Kypärät

Kiinnostaisi tietää missä kulmassa luoti osi tuohon mainittuun kypärään jossa mies selviytyi.

HRY4NZ2QZNHUXDMVB6E33YP7TY.jpg
 
Tuli tässä päivänä erränä mieleen vähän vertailla teräkypäräkokemuksiani. Olin kotona imuroimassa, ja ilmeisesti lapset olivat jättäneet joskus n. 15 vuotta sitten ostamani USGI (M1C?) kypärän lattialle, ja jotta sain imuroinnin suoritettua loppuun piti kypärä siirtää pois tieltä. Ja kun ei se taskuunkaan mahdu, niin laitoin sen sitten päähäni.

Huomasin että kypärä tuntuu päässä hyvältä eikä heilu ollenkaan, eikä edes putoa päästä vaikka hihna auki kumartelin imuroidessani! Muistot Intin m/62 teräskypärästä ovat paljon negatiivisemmat. Muistelen että se lähinnä heilui päässä ja oli tetsatessa silmillä. Ja kypärähuppu oli vähän puolihuolimattomasti suunniteltu. Tässä jenkkikypärässä hupun liepeet tulevat teräspotan ja sisäkuoren väliin.

Mun USGI kypärä on ilmeisesti jotakuinkin tällainen (paitsi ehkä vanhempi):
 
Muistot Intin m/62 teräskypärästä ovat paljon negatiivisemmat. Muistelen että se lähinnä heilui päässä ja oli tetsatessa silmillä.
Samat muistot, heilui ja hyppi päässä kun juoksi. Ainoa tapa saada se istumaan oli pitää lippalakki alla. Mutta sehän tietenkin kiellettiin koska "emme ole USA;n armeijassa". Mitähän sekin sitten lienee tarkoittanut.
 
Nyt on viimeiset nurkat koluttu LKP-varastoista.
Jyväskylän SA-kaupassa oli myytävänä nimittäin saksalaista teräskypärää M/16-malli. Se kolminiittinen, eli kaksi pienempää niittiä ja sitten se iso "sarvi" siinä sivulta katsottuna.
Priimakuntoisia vieläpä, virheetön pinta, vaikken nyt toki jokaista tutkinut. Puolen tusinaa oli, sisuspehmennystyynyt oli kotoisasti päällystetty tässä yhdessä sinivalkoruudullisesta intin päiväpeitosta.
Ja halpaa kuin saippua. Vain 210 euroa kappale... Mutta eipähän tuossa kunnossa olevaa orkkiskamaa nyt joka päivä tule keräilijänkään eteen.
Edit: niinpä tietysti, ei voi olla orkkiskamaa keräilijän kannalta, mutta harvinaisia kaupan hyllyllä nyt joka tapauksessa, oli uudet maalit ja sisukset eli ei.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on viimeiset nurkat koluttu LKP-varastoista.
Jyväskylän SA-kaupassa oli myytävänä nimittäin saksalaista teräskypärää M/16-malli. Se kolminiittinen, eli kaksi pienempää niittiä ja sitten se iso "sarvi" siinä sivulta katsottuna.
Priimakuntoisia vieläpä, virheetön pinta, vaikken nyt toki jokaista tutkinut. Puolen tusinaa oli, sisuspehmennystyynyt oli kotoisasti päällystetty tässä yhdessä sinivalkoruudullisesta intin päiväpeitosta.
Ja halpaa kuin saippua. Vain 210 euroa kappale... Mutta eipähän tuossa kunnossa olevaa orkkiskamaa nyt joka päivä tule keräilijänkään eteen.
Eivät ne ole orkkis-kamaa. Ne ovat keräilynäkökulmasta varikkoraiskattuja kypäriä. Sisukset on vaihdettu, todennäköisesti useampaankin kertaan, maalia on tullut pintaan samaten useampaankin kertaan jne.
Noin 200€ on sopiva hinta, ehkä jopa yläkanttiin.
 

IIIA. Pysäyttää 44 magnumin. Vaikea sanoa pitäisinkö jos tarjottaisiin. Ei silti luoti leuassa, taikka hajonneet naamaluut, puhumattakaan legojen uusimisesta ei ole mieltä ylistävä kokemus.
 
Low cut kypärä ja sisukset...
Onko antaa vinkkejä mihin merkkiin ja malliin kannattaisi katseensa suunnata ihan hintaluokasta riippumatta, mutta toki pienempi hinta aina kiva pikku lisä. Olisi myös kiva tietää hyviä verkkokauppoja joista voisi tilata.
 
No, nämä ovat tietysti makuasioita mutta minä pidän PV:n kypärän epäonnistuneimpana osana sisuksia ja seuraavaksi epäonnistuneimpana remmisysteemiä. Sisukset ovat käyttöominaisuuksiltaan yksinkertaisesti huonot, eikä niitä tee paremmaksi se että monissa vastaavissa kypärissä on yhtä huonot tai jopa huonommat.
Ilmankierto-ongelmaan kyllä löytyy hyvin toimivia ratkaisuja useita niille käyttäjille jotka sitä haluavat korostaa, omat versionsa löytyvät heille jotka haluavat korostaa käyttömukavuutta miellyttävän istuvuuden osalta jne jne.
Halpaa, saati ilmaista se ei toki ole. Monessa kypärässä remmisysteemi + sisus maksaa puolet tai enemmän koko kypärä hinnasta.
Itse en oikein keksi mitään muuta hyvää sanottavaa kypärästä kuin, että se on parempi kuin vanha teräskypärä, mutta kuten sanoit. Ei se että joku toinen on huonompi, tee toisesta hyvää, ainoastaan paremman verrokkiinsa nähden.
 
Low cut kypärä ja sisukset...
Onko antaa vinkkejä mihin merkkiin ja malliin kannattaisi katseensa suunnata ihan hintaluokasta riippumatta, mutta toki pienempi hinta aina kiva pikku lisä. Olisi myös kiva tietää hyviä verkkokauppoja joista voisi tilata.
Kato onko tuolla kokoja - värejä jäljellä. Nexus taisi lopettaa suojien teon.

 
Pidetäänkö ketju vielä hengissä. Jäi käteen tollanen puolalainen WZ2000, MICH-tyyppinen komposiittipainajainen.
Muistuttaa etäisesti yli 300 metrin etäisyydeltä kotimaista komposiittikypärää.
Panterakuvioinen päällinen on paljon vähemmän rock kuin se toinen Pantera.

Kellään havaintoja M05-kypäränpäällisistä ylijäämämarkkinoilla, vai kannattaako alkaa ommella jotain riekaletta itse?
Jos saisi edustuskelpoiseksi, niin tämä voisi nähdä vielä oikeaakin käyttöä lajeissa joissa ei ole tarjolla virallista jakotavaraa.
 
Tuntuu ettei ACH/MICH potille löydy valmista, eikä taktiset räätälit tee kuin kuperkeikkapotille.
 

IIIA ja en pitäisi, koska muodon muutokset jo pelkällä 9mmllä on niin huomattavia että kallon murtumat ovat taattu.
 
Mutta jos vaihtoehto on luoti naamaan tuo suoja päällä tai ilman suojaa, kumman valitset?
3A mellakkavisiirin.

Näkyvyys tuolla naamarilla taitaa olla sellainen, että olen puolisokea maalitaulu ja ansaitsen tulla ammutuksi naamaan.
 
Otan sen naamaan ennenkuin kuin kärsin kivuista.
Eihän se luoti naamaan välttämättä tapa ilman naamariakaan joten kipujen välttäminen motivaationa kuulostaa helvetin naurettavalta.
Silloin ei pidä ollenkaan mennä sotaan, siellä voi ja luultavasta saa hirveitä kipuja monessa muodossa. Huomattavasti isompi määrä haavoittuu ja kokee tuskaa kuin nitä joilta heti henki pois.
 
Eihän se luoti naamaan välttämättä tapa ilman naamariakaan joten kipujen välttäminen motivaationa kuulostaa helvetin naurettavalta.

Ehkä, mutta ihan tosissaan olen katsonut noita testivideoita ja osa niistä ihan selkeästi näyttää että myös kypärät valehtelee kun ysi millinen menee läpi ja tekee tuhojaan. Jos joku saa mut henkiin kun olen ottanut kiväärin ammuksen naamariin niin sitten sen kanssa pitää elää. En kuitenkaan usko että niin käy.

Tuon naamarin kanssa en haluaisi elää. Jos olisi naamari joka ei muutu niin sitten asia on toinen, tuon kanssa en halua pitää. Huomaa myös että olen elänyt kipujen kanssa ja hoitanut niitä pitkän aikaa että olen päätökseni tehnyt. Jollakin muulla asia voi olla toisin.
 
Back
Top