Forumin jäsen
@SatSotHist on julkaissut taas uuden videon. Suosittu kanava julkaisee uutta materiaalia melkoista tahtia. Tämänkertainen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, mikä tekee kerronnasta vielä tavallistakin elävämpää. Ite oon saanu suto-oppini lähinnä täällä MpNetissä, joten tekniikkaa olisi näin pitkässä videossa katsellut enemmänkin pelkän jutustelun tilalla. Tehdäänkö asiat oikeassa järjestyksessä, jos faktatietoja pyydetään vasta valmiille videolle?
Aluksen historia esitetään perusteellisesti, mutta 5-vuotinen Sinisen Reservin aika sivuutetaan kokonaan. Vartioalus Röyttä siis peruskorjattiin 1999 Porkkalan korjaamolla Sinisen Reservin koulutusalukseksi.
Miksikähän nämä vuodet 2000-2005 unohtuivat, vaikka Sininen Reservi on mainittu lähdetiedoissakin? Johtuisiko siitä, että touhu päättyi, kun purkki mällättiin kunnolla karille kauniisti sanottuna "epäselvissä olosuhteissa?" Samoin olisi voinut mainita, että yksi Ärrä löytyy Viron merimuseosta, tosin viimeksi oli nostettu kuivalle maalle eikä sisään päässyt.
Joitakin muita huomioita tavalliseen tapaan:
01:00 "Tämä ei ole mainos" sanotaan vidissä. No sitähän se on ja toivottavasti mahdollisimman moni potentiaalinen Vartiovene 55:n yritysasiakas sen näkee, sillä ilman kysyntää ei hienosti entisen luonteensa säilytänyt paatti kauan seilaa.
03:19 "Pikku-R:n" aseistuksesta unohtui siihen alunperin laitetut 2 kpl 20 mm Breda-tykkiä. Nämä oli alunperin tullu Suomeen italialaisten Laatokalla operoineiden mt-veneiden mukana. Ei ollut köyhällä maallamme varaa parempiin.
03:40 Hauska yksityiskohta: Mun 1973 Janesin laivaluettelon mukaan isojen R:n max nopeus oli ainoastaaan 17 kn siis 3 kn todellista vähemmän. Olis ollu ikävä ylläri pakenevalle neukkusuklarille.
03:50 "Siipilapapotkurit" tarkoittanee ihan tavallisia kiinteäsiipisiä potkureita vastakohtana kääntyväsiipiselle KAMEWA lle.
04:30 Kolmen R-luokan aluksen myynti Kolumbiaan onkin ainoa onnistunut uusien sota-alusten vientikauppamme. Kaksi niistä oli kuitenkin käytössä ainoastaan 13 v, joten ehkä eivät sittenkään soveltuneet tehtävään; esim liian hitaita.
04:53 "Pieni alus voi kesittyä ainoastaan yhteen tehtävään" kerrotaan. Näinkin, mutta vaatimattoman aseistuksen syynä oli kuitenkin rahanpuute. Saivathan Nuoli-veneetkin modernin L70 Boforsin. Arrät joutui tyytymään maavoimilta saatuun sodanaikaiseen "veivi-Boforsiin". Eipä sitä tutkaa ollu maavoimien kevyillä it-tykeilläkään. Bofors soveltui ja sillä harjoiteltiin myös pinta-ammuntaa.
05:14 Oikeanpuolimmaisessa kuvassa näkyy Bofors-tykin ajotuki kuten panssarivaunussa. Enpä ole sotalaivassa moista nähnyt aikaisemmin. Oli varmaan myös hauska aukoa jäätyneen pressun kiinnitysnarujen solmuja!
06:15 Kerrotaan virheellisesti, että R-luokka oli viimeinen resssujen miehittämä Merivoimien alus. Ei ollut, onhan meillä vieläkin raivaajat, joiden miehistöjä Sininen reservi harjoittaa. Tulevaisuudessa LV2020:n myötä ressut kokevat renesanssin, kun heitä on lähes puolet uusien alusten miehistöstä. Ei tosin siksi että merisota olis muuttunu ressuille helpommaksi, mutta ei mennä aiheen ulkopuolelle...
10;17 Kuvassa näkyy ns. OHOH-kärryä edeltänyt "maitokärryn" malli. Sotilastavara on usein painavaa joten polkupyörän osista tehdyt kärryt ei kauan kestäny. OHO-kärrystä löytyy selostus Kysymys-osastolta.
10:30 Oliko RG-11 laitteiston piirturi ainoastaan tallennin eikä sen arvoja tarvitty hyökkäystä varten?
12:20 Onkohan osa valokuvista aikanaan otettu joustavalla ja nopeasti käyttöön saatavalla "omalla luvalla?"
Muoks!
Viimeinen kohta ei tarkoittanut mitään moitetta. Näitä vanhoja valokuvia sekä henkilökunnalta kotiin kulkeutuneita asiakirjoja metsästävät tutkijatkin ainakin epävirallisesti. Nyt ne ovat arvokkaita lähteitä kadonneeseen Kylmän sodan aikaan.