Kylmän sodan salaisuudet??

Tuolla alueella on kyllä kaikenlaista merkkiä venäläisten toiminnasta muutenkin, kaikenlaista aiheeseen liittyvää rautaromua löytyi aikoinaan paljonkin ja taisteluhautoja monet metsänreunat täynnä. Tai ainakin 90-luvun puolivälissä oli. Hienoa seutua sinänsä.

Kiinnostaisi käydä Porkkalan seudulla. En ole koskaan aiemmin alueella liikkunut. Se neukkukomentaja Kabanovin kallioon louhittu johtopaikka lienee vielä olemassa ?
 
Kiinnostaisi käydä Porkkalan seudulla. En ole koskaan aiemmin alueella liikkunut. Se neukkukomentaja Kabanovin kallioon louhittu johtopaikka lienee vielä olemassa ?

Onhan se toki tallessa. Kabanovin atomiluola tosin sijaitsee sotilasalueella, eikä sinne pääse ilman
asianmukaisia lupia. Itse luolaan on kolme sisäänkäyntiä. Niistä kaksi kuljettavista. Toinen aidattu. Iso hallitila romahtanut
ryssien jäljiltä. Ei juurikaan nähtävää.
 
Leningradin (Sosnovy Borin) ydinvoimalassa sattui pikku haaveri vuonna 1975. Tuosta eivät oppineet mitään ja 1986 Tsernobylissä homma kusi kintuille sitten oikein tosissaan.
Ja isompi haaveri (tai sarja niitä) sattui jo aikaisemmin.


Jos en väärin muista, niin Yhdysvalloissa asevoimien tarkkailijat huomasivat arvojen kohoamisen välittömästi, mutta näistä ei raportoitu julkisuuteen kun vasta useamman vuoden viiveellä.
Näinhän olisi varmaan käynyt Tshernobilin kohdallakin, ellei siviilitarkkailijat olisi havainneet säteilyarvojen massiivista nousua.
 
Ja isompi haaveri (tai sarja niitä) sattui jo aikaisemmin.


Jos en väärin muista, niin Yhdysvalloissa asevoimien tarkkailijat huomasivat arvojen kohoamisen välittömästi, mutta näistä ei raportoitu julkisuuteen kun vasta useamman vuoden viiveellä.
Näinhän olisi varmaan käynyt Tshernobilin kohdallakin, ellei siviilitarkkailijat olisi havainneet säteilyarvojen massiivista nousua.

Näin on.

 
Kiinnostaisi käydä Porkkalan seudulla. En ole koskaan aiemmin alueella liikkunut. Se neukkukomentaja Kabanovin kallioon louhittu johtopaikka lienee vielä olemassa ?
Eikös se Kabanovin luola ole Upinniemen varuskunta-alueella? Upinniemessä on ilmeisesti vielä jotain Neuvosto-vaikutusta nähtävissä, vanhimmat rakennukset on sitä perua. Muutaman kerran oon päässyt sielä varuskunnan ampumaradalla käymään. Ja kerran oli joku muu tutustuminen sen toimintaan, silloin ehkä käytiin juuri siinä luolassa.
Muuten oma Kirkkonummi/Porkkalatietoisuus on 90-luvun puolivälistä kun olin töissä siellä eräällä karjatilalla vuoden verran. Omistajat sanoivat, että kun tulivat takaisin vuokraajan lähdettyä niin pellot oli täynnä piikkilankaa, ryteikköä ja romua. Ja kaikki paikat oli panssareilla jyrätty. Sotku oli kuulemma jonkunlainen.. Vanhoissa rakennuksissa oli venäläistä tekstiä nähtävissä vielä kun itse sielä olin. Ja niitä erilaisia taisteluhautoja kierteli kaikki pellonreunat. Itsekin löysin pellolta ainakin panssarivaunun telan pätkiä. Silloin se vuokra-aika oli vain noin 40 vuotta vanhaa asiaa..
 
Eikös se Kabanovin luola ole Upinniemen varuskunta-alueella? Upinniemessä on ilmeisesti vielä jotain Neuvosto-vaikutusta nähtävissä, vanhimmat rakennukset on sitä perua. Muutaman kerran oon päässyt sielä varuskunnan ampumaradalla käymään. Ja kerran oli joku muu tutustuminen sen toimintaan, silloin ehkä käytiin juuri siinä luolassa.
Muuten oma Kirkkonummi/Porkkalatietoisuus on 90-luvun puolivälistä kun olin töissä siellä eräällä karjatilalla vuoden verran. Omistajat sanoivat, että kun tulivat takaisin vuokraajan lähdettyä niin pellot oli täynnä piikkilankaa, ryteikköä ja romua. Ja kaikki paikat oli panssareilla jyrätty. Sotku oli kuulemma jonkunlainen.. Vanhoissa rakennuksissa oli venäläistä tekstiä nähtävissä vielä kun itse sielä olin. Ja niitä erilaisia taisteluhautoja kierteli kaikki pellonreunat. Itsekin löysin pellolta ainakin panssarivaunun telan pätkiä. Silloin se vuokra-aika oli vain noin 40 vuotta vanhaa asiaa..

Kabanovinluolasta jo yllä. Itse varuskunnassa vielä jäljellä Slobojen peruja. Etelä-kärjen vanhoja kasarmeja, vanha leipomo, maitokellari, vanha pesula / bordelli, korjaamo, vanhoja luolia. Kivijalkoja noitakin enemmän maastossa. Siuntion kartanolla löytyy aivan tien vierellä rakennus, minkä päädyssä Neuvostopropagandaa kirjoitetttuna. Kyseinen paikka ollut panssarikahlaamo. Inkoon Degerbyssä Igor-museo, joka kertoo parenteesiajasta.
 
Meillähän otettiin siinä vaiheessa vaunut mukaan niin hyökkäykseen kuin puolustukseen, joten tositilanteessa kuluminen olisi ollut kiivasta aivan etulinjassa. Noita käytettiin kuin rynnäkköpanssareita, eikä kuten kuljetuspanssareita. Myöhemmin tässäkin mentiin tiettävästi järkevämpään toimintatapaan Savon Prikaatissa, mutta kuten sanottu, minä näin sen alun opetteluvaiheen 90-luvun alussa.
Tai ehkä meille olisi alistettu tueksi niitä erillisiä tspsv-komppanioita, se ehkä selittäisi agressiivisen BTR-taktiikan

Kohdassa 13.03-13.40 ilmeisesti juuri tämänlaista toimintaa jääkäreillä ja BTR-vaunuilla.

 
Kohdassa 13.03-13.40 ilmeisesti juuri tämänlaista toimintaa jääkäreillä ja BTR-vaunuilla.

Joo kyllä siinä vanha kunnon BTR tukee miehekkäästi etulinjassa hyökkääviä jääkäreitä. Oikein hyvä homma...kunnes vastaan tulee BMP:tä ja vastaavaa.
Me emme kyllä noin sivuilla koskaan roikkuneet, vaan jalkautuminen tapahtui aikaisemmin. Taitaa olla Panssariprikaatin hommia nuo.
Kohdassa 13:17 eteenpäin muuten vilahtaa hienosti, mitem kenttälapio ottaa luukun reunaan kiinni ja taittuu. Vanhassa narutetsarissa se ei tiettävästi tuottanut ongelmia, mutta M85 olikin jo toinen juttu. Siinä lapio ei päässyt taittumaan. Muutenkin se oli isompi ja toi leveyttä ja jalkautuminen ja vaunuun nouseminen vaati tarkkuutta suoritukseen luukun kohdalla. Talvisaikaan oli vielä sissitakkikin usein varustepussissa menoa hankaloittamassa. Kuvassa vilahtaa hieman aikaisemmin se toinen, leveämpi, luukku kannella.
 
Kabanovinluolasta jo yllä. Itse varuskunnassa vielä jäljellä Slobojen peruja. Etelä-kärjen vanhoja kasarmeja, vanha leipomo, maitokellari, vanha pesula / bordelli, korjaamo, vanhoja luolia. Kivijalkoja noitakin enemmän maastossa. Siuntion kartanolla löytyy aivan tien vierellä rakennus, minkä päädyssä Neuvostopropagandaa kirjoitetttuna. Kyseinen paikka ollut panssarikahlaamo. Inkoon Degerbyssä Igor-museo, joka kertoo parenteesiajasta.
Oliko suomalaisilla puolustusrakenteita vuokra-alueen rajoilla?
 
Kabanovinluolasta jo yllä. Itse varuskunnassa vielä jäljellä Slobojen peruja. Etelä-kärjen vanhoja kasarmeja, vanha leipomo, maitokellari, vanha pesula / bordelli, korjaamo, vanhoja luolia. Kivijalkoja noitakin enemmän maastossa. Siuntion kartanolla löytyy aivan tien vierellä rakennus, minkä päädyssä Neuvostopropagandaa kirjoitetttuna. Kyseinen paikka ollut panssarikahlaamo. Inkoon Degerbyssä Igor-museo, joka kertoo parenteesiajasta.
Tässähän se Sjundbyn kartanon vanhan navetan pääty on. Paikalle pääsee helposti ja vanhimmilta osiltaan muistaakseni 1500-luvulta peräisin olevaan kivikartanoonkin saa opastetun kierroksen tilattua.

Sjundby vanha navetta.jpg
 
Osaako kukaan vasenkätistä sen verran, että suomentaisi mitä tuossa lukee? Voittamaton Puna-armeija tietenkin ja sosialismi rules, mutta tarkemmin?
@StepanRudanskij @Maidan ?

Siinä on saattanut olla jonkinlainen urheilutila. Nuo muutamat sanat, mitä tuosta pystyn lukemaan ovat jonkinlainen iskulause kurinalaisen harjoittelun harjoittelun puolesta.
 
.
Osaako kukaan vasenkätistä sen verran, että suomentaisi mitä tuossa lukee? Voittamaton Puna-armeija tietenkin ja sosialismi rules, mutta tarkemmin?
@StepanRudanskij @Maidan ?
"Meidän tulee mallikelpoisesti omaksua tiede ja tekniikka, kohentaa sotilaallista ja poliittista iskukykyä, edistää sotilaallista kuria ja järjestelmän tehokkuutta. Tervehdys, toukokuun ensimmäisenä päivänä."


Edit: oisko tuo kuitenkin eri rakennuksen päädystä, mutta väkevää tekstiä yhtä kaikki..:).
 
.

"Meidän tulee mallikelpoisesti omaksua tiede ja tekniikka, kohentaa sotilaallista ja poliittista iskukykyä, edistää sotilaallista kuria ja järjestelmän tehokkuutta. Tervehdys, toukokuun ensimmäisenä päivänä."


Edit: oisko tuo kuitenkin eri rakennuksen päädystä, mutta väkevää tekstiä yhtä kaikki..:).

Oli sama tai eri rakennus, niin nyt kun on käännöstukea, niin erotan tuosta kuvasta muutamia sanoja lisää. Samansuuntainen iskulause siinä on ollut, mutta ei ehkä ihan sama. Lisäksi on muutakin tekstiä, mm punaista ikkunan ja oven välissä. Sitä on kuitenkin kuvasta mahdotonta lukea.
 
Back
Top